PDA

View Full Version : [Alternative Picking] een basis techniek?



Rarrarr
19 juli 2009, 19:43
Hoi,

Ik vraag me iets af, als je verschillende noten moet spelen op een bepaalde snaar maakt niet uit snel of langzaam, dan hoor je toch alternative picking toe te passen? Als in omhoog aanslaan omlaag aanslaan en dat alsmaar door?

Ik heb namelijk veel moeite ermee en ik kan dan ook beter snel spelen als ik alsmaar naar benden aansla.. maar dat is niet goed toch?

pimmetje
19 juli 2009, 20:29
Als je alleen maar op snelheid omlaag aan KAN aanslaan, is dat idd niet goed. Dan mis je waarschijnlijk een stukje techniek.
Op zich is het een vrij gemakkelijk te oefenen stukje techniek, maar het kan zijn dat de manier waarop je je plectrum houdt je tegenwerkt bij de up-strokes. Dan kan je misschien beter dat eerst corrigeren voordat je echt op de techniek (en snelheid) gaat oefenen.

Persoonlijk vind ik 't prettig om zo min mogelijk plectrum richting snaren uit te laten steken tussen duim en wijsvinger en het plectrum niet helemaal parallel aan de snaren te houden, maar in een hoek (ik denk dat ik zo'n 25 graden pak). Dus 1 zijkant van het plectrum net iets hoger dan de andere zijkant... achterkant en voorkant van het plectrum wel parallel.
Dat is goeddeels smaak en per gitarist wel iets anders.... maar om je een beetje een idee te geven van zaken waar je naar kan kijken.

Overigens is 't alternate picking, niet alternative. Alternate als in beurtelings (dus om de beurt omlaag en omhoog).

Rarrarr
22 juli 2009, 13:45
Als je alleen maar op snelheid omlaag aan KAN aanslaan, is dat idd niet goed. Dan mis je waarschijnlijk een stukje techniek.
Op zich is het een vrij gemakkelijk te oefenen stukje techniek, maar het kan zijn dat de manier waarop je je plectrum houdt je tegenwerkt bij de up-strokes. Dan kan je misschien beter dat eerst corrigeren voordat je echt op de techniek (en snelheid) gaat oefenen.

Persoonlijk vind ik 't prettig om zo min mogelijk plectrum richting snaren uit te laten steken tussen duim en wijsvinger en het plectrum niet helemaal parallel aan de snaren te houden, maar in een hoek (ik denk dat ik zo'n 25 graden pak). Dus 1 zijkant van het plectrum net iets hoger dan de andere zijkant... achterkant en voorkant van het plectrum wel parallel.
Dat is goeddeels smaak en per gitarist wel iets anders.... maar om je een beetje een idee te geven van zaken waar je naar kan kijken.

Overigens is 't alternate picking, niet alternative. Alternate als in beurtelings (dus om de beurt omlaag en omhoog).

Ik heb het zo geleerd... om alleen maar omlaag aan te slaan, daarmee kan ik echt alleen zuivere snelle noten doen.. maar ik probeer nu steeds meer omhoog en omlaag te doen en het lukt ook wel maar de omhoog strokes klinken veel zachter soms.. dat kan ik dan weer verhelpen door harder te slaan maar het voelt toch niet goed aan.

Thundermane
22 juli 2009, 19:34
Begin gewoon simpel met alternate picking door dingen te spelen die allemaal op 1 snaar zijn. En dan steeds sneller. Vervolgens doe je er nog een snaar bij. Wees blij dat je nu nog alternate picking oefent. Het word weer vervelend wanneer er voor timing en complexe dingetjes je dingen krijgt als: omlaag, omlaag, omhoog, omlaag, omhoog, omlaag, omlaag, omhoog, etc.
Maar het is zoals met alles, je begint langzaam en gaat dan steeds sneller.

Guitarmania
22 juli 2009, 21:02
Ik zweer bij alternate, maar eigenlijk is het een onlogische techniek. De ene keer kom je "up" uit op een nieuwe snaar, de andere keer "down". En geen mens weet hoe dat werkt in de hersenen. Maar hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de "sweep-adepten": dan moet je steeds maar weer "up" zien uit te komen.

Probleem met deze technieken is dat je spel erg afhankelijk wordt van je rechterhand (voor de rechtshandigen). Terwijl de muziek toch echt wordt gemaakt met de linkerhand.

Er zullen er zijn die nu zeggen: maar met mijn aanslaghand geef ik die toon toch een bepaalde input mee. Maar dat gebeurt dan enkel met de downstroke. Met de upstroke geef je die snaar geen boventoon oid mee. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat je alles down wilt spelen. Probleem dan is echter dat je nooit snel kunt spelen.

Wat dat betreft is de gitaar een onhandig instrument: Elke toon speel je door twee handen te gebruiken. Toch gebeurt er op een gegeven moment iets in de hersenen waardoor je altijd goed uitkomt. Ook als je op de ene snaar 2 noten speelt, op de volgende 1 en op de daaropvolgende 4 of 5. Ik denk er dus maar niet over na, want als je gaat nadenken, gaat het mis...

aaronstonebeat
23 juli 2009, 21:57
Probleem met deze technieken is dat je spel erg afhankelijk wordt van je rechterhand (voor de rechtshandigen). Terwijl de muziek toch echt wordt gemaakt met de linkerhand.

Gitaarspel gebeurt met 2 handen naar mijn idee. Het lijkt me absurd om de ene of de andere hand daarin belangrijker te noemen. Bij sommige technieken is de ene wat actiever, bij andere de andere hand.




Met de upstroke geef je die snaar geen boventoon oid mee.

Hoezo? Ik vind bv. een pinch harmonic met een upstroke geen enkel probleem.



Wat dat betreft is de gitaar een onhandig instrument: Elke toon speel je door twee handen te gebruiken.

Ik denk dat daardoor juist de gitaar zo populair is als instrument. Probeer maar eens een bend of een vibrato op een piano te spelen.

Ik ben een ouwe zeur.
Volgens mij vereist elke techniek, of het nu alternate picking, een vorm van economy picking, hybrid picking of fingerpicking is, zolang oefenen totdat de bewegingen reflexen worden. Als ik het wel heb, ontstaan door het vele herhalen nieuwe verbindingen tussen zenuwcellen in de hersenen.

EuroCinema
24 juli 2009, 15:57
Het is in elk geval geen regel of vereiste om altijd alternate te spelen. Soms kan het handig zijn en het is mooi als je het in je repertoire aan technieken hebt. Met vooral downstrokes kun je trouwens ook erg snel legato spelen, uit 1 stroke haal je dan drie a vier noten. Je oren moeten uiteindelijk bepalen welke sound je wilt, de techniek volgt daaruit. Misschien wil je een passage wel heel kwetsbaar laten klinken en speel je 'm daarom met alleen upstrokes. Alles kan.

Squier02
24 juli 2009, 18:49
mss een leuke oefening om je alternative picking en palm mute op het zelfde moment te trainen, namelijk: Galloping!

voor meer info, bekijk dit (http://www.youtube.com/watch?v=WHkx6byJ1dQ) filmpje eens. Er wordt ook uitgelegd hoe je je pick het makkelijkste vast kan houden. :hippie: