PDA

View Full Version : probleem met een zelfbouw marshall 18/36 watt



larsje
21 juli 2009, 09:01
Hi,

ik heb onderstaande versterker gebouwd

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/36WEF86NewCeriatone.jpg

Nu doet het 'normale' MV kanaal het prima, maar er doet zich een probleem voor bij het EF86 kanaal (meest rechtse buis op de layout). Er zit een vrij grote hiss als ik op deze inputs inplug. Ik heb al van alles geprobeerd, opnieuw gesoldeerd, nieuw buisje, etc. maar het lost het niet op. Ik had eigenlijk al besloten het er bij te laten en speel inmiddels alleen op het andere kanaal, maar vind het toch wel jammer. Heeft iemand een tip over hoe dit op te lossen. Kan ik iets doormeten waarmee ik kan achterhalen waar de hiss ontstaat. Ik vermoed dat het bij de inputs zit (maar die heb ik reeds 2 x opnieuw gesoldeerd) of bij de toonregeling (met al die caps).

groeten,

Lars

cluseau
21 juli 2009, 12:54
Er zit een vrij grote hiss als ik op deze inputs inplug. Ik heb al van alles geprobeerd
Heb je afgeschermde kabel gebruikt waar dat is aangegeven?


opnieuw gesoldeerd, nieuw buisje, etc. maar het lost het niet op.

Slechte soldering veroorzaakt geen his voor zover ik weet.


Kan ik iets doormeten waarmee ik kan achterhalen waar de hiss ontstaat.

Heb je een scope? Anders wordt het lastig.

Tip:
Speel wat met de ligging van de bedrading, dit veroorzaakt vaak instabiliteit.

Frans

larsje
21 juli 2009, 13:02
hi frans,

Ik heb op een gegeven moment ook afgeschermd kabel gebruikt, maar dat had geen invloed. Ik zal dat met die bekabeling herschikken nog eens proberen, had ik al gedaan, geen effect.

Ik weet niet wat een scope is, ik heb alleen een multimeter, maar dat is denk ik iets anders, toch?

groeten,

Lars

cluseau
21 juli 2009, 13:11
hi frans,

Ik heb op een gegeven moment ook afgeschermd kabel gebruikt, maar dat had geen invloed. Ik zal dat met die bekabeling herschikken nog eens proberen, had ik al gedaan, geen effect.

Ik weet niet wat een scope is, ik heb alleen een multimeter, maar dat is denk ik iets anders, toch?

groeten,

Lars

Lars, een scope is simpel gezegd een grafische schrijver, daarmee kun je het verloop van een elektrische spanning zichtbaar maken. Maar het feit dat je deze vraag steld geeft toch al aan dat je daar niet mee om kunt gaan en zo niet verder komt. Let ook op dat het ding onder flinke spanning staat he! Lijkt me verstandig dat je globaal je lokatie bekend maakt. Misschien is er dan iemand bereid je te helpen.

mvg
Frans

larsje
21 juli 2009, 13:16
hi frans,

Dat van die spanning wist ik inderdaad vanuit de 'hard way', heb al een keer een optater gehad, dus ben erg voorzichtig nu. Ik woon in Nijmegen. Eerst zelf nog maar eens klooien en anders inderdaad professionele hulp er tegenaan, dat is alleen altijd vrij prijzig. Als ze de versterker openmaken ben je al 50 euro verder.

grtz lars

cluseau
21 juli 2009, 13:31
hi frans,

Dat van die spanning wist ik inderdaad vanuit de 'hard way', heb al een keer een optater gehad, dus ben erg voorzichtig nu. Ik woon in Nijmegen. Eerst zelf nog maar eens klooien en anders inderdaad professionele hulp er tegenaan, dat is alleen altijd vrij prijzig. Als ze de versterker openmaken ben je al 50 euro verder.

grtz lars

Boot-Hill he!, .....geinspireerd door Creedence clearwater revival of hoor ik dat verkeerd. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/email4you.gif

Frans

larsje
21 juli 2009, 14:03
yeap die boot hill, inspiratie ligt ergens anders (Rory, SRV, Clapton, ZZ top). CCW is ook niet verkeerd hoor!

Kan me niet meer heugen waarom we die naam hebben gekozen anders dat het verhaal erachter wel gaaf is (begraafplaats voor cowboytjes die met de laarzen aan begraven werden of zoiets) en het lekker bluezy klinkt.

grt. lars

Chris Winsemius
21 juli 2009, 18:06
dubbelcheck de bedrading en aarding v/d ingangen, als het probleem alleen hoorbaar wordt als je de volume-regelaar van dat kanaal opendraait dan kun je er van uitgang dat het probleem iig. voor die regelaar zit.

larsje
21 juli 2009, 19:26
Dank!

