PDA

View Full Version : Buizen combo



Timme
20 juli 2009, 19:40
Hallo!
Ja ik zal wel nummer 1234567890 zijn die met een soortgelijke vraag komt, maar ik stel em toch in de hoop dat jullie een hand over jullie grote harten kunnen strijken.

Ik ben opzoek naar een nieuwe versterker, na jaren een Cube30 gebruikt te hebben vind ik dat ik wat beters verdien. Mijn wensen zijn:
- Hij moet zowel metal als clean goed klinken, hoeft niet super jazzy of bluesy te klinken. Metal mag strak klinken hoeft niet, beetje gloomy distortion mag ook. Verder ben ik wel fan van een wat dikker, voller, dieper geluid.
- Prijs rond de 900-1100 euri's.
- Stevig genoeg om de buren op hun zenuwen te werken en eventueel voor kleine optredens.

Ik gebruik verder zelf een Boss GT-8.

Ik heb uiteraard zelf al rond zitten neuzen, maar ben geen held als het aankomt op kennis van versterkers. Dus bij deze de vraag, wat is het verschil tussen de onderstaande apparaten? En indien jullie nog goede ideeen kunnen aandragen, dan zijn deze uiteraard welkom. Hele obscure merken ook prima, maar dan wel dat ik ze in NL kan testen. ;)

- Orange Rocker 30C (30W - 1*12" - 2channels)
http://www.orangeamps.com/products.asp?Action=View&ID=70

- Laney L20T-410 (20W - 4*10" - 2channels)
http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=l20t-410

- Marshall DSL 401 (40W - 1*12" - 3channels)
http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=DSL401

- Marshall TSL 601 (60W - 1*12" - 3channels)
http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=TSL601&pageNumber=1

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Timme

gobius
21 juli 2009, 08:39
Kijk eens naar de Bogner Alchemist. 1 x 12 is bij feedback vlgs mij 1100 euri. Zeer veelzijdige amp.

iWishmaster
21 juli 2009, 09:00
Wat je noemt is echt te breed om advies op te geven ... De DSL is trouwens 2-kanaals, niet 3.

Heb je een voorbeeld van een aantal bands waarvan je het gitaargeluid goed vind? Het best advies is nog altijd: gaan testen. Naar de winkel en alles aansluiten wat ze hebben, ongeacht je budget! En dan hier een verslagje posten :)

Timme
21 juli 2009, 12:32
Ik heb gisteren nog even een kennis om advies gevraagd en aan de hand van dat gesprek mijn budget bijgesteld en er zijn wat veranderingen in de mogelijke versterkers gekomen. Er staan nu twee stuks op mijn lijstje:

- Marschall TSL602 (60W, 2*12", 3 kanalen) goedkoopste nieuwprijs rond de €1200,-
http://www.marshallamps.com/product.asp?productCode=TSL602

- Orange Rockerverb 50W (50W (duh), 2*12", 2 kanalen) goedkoopste nieuwprijs rond de €1600,-
http://www.orangeamps.com/products.asp?Action=View&ID=72

Ik kon ze helaas niet tweedehands vinden op het internet.

Bands met een goed gitaargeluid, dat vind ik altijd moeilijk om te zeggen. Maar hierbij een poging, misschien zitten er een zwikkie wat minder bekende bij:
- Agalloch (Ashes Against the Grain CD, maar zijn waarschijnlijk meer de effecten die het goed maken)
- Candelmass (laatste twee cd's, vooral het riff geluid)
- Daylight Dies (clean niet heel spannend, wel goed overstuurd)
- God Is An Astronaut (hoewel het veel keys is hun muziek)
- Mono
- Pelican
- Porcupine Tree (live!)(dat zal ook wel grotendeels effecten zijn, maar toch)
- This Will Destroy You (cleane geluid vind erg diep en daardoor mooi)

Uiteraard ga ik ze testen, maar voor het testen zijn er natuurlijk een aantal af te strepen of mogelijk bij te halen om te testen.

