PDA

View Full Version : bedradingsvraagje: 2 x P90, geen schakelaar



gertgert
19 juli 2009, 18:28
ik het 2 x een P90 en wil geen 3-way switch.
in totaal 3 pots: 1x vol voor, 1x vol achter, 1x tone totaal.

als bij een mengkraan wil ik met pot 1 en 2 de P90's kunnen mixen.

de wiring diagrams op seymourduncan.com bieden geen soelaas.
kan iemand me verder helpen?

Plant
19 juli 2009, 21:28
Ik heb ook zo gauw even geen schema weten te Googlen.

Maar ga voor het gemak even uit van een standaard Gibson 2 humbucker configuratie, b.v. Les Paul (P90 is geen humbucker, maar dat doet er nu even niet toe).

Knoop de twee hot-wires die normaal vanuit de volumepots naar de 3-way switch gaan bij elkaar en rechtstreeks aan de uitgangsjack. Da's effektief hetzelfde als de middenstand van de switch (wat betreft volume).

1 tone-regelaar laat je weg en de ander laat je zitten. Die zit dan nu aan de aan elkaar geknoopte volumeregelaars naar de uitgangsjack en is je mastertone :ok:

RoelTM
19 juli 2009, 22:12
Ik heb ook zo gauw even geen schema weten te Googlen.

Maar ga voor het gemak even uit van een standaard Gibson 2 humbucker configuratie, b.v. Les Paul (P90 is geen humbucker, maar dat doet er nu even niet toe).
Als je bij een LP in de middenstand (beide HB's aan) een van de volumeknoppen op 0 hebt staan, gaat al het signaal naar de aarde, dus heb je geen geluid. Dit zal dus niet werken.

Plant
19 juli 2009, 22:41
Als die bedraad is zoals hier

http://www.guitarnuts.com/wiring/stockgibson.php

kan dat helemaal niet.
Ik ging ervan uit dat de Les Paul hetzelfde bedraad is als b.v. ES...

Enfin, met dit schema en mijn beschrijving moet het toch lukken.

Mr.Fingers
19 juli 2009, 22:52
schemaatje van een Fender Jazz Bass raadplegen, werkt volgens hetzelfde als jij wilt...

http://www.sonfatherguitars.com/Schematics/Jazz%20Bass.GIF

Plant
19 juli 2009, 23:00
Ah... een bas schema :soinnocent: . Maar dit is precies wat ik dus met mijn beschrijving bedoelde.

Alleen zou ik voor gitaar de potmeter (naar 500k) en cap (naar .02 mfd) aanpassen.

aaronstonebeat
19 juli 2009, 23:40
Eén klein detail: een jazz bass heeft een metalen plaat waarop de potmeters en uitgang zijn gemonteerd. Via die plaat maakt de mantel van de uitgang contact met de behuizingen van de potmeters. Als er geen metalen plaat is, moet je daarvoor nog een extra draadje aanleggen.

gertgert
20 juli 2009, 13:33
jazz bas, logisch. dat ik daar niet aan gedacht heb. heb er nota bene 1 gehad.
allemaal bedankt voor het meedenken, kom er wel uit zo.

Mattia
20 juli 2009, 17:47
Zie ook gewoon stewmac; 'hot' draad naar de middelste lug = onafhankelijke potmeters, waarbij eentje terugdraaien geen effect heeft op het overall volume.