PDA

View Full Version : Vraagje: Gretsch g5120 electromatic



kenx
21 juli 2009, 23:10
Hallo iedereen,


gisteren heb ik een gretsch g5120 electromatic gekocht. Nu heb ik er vandaag mee gerepeteerd, en ik moet zeggen, het is een geweldige gitaar. Ik WAS dolgelukkig, tot ik thuiskwam. Ik plugde ze in en alles werkte. Ik zette ze even weg, ging even computeren ik pakte ze weer, en ze werkt gewoon niet meer. Niet meer werken is eigenlijk veel gezegd, enkel als ik mijn versterker half open zet 2x40 watt, hoor je een klein beetje geluid, en dat was bij de repetitie totaaal niet. Ik ben eigenlijk behoorlijk pissed. Ik heb al alles geprobeerd, andere versterker, andere gitaar, andere kabel, zonder effecten. écht Alles! En niets werkte. Ik ga er zaterdag mee terug (musicstore:dontgeti:) en zien wat de verkoper zegt, maar ik zou toch al graag even willen weten, of iemand een idee heeft water er zou kunnen aan zijn...

Alvast bedankt!



Groetjes,

Kenny

Orpheo
21 juli 2009, 23:13
je hebt niet gezegd wat er gebeurd met een andere gitaar...

JeroenSchaaf
21 juli 2009, 23:13
Misschien dat de input niet helemaal ok is? even los draaien en een stukje aanduwen? zodat de tip hem beter raakt?

Zomaar een gok hoor!

kenx
21 juli 2009, 23:41
Die werken natuurlijk wel, ook als de versterker bijna helemaal toe staat. Ja zal dat van de input eens doen, maar ik durf er niet helemaal aan te komen, stel dat er een kras of deuk in komt, dan gaan ze zeker moeilijk doen over de garantie.

Toch bedankt!

Grtz

vulvasonic
21 juli 2009, 23:43
Ik heb het tweemaal meegemaakt en beide keren lag het aan de input van de gitaar (twee verschillende gitaren, voor alle duidelijkheid...).

kenx
21 juli 2009, 23:46
Ik heb het tweemaal meegemaakt en beide keren lag het aan de input van de gitaar (twee verschillende gitaren, voor alle duidelijkheid...).

Oké, danku, dus toch eens openschroeven en een beetje toenijpen? Maar de plug moet ik er effenaf uittrekken dat 'ie zo vast zit in de input. Kan dat in dat geval ook?

Groetjes

lcvanderhelm
21 juli 2009, 23:58
DE schakelaar al gechekt? Deze is op de elektro matic niet al te best.

kenx
21 juli 2009, 23:59
hoe moet ik die checken?


Grtz

lcvanderhelm
22 juli 2009, 00:02
Een keer of 20 heen en weer halen en luisteren of er wat kraakt,of tot er geluid terugkomt.

kenx
22 juli 2009, 00:08
Ik heb hem een paar keer heen en weer gehaald, geluid komt er alleszins niet terug en een kraak is er ook niet in te horen. Enkel een geluidje dat ik niet kan omschrijven, maar dat is er al sinds het begin, en te verwaarlozen. Een soort van 'plop' eigenlijk.

Bedankt iedereen.

Grtz

Spitfire
22 juli 2009, 00:10
De kosten van die rit naar Keulen kun je heel wat onderdelen voor je gitaar kopen. Daarnaast denk ik dat het een heel simpel probleem is, vooral omdat hij het eerst wel deed. Gewoon even alles in de gitaar nalopen, zo ingewikkeld is dat elektrische schema nou ook weer niet.

kenx
22 juli 2009, 00:14
Ja da's allemaal wel waar wat je daar zegt, maar langs de andere kant, als ik alles na loop, en ik vind niets, en ik wil hem terugbrengen, én er is eventueele schade aan, gaan ze hem zeker niet meer in garantie nemen. Ik ben meer bedreven in het spelen en andere "wetenschappen" van de gitaar, maar niet in wat er in zit. Laat staan het openschroeven en iets verknoeien. Ik zal alleszins morgen de input eens losvijzen en zien of ik daar iets vind. Is dat niet het geval, dan zie ik wel. Bij wat ik nu merk aan de gitaar, liegt het niet aan de schakelaar. Ik laat jullie morgen meer weten. Nogmaals bedankt voor de snelle reacties.

Grtz

geert1976
22 juli 2009, 00:55
Ja da's allemaal wel waar wat je daar zegt, maar langs de andere kant, als ik alles na loop, en ik vind niets, en ik wil hem terugbrengen, én er is eventueele schade aan, gaan ze hem zeker niet meer in garantie nemen. Ik ben meer bedreven in het spelen en andere "wetenschappen" van de gitaar, maar niet in wat er in zit. Laat staan het openschroeven en iets verknoeien. Ik zal alleszins morgen de input eens losvijzen en zien of ik daar iets vind. Is dat niet het geval, dan zie ik wel. Bij wat ik nu merk aan de gitaar, liegt het niet aan de schakelaar. Ik laat jullie morgen meer weten. Nogmaals bedankt voor de snelle reacties.