Wederom, bij voorbaat dank. :ok:

iWishmaster
21 juli 2009, 12:43
Mmm, ik ken alleen Porcupine Tree, maar daar heb ik al jaren niet meer naar geluisterd. Tot zover mijn hulp ben ik bang :chicken:.

Igos du Iskana
24 juli 2009, 15:43
Lastige keuze, maar probeer als je de kans hebt ook eens een Engl combo. Geschikt voor stevige metal, heeft een heerlijke crunch en klinkt clean ook verbazingwekkend goed. heb zelf een Engl Thunder 50W en daar ben ik elke dag nog heeeeel erg blij mee.

Ook Koch is geweldig (wel prijzig)

de Marshall dsl 401 viel mij heel erg tegen, maar er is genoeg leuks te vinden in het prijsbereik dat je hebt aangegeven
succes!

caliban
24 juli 2009, 15:47
Ik zou voor de bands die je noemt niet opteren voor de genoemde marshalls. Eerder mesa/boogie of ENGL, een mark III van mesa/boogie is haalbaar in je budget.

muziekschuur
24 juli 2009, 15:55
THD combo...

Omdat je specifiek niets zegt over Fender. Maar je wel een specifiek mooi clean geluid wil.

Als je nog niet in een band speelt, zou ik zeggen, probeer eens een Vox Nighttrain en een Fulltone OCD. En daarbij een goed 4x12 cabinet als start van iets groters.

caliban
24 juli 2009, 15:59
THD combo...

Omdat je specifiek niets zegt over Fender. Maar je wel een specifiek mooi clean geluid wil.

Als je nog niet in een band speelt, zou ik zeggen, probeer eens een Vox Nighttrain en een Fulltone OCD. En daarbij een goed 4x12 cabinet als start van iets groters.

Voor de muziek die hij noemt, zou ik geen cleane (of randje) amp gebruiken met een pedaal voor.

Timme
24 juli 2009, 16:26
Hola, wat een hoop advies opeens! :crazyhappy:

Ik ben gisteren met een maatje wezen testen bij Max guitar in Den Haag. Van tevoren ging ik voor een tweetal versterkers. De Marshall TSL 602 hadden ze niet staan, maar wel een 122, dat is wat sterker maar wel met dezelfde specs verder. Daarnaast ook nog voor de Orange Rockerverb 50W.
Ter plekke werden me toch nog twee andere versterkers aangeraden om te testen; een Brunetti MC 2 combo en een The Valve 2/50 combo.

De Marshall vond ik clean lekker klinken, beetje vintage geluid en de lead was goed strak, erg geschikt voor metal. De Orange klonk clean heerlijk warm en overstuurt klonk ie niet zo strak als de Marshall maar wel een stuk warmer. De Brunetti klonk clean niet echt heel goed, de hogere noten kwamen er naar mijn mening wat te scherp uit, overstuurt was ie net als de Marshall lekker strak, misschien nog wel iets strakker. De The Valve is een wat klassiekere versterker qua geluid, warmer dan de Marshall en de Brunetti, maar klonk heel ingetogen.

Afijn, om een lang verhaal kort te maken. Ik zat gewoon enorm te geilen op die Orange, het geluid stond me aan en (misschien wel een stomme rede, maar voor telt het) er zitten precies de goede hoeveelheid knoppen op. :P Het geluid sprak me gewoon erg aan. Ik verwacht niet dat ik van die hele strakke metal zal spelen en de warmere toon vond ik gewoon geweldig.
Aanbetaling gedaan en morgen ga ik em ophalen, moest nog even op de centen van deze maand wachten.... kortom, morgen spannend!

caliban
24 juli 2009, 16:31
Voor dat geld kan je tweedehands veel betere dingen kopen, maar soit. Dat is mijn opinie.

iWishmaster
24 juli 2009, 16:43
Voor dat geld kan je tweedehands veel betere dingen kopen, maar soit. Dat is mijn opinie.

Die jongen is hartstikke blij met zn nieuwe amp en het eerste waar je aan denkt is zn beslissing afkraken?