Dat is zo, verder opendraaien hardere ruis, volume dichtdraaien zachtere ruis. Het zit jouw inziens dus niet in de toonregeling als ik het goed begrijp, maar bij een van de 2 inputs of de aarding van de inputs?

groeten, Lars

roggethomas@hotmail.com
21 juli 2009, 20:49
hallo
ik had ook eens een probleem waarbij er een soort brom uit de versterker kwam en die verluidde ook met het opendraaien van het volume. ik heb gewoon met wat contactreiniger de desbetreffende input eens gereinigd en de jack er een paar maal in en uit getrokken. wat ik ook al meegmaakt heb op een mengpanneel is dat de inputs slecht contact maken met het chasis wat ook brom veroorzaakte, ik heb die toen allemaal vast gezet en probleem verholpen.

hopelijk heb je hier iets aan

Thomas

larsje
29 november 2009, 14:22
hi,

ik heb nog eens goed geluisterd naar de ruis. Hij is er sowieso, ook als ik niets heb ingeplugd. De ruis wordt echter wel luider als ik de volumeknop verder opendraai. Daarnaast zit de ruis nu op beide kanalen en even hard.

iemand nog een idee?

grt. lars

aad
30 november 2009, 18:33
hi,

ik heb nog eens goed geluisterd naar de ruis. Hij is er sowieso, ook als ik niets heb ingeplugd. De ruis wordt echter wel luider als ik de volumeknop verder opendraai. Daarnaast zit de ruis nu op beide kanalen en even hard.

iemand nog een idee?

grt. lars

Oscillatie. Een of meerdere trappen staan te oscilleren. probeer een kleine capaciteit over de anodeweerstanden te zetten. Iets in de orde van 100pF. Begin met de eerste trap vervolgens de tweede enz. Alle caps laten zitten bij het plaatsen van de volgende cap. Als de oscillatie weg is 1 voor 1 de caps weer weghalen tot het probleem weer optreedt. Dan die cap weer terugzetten. Wel caps gebruiken die de spanning aankunnen natuurlijk.

larsje
30 november 2009, 18:39
okay top! ga ik proberen!

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/36WEF86NewCeriatone.jpg

welke zijn de anode weerstanden, maw welke pin en van welke buis (voorversterker- of eindbuis). Heb je een idee hoeveel volt de caps aan moeten kunnen?

grt. lars

don marco
30 november 2009, 18:45
dude, serieus? Ik zou maar eens snel de pinouts gaan opzoeken van verscheidene buizen..

Google eens wat.. Dat kunt ge gemakkelijk zelf vinden.

aad
30 november 2009, 19:08
okay top! ga ik proberen!

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/36WEF86NewCeriatone.jpg

welke zijn de anode weerstanden, maw welke pin en van welke buis (voorversterker- of eindbuis). Heb je een idee hoeveel volt de caps aan moeten kunnen?

grt. lars

In geval van ECC83/12V6 etc. de weerstanden aan pin 1 en 6. De caps denk ik aan 630V (of 400Volt) afhankelijk van de aangelegde spanning (multimeter dus). Alleen de voorversterkerbuizen dus.

nico verduin
30 november 2009, 22:01
okay top! ga ik proberen!

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/36WEF86NewCeriatone.jpg

welke zijn de anode weerstanden, maw welke pin en van welke buis (voorversterker- of eindbuis). Heb je een idee hoeveel volt de caps aan moeten kunnen?

grt. larswww.duncanamps.com

larsje
1 december 2009, 11:29
thanks ga er mee aan de slag.

Ik vermoed dat er ook iets mis is met de ligging van draden of soldeerwerk, maar daar zou ik hem voor moeten wegbrengen. Als ik het hier mee oplos is dat fijn. Doet die actie nog iets met mijn sound (anders dan dat de ruis mogelijk weg is).

groeten,

Lars

aad
1 december 2009, 20:40
thanks ga er mee aan de slag.

Ik vermoed dat er ook iets mis is met de ligging van draden of soldeerwerk, maar daar zou ik hem voor moeten wegbrengen. Als ik het hier mee oplos is dat fijn. Doet die actie nog iets met mijn sound (anders dan dat de ruis mogelijk weg is).

groeten,

Lars

Ja minder hoog (trebble) maar hoeft op zich geen probleem te zijn..

larsje
8 december 2009, 10:46
update:

Als ik het MV kanaal en het EF86 kanaal beide dichtdraai is de ruis zo goed als weg. Het MV kanaal moet ik redelijk ver opendraaien wil er wat ruis ontstaan. Zodra ik het EF86 kanaal opendraai komt er een grote hoeveelheid ruis. Ik vermoed dus dat het euvel in het EF86 kanaal zit. Hebben die caps dan nog steeds zin of kan het iets anders zijn?

