PDA

View Full Version : Wat betekend een Fender blackface?



stratestic
20 juli 2009, 21:58
Kan iemand mij uitleggen wat precies een Fender blackface versterker is en wat wordt bedoelt met een silverface?

Ik begrijp dat het verschil te zien is aan het frontje van de versterker maar wat is precies het verschil in tone?


Klinkt misschien dom maar ik lees het overal maar kan er maar niet achterkomen wat precies het verschil is...

Pepe
20 juli 2009, 22:12
Tonewise is dat lastig uit te leggen, er zijn vele modellen die allemaal anders klinken en bovendien heeft iedereen zijn eigen perceptie daar op.
Zelf vind ik blackfaces harmonisch verfijnder waar de silverfaces brutaler en misschien iets minder diep en dimensionaal. Niettemin, een goeie silverface is een vriend voor het leven, hard to beat.

Chris Winsemius
20 juli 2009, 22:37
elektronisch gezien: aantal andere (waardes van) onderdelen in het circuit + ander type draad, vaak ook andere trafo's (qua specs)
eyeletboard wordt niet of zelden "half geleidend"; bij SFs kan dat weleens voorkomen

qua opbouw: netter/zorgvuldiger gebouwd dan >95% v/d silverfaces

bij de combo-cabinetten is er 'n verschil in materiaal en constructie v/d frontplaat (silverfaces v/a +/- '71)

subjectief (ha ha):
blackface is strakker in het laag en de "projectie" is lekkerder
wat warmer bij vervorming
betere reactie op pedalen
prijs

Meeste mensen geven de voorkeur aan BF maar er zijn ook mensen die bij 'n SF zweren, gitarist van Diesel bijvoorbeeld en Albert Collins

Bij de kleinere modellen is het verschil, elektronisch gezien, wat kleiner dan bij de grotere modellen en bij de laatste wordt het met het jaar groter, bijvoorbeeld de post '77 versies met UL-OTs/etc.

beruk
22 juli 2009, 17:03
Gudt gudt..
Blackface, I like :mmmm:

Output
22 juli 2009, 18:54
Haha,
ik heb altijd verondersteld dat Silverface een versterker was met een grijze (zilvere) speakerdoek aan de voorkant. En dat Blackface er een was met een zwarte speakerdoek.
Klaarblijkelijk is dat dus niet het geval...


:soinnocent:

Chris Winsemius
27 juli 2009, 00:15
Blackface: Fenders die tussen '63 en '67 gemaakt werden. Begin jaren 80 zijn er ook nog wat Fenders met 'n (ander) blackface paneel gemaakt.

"Blackfacen": het circuit op die specs (laten) maken.

caliban
27 juli 2009, 00:33
Wat betekend een fender blackface?
wat wordt bedoelt met een silverface?

Tja...

Ik begin er stilaan overheen te lezen :)

orreltak
28 juli 2009, 11:43
hier het e.e.a;

http://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Amplifiers

Duane
30 juli 2009, 12:03
Wie weet een adres waar ik ik het best een early SF kan laten blackfacen?

frander
30 juli 2009, 12:13
Als echt heel 'early' is heeft ie misschien al een blackfacecircuit! In de overgangsperiode werd er van alles door elkaar gebruikt!

nico verduin
30 juli 2009, 13:00
Wie weet een adres waar ik ik het best een early SF kan laten blackfacen?misschien Robert Franken. Woont ook in Amstelveen.

Les Paul R8
30 juli 2009, 13:58
Wie weet een adres waar ik ik het best een early SF kan laten blackfacen?

CMW in Vleuten. Ik heb nooit iemand meegemaakt met meer kennis en ervaring op dit gebied.

Kim Wilson
30 juli 2009, 14:21
Peter van Weelden is ook een goeie, maar die zit helemaal in Apeldoorn.

Rock Bottom
1 augustus 2009, 15:38
Peter van Weelden is ook een goeie, maar die zit helemaal in Apeldoorn.

Krijg je wel een hand vol EVH pletra's mee;)

Mr.Jay
1 augustus 2009, 22:05
Wie weet een adres waar ik ik het best een early SF kan laten blackfacen?

Bedenk goed of je dat wel wil, ik heb genoeg geBf-de amps gehoord die als Sf toch lekkerder klonken. Het is ook net wat je wil. Bf-en wil niet per definitie zeggen dat je een betere ampsound krijgt. Ik noem maar even ter voorbeeld een early70's SR met CTS alnico's.
Ga je die Bf-en kan het goed zijn dat dit niet meer goed matcht met DIE speakers en de toon te wollig, muf wordt met wat teveel midlaag. Heb hier jaren mee geëxperimenteert en er veel van geleerd. Ik zal nooit meer zomaar een Sf gaan blackfacen.
Een SF wordt ook nóóit precies als een Bf, wat je er ook instopt qua parts.

Pepe
1 augustus 2009, 23:08
Een SF wordt ook nóóit precies als een Bf, wat je er ook instopt qua parts.
Ik geloof het gelijk maar waarom eigenlijk niet. Een amp bestaat toch enkel uit parts?

Roel#1
1 augustus 2009, 23:51
Ik geloof het gelijk maar waarom eigenlijk niet. Een amp bestaat toch enkel uit parts?

Het geheel is meer dan de som der delen...

Pepe
1 augustus 2009, 23:59
Tis geen homeopathie http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif Zo ingewikkeld is het allemaal niet, ding van de lopende band door huisvrouwen in elkaar gesoldeerd.
Ik kan me alleen voorstellen dat je zoveel moet veranderen dat het gewoon niet de moeite loont.

Mr.Jay
2 augustus 2009, 10:38
Ik geloof het gelijk maar waarom eigenlijk niet. Een amp bestaat toch enkel uit parts?

Helemaal gelijk! > en ALLE BF's parts ( zelfs het chassismateriaal) waren allen anders dan de Sf's, dus die heb je gewoon niet, heel simpel. Dus een paar draadjes verleggen (het "blackfacen" ) maakt het ècht geen Bf-amp, no way.

matto
2 augustus 2009, 11:30
+1 ik heb zelfs wel eens een onveranderde silverface gehoord die ik beter vond klinken dan een blackface.

Duane
4 augustus 2009, 10:18
Bedankt voor de reacties! Tja, nog even bedenken dan.
Zowieso moet hij een service beurt hebben, want hij heeft jaaaaren stil gestaan bij iemand.