PDA

View Full Version : XLN Addictive Drums opnemen in Cubase Essential 4



Bullfiddle
20 juli 2009, 00:16
Hallo,

ik heb zojuist een homestudiootje ingericht met een Yamaha MW12c, KRK 5 monitors en een laptop met daarop Cubase Essential 4.

Nu ben ik al niet zo'n held met midi (nog zacht uitgedrukt) maar ik stuit op een probleem met XLN Addictive Drums.
Ik krijg het hele apparaat aan de praat, maar ik heb geen flauw idee hoe ik het vervolgens moet opnemen op een track.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Hulp is ontzettend welkom.

Bij voorbaat dank.

Bullfiddle

The Lo Lands
20 juli 2009, 11:45
Hallo,

ik heb zojuist een homestudiootje ingericht met een Yamaha MW12c, KRK 5 monitors en een laptop met daarop Cubase Essential 4.

Nu ben ik al niet zo'n held met midi (nog zacht uitgedrukt) maar ik stuit op een probleem met XLN Addictive Drums.
Ik krijg het hele apparaat aan de praat, maar ik heb geen flauw idee hoe ik het vervolgens moet opnemen op een track.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Hulp is ontzettend welkom.

Bij voorbaat dank.

Bullfiddle

XLN heeft een eigen forum waar je even zou kunnen rondkijken of rondvragen! Opnemen van een externe (digitale) drumkit in combinatie met AD (midi) gaat volgens mij hetzelfde als het opnemen van toetsen (midi). Midi track aanmaken met AD de Record button activeren en gaan...

Mocht je gebruik maken van de midi files welke in AD zitten kun je deze midi files slepen (drag & drop) naar je midi track waaraan AD gekoppeld zit voor uiteraard het afspelen van de midi files.

Mocht je AD willen inspelen met je toetsenbord van je computer staat er op de website van XLN een PDF met de betreffend toetscombinaties van de drumkits.

Het is redelijk eenvoudig maar verdiep je eerst eens in je DAW softwarepakket mbt midi opnemen en afspelen waarna je snel zult begrijpen hoe je AD hierin kunt toepassen. Zelf heb ik Logic Pro als DAW en gebruik ik AD voor drums. Ik gebruik vaak de midi files als uitgangspunt en pas deze files aan in een midi editor.

Succes!

Fenderwim
20 juli 2009, 17:31
Je vraag is niet erg duidelijk.

Wat wil je opnemen, midi of audio dat van midi afkomt?

Er zijn verschillende werkwijzen.

Op mijn site staat een cursus Cubase voor beginners waar dat uitvoerig wordt uitgelegd in het nederlands.

Als je er niet uit komt kan ik je verder helpen.

Is altijd één van de klassieke beginners problemen.

Groeten
wim

Bullfiddle
20 juli 2009, 18:45
Nou, Fenderwim, het is mij ook allemaal helemaal niet duidelijk.

Om te beginnen mijn set-up:

*Laptop met Vista
*Cubase Essential 4
*Yamaha MW12c digitale mixer met interface
*Addictive Drums
*Guitar Rig 3 XE

Cubase werkt prima, maar ik begrijp helemaal niets van Addictive Drums.
Het liefste werk ik helemaal niet met midi, want daar begrijp ik niets van.
AD werkt gewoon qua geluid, als ik Add instrument track heb gekozen.
Maar dan wil ik graag iets opnemen en dat lukt me niet.

