PDA

View Full Version : speakerset voor stereoinstallatie



arcane
22 juli 2009, 11:30
Ik weet niet of ik het juiste subforum heb gekozen, maar deze leek mij het beste. Indien een mod een betere plek weet, dan graag verplaatsen.

Mijn ouders hebben een Sony stereoset. Daar zitten 2 vrij grote speakers bij. Die vinden ze dus te groot en ze willen graag kleinere speakers die bij het setje op de kast kunnen staan.
Wat ze niet willen is surround. Gewoon normaal 2 speakers.
De uitgangen van de set zijn 2 * 150 Watt bij 6 Ohms.
Nu heb ik verder echt geen kaas gegeten van goede (en betaalbare) speakers voor stereosets. Ik vermoed echter wel dat kleine speakers met 150 Watt bij 6 Ohms niet veel voorkomen, en waarschijnlijk ook niet echt goed kunnen klinken. Dus zal het wel een setje speakers inclusief een subwoofer worden toch?
Ik heb mijn ouders naar een prijs gevraagd wat ze er aan willen uitgeven, maar ze hebben geen flauw idee (ik ook niet) wat je er voor kwijt zult zijn.

Iemand van jullie een aanrader?

Kim Wilson
22 juli 2009, 12:17
Ik heb toevallig dit weekend mijn setje Wharfedales van de muur geschroefd. Ik gebruikte ze als surroundspeakers, maar sinds de nieuwe indeling van de huiskamer kan ik ze niet meer gebruiken. Ik heb ze als stand-alone getest, en ik heb me verbaasd over het volle geluid wat er uit die dingetjes komt. Ze zijn niet groot (hxbxd 30x20x25 cm ongeveer, echte boekenplankspeakertjes), tweeweg met een 13 cm woofertje, maar echt een volwassen geluid. Voor het echte sublaag zul je een subje moeten aansluiten, maar het is niet direct nodig. 6 ohm en tot 100 watt belastbaar, dacht ik.

PM maar als je interesse hebt.

arcane
22 juli 2009, 13:07
hmm, die afmetingen zijn toch al wat te groot.
Ik ben natuurlijk zelf ook flink aan het googlen gegaan, en qua afmetingen zijn Bose speakertjes wel het mooiste en het meest praktisch, echter is de prijs er wel naar. Maar ik geloof dat mijn ouders er nu wel wat geld aan willen besteden.
Ik ga nu eerst maar eens met ze de stad in om te gaan kijken.