PDA

View Full Version : Fender 400 PS



jair
21 juli 2009, 14:58
Hallo,

Ik wil m,n Fender 400 PS inruilen of los verkopen.
Weet iemand wat de waarde er van is?

Groet,
JAir

Joey Handsome
21 juli 2009, 18:56
Heb je er nog één of meer originele kasten bij?

Erikt
21 juli 2009, 19:52
Dit is em toch?: http://www.ampwares.com/amp.asp?id=5

Der zitten gewoon 6L6's in de pre-amp :dontgeti:

Rinze
21 juli 2009, 20:01
Dit is em toch?: http://www.ampwares.com/amp.asp?id=5

Der zitten gewoon 6L6's in de pre-amp :dontgeti:

Yep, dat is hem. 1 6L6GC en dan nog 6 stuks 6550 er achter in de poweramp. Heb vroeger zo'n ding wel eens tweedehands zien staan, leek me toen wel wat als gitaar en basamp. Maar hij is niet te tillen :makeup:. En zoveel vermogen slaat natuurlijk nergens op voor gitaar.

Erikt
21 juli 2009, 20:19
Maar hij is niet te tillen :makeup:.

"The 400PS was the first large amp made by CBS, and the largest ever made by Fender. The chassis alone weighs as much as a Twin Reverb."

Geniaal! :hippie:

Joey Handsome
21 juli 2009, 20:31
Drie van die W vormige kasten met een 18" speaker kon je erop aansluiten. Compleet absurd als je het mij vraagt, maar wel heel gaaf. Heb een keer zo'n kast geprobeerd te kopen op Marktplaats, maar verkopen ging niet op mijn bod in helaas.

Dirk_Hendrik
21 juli 2009, 22:24
... dacht ik een hoop gezien te hebben.... geweldig!:rockon: Alléén al het idee om een 6L6 als driver te gebruiken.

Hoe moet ik dit apparaat opvatten als een soort van reactie op een Ampeg SVT?

Chris Winsemius
21 juli 2009, 22:33
... dacht ik een hoop gezien te hebben.... geweldig!:rockon: Alléén al het idee om een 6L6 als driver te gebruiken.

Hoe moet ik dit apparaat opvatten als een soort van reactie op een Ampeg SVT?

De 300PS en 160PS (ff uit m'n hoofd) hebben 'n 6V6 als driver. Meer klasse AB(2?)nog wat dan 'n SVT.

Waarschijnlijk 'n antwoord op de SVT maar natuurlijk ook beduidend meer 'n stage basversterker ivm. de Bassman versterkers die meer door gitaristen dan door bassisten gebruikt werden.

Niet te tillen maar LUID en je kan de eindbuizen maar aan blijven sturen....

(direct coupled cf is ook leuk maar zo'n se-driver is natuurlijk mega stoer)

Joey Handsome
21 juli 2009, 22:45
Die 400 PS scheen nogal onhandig te zijn had ik gelezen. Schijnt niet makkelijk te biassen te zijn (weet niet waarom, zal wel een reden hebben) en als je er het verkeerde merk 6550 in propt smelten ze.

muziekschuur
22 juli 2009, 01:00
Er moeten speciale general electric eindbuizen in.

Meer info hier:

http://www.timeelect.com/400-PS-IDX.htm


Let wel het volledige vermogen komt er pas uit met drie eind uitgangen verbonden met speakers. Anders heb je steeds 1/3e van het vermogen....

De PS400 is een erg moeilijke versterker om aan te werken en erg prijzig....

De huidige staat van de PS400 bepaalt de prijs.

Welagen
22 juli 2009, 06:02
Biasen is leuk met PS series amps. 30 staps proces. Ik heb met Rich Koerner (timeelect, NJ) gesproken over deze amps. Ed Jahns, de designer van de PS series bij Fender, is een genius! Hij heeft deze serie amp onworpen door destructional analysis om de specs van de GE 6550 op te rekken. Alleen de GE 6550 overleeft in deze amp terwijl het volle vermogen gelevert wordt. Rich noemt huidige productie 6550's 'polished turds' :D

Ik heb nog een driver transformer uit deze amps voor geinteresseerden.

