PDA

View Full Version : Pootjes verlengen condensators en weerstanden



Puerco
21 juli 2009, 17:53
Ik heb onlangs wat gebruikte mustard caps op de kop getikt (NOS word erg schaars en duur...) maar de pootjes zijn net iets te kort.
Nou vroeg ik me af wat nou de beste manier is om dit te verlengen en dan liefst zo dat als ik het verlengde uiteinde vastsoldeer de verbinding van de verlenging niet uit elkaar valt.
Neem dus aan eerst de verlenging om het bestaande pootje te wikkelen of is hier nog een nettere methode voor???

nico verduin
21 juli 2009, 17:56
wikkelen...

Puerco
21 juli 2009, 18:16
wikkelen...

Tsja dat had ik ook al bedacht, hoopte dat iemand nog een wat sjiekere oplossing zou hebben...
Bedankt Nico

cluseau
24 juli 2009, 13:22
Neem dus aan eerst de verlenging om het bestaande pootje te wikkelen of is hier nog een nettere methode voor???

Vroeger werd in versterkerchassis vaak meerdere draadjes aan elkaar gebakken. Dit werd gedaan door van dun montagedraad een spiraaltje te wikkelen en daar alle draadeindjes in te stoppen. Alleen nog ff solderen. Ik bedoel niet die kniftige "wirewrap" verbindingen uit de jaren 70 hoor, dat was echt bagger. Denk meer aan vooroorlogs spul.

Frans

Puerco
24 juli 2009, 15:33
Vroeger werd in versterkerchassis vaak meerdere draadjes aan elkaar gebakken. Dit werd gedaan door van dun montagedraad een spiraaltje te wikkelen en daar alle draadeindjes in te stoppen. Alleen nog ff solderen. Ik bedoel niet die kniftige "wirewrap" verbindingen uit de jaren 70 hoor, dat was echt bagger. Denk meer aan vooroorlogs spul.

Frans

Ah, de goeie ouwe tijd van echt handwerk en echte PTP verbindingen (dus zonder turretboard) :)
Ik had eigenlijk gehoopt dat we tegenwoordig daar een nette oplossing voor hadden zoals in het onderstaande schetsje dat ik in paint gemaakt heb.
Dus pootje in het holle gedeelte schuiven, vastsolderen en dan het massieve gedeelte als nieuw verlengd pootje gebruiken.
Niet dat het kwalitatief VEEL beter zou zijn maar het zou er wel wat netter uitzien en een goed in elkaar gestoken turretboard vind ik een lust voor het oog (maakt dat mij een PTP fetishist???)

Schetsje van wat ik ongeveer bedoel:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/leadextension.jpg

nico verduin
24 juli 2009, 19:04
Je zou eens kunnen kijken voor die buisjes die ze wel eens gebruiken om op snoeren te doen bij de stekkers. Weet niet wat de minimale diameter is die je kan krijgen.

Puerco
24 juli 2009, 21:51
Weet niet precies wat voor buisjes je bedoelt en hoe dik die zijn maar bij de apotheek hebben ze ook dunne metalen buisjes; injectienaalden. Weet alleen niet of dat te solderen valt.
Wat voor spul zijn die pootjes van gemaakt eigenlijk? Aluminium ofzo?
Denk wel dat volgens onderstaand tekeningetje (ben weer met paint bezig geweest) het mooiste resultaat geeft (om te zien dan).

http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/leadextension2.jpg

cluseau
24 juli 2009, 22:52
Weet niet precies wat voor buisjes je bedoelt en hoe dik die zijn maar bij de apotheek hebben ze ook dunne metalen buisjes; injectienaalden. Weet alleen niet of dat te solderen valt.


Nico bedoeld messing buisje welke gebruikt worden in die goedkope chinese stekkerdozen. Deze worden aan het uiteinde van een soepel stukje netsnoer geklemt waardoor ze dan weer sneller lostrillen http://home.casema.nl/jajop/cluseau/screwy.gif onder het schroefje. Injectie naalden is niet echt een oplossing, waarschijnlijk staal en niet te solderen.

Frans

Frits van Mourik
24 juli 2009, 23:47
De messing busjes heten "adereindhulsjes" ; mits met de juiste tang aangekrompen een goede manier om een soepele draad onder een schroef te klemmen.
De "spiraaltjes van Cluseau" heetten ooit "soldeerveertjes".
Hierin worden de draadeinden niet stotend, maar overlappend aangebracht.
Het veertje is bij voorkeur ietsje korter dan de overlap; de diameter moet strak om de draadeinden passen. Daarna zuinigjes vol solderen.
Prima verbinding!

Puerco
25 juli 2009, 00:14
Adereindhulsjes zijn nog wel te koop, die veertjes zijn niet te vinden.
Als je die hulsjes kunt solderen lijkt me dat een prachtige oplossing, van de week eens even vragen bij de plaatselijke electraboer.
Bedankt mensen!!!

Frits van Mourik
26 juli 2009, 23:34
Adereindhulsjes zijn nog wel te koop, die veertjes zijn niet te vinden.


Die veertjes maak je dan ook simpel zelf.
Gewoon een stukje blank montagedraad om 'n spijkertje/ boortje/ whatever
van de juiste diameter wikkelen, de lengte op maat knippen... hey presto!

matto
27 juli 2009, 08:49
Je kan ook de draadjes naast elkaar leggen en er na het solderen een stukje krimpkous om heen doen.
Staat ook altijd wel netjes afgewerkt zeker als je het bij alle componenten doet.

Puerco
27 juli 2009, 22:35
@Frits: Dat is wel erg handig maar lijkt me nog beter om de wikkelingen dan direct om het pootje + verlenging te leggen, lekker strak dan is er een goede verbinding al voor het gesoldeerd word.

@Matto: De draadjes naast elkaar solderen gaat niet erg goed werken omdat als je de uiteinden vast soldeert de verbinding in het midden weer loslaat en krimpkous erom gaat niet echt helpen en is bovendien lelijk.

Ik vind die koperen busjes de mooiste oplossing en als ik die niet kan vinden in die kleine diameter word het dus het koperen draadje.

Nogmaals bedankt allemaal.