PDA

View Full Version : Gibson LP Custom p'ups wissel



SloeGin
22 juli 2009, 06:48
Ik heb een Gibson LP Custom uit '85 met de originele pickups er nog in.

Gitaar is super, pickups klinken wat minder vandaar dat ik op zoek ben om deze te vervangen.
Ik speel bluesrock tot metal. Van jimi hendrix, joe bonamassa tot metallica, ozzy,... om jullie een idee te geven.
In men Epiphone steekt een Seymour duncan hotrodded set. Ik ben/was van plan om deze set in mijn Gibson te gooien maar ik wou jullie toch eens vragen of er misschien nog een betere keuze bestaat voor men Gibson?
Suggesties zijn altijd welkom.

Alvast bedankt!

Lennert
22 juli 2009, 08:27
Tsja, dit is altijd lastig. Er zijn namelijk een hoop pickups die prima klinken in een LP custom.
Sommigen zullen zeggen dat je zeker voor die seymour duncan's moet gaan, anderen zullen je waarschijnlijk bareknuckle pickups aanraden en weer anderen wellicht superdistortion's.

Het helpt misschien al als je een budget aangeeft en wat je nu van die nieuwe pickups verwacht. (Meer output, meer laag/midden/hoog, meer transparantie, noem maar op).

macwilliams
22 juli 2009, 08:36
Als de dunc's je goed bevallen zou ik die eerst proberen.
Ik heb zelf een setje dimarzio's die van de ene naar de andere verhuist.
In mijn custom zitten dunc's P90-rails maar die zou ik niet direct voor metal gebruiken. Of je moet in bezit zijn van een Hi-gain amp maar dan echt heel veel gain er in. Zeker als je van die dichtgesmeerde nu metal wilt spelen.

Ik zou heel hard BLACK OUTS willen roepen maar ik weer niet of je een batterij in je gitaar wilt.

Super distortions van dimarzio, ook vet!
Of megadrive's van dimarzio maar die zijn redelijk uitgestorven.


Vraag orpheo in een pm die heeft er al veel getest,

!!!!dennis!!!!
22 juli 2009, 08:41
Ik ben het eens met Lennert,

en als je nieuwe Pup's in zou bouwen is het toch altijd ' trial and error'
om uit te zoeken wat jou het beste schikt..

Marc Oblivian
22 juli 2009, 09:58
Volgens mij geven Seymour Duncan Distortions wel een goed resultaat (typenaam SH-6 geloof ik).
Luister anders even naar de tonesamples op de site van seymour duncan, of anders op youtube (af en toe wel dubieuze geluidskwaliteit) voor geluidsfragmenten waarin deze pickup wordt gebruikt.
Ik heb zelf overigens de seymour duncan JB en dat is ook een lekker veelzijdige pickup.

koen=)
22 juli 2009, 10:13
EMG veel combinaties ook in vintage ?
GFS ook heel fijn en die zijn er ook in vintage ?

Orpheo
22 juli 2009, 10:34
de hotrodded set is heel tof, maar het kan 'beter'.

JB in brug, screamin demon in hals (beter dan de jazz!)

de duncan distortion is heel 'lastig' als pickup. de JB vergeeft veel meer.

blackouts zijn tof, maar hebben imho heel erg een nadruk op het heftige werk. bonamassa gaat er imho minder mee.

de duncan custom is wat smoother en warmer dan de JB, evenveel output, meer mids. lekker voor classic rock en metal en blues, maar de JB is lekkerder; veelzijdiger ook.

ik zou nooit kijken naar dimarzio; veel te vlak in tone vind ik ;)

Eigenlijk zou ik mijn eigen set erin prakken :chicken: imho allerbeste set voor in een les paul. kan echt alles aan, kan iedere stijl perfect, zonder compromis. de constructie is alleen dusdanig dat ie alleen met de hand gemaakt kan worden, en niet met machines, zoals duncan dat doet.

SloeGin
23 juli 2009, 06:38
Bedankt voor de tips iedereen ;)

@Orpheo: welke set heb jij dan in je Lp steken? :)

Orpheo
23 juli 2009, 09:38
Bedankt voor de tips iedereen ;)

@Orpheo: welke set heb jij dan in je Lp steken? :)

een eigen ontwerp, gemaakt door Jon van tonefordays. heeft de gevoeligheid van een JB, de brul van een superdisortion, de felheid van een JB, de jangle van een PAF, en gesplit is het helemaal een tone-festijn. de felle, scheurende ranzigheid van een tele, de quack van een strat...