grt. Lars

fredjuh
8 december 2009, 19:44
Dat ding staat niet te oscilleren hoor. Ben je tevreden over MV-kanaal? Dan moet je die zo laten. Als je vindt dan het EF86-kanaal te veel ruis heeft kun je een paar dingen proberen.
Trek eerst eens die EF86 eruit, zet dan je amp aan en kijk wat de volumeknop doet. Normaal zou je een zachte brom moeten horen die reageert op de stand van de volumeknop. Als dit zo is, en je verder nauwelijks ruis hoort, mag het buisje er weer in.
Versterker uit en HV drainen!
Pak nu eens een testdraadje, en verbind pin 9 met de aarde, en wel waar de 25uF cap en de 2k2 weerstand ook zitten. Zet je versterker aan. Als het goed is, is het nu hetzelfde als het eerst was, misschien is er een beetje brom bijgekomen.
Als je op deze manier je ruis hebt gevonden, is er iets mis, zo niet, dan kun je proberen de EF86 te verwisselen met een andere of het is niet op te lossen.
Wat ik eigenlijk denk, is dat die ruis hoort! Het EF86 kanaal heeft geen Master Volume dus zal heel gevoelig zijn voor de stand van de volumeknop. Is de ruis in verhouding tot het gitaargeluid ook hard?

nico verduin
9 december 2009, 10:39
Wat ik eigenlijk denk, is dat die ruis hoort! Het EF86 kanaal heeft geen Master Volume dus zal heel gevoelig zijn voor de stand van de volumeknop. Is de ruis in verhouding tot het gitaargeluid ook hard?Eigenaardige manier van redeneren....... Als je echt de ruis wil verminderen, moet je de oorzaak lokaliseren. Het zit hem in het het EF86 kanaal. Scope erbij en traceren waar de bron zit. Zou best de buis kunnen zijn, zou best de anode weerstand kunnen zijn, zou best RF (gevolg van bedrading) kunnen zijn.... Heb vorige week nog een Ceriatone 18W TMB EF86 onderhanden gehad (check of de klant hem goed had gebouwd) en die was vrij stil. Dus tijd voor een scope....

larsje
9 december 2009, 10:39
dank voor je bericht! ik ga beide zaken proberen.

Vwb dat testdraadje, als ik die heb geplaatst, zou dat de ruis kunnen verhelpen?

(M.a.w. wat moet ik dan horen)

grt. lars

cluseau
9 december 2009, 10:54
Vwb dat testdraadje, als ik die heb geplaatst, zou dat de ruis kunnen verhelpen?

(M.a.w. wat moet ik dan horen)

grt. lars

Zo ga je de ruis niet verhelpen! Je kan daarmee alleen uitsluiten dat het voor de buis ontstaat want door pin 9 aan massa te leggen sluit je het stuurrooster kort naar massa. Er kan dan geen signaal (of ruis) de buis in en zal er ook niets versterkt worden.




Als je op deze manier je ruis hebt gevonden, is er iets mis, zo niet, dan kun je proberen de EF86 te verwisselen met een andere of het is niet op te lossen.
@fredjuh
Beetje kort door de bocht, alles is op te lossen.

Frans.

nico verduin
9 december 2009, 10:55
Het enige wat je doet met dat draadje is de ingang kortsluiten. Als de ruis dan weg is, zou dat komen door het stuk tussen de ingang en de buisvoet. Betwijfel of je trouwens daar de oplossing gaat vinden. Maar nooit geschoten is altijd mis.

@Frans: Damn je was me voor....

cluseau
9 december 2009, 10:58
@Frans: Damn je was me voor....

Yeahhhhh:cheerup:

sorry, mag ik ook een keer?

fredjuh
9 december 2009, 15:46
Zo ga je de ruis niet verhelpen! Je kan daarmee alleen uitsluiten dat het voor de buis ontstaat.
Dat was nou precies mijn bedoeling! Ik snap dat je weinig gitaargeluid zult horen als je de ingang kortsluit.:chicken:
Mijn aanpak neemt alles vanaf de anodeweerstand en het pad van jack naar aarde en stuurrooster, Als het dan uit de buis komt en er zijn geen stillere buisjes, dan kun je t toch niet oplossen? Ik probeer het probleem te lokaliseren, niet op te lossen, ervanuitgaand dat de TS geen scope heeft.

Als je dat draadje hebt geplaatst is de ruis normaal niet minder geworden, is dit wel zo, dan heb je je probleem gevonden. In dat geval moet je ervoor zorgen dat die 68k weerstanden direct op de buisvoet zitten en dat het draadje van die weerstanden naar de jacks goed afgeschermd is. (schermaansluiting aan het uiteinde van de ground bus, bij de 2k2.)

cluseau
9 december 2009, 16:09
Mijn aanpak neemt alles vanaf de anodeweerstand en het pad van jack naar aarde en stuurrooster, Als het dan uit de buis komt en er zijn geen stillere buisjes, dan kun je t toch niet oplossen? Ik probeer het probleem te lokaliseren, niet op te lossen

Als je het rooster aan massa legt sluit je alleen het ingangs cirquit uit. Niet de bedrading daar naar toe want die zal alleen brom veroorzaken als het niet goed is afgeschermt.

