PDA

View Full Version : Peavey 5150II Retube



RedBuell
20 juli 2009, 14:13
Ik heb een 5150II die ik vorig jaar 2e hands kocht met nog de originele buizen, de amp verkeert in een hele nette staat, ziet er uit als of hij nooit gebruikt is, de vorige eigenaar zei dat hij er niet zo heel veel over had gespeeld.

Ik zit sinds kort in een metalband, denk wat stijl betreft richting aan Hatebreed, Machine Head, Lamb of God of Godsmack. We spelen veelal in drop C of D. We proberen in iedergeval een agressieve sound neer te zetten. Ik gebruik mijn LTD EC 1000 met EMG's hiervoor. De andere gitarist heeft een Bugera 6260 en een Schecter Hellraiser en een LTD Viper met EMG's.

Ik wil nu alvast een beetje informeren welke buizen ik het best kan gebruiken als het zover is dat er nieuwe buizen in moeten, hij moet natuurlijk lekker agressief blijven klinken maar hij moet voor (hard)rock en blues inzetbaar blijven, ik wil met de tijd namelijk een LP erbij voor rock en blues.

Ik lees dat er vaak JJ's worden gebruikt die het geluid warmer zouden maken maar ben dan bang dat het ook wat modderiger gaat klinken, anyway ik ben bang dat ik straks een heel ander geluid heb wat niet bevalt en aangezien het best veel geld kost heb ik geen zin om maar ff wat te proberen. Dus, welke buizen kan ik het best gebruiken voor mijn 5150II voor een lekker strakke metalsound maar eventueel ook voor een redelijk rock en blues sound.

wiegersma
20 juli 2009, 15:31
Als je het over preampbuizen hebt, dan valt de prijs wel mee. Daarmee kun je wel experimenteren.

belfrink
20 juli 2009, 15:49
www.tonefactory.nl

Ga daar maar eens rondneuzen. Veel buizen leverbaar en korte, bondige informatie erbij.

Als je veel metal speelt zou ik sowieso kijken naar buizen die een beetje mid-scooped zijn ;)

RedBuell
21 juli 2009, 10:48
www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl)

Ga daar maar eens rondneuzen. Veel buizen leverbaar en korte, bondige informatie erbij.

Als je veel metal speelt zou ik sowieso kijken naar buizen die een beetje mid-scooped zijn ;)


Ik moet eerlijk zeggen dat ik na wat instellings (mix) problemen bst veel mids bijdraai (tussen 2 en 3 uur) en laat de resonance voor de oomph zorgen, ik zie alleen door de bomen het bos niet en weet eigenlijk ook niet of ik nou alles moet vervangen of alleen de preamp buizen en wat nou meer verandering van het geluid veroorzaakt.

Marc Oblivian
21 juli 2009, 10:56
Ik zou eens met Dr Tube bellen.
Ik heb daar mijn Powerball laten retuben. Heb als eindbuizen wel JJ's erin laten zetten. Preamp een mix van Electro Harmonix en JJ.
Buizen met een minder prominent mid zou ik niet aan beginnen. De mids zorgen inderdaad voor de hoorbaarheid in de bandmix en zijn zeker ook voor rock en blues erg nodig...
Overigens: een equalizer in de effectsloop met een beetje gebooste mids en highs doen ook wonderen voor je sound in de bandmix: heb gisteren getest met een Boss en een MXR eq en met name de 10 bands Mxr in de loop van de Powerball werkt super: lekkere aggressieve sound met voldoende ballen die ook nog eens erg goed in de mix ligt.

interessander
21 juli 2009, 11:23
Een EQ in de loop kan inderdaad nog wel eens beter werken voor de 'oomph' dan de resonance, ik herrinner me van mijn oude 5150 dat die zeker niet te hoog moest staan ivm modderigheid.
Ik heb zelf een 10 bands Boss en dat werkt erg goed.

Qua buizen zou ik ook eens wat verschillende 12ax7's proberen, vooral in V1 aangezien dat het meeste verschil gaat maken.