PDA

View Full Version : De 'nood' aan instrumenten/muzikanten in een groep?



soup
21 juli 2009, 15:45
Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest met mijn eigen nummers te schrijven en af te werken. Met natuurlijk het oog om daar mee te gaan optreden.

Nu zou de perfecte bandsituatie zijn, imho, 2 gitaristen, 1 bassist en een drummer en misschien iemand die piano of dergelijke speelt maar dat is geen vereiste.

Ik speel redelijk rustige muziek,opbouwend en uiteindelijk distortion en ''knallen maar''. Het doet je misschien denken aan post-rock maar dat vind ik dan niet weer, dus qua genre in de buurt van ...

Mijn probleem is, een drummer kan ik normaal gezien regelen en voldoet aan mijn eisen (super super goede drummer en kan veel aan). Maar ik ken weinig (goede/ervaren) bassisten of gitaristen die mij zouden kunnen aanvullen en misschien ben ik te perfectionistisch ingesteld waardoor ze niet aan mijn eisen voldoen. En degene die wel geschikt zijn, zijn meestal al bezet (hebben al een groep).

Natuurlijk moet er ook harmonie zijn en dat iedereen even graag deze muziek maakt en dat is misschien niet het geval. Ik zou te hard mijn ding willen doen.


Dus mijn vraag, is een bassist nodig om de muziek te ondersteunen?
Zou een 2de gitarist nodig zijn om ook het geheel aan te vullen en verschillende accenten te leggen?

De enige groep die ik ken die geen bassist heeft is the white stripes maar soms lijkt me toch wel goed moest er een bassist zijn die een lekkere continue riff speelt zodat de muziek niet stilvalt.

HaroldA
21 juli 2009, 16:26
1) Dus mijn vraag, is een bassist nodig om de muziek te ondersteunen?
2) Zou een 2de gitarist nodig zijn om ook het geheel aan te vullen en verschillende accenten te leggen?

1) Ja!!!

Wij repeteren wel eens zonder bassist (als hij een keer niet kan) en dan blijft er echt niets over van onze 'sound'. Een bassist is heel erg belangrijk in een band!

2) Misschien...

Dit ligt helemaal aan je arrangementen en kun je dus alleen zelf beoordelen. Over 2 amps spelen kan je geluid breed genoeg maken in ieder geval...

Bram+
21 juli 2009, 16:41
De enige groep die ik ken die geen bassist heeft is the white stripes maar soms lijkt me toch wel goed moest er een bassist zijn die een lekkere continue riff speelt zodat de muziek niet stilvalt.
Er zijn er wel meer hoor, nog zo'n een: The Doors, alleen speelden die wel veel vals (in de betekenis van 'niet aan de regels houden'): ze hadden toch geregeld een bassist in de studio of Ray Manzarek (toetsenist) speelde de baspartijen op een Rhodes basorgeltje. Led Zeppelin's John Paul Jones gebruikte vaak een voetbas als hij achter de toetsen zat en dus geen basgitaar speelde.

Mijn definitieve antwoord: moderne pop/rockmuziek (bij wijze van spreken alles met gitaren sinds de jaren 50) kan slecht zonder baspartij. Je mist een steun in de rug of een deel van het spectrum. Als je geen bassist neemt, zorg dan dat de partijen op een andere manier worden opgevangen (zie the Doors). Als je een tweede gitarist kent, zou ik 'm toch eerder bas laten spelen dan eerste/tweede gitaar.

jasses
24 juli 2009, 17:02
even proberen op te roepen welke (min of meer) bekende bands ik live aan het werk zag zonder bas. Weinig, maar ze deden het goed.
- blood red shoes
- black box revelation
Ik had daar graag ook black keys bijgeschreven, maar die tickets zitten nog steeds ongebruikt in mijn portefeuille, want wat een gezellige avond moest worden, werd 4 uur stilstaan op een besneeuwde autosnelweg.
Wel wat bands gezien die voor enkele nummers de bas inwisselenden voor een extra gitaar (sonic youth, motorpsycho,...), maar dat waren zelden hoogtepunten van de avond. (kan me trouwens met de beste wil van de wereld de bezetting van 65daysofstatic niet meer voor de geest halen, enkel die tele en prs verschijnen ergens ver achter mijn retina, maar daar moet nog wel iets geweest zijn)
Het kan dus, maar met een hoop maren. En omdat mijn tekst alweer veel te lang wordt, beperk ik me tot de belangrijkste maar: geen bas hebben is een behoorlijk beperkende factor en die moet je volgens mij zeer indachtig zijn bij het schrijven van je nummers. Vandaar dat ik het nogal vreemd vind dat je dit vraagt als je je nummers aant afwerken bent, het lijkt me zoiets waarmee je van begin af moet rekening houden.