Anode weerstand .....????..... blijft gewoon een rol spelen als je g1 aard. Grote kans dat het daar nu juist inzit, of de buis zelf.

Frans.

cluseau
9 december 2009, 16:18
hi,

ik heb nog eens goed geluisterd naar de ruis. Hij is er sowieso, ook als ik niets heb ingeplugd. De ruis wordt echter wel luider als ik de volumeknop verder opendraai. Daarnaast zit de ruis nu op beide kanalen en even hard.

iemand nog een idee?

grt. lars



Ehhhhm heren, we hebben het toch wel over ruis he! niet over brom. Ik begin daar even over te twijfelen.:soinnocent:

Frans

larsje
9 december 2009, 16:23
Het gaat om ruis en niet om brom.

fredjuh
9 december 2009, 17:21
Ik heb ook gezegd dat ie het even moet proberen met het buisje eruit, wel lezen he, dan neem je de anodeweerstand gewoon mee. Of moet er stroom doorheen lopen voor ie gaat ruisen?

cluseau
9 december 2009, 22:49
Ik heb ook gezegd dat ie het even moet proberen met het buisje eruit, wel lezen he, dan neem je de anodeweerstand gewoon mee. Of moet er stroom doorheen lopen voor ie gaat ruisen?

Buisje eruit is Anode aan plus = volle voedingspanning = geen ruis
Anode aan massa leggen = geen spanning = geen ruis

Niet zo zinvol lijkt me :soinnocent:

Frans.

fredjuh
10 december 2009, 09:30
Ik dacht als de anodeweerstand werkt als antenne voor ruis dan moet je m juist niet belasten. Hoe ontstaat er dan ruis in je anodeweerstand? Hoe weet je dan ooit of de anodeweerstand ruist als je niet zeker weet of het van je buisje komt? Spanningsdeler maken met dus een weerstand ipv een buis?
Zo weet ik er nog wel een: "Ja, er komt ruis van de anodeweerstand." "Ja waarom dan?" "Het buisje ruist" Uhu!

Zeg nou eens hoe het wel moet ipv hoe het niet moet. Het enige wat ik tot nu toe van jou heb gehoord is: "Zo gaat het niet lukken!" Ik zeg: grijp je kans, en verlicht ons met je geweldige kennis. Hoe lokaliseer je ruis en los je het op?

cluseau
10 december 2009, 09:58
Ik dacht als de anodeweerstand werkt als antenne voor ruis dan moet je m juist niet belasten. Hoe ontstaat er dan ruis in je anodeweerstand? Hoe weet je dan ooit of de anodeweerstand ruist als je niet zeker weet of het van je buisje komt? Spanningsdeler maken met dus een weerstand ipv een buis?
Zo weet ik er nog wel een: "Ja, er komt ruis van de anodeweerstand." "Ja waarom dan?" "Het buisje ruist" Uhu!

Zeg nou eens hoe het wel moet ipv hoe het niet moet. Het enige wat ik tot nu toe van jou heb gehoord is: "Zo gaat het niet lukken!" Ik zeg: grijp je kans, en verlicht ons met je geweldige kennis. Hoe lokaliseer je ruis en los je het op?

Ruis ontstaat in de weerstand en is snelle variatie in de waarde. Hang er maar een capje overheen dan moet hij reageren :D

fredjuh
10 december 2009, 10:00
We gaan toch niet tot de conclusie komen dat de TS eerst even moet proberen om in een faraday-kooi te gaan staan en gewoon sowieso zn gain wat lager te zetten? K heb trouwens nog even gezocht maar thermische ruis is niet stroomafhankelijk, dus je zou de anodeweerstand toch gewoon moeten horen als je het buisje eruittrekt?

Edit: oh nu staat er wat anders...
Hoe meer Low-pass filters, hoe minder ruis! Bright thinking!
Nou larsje, aan de slag!

larsje
10 december 2009, 10:06
uhm, wat moet ik nu doen?
grt. lars

fredjuh
10 december 2009, 10:10
Heb je al getest of het voor het buisje zit? Als het niet voor het buisje zit kun je proberen een 100p condensator over de anodeweerstand en/of over het buisje te zetten.

cluseau
10 december 2009, 10:17
K heb trouwens nog even gezocht maar thermische ruis is niet stroomafhankelijk, dus je zou de anodeweerstand toch gewoon moeten horen als je het buisje eruittrekt?


Zonder buis geen stroom door de weerstand, dus geen spanningsval, dus je meet de volle voeding op de anode aansluiting. Redelijk zeker dat er geen ruis ontstaat. Heeft niets met thermisch te maken.

@Lars
Ik denk niet dat dit aan jouw besteed is om een dergelijke complexe storing op te lossen, zeker niet zonder scoop. En denk om :blast:de spanning.