Grtz

ik denk dat de jackplug inderdaad het probleem is, refererend naar het plop geluid wat je af en toe hoord, even losdraaien en de lip iets meer naar binnen drukken.

kun je als je de gitaar hebt aangesloten ook de jack makkelijk heen en weer halen in de socked?, check ook even de contra moer aan de buitenkant, of die goed vastzit

kenx
22 juli 2009, 01:03
Beste,

De moer aan de buitenkant zit potvast, en ook de plug in de input kan je hélemaal niet bewegen. Deze zit eveneens potvast.

Groetjes

geert1976
22 juli 2009, 01:10
Beste,

De moer aan de buitenkant zit potvast, en ook de plug in de input kan je hélemaal niet bewegen. Deze zit eveneens potvast.

Groetjes

dan maakt die dus wel goed contact en weet ik niet of het lipje naar binnen drukken help

kenx
22 juli 2009, 10:47
Hallo,

ik heb daarnet een poging ondernomen om de input van de gitaar, eraf te schroeven, maar het lukt me niet echt zo goed. Ondertussen hebben we al naar MS gebeld, en ik krijg gewoon een nieuw exemplaar. Dus alles komt dan toch weer goed, alleen nog even wachter tot het zover is...

Groetjes,

Kenny

heavy-metal-thunder
22 juli 2009, 12:27
het lijkt stom, want wellicht heb je het al geprobeerd, maar mijn Gretsch (6120W) heeft 3 volumeknoppen: 1 voor brug pu, 1 voor neck en dan nog 1 master. Ik weet niet of dit ook zo is bij de 5120, zo ja staat ook de master open?

Wellicht was een draadje van de jack of de PU-schakelaar niet goed gesoldeerd en los gekomen. Maar ik begrijp dat je bij een nieuwe gitaar hier liever niet aan begint te klooien.

kenx
22 juli 2009, 12:28
het lijkt stom, want wellicht heb je het al geprobeerd, maar mijn Gretsch (6120W) heeft 3 volumeknoppen: 1 voor brug pu, 1 voor neck en dan nog 1 master. Ik weet niet of dit ook zo is bij de 5120, zo ja staat ook de master open?

Wellicht was een draadje van de jack of de PU-schakelaar niet goed gesoldeerd en los gekomen. Maar ik begrijp dat je bij een nieuwe gitaar hier liever niet aan begint te klooien.

Hoy,

Ja ik heb alle knoppen geprobeerd, het is bij de 5120 ook zo. Toch bedankt voor de tip.

Groetjes,

Kenny

Pirate
22 juli 2009, 16:52
nog een vraag je waar zijn de fotos van je nieuwe gitaar :D

succes met het omruilen enzo :hippie:

tidalwave_sideburns
22 juli 2009, 17:36
Had ik met mijn Electromatic ook. Strapbuttons, jack plug raakten constant los. Door een handige bekende even laten repareren, nou geen last meer van.
Die pick up selector heeft soms ook wel eens kuren ja, dan valt de brug pick up even weg bij het schakelen. Maar goed, kan je allemaal upgraden met betere componenten, zijn die Electromatics voor gemaakt lijkt het.

heavy-metal-thunder
22 juli 2009, 18:03
Had ik met mijn Electromatic ook. Strapbuttons, jack plug raakten constant los. Door een handige bekende even laten repareren, nou geen last meer van.
Die pick up selector heeft soms ook wel eens kuren ja, dan valt de brug pick up even weg bij het schakelen. Maar goed, kan je allemaal upgraden met betere componenten, zijn die Electromatics voor gemaakt lijkt het.

sorry, maar voor dat geld mag het al best goed gemaakt zijn.

kenx
22 juli 2009, 18:16
sorry, maar voor dat geld mag het al best goed gemaakt zijn.

Vind ik ook. En gretsch staat nou niet als het slechtste merk bekend...

kenx
22 juli 2009, 18:17
nog een vraag je waar zijn de fotos van je nieuwe gitaar :D

succes met het omruilen enzo :hippie:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125291

humbucker
22 juli 2009, 18:21
Waarom toch al meteen terug gaan, kan je niet eens even nakijken of alles nog vastzit? Het is waarschijnlijk ergens een los contactje, kan toch niet moeilijk zijn om dat te vinden :)

lcvanderhelm
22 juli 2009, 19:44
Het is een hollowbody zonder backplate,dus alles moet gedemonteerd worden via het f klankgat.Dan moet je dus met touwtjes gaan hannisen,omalles later weer terug op zijn plek te krijgen.

tidalwave_sideburns
22 juli 2009, 21:37
Vind ik ook. En gretsch staat nou niet als het slechtste merk bekend...

Tja, kan wel zijn, maar zelfs met die kleine mankementjes vind ik ze het geld meer dan waard.

kenx
22 juli 2009, 21:47
Waarom toch al meteen terug gaan, kan je niet eens even nakijken of alles nog vastzit? Het is waarschijnlijk ergens een los contactje, kan toch niet moeilijk zijn om dat te vinden :)

Omdat het niet kan dat een nieuwe gitaar mankementen vertoond, en ik sta erop: ofwel geld terug, ofwel een nieuwe, en dat weten ze na vandaag bij musicstore meer dan goed genoeg. Ze hebben het dan ook beloofd.

Ik zie het wel.

Groetjes

heavy-metal-thunder
22 juli 2009, 22:03
Het is een hollowbody zonder backplate,dus alles moet gedemonteerd worden via het f klankgat.Dan moet je dus met touwtjes gaan hannisen,omalles later weer terug op zijn plek te krijgen.

TVJones heeft er een handigheidje op bedacht, maar blijft toch nog steeds lastige klus denk ik.

http://www.tvjones.com/media/media.html
(zie onder wiring harness)

humbucker
22 juli 2009, 22:04
Ik vind het bizar dat je een nieuwe wilt. Is laten maken niet voldoende? Imo is dat net hetzelfde als, oh ik heb een kapotte band, even een nieuwe auto kopen..

Maar, natuurlijk zou dit op een nieuwe gitaar niet mogen. Wel k*t dat je nu helemaal terug naar Keulen moet.

kenx
22 juli 2009, 23:01
Ik vind het bizar dat je een nieuwe wilt. Is laten maken niet voldoende? Imo is dat net hetzelfde als, oh ik heb een kapotte band, even een nieuwe auto kopen..

Maar, natuurlijk zou dit op een nieuwe gitaar niet mogen. Wel k*t dat je nu helemaal terug naar Keulen moet.

Ik wil hem gerust laten maken, als ze dat ter plaatse doen. Weet je het is v*rdomme 200 km heen en 200 km terug. Als hij dan naar fabriek gestuurd wordt, en dan is gemaakt, ga ik niet terug naar keulen hoor. En opsturen doe ik zeker niet...

Toch bedankt,

Btw ik heb op de repetitie veel 'gespeeld' met feedback. zou het kunnen dat de pickups het daarvan begeven hebben?

Grtz

Rinze
22 juli 2009, 23:11
Ik wil hem gerust laten maken, als ze dat ter plaatse doen. Weet je het is v*rdomme 200 km heen en 200 km terug. Als hij dan naar fabriek gestuurd wordt, en dan is gemaakt, ga ik niet terug naar keulen hoor. En opsturen doe ik zeker niet...

Toch bedankt,

Btw ik heb op de repetitie veel 'gespeeld' met feedback. zou het kunnen dat de pickups het daarvan begeven hebben?

Grtz

Nee. Er zou hooguit iets losgetrild kunnen zijn in het circuit, een slecht soldeerpunt of zo. Maar de pups moeten er echt wel tegen kunnen.

xaviervr
22 juli 2009, 23:30
Ik zie dat je in Boortmeerbeek woont.
Kan je de gitaar niet binnen brengen bij De Monte in Mechelen of bij Leo Caerts in Leuven?
Die zullen u wel kunnen helpen en dan je zal maar 20km moeten rijden ipv 200km

kenx
22 juli 2009, 23:39
Ik zie dat je in Boortmeerbeek woont.
Kan je de gitaar niet binnen brengen bij De Monte in Mechelen of bij Leo Caerts in Leuven?
Die zullen u wel kunnen helpen en dan je zal maar 20km moeten rijden ipv 200km

Ja klopt inderdaad, maar het gaat me meer op het principe. Trouwens, ik betaal de benzine toch niet ;)

Er is nog garantie hé jongens...

SnoopWinckel
23 juli 2009, 07:42
Ik zie dat je in Boortmeerbeek woont.
Kan je de gitaar niet binnen brengen bij De Monte in Mechelen of bij Leo Caerts in Leuven?
Die zullen u wel kunnen helpen en dan je zal maar 20km moeten rijden ipv 200km

Sorry om offtopic te gaan, maar welke winkel van die twee prefereer jij?
Ik vind De Monte een dure vogel (40 euro voor een Boss Tu-80 tuner) en de ligging helpt ook al niet.

LC is tot nu toe al twee gitaren aan mij kwijtgeraakt :)

't is in feite jammer dat ik zo weinig keuze heb qua winkels in mijn regio (Vilvoorde).

kenx
23 juli 2009, 11:09
Ik prefereer de monte, goeie muziekwinkel, goeie dienst.

Leo Caerts heeft mij en m'n vrienden al meerdere malen 'in't zak gezet' Ik zet daar geen voet meer binnen...

Grtz

xaviervr
23 juli 2009, 12:16
Ik ben juist voor Leo Caerts.
Grote voorraad aan gitaren en zeer behulpzaam.

De mensen die bij de Monte werken, vond ik arrogant. En hun prijzen zijn ook niet aan de goedkope kant.

Geef mij maar Caerts!

SnoopWinckel
23 juli 2009, 13:09
Ik ben juist voor Leo Caerts.
Grote voorraad aan gitaren en zeer behulpzaam.

De mensen die bij de Monte werken, vond ik arrogant. En hun prijzen zijn ook niet aan de goedkope kant.

Geef mij maar Caerts!

Ik heb net dezelfde ervaringen blijkbaar. Over de arrogantie kan ik niet meepraten, ik ben nog maar één keer binnen geweest in De Monte en de bediening was in orde. De prijzen echter niet. Ik heb er bijna 40 euro moeten lappen voor een simpele Boss Tu-80 tuner.

Bij LC heb ik betere ervaringen... die Godin uit mijn sig heb ik aan een lagere prijs gekregen dan normaal. Op hun website stond (in feite nog altijd) deze gitaar aan 365 euro, toen ik in de winkel kwam kostte het ding blijkbaar ineens meer dan 500 euro. Toen ik ze wees op hun website prijs hebben ze zonder discussiëren die Godin alsnog verkocht aan 365 euro. De website van LC is voor mij hun enige zwakke punt, die is te verouderd en onoverzichtelijk.

*edit* Om toch nog on topic te blijven: welke muziekstijlen kan je spelen met deze Gretsch? Ik ben nog maar een beginner, maar ik zie de naam Gretsch zo vaak opduiken in verband met rockabilly.

tidalwave_sideburns
23 juli 2009, 13:34
Je kan alles spelen op een Gretsch. Echt veel gain wordt lastig op een hollowbody, maar het is absoluut niet alleen een rockabilly gitaar.
Ik speel zelf in een psychobilly bandje, en gebruik hem voor surf tot thrash. Beetje uitkijken met feedback soms, maar het wil prima en klinkt fantastisch.
Is altijd leuk om te zien, de reaktie van een rocker/punk publiek als we met een contrabas en een Gretsch aan komen kakken en meteen na de eerste 4 tellen hun verwachtingspatroon volledig aan flarden spelen.

heavy-metal-thunder
23 juli 2009, 16:21
Ik prefereer de monte, goeie muziekwinkel, goeie dienst.

Leo Caerts heeft mij en m'n vrienden al meerdere malen 'in't zak gezet' Ik zet daar geen voet meer binnen...

Grtz

de zanger van mijn vorige groep heeft ooit een heel negatieve ervaring gehad met De Monte. Ik ga het incident niet uit de doeken doen, maar het stelt bij mij grote vraagtekens over hun technische deskundigheid. Zelfs bij de zanger, die weinig van gitaren kende, zorgde het voor argwaan, waardoor hij zijn gitaar opgepakt heeft en naar een winkeltje in de buurt (van De monte) is gegaan. Het probleem werd daar in een kwartiertje met de glimlach opgelost.

Psychomantis
9 augustus 2009, 19:00
de zanger van mijn vorige groep heeft ooit een heel negatieve ervaring gehad met De Monte. Ik ga het incident niet uit de doeken doen, maar het stelt bij mij grote vraagtekens over hun technische deskundigheid. Zelfs bij de zanger, die weinig van gitaren kende, zorgde het voor argwaan, waardoor hij zijn gitaar opgepakt heeft en naar een winkeltje in de buurt (van De monte) is gegaan. Het probleem werd daar in een kwartiertje met de glimlach opgelost.

Van leo caerts hoor ik verschillende reacties, mijn buur vindt deze winkel fantastisch maar ik heb al van verschillende mensen een mindere ervaring gehoord.
De monte is idd zeer duur, ik heb er zelf nog niets gekocht of laten repareren, maar ik weet dat je simpele dingen als een gitaarzak of een stemkastje soms voor de helft minder in de music corner kunt kopen, een kilometertje verder.

Mitch
9 augustus 2009, 19:40
Al die discussie over kwaliteit van hout, afwerking, karakter van het individuele instrument doen er dus helemaal niet meer toe. Als -ie het niet doet en er zit garantie op vraag en krijg je gewoon een nieuwe.
Niet om lullig te doen, maar dit topic zet een hoop discussies op het forum in een heel ander licht.