PDA

View Full Version : Over RSI



Anders Destium
28 maart 2003, 22:24
Nothing personal, but:

dit is een privé bericht dat ik aan jvr heb gestuurd voor wat betreft mijn klachten en mensen om mij heen die de hele dag achter de compu slijten (vanwege de studie, onder andere :wink: ). Misschien hebben andere mensen er ook wat aan...


Tja, ik moet eerlijk bekennen dat ik er vanochtend tijdens tentamen ook weer last van heb gehad. Op een gegeven moment krijg ik last van tintelingen en pijnscheuten en kan ik gewoon niet verder schrijven. Bijna iedereen bij mijn studie heeft hier last van, voor mijn studie schrijf ik eigenlijk alleen maar scripties en moet ik tekenen, het is dus vrij logisch dat je problemen krijgt als je ook per dag minstens 2 uur gitaar speelt.

De oplossingen zijn verre van leuk: Je moet ervoor zorgen dat je pols lange tijd achter elkaar niet wordt belast, dit kan bijvoorbeeld door boeken te lezen of zoiets. Ook moet je niet te lang achter elkaar dingen doen waarbij je je pols belast(dit is veel moeilijker dan je denkt), vaak is stress een 2e oorzaak waardoor je er extra (snel) last van krijgt. Ik hou me er zelf niet altijd aan, maar als ik ook maar iets in mijn pols begin te voelen houd ik abrupt op met bijv gitaarspelen of typen. Als je midden in een verslag met deadline zit is dit ontzettend vervelend, dan kun je alleen maar dingen gaan doen als koffiedrinken oid en daarna hopen dat het niet terugkomt.

Ik heb me hieraan moeten conformeren, na een tentamenweek (nu dus) heb ik ook weer last van mijn pols, mensen om me heen hebben meer last van pijnscheuten in hun bovenarm en schouder, wat op het zelfde neer komt. Ook al zou ik vanavond graag gitaarspelen, ik doe het niet...

Negative K3 fan
29 maart 2003, 13:10
RSI lijkt me een behoorlijke kut aandoening, ik ken meerdere gevallen en die hebben allebei mijn grootste hobbies voor een deeel moeten opgeven, namelijk internetten en muziek maken.

Gelukkig heb ikz elf alleen een zeer lichte vorm gehad nadat ik een hele vakantie tijdens het computeren op 1 arm heb zitten leunen, maar ik ben nog maar 15 en ik denk ook niet dat ik er geen last van ga krijgen...

MAar ik wens jou veel sterkte enzo.

Soulflyhigh
29 maart 2003, 13:22
Ik zelf zit op een sport opleiding dus dat is ook erg belastend voor je pols. Ik heb er een tijdje geleden heel erg last van gehad. Ik zelf dacht dat het door POLSstokhoogspringen kwam. Mijn vader dacht dat het door het internetten kwam. We hebben nu namelijk ADSL en een een Apple met een muis zonder scrollbalk. Bij het gitaarspelen heb ik er gelukkig geen last van. Behalve bij downpicks palmuten en dan moet ik ook wel een tijdje doorgaan. Gelukkig gaat het nu beter en ik hoop dat het geneest. RSI of sowiezo iets in pols is een kutaandoening die al je hobbies kan verzieken.

Sterkte Soulflyhigh :smile:

Phoenix Rising
29 maart 2003, 15:03
Ik heb geen RSI, maar wel soms bepaalde symptomen. Kijk, je weet natuurlijk dat hele verhaal wel van een goede warming up en regelmatig pauzeren tijdens gitaar spelen, dus dat ga ik niet herkauwen hier.

Je moet wel goed onderscheid maken tussen mogelijk RSI en gewoon moeie spieren, die je aan het trainen bent. Ikzelf heb meer dan twee jaar redelijk fanatiek gefitnessed, niet dat ik er nu nog wat aan heb, maar daardoor heb ik wel geleerd hoe je spieren goed moet trainen, en hoe dat "voelt". Volgens mij verwarren veel mensen deze twee dingen heel vaak. Maarja als je het niet zeker weet, stop dan maar gewoon, voor de zekerheid.