Frans.

fredjuh
10 december 2009, 10:22
Haal gewoon de anodeweerstand weg, en trouwens ook gelijk het buisje, dan ben je gelijk van dat gedonder af.:chicken:

larsje
10 december 2009, 10:40
haha, ja maar ik wil dat kanaal wel behouden, dus ik moet het zien op te lossen. Ik heb al een keer een ander buisje geprobeerd, probleem bleef. Dus zit niet in de buis zelf.

Heeft 1) het testdraadje en 2) het buisje eruit en checken nog zin, of was dat vooral gericht op een mogelijke aanwezige brom?

Als het mijzelf niet lukt ga ik hem inderdaad wegbrengen, maar met goede hulp kom ik vaak een end. Ik heb al meerdere versterkers, pedalen gemodificeerd, gemaakt met goede hulp, dus kom maar op.....

nico verduin
10 december 2009, 10:46
Heeft 1) het testdraadje en 2) het buisje eruit en checken nog zin,...nee:sssh:......

cluseau
10 december 2009, 11:04
nee:sssh:......

vooral doorgaan :soinnocent:

Chris Winsemius
10 december 2009, 11:08
Lekker hulpzaam topic...........

Je kan 'n condensator pakken, bijvoorbeeld 100n/600V en die even over de anodeweerstand heenzetten: als je dan minder ruis (en minder geluid) hebt dan kun je een andere weerstand proberen, of iig. 'n metaalfilm (groter of gelijk aan 1 Watt, liefst nog meer).

Ruis kan ook door layout, slechte aarding, slechte soldeerverbindingen en verkeerde buisinstellingen komen.

cluseau
10 december 2009, 12:09
Je kan 'n condensator pakken, bijvoorbeeld 100n/600V en die even over de anodeweerstand heenzetten:


Tja , is al gezegd maar dan in een iets kleinere vorm. Met 100nF hou je nix over, ook geen ruis idd. Zou niet meer dan 1 nF pakken en zelfs die 100pF moet hooerbaar zijn. Dat is geen oplossing maar zo kun je wel een beetje de bron lokaliseren. waarschijnlijk blijft het toch een moeilijk verhaal omdat de gain van een EF86 trapje erg hoog is. Zal er wel op uitdraaien om de schakeling aan te passen en dat zie ik Lars niet doen met alle respect.

Frans.

Chris Winsemius
10 december 2009, 12:31
idd. (ik zei ook "bijvoorbeeld" betreffende die cap-waarde maar ook die waarde kan gelijk de ruis grotendeels weghalen als die op dat punt ontstaat.
---------------------------------
Gridstopper?

Op de G1 PIN of bij de ingangen? Op de buispin zelf is imho beter

fredjuh
10 december 2009, 17:48
Lekker hulpzaam topic...........
Haha, ja.

De layout zit denk ik wel goed, het kan wel aan de soldeerverbindingen liggen.
Dus: probeer nog even pin 9 goed aan aarde te leggen. (kort draadje aan ground-kant van die 2k2 weerstand) Helpt dit, dan is het verstandig om de gridstoppers aan de buisvoet te solderen, wellicht een grotere waarde, 100k bijvoorbeeld.
Helpt dit niet, dan kun je met een condensator tussen de 1000p en 100p gaan spelen. Probeer m over de anodeweerstand en tussen de anode en kathode. Als je er zo achterkomt dat de anodeweerstand het probleem is, moet je zoals Chris al zei een flinke metaalfilmweerstand erinzetten.
Plaats anders eens een scherpe foto van het circuit rond die EF86, kan ook helpen.

cluseau: Heeft larsje niet een versterker in elkaar gezet? Dan moet hij met een beetje aanwijzingen toch wel wat kunnen doen? We zijn hier toch om te leren? Een wat hulpzamere, oplossinggerichte instelling zou op zijn plaats zijn. En als je zegt dat ik onzin uitkraam, wil je dan voortaan dat gelijk even netjes onderbouwen en zeggen hoe het dan wel moet? Beetje jammer om dat soort info na 10 posts pas los te krijgen.

nico verduin
10 december 2009, 18:07
De layout zit denk ik wel goed, het kan wel aan de soldeerverbindingen liggen.
heb jij een foto gezien dan? Die layout op zich mankeert niets aan. Had er vorige week nog een aan mijn scoop hangen. Geen wezelijke ruis van belang. Dus die layout daar ligt het niet aan. Maar ik heb geen foto van Lars zijn amp (van binnen) gezien. Dus ik weet niet of Lars dezelfde layout heeft gebruikt of iets wat er een beetje op lijkt?