Gefeliciteerd met je nieuwe amp! Orange zijn vette bakken en de looks zijn enorm RocknRoll!

caliban
24 juli 2009, 16:57
Die jongen is hartstikke blij met zn nieuwe amp en het eerste waar je aan denkt is zn beslissing afkraken?

Gefeliciteerd met je nieuwe amp! Orange zijn vette bakken en de looks zijn enorm RocknRoll!

Ik wil hem niet afbreken hoor, die amps zijn prima voor zover ik weet, maar je kan gewoon betere dingen krijgen voor dat budget en voor zijn muziekstijl. Hij heeft een heel erg snelle beslissing genomen. Ik heb vroeger heel vaak die fout gemaakt, en zo heel wat geld weggegooid, onder andere aan een Marshall TSL. De kans is groot dat de topicstarter zich de koop nooit beklaagt, maar op geen tijd €1600 spenderen, vind ik altijd tricky.

Timme
24 juli 2009, 16:57
Ho, rustig aan, ik ben hartstikke blij met m'n aanbetaling! :P
Ben wel heel benieuwd hoe die thuis zal staan... oh en klinken natuurlijk.

Maargoed, ik heb ook voor tweedehands versterkers gekeken, maar kon verbazingwekkend weinig vinden. Ze maar gerust niks. En verder heb ik echt naar het geluid geluisterd en naar wat ik ermee wil en de Orange voldoet daar gewoon het beste aan. Deze heb ik al helemaal 2e hands niet kunnen vinden, dus tja...dan hoef je niet meer te keizen.
Daarnaast, ik ben niet een persoon die vaak wat nieuws koopt en doe lang met m'n materiaal. Dus doe het in één keer goed, wat ik wil inplaats van een compromis omdat ik toevallig een andere goeie kan krijgen voor een zacht prijsje.

Fuck it, ik heb het geld en deze vond ik de beste...daar komt het op neer. :)

caliban
24 juli 2009, 17:05
Vaak moet je even geduld hebben om iets goed tweedehands te vinden, of natuurlijk wat meer tips hier op het forum afwachten.

Ik zie momenteel bijvoorbeeld een mark III te koop staan
http://muziekinstrumenten.tweedehands.net/gitaren-toebehoren/mesa-boogie-mark-iii.html

Ik wil je niet kwaad maken of wat dan ook, ik hoop oprecht dat je veel plezier gaat hebben aan je amp, en als je hem erg goed klinken vond, zal het wel je ding zijn.

soup
24 juli 2009, 17:05
Hoe doet orange amps het met pedaaltjes, ik las een post op een ander forum waar iemand zei dat zijn orange niet goed/lekker/... klonk met zijn pedalen?!

caliban
24 juli 2009, 17:07
Hoe doet orange amps het met pedaaltjes, ik las een post op een ander forum waar iemand zei dat zijn orange niet goed/lekker/... klonk met zijn pedalen?!

Waarschijnlijk afhankelijk van welke pedalen :). Een tubescreamer zal wel niet misstaan, en lijkt me leuk om hem wat strakker te doen.

iWishmaster
24 juli 2009, 17:13
Vaak moet je even geduld hebben om iets goed tweedehands te vinden, of natuurlijk wat meer tips hier op het forum afwachten.

Ik zie momenteel bijvoorbeeld een mark III te koop staan
http://muziekinstrumenten.tweedehands.net/gitaren-toebehoren/mesa-boogie-mark-iii.html

Ik wil je niet kwaad maken of wat dan ook, ik hoop oprecht dat je veel plezier gaat hebben aan je amp, en als je hem erg goed klinken vond, zal het wel je ding zijn.

Dat is een 50W non-simulclass Mark III en ook niet met de beroemde Elektrovoice speaker: dat ding LANG geen 1400 euro waard. Heb hem eens gemailed met een (gezien de marktwaarde) 'bodemprijs': nooit reactie op gehad.