Kijk, zelfs als je om het uur 10 minuten pauze neemt per uur is dat ook niet genoeg, zeker als je echt vingeroefeningen aan het doen bent. Kijk op de teller van de metronoom en zeg gewoon, ik doe drie setjes van 100 voor deze oefening. Neem tussen elk setje gewoon een minutje een break, dat is veel effectiever, en bovenal VEILIGER, dan in één keer 500 doen ofzo.

Trouwens, misschien maak je wel een RSI gevoelige "picking motion", heb je daar wel is over gedacht? Weet je hoe onnatuurlijk het is om precies horizontaal langs je snaren te bewegen met je pols? Ikzelf ben gaan picken zoals George benson, niet omdat het "beter" is, maar wel omdat de houding & beweging veel natuurlijker is. Als je daar meer over wil weten, schroom dan niet me te mailen, zeker in jouw situatie zou ik er alles aan doen om vooral zulk soort dingen helemaal uit te zoeken.

Pee
29 maart 2003, 16:22
en hoe pickt george benson dan?

ColtraneMatrix
29 maart 2003, 20:03
ga gewoon legato spelen en voor 1 hand ben je al vrij veilig :grin:

Azrael
29 maart 2003, 23:00
Ik heb last van mijn wijsvinger aan mijn pickinghand en dat wil maar niet weg. Kan je ook last van RSI op je wijsvinger krijgen?

Negative K3 fan
29 maart 2003, 23:06
Op 2003-03-29 23:00, schreef Azrael:
Ik heb last van mijn wijsvinger aan mijn pickinghand en dat wil maar niet weg. Kan je ook last van RSI op je wijsvinger krijgen?


volgens mij kan het wel ja...

Anders Destium
30 maart 2003, 00:12
RSI heet niet voor niets repetitive STRAIN injury, het kan bij elke spier gebeuren als hij te lang aan de zelfde (te) hoge wisselende belasting wordt onderworpen. Ik denk dat je te verkrampt speelt, ik hou plectra altijd heel losjes vast.

Megalodon
30 maart 2003, 03:09
In welke pols heb jij het? Ik heb momenteel last van m'n rechterpols... Volgens mij omdat juist die pols het minst rust krijgt ivm andere polsbelastende activiteiten (zoals muizen).

jvr
30 maart 2003, 13:31
Op 2003-03-30 03:09, schreef Megalodon:
In welke pols heb jij het? Ik heb momenteel last van m'n rechterpols... Volgens mij omdat juist die pols het minst rust krijgt ivm andere polsbelastende activiteiten (zoals muizen).


Rechts, dit is een gevolg van waarschijnlijk (in een verkeerde houding) teveel muizen, ondanks het feit dat ik er heel vroeg bij was en inmiddels alle disciplines eindigend op -ie al gehad heb, is er nog weinig vooruitgang. Voor dé tips houd ik me dan ook van harte aanbevolen

Azrael
30 maart 2003, 15:09
Inplaats van 2 vinger houdt ik mijn plectrum tegenwoordig tegenwoordig met 3 vingers vast. Ik hoef dan per vinger minder kracht te zetten en het blijkt dat ik precieser speel. :smile: Had ik eerder moeten proberen met 3 vingers.

Anders Destium
30 maart 2003, 21:47
Dé tip is: ontlasten en voldoende rusten. Bij mij is dit echter onmogelijk :sad:

JeeWee
31 maart 2003, 00:18
Om RSI tegen te gaan en uiteindelijk helemaal te laten verdwijnen, als het nog in een vroegstadium is, kan je door een paar keer per dag simpele rekoefeningen te doen met arm, hand, rug, pols, enz. Daarbij moet je de eentonige bewegingen vermijden. Probeer juist niet het gebruik van je arm te vermijden, maar voer er gedoseerd kracht mee uit op de moment dat je even niks voelt.

Ik heb er vorig jaar ook heel erg veel last van gehad, maar door regelmatige rek oefeningen te doen. 1 keer in het kwartier als je op de computer zit og aan gitaar spelen bent en anders gewoon een paar keer per dag even te je armen, nek, rug, enz. te rekken is het bij mij vrijwel helemaal verdwenen en kan gewoon de hele dag gitaar spelen als ik wil. Rek alleen nog af en toe tijdens het computeren.

