PDA

View Full Version : nieuwe buizen koch powertone: EL34, 6550 of 5881



bloeddrinker
20 juli 2009, 10:52
M'n Koch Powertone heeft nieuwe buizen nodig en heeft momenteel een set 6550.

Het vervangen van deze voor een nieuw setje 6550 + wat andere dingen komt aardig in de kosten te zitten.

Alternatieven zijn EL34 en 5881 buizen.
Wat is het verschil in sound tussen deze 3 soorten buizen en welk is het beste voor death/doom/blackmetal in lage tuning (A)

Arvoitus
20 juli 2009, 16:49
Over het algemeen kun je zeggen dat 5881=6L6 en 6550=KT88 zijn. Niet helemaal, maar wel ongeveer.

EL34 = Marshall.
5881 = 6L6 = ENGL/Mesa Boogie.
6550 = KT88 = Marshall KK2203 en sommige VHT's.

Mijn ervaring/kennis zegt dat:

EL34 = Heel aanwezig in het middengebied, vrij heldere buizen.
6L6 = IVM EL34 hebben ze meer laag en iets scherper hoog.
KT88 = Hebben een heel sterk/krachtig laag en zorgen voor een goede en heldere notendefinitie.

Aangezien je voor deathmetal in A een vrij lage sound hebt zou ik bij KT88/6550 blijven voor dat lekkere/strakke/duidelijke laag. Maar je zou ook voor de EL34 kiezen voor meer mids zodat je wat beter uit de mix komt.
Je zou ook eventueel KT88 en EL34 kunnen combineren. Maar daarvoor kun je het beste bij een pro informeren.

Wat voor settings gebruik je nu?
PS: post eens wat foto's van je jackson in het jackson topic!

bloeddrinker
21 juli 2009, 11:20
Over het algemeen kun je zeggen dat 5881=6L6 en 6550=KT88 zijn. Niet helemaal, maar wel ongeveer.

EL34 = Marshall.
5881 = 6L6 = ENGL/Mesa Boogie.
6550 = KT88 = Marshall KK2203 en sommige VHT's.

Mijn ervaring/kennis zegt dat:

EL34 = Heel aanwezig in het middengebied, vrij heldere buizen.
6L6 = IVM EL34 hebben ze meer laag en iets scherper hoog.
KT88 = Hebben een heel sterk/krachtig laag en zorgen voor een goede en heldere notendefinitie.

Aangezien je voor deathmetal in A een vrij lage sound hebt zou ik bij KT88/6550 blijven voor dat lekkere/strakke/duidelijke laag. Maar je zou ook voor de EL34 kiezen voor meer mids zodat je wat beter uit de mix komt.
Je zou ook eventueel KT88 en EL34 kunnen combineren. Maar daarvoor kun je het beste bij een pro informeren.

Wat voor settings gebruik je nu?
PS: post eens wat foto's van je jackson in het jackson topic!

versterker stond voor onderhoud nu bij Koch, dus heb ik het daar ook laten doen.

Heb gekozen voor EL34's, aangezien veel van m'n favoriete bands spelen op versterkers met EL34's en ik rectifiers (6L6) vaak te zzzz zzzz vind klinken.

setje 6550's moesten zo'n 120 euro extra kosten, wat ik de versterker (Powertone 1.0 (oude logo, een van de eerste 30 exemplaren)) niet helemaal waard vind. De reparatie zou dan neerkomen op 1/3 van de nieuwprijs van een Powertone II met EL34's (kom ik de laatste tijd vaak tegen voor zo'n 1200 euri).

Ik moet nu eigenlijk helemaal opnieuw op zoek gaan naar de juiste settings, aangezien ik mbt tot m'n main axe ben overgestapt van Gibson Explorer met 500T naar een LTD Viper baritone met actieve EMG's.

M'n Jackson wacht op een element-transplantatie (SD Blackouts liggen klaar, doch ik ben er nog niet aan toegekomen)
ik zal eens kijken of ik wat foto's kan uploaden