PDA

View Full Version : Hoe komt het dat de ES335 ...



Shaggy
19 juli 2009, 16:06
... zo single coil achtig kan klinken.

Vaak heb ik dat ik een funky nummer hoor, of anders met lekkere slag, en denk dat er single coils worden gebruikt, erachter kom dat het een ES335 betreft. Maar deze gitaren hebben humbuckers. Ze kunnen ook twangy klinken als je luistert naar Joss Stone nummers, ook daar wordt dacht ik een ES335 gebruikt.

Ligt het aan een instelling, of zijn ze splitbaar, of iets anders. Ik lees dat ze veelzijdig zijn, metal kun je wel vergeten denk ik, maar waar houd de veelzijdigheid op?

B_2_the_a
19 juli 2009, 16:24
Metal kan ook

Bij Down speelt mr Keenan live het grootste deel op z'n 335

nickofzo
19 juli 2009, 16:29
voor zover mij verteld is:
ligt het aan de golfbewegingen die anders worden verwerkt 2 golven die tegen elkaar in bewegen klinken veel dikker als 2 golven die gelijk opgaan

Chris Winsemius
19 juli 2009, 16:39
(bepaalde) ES335s kunnen idd. behoorlijk Tele-achtig klinken, verschilt per exemplaar.

Theoretisch gezien zou het te verklaren zijn door meer esdoorn (body, intern blok) tov. andere Gibson (mahonie body, al dan niet met esdoorn top).

Shaggy
19 juli 2009, 18:16
Hey Chris tx, maple voegt idd aardig wat twang en top-end toe. Dat is ook een van de reden waarom ik een tele het liefst met maple lust.

Van welke varianten zijn de pu's stock splittable?




btw, metal en es335 is toch nieuw voor mij!

Squier4ever
19 juli 2009, 19:10
Ik blijf erbij, 335'en zijn de meest veelzijdige gitaren die je maar kunt wensen. Jazz, funk, Blues, Pop, Rock, Stoner :cooler:,metal kan gewoon allemaal met die dingen! Geweldige bakken gewoon!

Squier4ever
19 juli 2009, 19:11
Hey Chris tx, maple voegt idd aardig wat twang en top-end toe. Dat is ook een van de reden waarom ik een tele het liefst met maple lust.

Van welke varianten zijn de pu's stock splittable?




btw, metal en es335 is toch nieuw voor mij!

345 en 355 hebben volgens mij standaard een coil-tap, maar ook 70's 335 hadden er een aantal met coiltap!

vulvasonic
20 juli 2009, 02:29
345 en 355 hebben volgens mij standaard een coil-tap, maar ook 70's 335 hadden er een aantal met coiltap!

En niet te vergeten de 347.

Luke-wannabe
20 juli 2009, 02:32
Ik blijf erbij, 335'en zijn de meest veelzijdige gitaren die je maar kunt wensen. Jazz, funk, Blues, Pop, Rock, Stoner :cooler:,metal kan gewoon allemaal met die dingen! Geweldige bakken gewoon!
Een Tele is IMO nog nét iets veelzijdiger.

JeanPaul du Vinnie
20 juli 2009, 03:43
btw, metal en es335 is toch nieuw voor mij!
Wat B 2 the A zegt is anders wel waar. Al moet daar misschien bij gezegd worden dat dat nog niet zo heel lang is, tot voor een jaar of twee speelde Pepper vooral op zijn Vipers en SG's. Nu experimenteert hij ook met Firebirds en zo. Zijn gitaartoon is sindsdien trouwens ook totaal geen prototypische metaltoon, eerder een soort gebooste bluestoon.

http://farm4.static.flickr.com/3153/2467523169_3822c0b3e6.jpg

Les Paul R8
20 juli 2009, 08:20
345 en 355 hebben volgens mij standaard een coil-tap, maar ook 70's 335 hadden er een aantal met coiltap!

Mijn 355 heeft in ieder geval geen coiltap en de 345 die ik eerder eens uitgeprobeerd heb, had het ook niet. Eerlijk gezegd heb ik ook niet eerder van een coiltap gehoord bij de 345 en 355.

FruscianteFan
20 juli 2009, 12:05
Ik blijf erbij, 335'en zijn de meest veelzijdige gitaren die je maar kunt wensen. Jazz, funk, Blues, Pop, Rock, Stoner :cooler:,metal kan gewoon allemaal met die dingen! Geweldige bakken gewoon!
En ik blijf erbij dat veelzijdigheid hem in de speler zit en niet in de gitaar (één sluit het ander trouwens niet uit).