Megalodon
31 maart 2003, 00:31
Mijn fysio raadde rekken juist af voor mij, dus het is niet voor iedereen goed. Mijn polsen waren al extreem soepel zei hij; daar lag het absoluut niet aan en door rekoefeningen te gaan doen kreeg ik volgens hem alleen maar meer kans op irritatie en beschadiging.

Rutger
31 maart 2003, 10:01
Mijn ervaring (en die van anderen) met RSI is dat het voor het grootste deel te maken heeft met je houding, en pas op de tweede plaats de herhaalde bewegingen.

Zelf heb ik twee keer ernstig last van gehad van RSI en dat was twee keer in stressperiodes (afstuderen en deadlines op mijn werk). Door de stress zat ik wat gespannen achter mn pc: schouders lichtjes opgetrokken etc. Ik had het eigenlijk niet door, maar een vriendin die mensendiek deed maakte me er attent op. Toen ik op mijn houding ging letten bleek idd dat ik onderuitgezakt op mijn stoel zat, mijn toetsenbord te ver van me af had staan en mijn schouders lichtjes opgetrokken (gespannen) had bij het typen.

Zorg er ten eerste voor dat je rechtop en ontspannen achter je bureau zit. Muis en toestenbord dichtbij je, beeldscherm recht voor je en je bureaublad en stoel moeten goed op elkaar afgestemd zijn. Toen ik daarop lette verdwenen na een paar weken gewoonweg de meeste klachten. Ik had alleen af en toe een beetje last van mijn bovenarmen, terwijl daarvoor van vingertoppen tot schouderbladen zeer deden, ook in het weekend.

Daar komt bij dat ik uit noodzaak (het is mn werk) intussen wel gewoon door bleef gaan achter de pc, zei het dat ik wat meer lette op pauzes e.d. Het waren dus niet zozeer oefeningen als losschudden van je handen en regelmatig pauzeren die de problemen verhielpen, al hoewel ze wel bijdragen aan de ontspanning. Het verbeteren van de houding was de oplossing. En ik zit nu nog steeds uren achter de pc, en voel ook weleens een pijntje, maar ik heb er nauwelijks last meer van.

Maar let daar ook op tijdens het gitaarspelen. Schouders ontspannen, zit/sta rechtop en niet in elkaar gedoken. Je handen en vingers niet verkrampen maar zoveel mogelijk ontspannen, probeer alleen die spieren te gebruiken die je ook werkelijk nodig hebt.

Wat ik bijvoorbeeld merk als ik legato's oefen, is dat ik mijn linkerhand erg gespannen houd, als een "klauw" zeg maar. Als ik dat een kwartiertje volhoud begint mijn hand zeer te doen. Ik probeer er daarom echt op te letten dat ik mijn hand en vingers zoveel mogelijk ontspan, want als je zo'n houding volhoudt kan dat funest zijn. Ik ken een pianiste die het wel volhield en een jaar niet heeft kunnen spelen, dat wil je toch niet!?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-03-31 10:12 ]</font>

maisy
1 april 2003, 16:39
Wat Rutger zegt is helemaal waar.. ook ik heb een half jaar thuisgezeten met RSI door mijn werk (secretaresse). En het was inderdaad het gevolg van een verkeerde houding. Door verkeerd te zitten en te gespannen houding gaan de spieren protesteren. Bij mij is een nekwervel scheef gaan zitten, die een zenuw afklemde waardoor ik een lam gevoel in mijn arm kreeg... Met het "kraken" van mijn nek en aansluitend fysiotherapie en voldoende rust zijn de klachten wel verdwenen maar het blijft een zwakke plek, ik moet altijd op mijn houding blijven letten en voldoende rust nemen...

Megalodon
1 april 2003, 23:35
Ik heb het boek "The Principles of Correct Practice for Guitar" gekocht via http://www.guitarprinciples.com dat is geschreven door iemand met erg veel ervaring en staat bordevol met nuttige info.

Ik denk dat elke gitarist daar wel wat aan heeft.