PDA

View Full Version : Ebow



JIB
21 juli 2009, 00:42
Wist niet echt of ik dit hier zou plaatsen of bij effecten, hij mag altijd verplaatst worden!

Mijn vraagje.
Ik zou graag een EBOW willen kopen.
Ik denk dat iedereen wel weet waarover ik spreek.
Nu, heeft iemand meer ervaring met zo'n ding?
Is het leuk? En wat kan je er verder nog allemaal mee?
Hoeveel heb je erzelf voor betaald?

Bedankt!!

Pepe
21 juli 2009, 01:47
Ja, wat doet het. Je houd het boven een pickuppool en dan hoor je een geluid als een gillende synthesizer , volume regel je met de afstand tov de pooltjes. Ik kocht hem om een beetje te experimenteren, kan leuk zijn maar die van mij ligt ergens in een la stof te vangen. Op youtube vind je wel vids er van.

bastiaanvanbeek
21 juli 2009, 07:43
een Ebow is eigenlijk een sustainer, je kunt er dus oneindige lange tonen mee maken. het echt gaaf als je experimentele muziek maakt. maar bij een optreden ff snel de ebow gebruiken is een beetje lastig, werkt niet echt fijn, dan kun je beter een sustain pedaaltje kopen.

hier een demotje:

http://www.youtube.com/watch?v=oPr0vtlo55o

koen=)
21 juli 2009, 10:48
wow die kerel op dat filmpje is een beetje vaag:???:

wiegersma
21 juli 2009, 17:54
Ik heb er zelf geen, maar ik heb wel geregeld aan een eBow gedacht om deze ooit nog eens te kopen. Na het zien van een aantal filmpjes op YouTube hoef ik 'm eigenlijk niet meer...

Plant
22 juli 2009, 19:23
Tja, waar valt dit onder... effekten?

Een 'bow' is een strijkstok en de e-bow is dus een 'elektrische strijkstok'.

Ik heb ook wel eens de aanschaf overwogen voor b.v. mijn fretloze elektrische bas om zo ook hierop te kunnen 'strijken' als bij een echte contrabas.

Maar wat ik altijd bij een e-bow hoor, is dat de toon ook geleidelijk dunner / scherper word. En dat wil ik niet.

De beroemdste gitaarsolo met een e-bow is denk ik wel die in Love Hurts door Nazareth. Die lange gebogen toon, dat is dus gedaan met een e-bow.

Ik heb overigens ook wel eens een gitarist op een elektro-akoestische gitaar zo'n ding zien / horen gebruiken. Ook daar hoorde ik de oneindige, maar steeds scherper wordende toon.

JER00N
22 juli 2009, 21:12
Ik heb er nu zelf een ongeveer een jaar, en in het begin gebruikte ik hem weinig en wilde ik hem eigenlijk weer op marktplaats zetten. Echter binnen m'n band gebruik ik hem nu gelukkig zo nu en dan (in 2 nummers).



Maar wat ik altijd bij een e-bow hoor, is dat de toon ook geleidelijk dunner / scherper word. En dat wil ik niet.


Snap niet precies wat je hier mee bedoelt, maar het is vrij goed mogelijk om het geluid te beinvloeden. Je moet dat ding ook niet recht met z'n spoel boven je pickup zetten, dan krijg je een veel te hard vies synthetisch geluid. Een beetje tussen de elementen in is veel beter, klinkt veel natuurlijker. Ook gaan de noten na een tijd soms over naar harmonischen zoals bij natuurlijke feedback. Vooral met een hoop delay klinkt dat erg mooi.

Plant
22 juli 2009, 21:48
Ook gaan de noten na een tijd soms over naar harmonischen zoals bij natuurlijke feedback. Vooral met een hoop delay klinkt dat erg mooi.

Dat is dus waarschijnlijk precies wat ik bedoel met dunner / scherper - harmonischen!
Ik heb bij die dingen nog nooit gehoord dat de toon een beetje konstant bleef. Het volume wel, maar het klinkt uiteindelijk niet ongeveer als strijken.
En zoals ik al schreef heb ik er zelfs een gitarist op een elektro-akoestische gitaar mee gehoord. Hoezo bovenop z'n pickup :???: Die zit daar in de brug.

Edit: deze meneer gebruikt het op een akoestische gitaar zonder element, hier hoor je precies wat voor narigheid ik bedoel.

j3r03n
22 juli 2009, 22:44
Ik weet dat niet iedereen ze kan waarderen, maar Frans van Zoest (Spike van Di-Rect) gebruikte vaak een EBow op het laatste album en ook live. Hij maakte er echt mooi gebruik van.:soinnocent:

EuroCinema
23 juli 2009, 09:47
IK heb er eentje gehad, ik zat toen ik een pop/rock band en ging voor het effect op Heroes van Bowie. Als je er een beetje mee experimenteert, is zo'n ding prima live te gebruiken. De kunst is inderdaad om het juiste plekje te vinden en de instellingen van je gitaar erop aan te passen. Op een neckhumbucker met het volume een stukje dicht (E-Bows geven HARD geluid) en dan langzaam naar het element toe "strijken", lekker wat reverb of delay erbij en presto! Erg leuke apparaatjes hoor.

FretdelaTourette
23 juli 2009, 10:36
de ebow, in combinatie met mijn fretloze gitaar, is het enige 'effect' dat ik mezelf nog toe sta te gebruiken tijdens performances.

alleen al om de steevaste reactie (van ten minste een persoon in het publiek): "Dat blauwe lampje... wat IS dat?!"

ik ben dus fan en als 'ie kapot valt koop ik meteen een nieuwe!

Stratman70
24 juli 2009, 14:31
Paul Stanley van Kiss gebruikte de Ebow in 1978 op zijn solo-album op een prachtige manier... gewoon zachtjes in de mix, erg smaakvol.

Sowieso een smaakvol album.