En trouwens; als je een Orange vet vindt, vindt je een Mark dat zeker niet denk ik. Mark III is heel aggressief en strak; die orange is geen lievertje, maar toch wel compleet anders gevoiced. Ik het het ook raar dat je zegt 'betere'. Ik vind (ook mening, maar toch) dat er in die prijsklasse weinig(!) 'betere' amps zijn, alleen 'andere'.

caliban
24 juli 2009, 17:15
Dat is een 50W non-simulclass Mark III en ook niet met de beroemde Elektrovoice speaker: dat ding LANG geen 1400 euro waard. Heb hem eens gemailed met een (gezien de marktwaarde) 'bodemprijs': nooit reactie op gehad.

En trouwens; als je een Orange vet vindt, vindt je een Mark dat zeker niet denk ik. Mark III is heel aggressief en strak; die orange is geen lievertje, maar toch wel compleet anders gevoiced. Ik het het ook raar dat je zegt 'betere'. Ik vind (ook mening, maar toch) dat er in die prijsklasse weinig(!) 'betere' amps zijn, alleen 'andere'.

1400 is ook te veel hoor, maar voor prog-metal is een mark vrij geweldig. Ik heb zelf een mark III coliseum blue strip thuis, en aan die simul-class vind ik persoonlijk niet zo veel, die amp zelf is gewoon super.

Timme
24 juli 2009, 22:49
Ik heb ook een tijdje geleden een Mesa Boogie geprobeert...ding klonk echt moddervet. Verkoper zei dat het leek op wat ik zocht en maar net iets duurder was....kreng was €2400,- voor alleen de top. En bedankt verkoper.
Maar zelfs al zou ik het geld er voor over hebben dan zou ik het niet doen. Ik vind het allemaal iets te strak klinken. Daarom was mijn keuze op Orange gevallen, deze klonk wat warmer, en wolliger. Iets sfeervoller naar mijn mening. Ik snap dat de bands die ik opgeschreven heb misschien een beetje een verkeerd idee geven want veel daarvan spelen best strakke muziek.
De tweedehands markt hou ik nu een geruime half jaar in de gaten, maar wilde gewoon niet langer wachten.

@Soupero:
Ik speel zelf door een GT8, dus ik kan je in ieder geval morgen mijn indruk van die combinatie geven, ondanks dat het een digitale pedalenbak is. :)

caliban
25 juli 2009, 02:16
Een mesa mark is ook moeilijk om in te stellen, duurt gemakkelijk enkele maanden eer je er mee overweg kan.

muziekschuur
25 juli 2009, 07:45
Superbasis......

Met pedaaltjes kun je nu nog alle kanten op. Of anders met modificatie....

Gefeliciteerd. Dat oranje vind ik ook ontzettend tof....

Gefeliciteerd.

caliban
25 juli 2009, 10:59
Met pedaaltjes kun je nu nog alle kanten op. Of anders met modificatie....


Pedalen: oké, maar een nieuwe amp van 1600 euro modificeren, zou echt zonde zijn, hoe goed de modificatie ook gebeurt.

Timme
25 juli 2009, 20:11
Modificeren? :o
Doe maar ff niet. :chicken:

Ik heb vandaag lekker zitten jengelen op et apparaat en wordt er steeds blijer mee. Had meteen een kanaalswitch erbij gekocht en eigenlijk alleen maar puur door de versterker gespeeld...klonk heerlijk.
Uiteindelijk toch m'n GT8 eens eraan gehangen en de grootste verrassing was een feit. Het geluid via m'n GT8 was zo ontzettend erop vooruit gegaan, bizar gewoon. Het strakke geluid die ik eventueel zou missen door de Orange te kopen kan ik nu gewoon via de pedalen krijgen, heerlijk. Al met al valt tot nu toe alles aan de aankoop mee, ok de prijs niet. Maar ik heb wel meteen een sauna erbij, er komt een partij hitte van het apparaat af. :satisfie:

Kortom, ik ben blij. En ga meteen weer ff spelen. :strat:

Shaggy
25 juli 2009, 21:21
Lekker hoor dat gevoel.. Geniet ervan m8