Ik doe in principe alles behalve wanneer ik met strijkstok speel op mijn Jaguar. Daar is mijn versterker op ingesteld - wanneer ik dan ook mijn Les Paul inplug, klinkt die veel te donker en dik. Draai ik de treble op de versterker open, dan komt ze veel beter tot haar recht. Ik denk dan ook dat als je een ES-335 wilt laten klinken als gitaar met single coils, de instellingen op je versterker je een heel eind op weg kunnen helpen.

In het geval van Joss Stone, weet ik niet of het gaat om een videoclip of een live video waarin de ES is gespot, maar het zou zomaar kunnen zijn dat het geen ES-335 is die je hoort.

Chris Winsemius
20 juli 2009, 12:17
Coil-taps: op bepaalde 70s Gibson 335-achtigen geweest (typenummers even vergeten).

Op oude 345s en 355s zaten meestal 6-standen variatone-schakelaars; 'n soort mid-weg-toonregeling; bepaalde standen zijn ook goed om 'n meer sc-achtige sound te behalen, BB King gebruikt die schakelaar ook.

Les Paul R8
20 juli 2009, 12:22
Coil-taps: op bepaalde 70s Gibson 335-achtigen geweest (typenummers even vergeten).

Op oude 345s en 355s zaten meestal 6-standen variatone-schakelaars; 'n soort mid-weg-toonregeling; bepaalde standen zijn ook goed om 'n meer sc-achtige sound te behalen, BB King gebruikt die schakelaar ook.

Die varitone zit ook op nieuwe 345's en 355's. Mijn Alex Lifeson heeft daarbij ook nog eens een true bypass voor de varitone :)

Chris Winsemius
20 juli 2009, 12:29
Die varitone zit ook op nieuwe 345's en 355's. Mijn Alex Lifeson heeft daarbij ook nog eens een true bypass voor de varitone :)

+1.

(ben weer telefonisch bereikbaar ;) )

bert k
20 juli 2009, 14:27
345 en 355 hebben volgens mij standaard een coil-tap, maar ook 70's 335 hadden er een aantal met coiltap!


En niet te vergeten de 347.
Ik had op mijn ouwe 347 standaard een fasedraaier zitten, geen coil-tap. Dat laatste is er natuurlijk wel van te maken, lijkt me zelfs veel nuttiger.

Tupelo
20 juli 2009, 23:32
Ik blijf erbij, 335'en zijn de meest veelzijdige gitaren die je maar kunt wensen. Jazz, funk, Blues, Pop, Rock, Stoner :cooler:,metal kan gewoon allemaal met die dingen! Geweldige bakken gewoon!I agree. Zou er graag één willen hebben, maar vermoed dat het toch een Guild Starfire wordt, eerdaags...

Shaggy
27 juli 2009, 10:18
Een van mijn favo's op de es335 vind ik Lee Ritenour. Funk, r&b, blues jazz, die vent haalt alles eruit.

Hier speelt die hij echter op een, wat lijkt op een ibanez. Weet iemand welke ibbie dit is?

http://www.youtube.com/watch?v=ic0wRJrb7uk&feature=related

Orpheo
27 juli 2009, 12:03
Een van mijn favo's op de es335 vind ik Lee Ritenour. Funk, r&b, blues jazz, die vent haalt alles eruit.

Hier speelt die hij echter op een, wat lijkt op een ibanez. Weet iemand welke ibbie dit is?

http://www.youtube.com/watch?v=ic0wRJrb7uk&feature=related

http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1983_84/fsa/p08.jpg

google it, dude!! gewoon 'lee ritenour ibanez'.

EuroCinema
27 juli 2009, 13:22
Geen colitap voor nodig, de cleane brug p/u van een 335-model geeft al een behoorlijk tele-achtige sound (al slaat dat theoretisch misschien nergens op). Voor die twangige "quack" zet je hem op de middenstand en speel je met het volume van de beide elementen. Als je de juiste verhouding hebt, kan het bijna strat-achtig funky worden.

munkie
27 juli 2009, 16:20
Off Topic: Klinkt lekker Eurocinema, doet me denken aan Grant Green in zijn laatste fase. :punk:

On Topic: De ES-335 sound, heel eenvoudig mensen, het is de semi-holle constructie van die gitaren. Een Les Paul drukt verschrikkelijk door in het mid, een ES335 klinkt veel luchtiger en funkier. Je kan er dus veel beter slag gitaar op spelen. Je kan er alle kanten mee uit, alleen als het echt hard en vervormd moet kan je m.i. beter een plank kopen.

Orpheo
27 juli 2009, 17:45
een slechte les paul drukt, ja. een goede is net zo 'luchtig' als een tele of es335, maar met de juiste amp kan ie weer brullen en stuwen. een LP kan net zo lekker twangen als een tele hoor. een goede les paul, that is.

EuroCinema
28 juli 2009, 14:47
Off Topic: Klinkt lekker Eurocinema, doet me denken aan Grant Green in zijn laatste fase. :punk:

On Topic: De ES-335 sound, heel eenvoudig mensen, het is de semi-holle constructie van die gitaren. Een Les Paul drukt verschrikkelijk door in het mid, een ES335 klinkt veel luchtiger en funkier. Je kan er dus veel beter slag gitaar op spelen. Je kan er alle kanten mee uit, alleen als het echt hard en vervormd moet kan je m.i. beter een plank kopen.

Thanks man, dat is voor mij een groot compliment! On topic: 335'sw zijn sowieso gitaren die zich erg goed lenen voor spelen met de toon- en volumeknoppen, dat geeft erg verschillende nuances die allemaal bruikbaar zijn. Eigenlijk moet je voor de lol eens alle knoppen op 5 zetten, dan op je amp een goeie sound instellen en vervolgens eens kijken wat een sounds er voor je open liggen door aan de knoppen te draaien.

j3r03n
8 augustus 2009, 20:43
Ik speelde laatst een uurtje op een ES335 over een Vox AC30 en het werd een doffe ellende. Tone en volume van de gitaar op 10. Hoe kan ik het geluid meer trebly / minder dof maken zonder aan de amp te prutsen?

Eko
9 augustus 2009, 10:34
Volgens mij hangt veel af van de HB`s die in de axe zitten. Als ze een lage output hebben , dus geen Burstbuckers e.d , dan is een bijna singlecoil geluid best te halen.

Chris Winsemius
9 augustus 2009, 10:36
Volgens mij hangt veel af van de HB`s die in de axe zitten. Als ze een lage output hebben , dus geen Burstbuckers e.d , dan is een bijna singlecoil geluid best te halen.

De meeste burstbuckers die ik mee heb gemaakt waren helder tot net te bright, onderling verschillen ze behoorlijk maar meestal helderder dan 'n Classic '57 van GIbson of 'n SD '59.....

Mitch
9 augustus 2009, 10:38
Juist. Daarnaast: wat voor AC30? Als je niet genoeg helderheid kan halen uit een AC30 is er iets grondig mis met de gitaar of met de amp.

EuroCinema
9 augustus 2009, 12:39
Ik speelde laatst een uurtje op een ES335 over een Vox AC30 en het werd een doffe ellende. Tone en volume van de gitaar op 10. Hoe kan ik het geluid meer trebly / minder dof maken zonder aan de amp te prutsen?

Aan de amp prutsen als in: andere speaker/buizen erin, of aan de amp prutsen als in de knoppen gebruiken om het geluid af te stellen?

j-op
9 augustus 2009, 13:56
Ik speelde laatst een uurtje op een ES335 over een Vox AC30 en het werd een doffe ellende. Tone en volume van de gitaar op 10. Hoe kan ik het geluid meer trebly / minder dof maken zonder aan de amp te prutsen?


Dichter bij de brug aanslaan?

j3r03n
9 augustus 2009, 20:41
Juist. Daarnaast: wat voor AC30? Als je niet genoeg helderheid kan halen uit een AC30 is er iets grondig mis met de gitaar of met de amp.

Het is een (mijn;)) AC30 CC2x, maar het gaat om het volgende:

Ik zit een beetje te GASsen op een ES335 en kreeg de kans om er even op te spelen over mijn eigen amp, met dus mijn eigen instellingen. Het viel me op dat alles zo dof klonk, op de settings die met mijn eigen gitaren wel goed klinken. Het is dus niet handig om die ES tijdens een optreden te gebruiken, als ik daarvoor aan de knoppen van mijn versterker moet gaan draaien.