Guitar Rig is nog een ander verhaal, dat heb ik gekocht voor de effecten, maar als ik die ergens open dan hoor ik de effecten helemaal niet tijdens het gitaarspelen...
Maar laten we eerst focussen op AD;)

The Lo Lands
20 juli 2009, 20:04
Cubase werkt prima, maar ik begrijp helemaal niets van Addictive Drums.
Het liefste werk ik helemaal niet met midi, want daar begrijp ik niets van.
AD werkt gewoon qua geluid, als ik Add instrument track heb gekozen.
Maar dan wil ik graag iets opnemen en dat lukt me niet. Vraag 1: waarmee stuur je AD aan (toetsenbord, externe drumkit)? Je zegt iets te willen opnemen, wat wil je opnemen? Als je AD zelf aanstuurt ben jij degene die controle heeft over een zelf ingestelde AD drumkit. Als je gebruik maakt van de interne midi files neem je in principe niets zelf op maar sleep je de midi files in je aangemaakte instrument track. Deze files bevatten midi informatie die AD aanstuurt. Achteraf kun je de drumkit wijzigen of de tracks binnen AD. Neem echt even een kijkje op de XLN website aangezien daar diverse tutorials te vinden zijn. Misschien heb je Cubase wel niet goed ingesteld maar daar kan ik je niet mee helpen! Succes.

Fenderwim
21 juli 2009, 13:11
Een programma zoals AD is een VSTi, een virtueel instrument.

Dat moet je aan sturen met midi signalen.

Je kan dat zelf doen door een midi controller toetsenbord of een drum pad te kopen en daarmee zelf te drummen waarbij je in Cubase voor het geluid AD gebruikt.

De andere methode is om drum midi loops te laden in cubase en hiervan een drum track te maken en die om te zetten naar audio met AD.
Er zijn duizenden midi drum loops te vinden op internet.

Je kan ook zelf je hele drum track maken in Cubase in de drum editor. Is niet echt moeilijk. Je moet wel de namen weten van de onderdelen van een drumstel.
Ik zou hier mee beginnen.

Je zal dus eerst wat moeten leren wat midi precies is en doet.
Is volop op internet te vinden.

Al deze informatie is ook op mijn site te vinden, maar gedeeltelijk in engels

Groeten
Wim

glennshred
21 juli 2009, 13:35
[QUOTE=Bullfiddle;2096045]Hallo,

ik heb zojuist een homestudiootje ingericht met een Yamaha MW12c, KRK 5 monitors en een laptop met daarop Cubase Essential 4.

Nu ben ik al niet zo'n held met midi (nog zacht uitgedrukt) maar ik stuit op een probleem met XLN Addictive Drums.
Ik krijg het hele apparaat aan de praat, maar ik heb geen flauw idee hoe ik het vervolgens moet opnemen op een track.


Hallo Bullfiddle
Ik heb ook hetzelfde op mijn pc staan, als ik uit je woorden kan opmaken:
Ik krijg het hele apparaat aan de praat, maar ik heb geen flauw idee hoe ik het vervolgens moet opnemen op een track.

Heel simpel: 1, je maakt gewoon een instrument track aan of een midi track.
2, vervolgens kies je voor AD.


http://i10.photobucket.com/albums/a127/glendoline/DSC00958.jpg



3.Als je de foto bekijkt zie je bovenaan blauwe balken staan en aan de
zijkant ervan zie je een miniskuul driehoekje waar je met de muis kunt op klikken
en de lengte kunt vergroten, als je een beginproject start en bovenstaande
dingen hebt gedaan is het enige dat je moet doen met je muisaanwijzer
naar boven gaan en dat driehoekje slepen naar rechts zodat je die blauwe
balk krijgt, kies zelf hoever je hem sleept en laat hem los.

4. klik daarna naast de miditrack (rechts) waar weer een blauw gedeelte is
er verschijnt nu een kader, als je daar ook nog ééns op klikt kom je in het
midi roll (midi gedeelte) terecht daar kan je kiezen of je de noten maneel zet
of je kan gewoon op rec duwen en de noten inspelen met de midi roll
binnenin of midi keyboard..

Ik hoop dat dit het juiste antwoord was
groeten
glenn

Bullfiddle
23 juli 2009, 23:32
Allemaal ontzettend bedankt!!
Ik ben eruit.
Vraag me niet hoe, maar het werkt!

Dank aan allen.

Bullfiddle