@lars: Heb je die scope er nou al eens opgehad? Ik begreep dat je er een hebt of niet?

fredjuh
10 december 2009, 18:31
Ik ging ervanuit dat larsje geen scoop heeft en die layout van ceriatone gebruikt heeft.

larsje
10 december 2009, 20:19
inderdaad gewoon het bouwpakket van ceriatone gekocht en gebouwd op basis van de lay-out. Helaas geen scope in mijn bezit.

grt. lars

cluseau
11 december 2009, 08:13
Heeft larsje niet een versterker in elkaar gezet?
Geen idee, zou kunnen. Kan me niet alle 600000 topics hier geplaatst herinneren. Is de leeftijd.


Een wat hulpzamere, oplossinggerichte instelling zou op zijn plaats zijn.
Als ik een pasklare oplossing weet krijgt iedereen die onvoorwaardelijk te lezen. Die instelling is in al mijn post te herkennen. Ik heb er ook voldoening van als ik iemand kan helpen maar schreeuw dat volgens mij niet van de daken.


En als je zegt dat ik onzin uitkraam, wil je dan voortaan dat gelijk even netjes onderbouwen en zeggen hoe het dan wel moet?
Waar heb ik gezegd dat jij onzin uitkraamt? Als ik een mening over jouw heb bezorg ik je die wel per PM en niet in het openbaar, dat zou je je toch moeten herinneren.

Je bedoeld waarschijnlijk de uitspraak dat het niet zinvol is om een buis eruit te trekken. Jij zou met jouw kennis moeten weten dat er geen signaal kan ontstaan over een weerstand waar geen stroom door loopt. Lijkt een beetje op vragen naar de bekende weg. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik dat aan Lars moet uitleggen, zijn theoretische kennis gaat niet zover als bij jouw. Maar, be my guest, leg jij het maar uit.


Beetje jammer om dat soort info na 10 posts pas los te krijgen.
Ideeen en oplossingen ontwikkelen zich al naar gelang het topic groeit, zo werkt dat nu eenmaal.


Frans.

cluseau
11 december 2009, 08:19
inderdaad gewoon het bouwpakket van ceriatone gekocht en gebouwd op basis van de lay-out. Helaas geen scope in mijn bezit.

grt. lars

Lars, het blijkt dat men vindt dat we te kort schieten in hulp naar jouw toe. Als jij daar ook zo over denkt is dat spijtig. Er zijn wel een paar trucjes gegeven hoe de bron ongeveer te vinden maar daarmee is het nog niet verholpen. Ik denk dat je er niet wijzer van zal worden als je uiteindelijk weet waar het zit maar nog steeds niet kan oplossen. Het enige wat voor de hand ligt is een zuivere anode weerstand toepassen maar dat was al duidelijk lijkt me.

Frans.

larsje
11 december 2009, 08:36
hi,

Ik begrijp nu inderdaad dat het lastig op te lossen is, maar als ik na het toepassen van de trucs weet waar het probleem zich ongeveer bevindt, ben ik al een eind op weg geholpen. Ik vermoed dat het met soldering of aarde heeft te maken. Ik kan me bij het bouwen van herinneren dat ik sommige delen lastig te solderen waren. Dus ik ga het in ieder geval proberen, dank jullie wel. Ik zal laten weten hoe het gegaan is. Wellicht post ik dan ook nog even een foto.

Ennuh......peace no fight he!

cluseau
11 december 2009, 08:52
hi,


Ennuh......peace no fight he!

Haha nee hoor er wordt niet gevochten maar sommige zaken wil ik gewoon duidelijjk maken vooral als ik mij onterecht voel aangesproken. Heb geen kort lontje hoor maar het wil wel (meer dan) eens te ver gaan. Je kan alles tegen mij zeggen maar het zit hem gewoon in de toon waarop.

Maar genoeg daarover, terug naar jouw probleem. Ik kreeg nog een idee wat het zou kunnen zijn. Het wil wel eens voorkomen dat een elko onzuiver is en dus ruis veroorzaakt. Nu heb je over de kathode weerstand een elko zitten he. Deze is voor de ontkoppeling en zorgt voor maximaal gain. Maar als hij niet zuiver is ga je hem zeker kunnen horen. Maak hem om te proberen gewoon even los van de buisvoet. Tis een poging waard. Overigens denk ik niet dat het in een soldering zit. Dat kun je proberen door op het chassis te kloppen met het heft van je schroevedraaier. Bij toe of afname heb je idd een soldeerprobleem. Maar als de ruis constant blijft is het de schakeling zelf.

Zo ik hoop dat dit uitgebreid genoeg is ;)

Frans.

larsje
11 december 2009, 09:41
oke, dit ga ik proberen (met of zonder gitaarsignaal, trouwens?):

1) buis eruit, volume hoog/laag. ik zou meer/minder brom moeten horen, plus weinig ruis. Ik begrijp uit jullie posts dat hier onderling wat onduidelijkheid over is irt tot het lokaliseren.

