PDA

View Full Version : Noten lezen



Paulio
20 juli 2009, 19:13
Hee!

Toch maar is begonnen met noten lezen, ben bezig in het berklee boek.
Nu heb ik een vraagje over het volgende stuk:
http://i242.photobucket.com/albums/ff243/Paulus_photos/IMG.jpg

Is het hier nou de bedoeling dat je de akkoorden en de losse noten speelt? Of zijn het 2 gitaarpartijen??

Alvast bedankt!

Jeroensnake
21 juli 2009, 15:09
't Is een solo arrangement. Op 1 gitaar dus.

Voor het gemak hebben ze een aantal vingerzettingen erbij gezet.

Paulio
21 juli 2009, 19:16
Oke, het zijn dus niet 2 gitaarpartijen waarbij eentje de akkoorden speelt en eentje het sologedeelte.

-=JEROEN=-
21 juli 2009, 20:35
Dus je bent net begonnen met notenlezen en krijgt dan dit voor je kiezen.

Hmm http://www.theshower.nl/forum/images/smiles/370_hmm.gif

Paulio
21 juli 2009, 21:07
Dus je bent net begonnen met notenlezen en krijgt dan dit voor je kiezen.

Hmm http://www.theshower.nl/forum/images/smiles/370_hmm.gif

Hoezo?:) Erg lastig??

beruk
21 juli 2009, 21:57
Het zijn wél twee partijen. Een melodie lijn en de akkoorden begeleiding. Ik zou eerst de melodie lijn studeren. Accoorden lijken me geen beginnersstof, niet de eerste paar lessen en al helemaal niet op deze manier.

gorgasm
21 juli 2009, 22:09
Hoezo?:) Erg lastig??
valt af van wat je niveau is. ERG lastig is het niet.

Paulio
21 juli 2009, 22:14
Nouja noten lezen gaat al behoorlijk goed, akkoorden lezen vind ik inderdaad erg lastig, ze beginnen daar volgens mij wat te vroeg mee... Maar ik oefen de partijen wel gewoon apart.

Bedankt voor de reacties:)

Guitarmania
22 juli 2009, 21:09
Het is raar opgeschreven. Die drie- of meerklanken krijgen een hele noot mee in de maat, terwijl er in de rest van de maat kwarten worden geschreven.

Toch is dit stuk door een gitarist te spelen (fingerpickstyle). Maar ik vraag me af of dat de bedoeling is. Je ziet bij die hele noot (drieklank) ook tevens een kwart-rust staan.

Ik heb het idee dat het op deze manier is geschreven bij wijze van oefenstuk. Niet per se bedoeld om op deze manier te spelen. Wat dat betreft kan ik me ook voorstellen dat het voor piano is geschreven. Vaak zie je voor piano twee bars: G en F sleutel. Maar als de bashand van de piano aan het roeren is in de bovenste registers moet je het zo opschrijven.

PS: het is wel een leuk stukje geschreven muziek om de tekens te leren. Mensen zijn snel geneigd om alleen naar de noten te kijken, maar ken je de rusttekens ook? Die zijn net zo belangrijk als de noottekens. Dat "kringeltje" boven die eerste drie hele noten is een kwart rust. En die kwart rust slaat op die andere drie kwarten die erna volgen.

aaronstonebeat
23 juli 2009, 14:17
Het is raar opgeschreven. Die drie- of meerklanken krijgen een hele noot mee in de maat, terwijl er in de rest van de maat kwarten worden geschreven.

Ik vind dat helemaal niet raar opgeschreven. Er staat gewoon precies wat de bedoeling is. Je moet het inderdaad zien als twee partijen (op één gitaar te spelen); de eerste kwart rust in de eerste maat geldt voor de bovenste (melodie) lijn. De drieklank eronder klinkt de hele maat. Etc.

Kim Wilson
23 juli 2009, 14:24
Het is idd helemaal niet raar opgeschreven. Dit is nou notenschrift. Ik weet niet of dit voor gitaar is gearrangeerd. Op piano zou ik dit best kunnen spelen.

Paulio
23 juli 2009, 14:30
Ok bedankt allemaal! Ik weet nu in ieder geval wat de bedoeling is:) Akkoorden lezen gaat me al steeds beter af:D

fishie37
23 juli 2009, 17:12
Je bedoelt akkoorden op de gitaar spelen?
dus vingerzetting?
of gewoon wat er bedoeld word met dat akkoord?


groetjes

Paulio
23 juli 2009, 19:25
Akkoorden spelen is niet zo'n probleem hoor:p Speel al een jaartje of drie. Heb alleen nooit noten leren lezen en wil dat toch is doen. Maar het moeilijke vind ik dus het lezen van het akkoord en het direct op het fretboard weten waar die noten zitten.