Jelle

Chris Winsemius
22 juli 2009, 10:55
driver-OT kan ier wel 'n keer te pas komen....

jair
22 juli 2009, 14:23
Heb je er nog één of meer originele kasten bij?

Er zit geen kast bij. Weet je ook waar je de buizen kunt kopen?

Jair

Chris Winsemius
22 juli 2009, 14:31
NOS GE 6550*s:

ebay of bepaalde online shops in de states (ik denk dat dit wel te googelen is). De 6L6 en andere buisjes luisteren iets minder nauw qua merk/type qua werking (wel qua sound).

* klonken ook te gek in 'n ex Zakk Wylde Marshall die ik had geserviced 'n tijd geleden.

Rinze
22 juli 2009, 14:32
Dat exemplaar wat ik toen zag staan werd samen met een 4*12 kast verkocht die er optisch precies bij paste. Maar dan zou je dus niet eens het volle vermogen trekken? Anyway, die top was niet-te-tillen.

Joey Handsome
22 juli 2009, 17:20
Vaag, ik dacht dat er drie van die folded horn cabs bij hoorden:

http://www.timeelect.com/400ps71.jpg


Maar ik snap het niet zo goed, aangezien ik niet zo technisch ben. Als je dan 3 maal 145 watt aan output hebt, dan benut je toch eigenlijk nooit de volle 435 watt? Ik bedoel, als ik aan mijn Bassman 100 twee cabs hang, dan pak ik toch ook geen 200 watt, maar 2 x 100? Iemand die begrijpt wat ik bedoel?

muziekschuur
23 juli 2009, 17:09
Dit was toen creme de la creme van de basinstallaties. En toen was er simpelweg niets dat in de schaduw kon staan. Ampeg bracht een speciale cab uit voor zijn SVT en de muzikant kocht dan dat apparaat. Fender leverde zijn PS400 inclusief 3 1x18" cabinetten. Dus die systemen werden apart verkocht. Uitwisselbaarheid van cabinetten is nu wat gebruikelijker dan toen ... heb ik het idee.

Deze Uberversterker heeft speciale buizen nodig en ik zou een 8x10 cabinet modificeren met 3x15 speakers met 3 jacks.... Dan heb je een erg serieus geluid....

zoon van Piet
25 juli 2009, 11:56
Uberversterker heeft speciale buizen nodig

Die GE 6550's waren destijds niet echt speciaal, maar gewoon overal verkrijgbaar.
Nu ligt dat anders. En sinds onze bassist enkele jaren terug een setje heeft gescoord voor zijn ouwe Ampeg SVT kan ik je verzekeren dat ze niet niks kosten...

ook niet te tillen, trouwens, die Ampeg..

Er bestond trouwens ook een gitaarversie van dit monster, de 300 PS. die heb ik zelfs ooit bespeeld! klonk erg clean en open - waarschijnlijk zou ik het nu mooi vinden, toen vond ik het 3x niks. had een uitgebreide eq, zoals de beruchte 180 watt Supertwin - nog zo'n ruggengraatbreker!

Onze bassist ( heeft een eigen bedrijf) claimt dat zijn SVT - 60 kilo in case- in de huidige Arbowetgeving niet vervoerd mag worden door personeel..

Unicron
25 juli 2009, 17:55
Als je dan 3 maal 145 watt aan output hebt, dan benut je toch eigenlijk nooit de volle 435 watt? Ik bedoel, als ik aan mijn Bassman 100 twee cabs hang, dan pak ik toch ook geen 200 watt, maar 2 x 100? Iemand die begrijpt wat ik bedoel?

Volgens mij heeft deze amp 2 stuks 6550 per speakeruitgang, dus bij wijze van spreken 3 eindtrappen. Hierdoor zou je drie cabinetten (of een leuke 6x12 bedraad in drie paartjes van 4 ohm) nodig hebben om ze alle drie aan het werk te zetten.

Waarde? Te zeldzaam (en dus onbekend) om in de buurt van een oude SVT te komen, ik denk max 700-900E in goede staat.