PDA

View Full Version : Mic preamp <€ 100.



hole
22 juli 2009, 09:24
Aangezien mijn ervaringen hiermee op de hand van een houtzagerijmedewerker te tellen is, wil ik graag de mening van de experts hier:

Ik heb een Palmer PDI 03 speakersim, die in live-situaties best voldoet (opstellen, inprikken en gaan), maar bij opnames toch net tekort schiet (je hoort toch dat het "nep" is). Ik wil daarom ook de mogelijkheid hebben om "echt" op te nemen (gemicte cab dus)

Het wordt de bekende SM57. Niet omdat ik deze het beste vind, maar als het overgrote deel van gitaaropnames met een SM57 gebeurt, zal het wel goed zijn toch? (tips in dezelfde prijsklasse meer dan welkom)

Wat ik dus nog nodig heb is een mic-preamp. Budget: € 100 of minder.
Welke bevelen jullie aan? Het mag een dedicated pre-amp zijn, of eentje die is ingebouwd in een mixert(tje), zoals de Behringer Xenyx serie, waarvan ik eerder al te horen kreeg dat die (voor de prijs) redelijk zijn. Ik snap overigens dat ik voor mijn budget geen top-of-the-line kwaliteit hoef te verwachten. Hoeft ook niet, ik wil gewoon een redelijk geluid. (Althans, de mogelijkheid hiertoe, zal ook wel afhankelijk zijn van mijn opname skills (non-existent), plaatsing mic etc etc)

Mochten jullie een tip hebben die weliswaar (iets) boven budget is, maar desondanks de moeite waard is, omdat [vul hier reden in], dan hoor ik dat ook graag.

cazmodean
22 juli 2009, 09:34
Lees net deze thread http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125028, die tube preamp lijkt dus wel ok en kost bijna niks ;) Denk erover om er zelf ook eentje aan te schaffen

hole
22 juli 2009, 09:41
Ow ja, de search :soinnocent:

Nice trouwens...staat inmiddels op de shortlist.

pimmetje
22 juli 2009, 09:46
Zelf heb ik ooit 'ns een Behringer Mic-100 gekocht. Best dingetje... doet wat 't moet doen voor 50eu of zo.
Volgens mij hebben ze ook nog een variant met EQ erop voor 1 of 2 tientjes meer.

Ik heb er wel een ander buisje ingezet en heb 't idee dat dat wel aardig scheelde, maar ik heb niet heen en weer zitten wisselen en verschillende opnames vergeleken, dus dat verschil kan in m'n hoofd zitten :D.

MjS
22 juli 2009, 11:09
Kijk ook eens naar een goedkoop Mackie mixertje voor recording. Die dingen schijnen erg goede pre's te hebben voor het geld.

iWishmaster
22 juli 2009, 12:13
Ik heb een tijdje terug een SM57 en een Line 6 UX1 gekocht. Prima apparaat en je kunt naast mic preamp ook met modelling allerlei effecten opnemen (gitaar rechtreeks erin prikken, zonder microfoon).

Prima spul en niet bijzonder duur.

Bins
24 juli 2009, 09:09
Ik ben zelf voor de Studio Projects vtb-1 gegaan. Goeie recensies van gelezen, en iedereen spreekt altijd vol lof over de SP b1 (die ik ook heb). Ik zou je niet kunnen vertellen hoe hij klinkt in vergelijking met andere pre-amps, maar de vocals en gitaren die ik ermee heb opgenomen klinken best goed..

roel-snip
25 juli 2009, 10:38
In plaats van een sm57 zou je ook een sennheiser e606 kunnen gebruiken. Zit in dezelfde prijsklasse , en is mijn inziens een stuk beter om gitaar mee op te nemen. Mooiste is natuurlijk alle twee ervoor zetten , maar dan wordt het alsnog een duur grapje.

Speeddemon
3 augustus 2009, 17:37
Hole,

ik zou eventjes doorsparen, alle Behringer meuk links laten, een een M-Audio DMP3 kopen (of evt. een 2e hands Symetrix 302A). voor 160 euro.

Je hebt dan 2 kanalen, met zeer cleane gain, low-cut switches, phantom power en fase-omkeringsschakelaars.
Neem je gitaar dan bijvoorbeeld op met de SM57 en 1 condensator mic (bijvoorbeeld Studio Projects B1; kost ook zo'n 100-120 euro).
Of kijk inderdaad naar de Sennheisers, e609, e906 of een 2e hands MD421. Die klinken stuk voor stuk wat ruimer in het laag dan de SM57.

gerrekat
7 augustus 2009, 09:56
ART maakt leuke redelijk goedkope tube mic pre amps toch, zo'n stand alone kost iets van 69 euro ofzo?

Ik gebruik zelf de ART MPA gold 2-kanaals mic pre, maar die kost iets van 4-500 euro geloof ik.

Speeddemon
7 augustus 2009, 11:04
ART maakt leuke redelijk goedkope tube mic pre amps toch, zo'n stand alone kost iets van 69 euro ofzo?

Ik gebruik zelf de ART MPA gold 2-kanaals mic pre, maar die kost iets van 4-500 euro geloof ik.
die goedkope Arts (Tube MP) worden op zo'n beetje elk home recording forum afgebrand. Je kan dan beter voor de 2 kanaals M-Audio Audiobuddy gaan, als 't echt perse goedkoper moet dan 100 euro.
Die duurdere Arts (MPA, Pro Channel, Voice Channel) worden wel goed bevonden ja. Ik heb zelf de Voice Channel. :ok:

gerrekat
11 augustus 2009, 09:58
die goedkope Arts (Tube MP) worden op zo'n beetje elk home recording forum afgebrand. Je kan dan beter voor de 2 kanaals M-Audio Audiobuddy gaan, als 't echt perse goedkoper moet dan 100 euro.
Die duurdere Arts (MPA, Pro Channel, Voice Channel) worden wel goed bevonden ja. Ik heb zelf de Voice Channel. :ok:

Ik heb nooit zo'n klein ding gehad maar ik heb een MPA gold en een Pro VLA (compressor) van ART en daar ben ik best over te spreken. Een compressor van 1600 euro zal best nog beter zijn maar dat gaat mij net weer even te ver....