Jimwoud
23 juli 2009, 15:55
@Orpheo: Jij was toch voornamelijk juist Dimarzio fan? Smaak toch veranderd over de jaren.

Ik ga ook maar eens op zoek naar zo'n JB voor in mn LP.

Orpheo
23 juli 2009, 16:00
@Orpheo: Jij was toch voornamelijk juist Dimarzio fan? Smaak toch veranderd over de jaren.

Ik ga ook maar eens op zoek naar zo'n JB voor in mn LP.

nee, alleen de air norton vond ik tof, de rest niet :)

Jimwoud
23 juli 2009, 16:02
nee, alleen de air norton vond ik tof, de rest niet :)

Ok, is een JB in de brug en de Air Norton in de neck een beetje een goede combi? Of zijn er te grote output verschillen?

Orpheo
23 juli 2009, 16:29
Ok, is een JB in de brug en de Air Norton in de neck een beetje een goede combi? Of zijn er te grote output verschillen?

qua output kan het, maar ik zou de screamin demon nemen. strakker met high gain, meer tone, meer 'muziek', maar het kan zeker. Ik vind de air norton het best als dubbele set (2x air norton), en combineren met anderen loopt minder lekker, in het tussenstandje bijvoorbeeld.

Jan Buurman
27 juli 2009, 00:42
Wat zit er trouwens stock in de hals bij een LP Custom uit bijv. '91?
490R?

Orpheo
27 juli 2009, 11:57
ja, maar dat is niet interessant! gibson pickups klinken per definitie bijna gewoon slecht; vervang de boel gewoon. ik snap niet waarom zoiets interessant zou kunnen zijn :S

Jan Buurman
27 juli 2009, 15:42
ja, maar dat is niet interessant! gibson pickups klinken per definitie bijna gewoon slecht; vervang de boel gewoon. ik snap niet waarom zoiets interessant zou kunnen zijn :S

Omdat tijdens een gearavond met wat mede gitaristen bleek dat (over mijn gear) het stock neckelement van mijn Custom wel erg lekker klonk....

Sinner1980
27 juli 2009, 17:13
nee, alleen de air norton vond ik tof, de rest niet :)

Over bare knuckle pups was je ook altijd wel lovend maar dat is het niet meer?
Ik wilde juist een setje Miracle mans of Painkillers bestellen...
De narigheid met nieuwe pickups is dat het altijd maar afwachten is wat je in je plank propt...ik hoop met die bare knuckle pups wel in de goede hoek te zitten in ieder geval (ze zijn duur zat namelijk, tering...)

Orpheo
27 juli 2009, 17:38
Over bare knuckle pups was je ook altijd wel lovend maar dat is het niet meer?
Ik wilde juist een setje Miracle mans of Painkillers bestellen...
De narigheid met nieuwe pickups is dat het altijd maar afwachten is wat je in je plank propt...ik hoop met die bare knuckle pups wel in de goede hoek te zitten in ieder geval (ze zijn duur zat namelijk, tering...)

ik vind BKP nog steeds verschrikkelijk goed, maar het kan beter, voor minder geld. bijvoorbeeld tonefordays.com, wizard pickups of swineshead pickups. motherbuckers, prails en mijn eigen set zijn imho de beste pickups around, voor een les paul. kan me niet iets beters voorstellen, eigenlijk.

Sinner1980
27 juli 2009, 17:44
ik vind BKP nog steeds verschrikkelijk goed, maar het kan beter, voor minder geld. bijvoorbeeld tonefordays.com, wizard pickups of swineshead pickups. motherbuckers, prails en mijn eigen set zijn imho de beste pickups around, voor een les paul. kan me niet iets beters voorstellen, eigenlijk.

Oké, oké...maar toch lijkt het me allemaal heel persoonlijk of niet dan...
Kwestie van smaak allemaal. Ik geloof natuurlijk graag dat die pickups van jou helemaal top zijn (voor jou in ieder geval wel).
Je hebt al aardig wat pups in je gitaren gehad getuige al je posts hierover dus je weet in ieder geval stukken meer als mij wat betreft die dingen.
Ook weet ik dat jij gruwelt van EMG's maar grappig genoeg zijn er toch bergen mensen die erbij zweren (of klakkeloos hun voorbeelden volgen en nooit beter zullen weten).
Ik heb uiteindelijk besloten om voor passieve pups te gaan gezien die veel organischer en naar mijn mening mooier klinken...nu nog heel goed uitzoeken welke..