Wij doen het als band (stevige rock, ik kan tot heden geen betere genrenaam vinden voor wat we doen, maar die moet er wel zijn) met drum-bas-2 gitaren-zang. Ik kan niet meer zonder bas. Als je je trouwens al afvraagt of je een tweede gitaar nodig hebt, vermoed ik dat je die ook nog geen essentiële rol hebt toebedeeld in de nummers die je al gemaakt hebt. Dan zoek je je beter eerst een bassist (of toetsenist, zoals reeds gezegd kan je die ook zeer leuke dingen laten doen in basregio's).
Zeker en vast heel veel plezier toegewenst, er zijn weinig dingen die ik zo geweldig vind als spelen met voltallige band. En de dingen die geweldiger zijn ga ik niet aan uw neus hangen.

iWishmaster
24 juli 2009, 17:10
Imho: zolang er ergens maar iets een partij speelt die het lagere frequentie-spectrum bedekt, is het altijd beter als helemaal zonder.

Bas draagt heel veel bij aan de feel van een nummer, vooral live onmisbaar als je het mij vraagt.

soup
24 juli 2009, 17:38
even proberen op te roepen welke (min of meer) bekende bands ik live aan het werk zag zonder bas. Weinig, maar ze deden het goed.
- blood red shoes
- black box revelation
Ik had daar graag ook black keys bijgeschreven, maar die tickets zitten nog steeds ongebruikt in mijn portefeuille, want wat een gezellige avond moest worden, werd 4 uur stilstaan op een besneeuwde autosnelweg.
Wel wat bands gezien die voor enkele nummers de bas inwisselenden voor een extra gitaar (sonic youth, motorpsycho,...), maar dat waren zelden hoogtepunten van de avond. (kan me trouwens met de beste wil van de wereld de bezetting van 65daysofstatic niet meer voor de geest halen, enkel die tele en prs verschijnen ergens ver achter mijn retina, maar daar moet nog wel iets geweest zijn)
Het kan dus, maar met een hoop maren. En omdat mijn tekst alweer veel te lang wordt, beperk ik me tot de belangrijkste maar: geen bas hebben is een behoorlijk beperkende factor en die moet je volgens mij zeer indachtig zijn bij het schrijven van je nummers. Vandaar dat ik het nogal vreemd vind dat je dit vraagt als je je nummers aant afwerken bent, het lijkt me zoiets waarmee je van begin af moet rekening houden.

Wij doen het als band (stevige rock, ik kan tot heden geen betere genrenaam vinden voor wat we doen, maar die moet er wel zijn) met drum-bas-2 gitaren-zang. Ik kan niet meer zonder bas. Als je je trouwens al afvraagt of je een tweede gitaar nodig hebt, vermoed ik dat je die ook nog geen essentiële rol hebt toebedeeld in de nummers die je al gemaakt hebt. Dan zoek je je beter eerst een bassist (of toetsenist, zoals reeds gezegd kan je die ook zeer leuke dingen laten doen in basregio's).
Zeker en vast heel veel plezier toegewenst, er zijn weinig dingen die ik zo geweldig vind als spelen met voltallige band. En de dingen die geweldiger zijn ga ik niet aan uw neus hangen.

Hmm

De nummers die ik heb geschreven zijn 'bijna' af, ze staan er op zich al maar ik had graag nog wat invullingen gehad om het die extra touch te geven. En een bassist zou misschien wel wat extra pit kunnen brengen, moest ik stilvallen dat er wel een continue stroom van muziek is.


Het probleem is dat ik niet veel bassisten ken. Ik ken er wel enkele maar die zijn al bezet, al ga ik het ze toch eens vragen om te zien of ze interesse hebben. En ik zoek het liefste in mijn vriendenkring om dat toch vertrouwder is.


Sommige van mijn nummers zijn rustig en blijven clean maar als ik dan 'beroemde' artiesten zie zoals mount eerie tijdens een akoestische set dan vind ik het zo leeg klinken ivg met zijn cd.

http://www.youtube.com/watch?v=Zi5utVfjn9E

ellisvertellis
24 juli 2009, 18:03
In mijn ogen is 1 gitaar méér dan genoeg in een groep. Wij hebben er twee (waaronder mezelf) én een keyboard/piano. Volgens kan je voldoende detail creeren in een band met 1 gitaar en een keyboard, beter dan twee gitaren en geen keyboard.

Is maar mijn mening, gestoeld op mijn (beperkte) ervaring.

Baker
4 augustus 2009, 16:35
als ik moest kiezen tussen een extra gitarist of een bassist, dan werd het echt wel een bassist. Maar, als je niet zoveel bassisten kent, dan kun je toch ook een gitarist vragen om af en toe wat op een bas te plingelen? je moest eens weten hoeveel bassisten op die manier bassist geworden zijn.