Mitch
9 augustus 2009, 21:01
Ah, de eeuwige afweging bij het gebruik van meerdere gitaren. Ik voel je, ik heb er ook de schurft aan om mijn amps EQ af te moeten stellen tijdens een gig. In mijn geval is het dan meestal nog lastier omdat ook bij bepaalde pedalen de EQ moet worden bijgesteld. In dat geval kan een ES inderdaad te dof klinken, maar dan nog zou het ook exemplarisch kunnen zijn.
Ik moet bekennen dat ik mijn semihollow ook om die reden liever niet gebruik in combinatie met andere gitaren, al heeft dat met name te maken met een verschil in output dan in klank.

j3r03n
9 augustus 2009, 21:06
Bummer!

Maar ach, wie weet heb ik geen andere gitaar meer nodig als ik een ES335 heb ;)

EuroCinema
9 augustus 2009, 21:25
Now you're talking! :cheerup:

barno
9 augustus 2009, 21:43
Het is een (mijn;)) AC30 CC2x, maar het gaat om het volgende:

Ik zit een beetje te GASsen op een ES335 en kreeg de kans om er even op te spelen over mijn eigen amp, met dus mijn eigen instellingen. Het viel me op dat alles zo dof klonk, op de settings die met mijn eigen gitaren wel goed klinken. Het is dus niet handig om die ES tijdens een optreden te gebruiken, als ik daarvoor aan de knoppen van mijn versterker moet gaan draaien.

maar da's een instelling hoor (mentaal that is). Ik gebruik veel verschillende gitaren live en ik weet gewoon als ik naar ES switch: 1 tandje V bij, iets meer mid. Dan bv een dobro: reverb af, V iets terug, Bass bij enz.... Als je er een gewoonte van maakt: no prob.

trouwens: "mijn instellingen" vind ik wat raar. Ik stel mijn amp altijd af op basis van de ruimte en kan behoorlijk verschillen

Hollemans
10 augustus 2009, 09:25
ik kan een zwarte Gibson ES 335 TD uit 1980 kopen, heb er echter geen kijk op. Is dat een goeie deal?

Mitch
10 augustus 2009, 09:28
Hoe moeten wij weten of het een goeie deal is als we niet weten in welke staat de gitaar is, wat hij moet kosten en wat jij er in zoekt?

j3r03n
10 augustus 2009, 12:33
trouwens: "mijn instellingen" vind ik wat raar. Ik stel mijn amp altijd af op basis van de ruimte en kan behoorlijk verschillen

Voor een optreden stel ik meestal de amp in zoals ik vind dat het goed klinkt, maar om er een beetje vaart in te houden wil ik dat tussendoor niet te vaak doen. Maar dit is allemaal off topic klets :soinnocent:

Er zijn best veel verschillen tussen ES335's onderling (dikke/dunne hals etc.), dus ik ben er zelf nog lang niet uit... ;)

Eezz
10 augustus 2009, 13:49
Ik heb hier ook al in een apart topic over geschreven (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125942), maar nu ik zie dat de 335 kenners zich in dit topic verzameld hebben stel ik de vraag ook hier maar even, hope you don't mind.

Wat is volgens jullie de ultieme Gibson om het geluid van mijn Haar telecaster aan te vullen tijdens opnames. Het doel is het verkrijgen van een grote rocksound; dus bijv. een partij met de tele links en een met een gibson rechts. Ik dacht zelf de laatste tijd aan een 335 omdat die in mijn herinnering (of verbeelding!?) groot en log kunnen klinken, maar hier lees ik dat een 335 ook erg single coil en tele achtig kan klinken. Misschien dus niet de beste keuze?

Nobler
11 augustus 2009, 13:21
Ik geloof niet dat je kunt zeggen wat daarvoor de ultieme gitaar is. Zowel met een ES 335 als met een Les Paul, als denk ik met de meeste andere Gibsons kun je toch een heel breed geluidenspectrum bereiken? Van de ES335's die ik bespeeld heb (dat zijn er geen tientallen!) kan ik niet zeggen dat er ook maar één 'groot en log' (in negatieve zin) klonk. Sommige gitaren liggen misschien wat veel naar de ene of andere kant, zo zou ik je geen dikke jazzbak aanraden, maar volgens mij moet je naast een Fender georienteerde gitaar als je Haar tele elke 'standaard (in de zin van uitgerust met 'gewone' humbucker')' ES 335 of LP kunnen gebruiken. Volgens mij is veelzijdigheid in het geluid van een gitaar meer een kwestie van het zoeken door de bespeler dan dat de gitaar het heeft, en het hangt ook nog eens voor een zeer groot deel van je versterker en de instelling daarvan af. Pak dus gewoon de eerste de beste ES335 of LP (als ze tenminste lekker spelen) en ga opnemen!