PDA

View Full Version : Bouwdoos?



Cartman
23 december 2001, 00:34
Ik heb een kennis en die heeft wel veel verstand van computers, radio's en geluidsdingen enz.

Nou mag ik van de (oude) spullen die hij thuis in zijn schuurtje heeft staan (radioboxen, stereotorens) zelf een 'gitaarversterker' in elkaar zetten. Nou is mijn vraag: Kan zoiets een beetje tegen een Marshall, Engl of een Fender ofzoiets op? Het lijkt me wel cool, zo'n kast timmeren en dan een stuk of 6 speakers van 50 watt erin...

KenDit ???


Greetzzz

Ic3gl0vE
23 december 2001, 01:17
als jij een mooie buizenversterker gaat bouwen en je gebruikt het bouwschema van een goede buizenversterker en je gebruikt de goeie speakers+kasten dan zal je wel tegen zo'n marshall ofzo op kunnen. bouw je je versterker van papier-maché en prop je er een paar goedkope transistors en speakers in dan zal 'ie niet zo goed klinken: de versterker zal zo klinken als jij 'm bouwt

SteavisSmokin
23 december 2001, 15:01
Als je het van stereo spullen maakt zal het nergens naar klinken. Omdat je het vergelijkt met Engl, Marshall en Fender neem ik aan dat je een buizenbak wilt maken?
En vooral voor een buizenbak heb je vooral trafo's en speakers nodig die voor gitaarversterking zijn ontworpen anders klinkt het nergens naar en blaas je waarschijnlijk binnen de kortste keren je bak op. Daarnaast zou je toch ook nieuwe elco's moeten kopen; die lopen leeg in de loop der jaren en oude elco's zijn vaak de oorzaak van kortsluiting, dus als hij die nog heeft liggen van een oude buizenbak kan je ze net zo goed weggooien. Om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat je uiteindelijk maar een paar dingen kan gebruiken uit zijn schuur en de rest zou je nieuw of 2e hands moeten kopen. En dan kom je uiteindelijk toch op een hoop geld uit. Ik heb een paar dagen geleden onderdelen gekocht om een Fender Deluxe na te bouwen, de jaren 50 versie met 5E3 circuit. Dat is een redelijk simpele versterker en dan kom ik uit op zo'n 1300 gulden en daar zit nog niet het geld voor weerstanden, draad, chassis, hout, bekleding en lak bij.

Enniewees, laat je niet afschrikken door mijn bericht, het is erg leuk en leerzaam om zelf een versterker in elkaar te zetten. Als je het wilt doen moet je het doen mits je over voldoende geld en doorzettingsvermogen beschikt.
groet,

Steven

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2001-12-23 14:02 ]</font>

EdJ
16 november 2002, 15:04
Hallo,het is inderdaad heel leuk en leerzaam
een versterker te bouwen en ja zeker kan die
op tegen Marshall etc.Ik heb net mijn tweede
klaar(ax84 Renegade)en kreeg zelfs het
compliment van de voormalige Mesa Boogie
importeur dat hij nog nooit een Boogie
zo goed had horen klinken.
Ik was alles bij elkaar wel zo`n 350 Euro
kwijt maar goed dat is nog een schijntje
als je `m hoort.
Bijkomend voordeel is natuurlijk dat ik in
de toekomst reparaties zelf kan doen en
zelfs voor een ander geluid de versterker
even wat heter of kouder kan biasen.
Als je het geduld hebt(ik heb vanaf het begin
alleen eraan gewerkt als ik er echt zin in
had;dat is gelijk de eerste winst)want je
bent natuurlijk niet zo klaar alleen het
boren van het chasis al(meer dat honderd
gaten)en het verzamelen van de onderdelen
wat weken zo niet maanden kan duren als je
kwaliteit wilt voor weinig geld,zou ik
absoluut iedereen aanraden zelf te bouwen.
De tijd dat zelfbouw gelijk stond aan amateuristisch is echt definitief verleden
tijd.Bovendien ga je nog beter spelen ook.
Wat wil je met zo`n geluid:)
Groeten,Ed

mathe
16 november 2002, 18:15
"Ik heb een paar dagen geleden onderdelen gekocht om een Fender Deluxe na te bouwen, de jaren 50 versie met 5E3 circuit. Dat is een redelijk simpele versterker en dan kom ik uit op zo'n 1300 gulden en daar zit nog niet het geld voor weerstanden, draad, chassis, hout, bekleding en lak bij."

Waar zijn die 1300 piek dan aan opgegaan?
2 Trafo's en een speaker??