Orpheo
27 juli 2009, 17:57
tuurlijk is 't smaak. en als je het wilt proberen met BKP's, das je goed recht :)

macwilliams
27 juli 2009, 21:55
Wat zit er trouwens stock in de hals bij een LP Custom uit bijv. '91?
490R?


ja, maar dat is niet interessant! gibson pickups klinken per definitie bijna gewoon slecht; vervang de boel gewoon. ik snap niet waarom zoiets interessant zou kunnen zijn :S

In mijn custom zaten twee T tops, en ik moet zeggen dat deze mij in z'n geheel niet tegen vallen. Voor metal zijn ze niet briljant. Maar voor een redelijke scheur kom je er goed mee weg.

Misschien vind je di marzio wat vlak orpheo, het is mij niet opgevallen in ieder geval. Ik heb ze toen in mijn epi gehad en dat was gewoon erg goed te pruimen.

皿坎坷戈

HaroldA
27 juli 2009, 22:43
ik vind BKP nog steeds verschrikkelijk goed, maar het kan beter, voor minder geld. bijvoorbeeld tonefordays.com

Die is even duur als BKP. Wat wel handig is aan BKP is dat ze ook in de EU zitten en dat je dus geen last hebt van die irritante 25% douane kosten + BTW... Max Guitar heeft tegenwoodig ook BKP pickups!

Ik zit overigens nog steeds op een setje BKP Black Dogs te geilen... :mmmm:

Orpheo
28 juli 2009, 00:54
nee, echt niet. het setje van tone for days was nog geen 230E (3stuks). en ik hoefde geen belasting te betalen :)

Midwolda
28 juli 2009, 05:58
In mijn custom zaten twee T tops, en ik moet zeggen dat deze mij in z'n geheel niet tegen vallen. Voor metal zijn ze niet briljant. Maar voor een redelijke scheur kom je er goed mee weg.


T-tops Rule! :rockon:

Speeddemon
28 juli 2009, 14:06
nee, alleen de air norton vond ik tof, de rest niet :)

:???: Ik kan me herinneren dat wij best vaak gebabbeld hebben over de vetheid van een DiMarzio Super Distortion... :???:

Orpheo
28 juli 2009, 14:09
:???: Ik kan me herinneren dat wij best vaak gebabbeld hebben over de vetheid van een DiMarzio Super Distortion... :???:

weet ik, ik vind 'm ook te vet, heb ik ook wel eens verteld ;) en te vlak. tis in een V te gek, SG ook maar ik speel daar niet op; ik speel les paul, en daarin vind ik de air norton uit de dimarzio stal beter.

HaroldA
28 juli 2009, 14:18
ik speel les paul, en daarin vind ik de air norton uit de dimarzio stal beter.

Ik heb dat ook geprobeerd ik ik vond het helemaal niets... Veel te schel, zeker tov een AN in de hals die wel lekker dik is...

Speeddemon
28 juli 2009, 16:20
Ik heb dat ook geprobeerd ik ik vond het helemaal niets... Veel te schel, zeker tov een AN in de hals die wel lekker dik is...

Zo heb ik een SH-11 Custom Custom in een mahonie gitaar gehad (superstrat-model) waarbij ik hem veel te smooth vond. Voor classic rock nog wel leuk, maar niet voor heavy metal en harder. Dus toen had ik al zoiets dat een smooth/warm klinkende pup in een smooth/warm/vol klinkende gitaar als een Les Paul niet tot z'n recht zou komen.
Super Distortion heb ik nog niet gehoord in een Les Paul, maar lijkt me wel vet.
JB wel en die was erg lekker, al is een GFS Crunchy PAT zeer vergelijkbaar en 3x zo goedkoop.

Sinner1980
28 juli 2009, 16:50
Ik vind aardbei lekkerder als vanille...het is allemaal een kwestie van smaak..punt.
Maar goed ook anders hadden we allemaal hetzelfde geklonken, saaie boel zou het dan worden...;)