Nog een vraagje voor de ervaren notenlezers:
Denken jullie bij elke noot nog echt of het een a, b of een c is, of spelen jullie zonder na te denken de noten op de gitaar.

aaronstonebeat
23 juli 2009, 19:42
Als ik noten lees, vind ik het onmogelijk om niet te beseffen welke toon ik speel. Maar het is ook net als met het lezen van schrift: je staat niet echt stil bij elke letter die je voor ogen komt; het is meer het herkennen van woorden, of zinsdelen, in één keer.

gorgasm
23 juli 2009, 19:44
Het is raar opgeschreven.
no it's not.

to paulus; ik ben niet ervaren. Maar volgens mij heb je een paar moeilijkheden,
ten eerste het lezen(is het een a, een b, of n bes) samen met het ritme, laat ons zeggen het leeswerk
dan de noten weten liggen op je gitaar(welke noten, welke key, positie..)
welke vingers neem je t allemaal? Want je kan het met je wijsvinger pakken, maar al na 4 noten zien dat je dan toch beter met de pink was gegaan...
dan kan techniek ook nog n struikelblok zijn, maar zowieso heb je techniek altijd nodig.

Guitarmania
25 juli 2009, 18:21
Kom op nou: het is toch raar opgeschreven? Als er boven een whole tone een kwart rust staat, dan is dat best raar. Moet daar dan uit blijken dat het voor twee personen is geschreven? Ze hebben hier twee partijen ineen gevlecht. "Raar" is ook zo'n woord, maar je moet met me eens zijn dat je hier effe over moet deken als de vraag wordt gesteld is dit voor 1 of voor 2?

aaronstonebeat
25 juli 2009, 18:48
Ik heb ooit een paar jaar op een muziekschool gezeten om gitaar te leren. Toen moest ik van papier allerei menuetten, etudes etc spelen. In het begin vond ik het ook vreemd, net of er teveel in een maat is gepropt. Maar het is voor gitaar volstrekt gebruikelijk om muziek op deze manier te noteren.

savecracker85
26 juli 2009, 13:42
zo te zien komt dit stuk uit Berklee's a modern method for guitar, een van de standaard boeken om te leren lezen op gitaar..dus helemaal niet raar. Maar tis maar net wat je gewend bent natuurlijk

Guitarmania
27 juli 2009, 16:34
Help me out:

Als er in een 4/4 maat een whole tone wordt geschreven, en daarna 3 x 1/4e tone, dan is er iets aan de hand. Of ben ik gek?

Dat betekent op zn minst dat er twee musici spelen over dat stukje muziek.

Hoe wordt zoiets voor een orkest opgeschreven? Als je een partituur hebt, dan worden voor diverse instrumenten dito diverse balken geschreven. Moet ik uit dit stukje bladmuziek afleiden dat ze dat niet doen voor gelijke instrumenten? Schrijven ze de gitaarpartij in een en dezelfde balk uit voor meerdere gitaristen?

Moet je luisteren: als dat zo is, dan is dat maar zo. Ik kijk er alleen een beetje vreemd van op. Maar ben nooit te oud om te leren van jullie!

aaronstonebeat
27 juli 2009, 17:13
Het staat niet naast elkaar maar boven elkaar. En het is bedoeld om door één persoon met vier vingers getokkeld te worden op één gitaar. Voor alle meerstemmige instrumenten bestaan composities die zowel melodieën als begeleiding bevatten. Bij een piano noteer je dat op twee balken, want daar is alles mooi gescheiden tussen linker en rechter hand. Bij een gitaar is dat niet zo mooi onder te verdelen; bovendien speel je op een gitaar nooit meer dan zes tonen tegelijk, dus dat past altijd wel op één balk.

Voor elk instrument in een orkest wordt apart muziek genoteerd.

aaronstonebeat
28 juli 2009, 00:44
Ik realiseer me nog iets:
In notenschrift kun je heel specifiek dingen noteren. Onder andere de duur van een noot wordt exact aangegeven. En het gebeurt op de gitaar de hele tijd dat één of meer noten doorklinken terwijl een reeks andere wordt gespeeld. Het zou omslachtig en onleesbaar worden als je daarvoor steeds een aparte notenbalk moet toevoegen. De gitaar is een meerstemmig instrument en als het even kan, wil je die meerstemmigheid in één balk kunnen noteren.

Ik neem aan dat op een piano precies hetzelfde voorkomt, zowel in de balk voor de linkerhand als die van de rechterhand.