2) testdraad van pin 9 naar aarde (2k2-aarde kant). Ruis weg, dan zit het tussen de input en de buis. Mogelijkheid is de gridweerstanden direct aan de buisvoet maken plus goed afgeschermd draadje gebruiken.

3) 100pf over 220k (anode) weerstand solderen. Als er minder ruis is dan een andere weerstand, bijvoorbeeld metaalfilm, etc.

4) 100 pf tussen pin 6 (anode) en 3/8 (cathode) plaatsen en ruisniveau checken.

5) Eelco op de cathode verwijderen (je bedoelt die 25uF 25V, toch Frans?) en wat moet ik dan horen?

6) Heft op chassis kloppen irt tot slechte soldering. Meer/minder ruis is soldering die niet oké is.

er staan nog wat vragen in bovenstaande tekst, graag jullie reactie.

groeten,

Lars

cluseau
11 december 2009, 09:55
OKe, hier mijn bijdrage...

1) bij deze methode is je ruis zeker weg. Is een grove indicatie dat het ontstaat in of voor de buis.

2) eerste deel correct. Ik ben het niet eens met het verplaatsen van gridweerstanden. Verkeerde plaatsing veroorzaakt imho geen ruis. Een niet afgeschermde draad is de oorzaak van brom, niet van ruis.

3) zou goed kunnen, de ruis zal zeker minder worden maar wil niet zeggen dat het dan de weerstand is, zou ook in het buisje kunnen zitten.

4)zelfde als 3

5)Zou kunnen al is de kans klein. Je moet iig wel iets proberen. idd 25u/25V. Als de ruis dan sterk afneemt......bingo.

6)goed mogelijk

Frans.

Yves Pexsters / TAS
11 december 2009, 09:58
misschien toch nog eens alles overlopen, bij deze nog een checklist met alle mogelijk oorzaken van ruis in deze situatie

1. kool composiet weerstanden (anode + schermrooster)
2. lek in koppelcondensator, er hoeft er maar 1’tje van de tone schakelaar lek (bvb goedkope bruine silver mica caps ??) te zijn om hier ruis te veroorzaken, je kan eens proberen een (betrouwbare) condensator van +- 0.1 µF te plaatsen tussen de anode en het knooppunt van koppelcondensatoren aan de schakelaar en kijken of de ruis dan sterk vermindert.
3. lek in ontkoppelcondensator schermrooster. Wellicht niet het geval, maar best controleren, een lekkende C (hier de 0.1µF 600V) in serie met een weerstand van 1 Meg is gegarandeerd een hoop ruis.
4. ook onwaarschijnlijk maar voor de volledigheid toch eens even de katode ontkoppelcondensator losmaken, de 25µF 25V
5. buisje met onregelmatige emissie, toch maar eens een derde EF86 buisje proberen…

By the way, van welk materiaal is dat componentenbord gemaakt ??

nico verduin
11 december 2009, 12:52
By the way, van welk materiaal is dat componentenbord gemaakt ??FR4 glasvezel epoxy

larsje
11 december 2009, 13:00
yves, bedankt!

jouw ad 3) hoe doe ik dat?

grt. lars

cluseau
11 december 2009, 13:07
yves, bedankt!

jouw ad 3) hoe doe ik dat?

grt. lars


Meten of er gelijkspanning uitkomt, dat mag niet.

Maar tis toch allemaal nieuw materiaal? Kans is dan heel gering.

Sorry dat ik voor mijn beurt praat Yves

Frans.

Yves Pexsters / TAS
11 december 2009, 13:21
FR4 glasvezel epoxy
dat is wel goed, het zwarte materiaal op papierbasis dat Fender destijds en een aantal merken nu nog gebruiken is vaak een drama wat kruipstromen betreft


jouw ad 3) hoe doe ik dat?

als je geen isolatietestertje hebt, kan je hem best even vervangen door een andere, kans dat er 2 slechte zijn lijkt me wel heel onwaarschijnlijk.




Maar tis toch allemaal nieuw materiaal? Kans is dan heel gering.

inderdaad, de kans is zeer klein maar het duurt ook maar een minuutje om het even te checken en zekerheid te hebben, als de zoektocht lang gaat duren vertrouw je niets meer ;-)

nico verduin
11 december 2009, 15:03
dat is wel goed, het zwarte materiaal op papierbasis dat Fender destijds en een aantal merken nu nog gebruiken is vaak een drama wat kruipstromen betreft
Dat heet Fish paper. Wordt/werd (nu) nog gebruikt voor isolatie doeleinden. o.a. in vliegtuigmotoren heb ik ooit begrepen van die leverancier die nog 9 platen had liggen.;) Maar het is waar... vocht kan desastreus zijn voor dat spul. Maar er zijn vaak al herkenbare punten of de amp te vochtig heeft gestaan.."'roest op de plaat(chassis, trafo's ed.) is vocht in de plaat (circuit boards)" :seriousf::seriousf:

larsje
21 januari 2010, 15:35
oke, even een update (had eindelijk de versterker hier):

1) buis eruit, volume hoog/laag. ik zou meer/minder brom moeten horen, plus weinig ruis. Ik begrijp uit jullie posts dat hier onderling wat onduidelijkheid over is irt tot het lokaliseren.

'geen effect, hoor geen brom en geen ruis meer'


2) testdraad van pin 9 naar aarde (2k2-aarde kant). Ruis weg, dan zit het tussen de input en de buis. Mogelijkheid is de gridweerstanden direct aan de buisvoet maken plus goed afgeschermd draadje gebruiken.


geprobeerd, maar daarna kon ik zekeringen gaan halen. En vanaf dat moment als ik de standby knop aanzet knalt de zekering eruit. Draadje losgemaakt (waarschijnlijk verkeerd aangesloten), maar zekering blijft eruit knallen als ik standby aanzet (lampje gaat wel branden als ik de hoofdschakelaar aanzet)

3) 100pf over 220k (anode) weerstand solderen. Als er minder ruis is dan een andere weerstand, bijvoorbeeld metaalfilm, etc.

'geprobeerd, maar geen verschil'

4) 100 pf tussen pin 6 (anode) en 3/8 (cathode) plaatsen en ruisniveau checken.

noh niet geprobeerd, kan nu ook niet meer want ik zit met die zekering die er de hele tijd uitknalt.

5) Eelco op de cathode verwijderen (je bedoelt die 25uF 25V, toch Frans?) en wat moet ik dan horen?

'Nog kunnen proberen, geen verschil'

6) Heft op chassis kloppen irt tot slechte soldering. Meer/minder ruis is soldering die niet oké is.

geprobeerd, maar geen effect.


Naast een probleem met de ruis, heb ik er nu een probleem bij met die zekering die eruit knalt. Heb er inmiddels drie doorheen gejaagd.

larsje
21 januari 2010, 16:01
oke, probleem met de zekering is verholpen. Ik kan die ad 4) nog proberen, maar daar heb ik een vraag over.

Betekent dit dat ik die 100pF van pin 6 naar pin 8 moet solderen?

Groetjes Lars

cluseau
21 januari 2010, 16:15
Betekent dit dat ik die 100pF van pin 6 naar pin 8 moet solderen?

Juiste conclusie, maar het resultaat van je test in 2 is niet bekend. (toen sprong de zekering) probeer anders de 100pf tussen rooster en aarde ipv een draadje. Als je iets fout doet zou nooit de zekering mogen flippen. Wat was trouwens de oorzaak van de gesprongen zekering?

Frans.

larsje
21 januari 2010, 17:16
oke, dat draadje zal ik ook nog een keer proberen. Die moet ik dus van pin 9 op het koperen draadje solderen aan de kant van de 2k2 of gewoon aan die 2k2 (aan die kant)?

Ik vermoed dat hij ergens kortsluiting maakte ofzo. Ik vermoed dat iets niet goed deed met het terugplaatsen van het chassis (3 zekeringen verder....)

grt. lars

fredjuh
21 januari 2010, 18:01
Update at last! Lekker bezig. Wel jammer van die kortsluiting. Dat draadje moet van pin 9 naar de ground-kant van de 2k2, maar ik denk dat het ook wel werkt als je het draadje ipv aan pin 9 aan de andere kant van dat afgeschermde draadje doet, bij de 68k weerstanden, das minder priegelen en minder kans op kortsluiting. Ruis vóór pin 9 zou dan geen kans moeten krijgen. Staat dat ding trouwens niet rete-hard als de ruis storend luid wordt?

larsje
21 januari 2010, 18:16
nee, valt wel mee, vandaar ook 'het probleem'. Het EF kanaal begint flink te ruisen als ik hem op stand 3 a 4 zet.

Ik ga er vanavond mee verder. Draadje proberen en daarna nog die pin 8/3 met een 100pF verbinden aan pin 6.

Ik laat jullie weten hoe het vordert!

grt. lars

larsje
21 januari 2010, 20:41
oke update:
1) draadje geplaatst - geen vermindering van ruis.
2) 150 pf aan pin 6 en 8 vastgezet - geen vermindering van ruis.
3) buisje vervangen door een nieuwe - geen vermindering van ruis.
4) draadje dat nu verbonden is aan de toneselector direct op de volumeknop gesoldeerd - geen vermindering van ruis.

Wat weet ik nu?

grt. lars

fredjuh
21 januari 2010, 21:59
Je weet nu dat ik het niet meer weet.
De enige manier zonder ruis,
dat is met ontbrekende buis.
Oh, wat een leed

Haha, alle gekheid op een stokje, je hebt nu toch alle onderdelen gehad?!?

larsje
21 januari 2010, 22:12
hahaha! hmmm, dan moet ik eens kijken, ik vermoed dat het wegbrengen wordt.