PDA

View Full Version : ESP Eclipse?!



Sinner1980
19 juli 2009, 16:05
Hey allen,

Ik weet niet of dit eerder gevraagd is maar goed (kon niks vinden)...here goes:

Ik heb mn oog laten vallen op een ESP eclipse, mooie gitaar man.
Ik ben gek vd les paul vorm (les paul standard is mn main axe) maar wil sowieso graag 24 fretten hebben want ik kom een beetje tekort nu, ik ga m in ieder geval september in NY uitproberen.

Ik vind zelf de vintage black eclipse het mooist maar ik heb bijv ook een dikkere eclipse gezien (lees een bredere body) en zo zijn er nog wel wat varianten.
Ik wil sowieso geen tremolo want das gewoon niet mijn ding.
Ik speel met name blues, rock en metal dus die EMG's gaan die truc wel doen (anders gaan er een paar Bare Knuckle pups in tzt, komt sowieso goed).
Is er hier iemand die zo'n eclipse standard heeft? Zoja, wat zijn je bevindingen.

Ook vraag ik me af of het prijsverschil tussen zo'n luxe LTD versie en de ESP standard terrecht is. Als iemand hier info over heeft: bring it on...

Ik wacht weer ongeduldig af...En ja, ik weet hoe of wat qua invoerrechten enz (daar verzin ik wel weer wat op net als vorig jaar: gratis dus):crazyhappy::crazyhappy:

The_Darkness
19 juli 2009, 17:00
Ik heb zelf de LTD EC-1000 en ik heb de esp eclipse ook geprobeerd. Ik heb niets kunnen vinden wat het prijsverschil rechtvaardigt de kwaliteit/afwerking is van beide goed en de feel is hetzelfde. Wel zie ik dat je een gitaar met 24 frets wil maar dat heeft de eclipse niet de EC-1000 wel.
De EMG pick-ups zijn overigens gewoon goed naar mijn mening.

angl2k
20 juli 2009, 14:08
ik heb een ESP eclipse en het is zo'n fijn gitaartje dat ik bijna alleen nog op deze speel

bouw en afwerking is perfect, ik heb geen kras of deuk of rammelende hardware kunnen vinden

standaard worden ze geleverd met 0.010 snaren wat ik zelf ook gebruik dus ik hoefde mn gitaar niet opnieuw af te stellen.

ik heb de EMG elementen vanaf het begin op 18 volt draaien dus over het standaard (9 volt) geluid kan ik weinig zeggen. Over het algemeen ben ik tevreden over de elementen buiten het feit om dat mijn clean kanaal wel erg snel overstuurd als ik het volumeknopje erg hoog heb staan.

over de verschillen met de EC-1000 serie: de ec-1000 heeft 24 frets, de eclipse 22. dan zijn er ook nog de full thickness (FT) eclipses, die zijn even dik als een echte les paul.

de ec-1000 serie heeft volgens mij alleen maar 3 knoppen voor tone/volume en enkele eclipses hebben de echte LP 4 knoppen.

let ook op dat je bij de EC-1000 geen ESP koffer erbij krijgt. de ESP standard modellen zoals de Eclipse hebben wel een ESP koffer meegeleverd.

over invoerrechten: je kan ESP modellen in duitsland kopen. ik heb een model besteld die ze niet op voorraad hadden en de levertijd van ESP is ongeveer een maand.

Thundermane
20 juli 2009, 16:01
Professionele gitaristen gebruiken net zo graag een LTD deluxe als een ESP.
LTD is gewoon supergoed eigenlijk. Heb zelf een EC1000 BLK, oftewel met EMG 60 & 81, heb dan zelf no 18 volt van gemaakt en klinkt awesome.
Zelf vind ik de dunnere versies fijner omdat bijvoorbeeld in verhouding een EC1000 meer mid/trebly klinkt dan een EX.

Sinner1980
20 juli 2009, 16:50
Thanks voor de reacties gasten, daar kan ik wat mee. Sowieso ga ik natuurlijk beide modellen eens proberen. De pre vd LTD is dat ie 24 frets is en de ESP heeft eigenlijk als enige voordelen de bijgeleverde koffer en natuurlijk het naamplaatje (that's just me, sorry).
Ik ben zelfs aan de twijfel om mn eigenlijk gloednieuwe AVRI '62 strat weer te verkopen om de aanschaf van een ESP te rechtvaardigen (anders word ik gelynchd door mn vriendin denk ik) maar daar ben ik nog niet over uit.
Ik heb nu een les paul standard en die AVRI strat als arsenaal maar ik merk dat ik eigenlijk meer naar mn les paul blijf grijpen (veel meer eigenlijk) maar das ook niet zo gek gezien de muziekstijlen die ik het meest/liefst speel.
Als ik nu mn stratje in zn koffertje zie liggen dan ben ik er nog niet helemaal over uit hoor, erg moeilijk allemaal...best k*t eigenlijk...:(

pupanus1
20 juli 2009, 16:57
Ik vind het wel grappig dat het altijd LTD eigenaren zijn die zeggen dat je geen kwaliteitsverschil merkt :soinnocent:

LTD Deluxe zijn zeker goede gitaren, maar ESP is toch net dat ene tandje beter. Beter hout, betere craftmanship. De vraag is echter wil je daar het dubbele voor betalen.

Sinner1980
20 juli 2009, 17:02
Ik vind het wel grappig dat het altijd LTD eigenaren zijn die zeggen dat je geen kwaliteitsverschil merkt :soinnocent:

LTD Deluxe zijn zeker goede gitaren, maar ESP is toch net dat ene tandje beter. Beter hout, betere craftmanship. De vraag is echter wil je daar het dubbele voor betalen.

Het dubbele? Dat valt wel mee vind ik. Er zit zo'n €500,- aan prijsverschil en.
Ben wel met je eens dat die €500 extra wel wat meer gitaar zou moeten zijn anders kun je zo'n verschil natuurlijk niet rechtvaardigen lijkt mij.
Ook denk ik dat het niet een verschil Epi vs Gibson zal zijn (dat vind ik persoonlijk nl nogal een verschil. Het zal eerder een beetje Mex Fender vs US Fender zijn. Ik moet eerst eens uitvoerig testen voordat ik daar over kan oordelen

Thundermane
20 juli 2009, 17:03
Ik vind het wel grappig dat het altijd LTD eigenaren zijn die zeggen dat je geen kwaliteitsverschil merkt :soinnocent:

LTD Deluxe zijn zeker goede gitaren, maar ESP is toch net dat ene tandje beter. Beter hout, betere craftmanship. De vraag is echter wil je daar het dubbele voor betalen.

Ja kun je wel zeggen, maar kijk naar de feiten: Professionele metalgitaristen die LTD of ESP hebben kiezen bijna net zo graag een LTD als een ESP. Het is dan ook zo dat je in het professionele circuit bijna net zo vaak LTD als ESP ziet.
Qua technische specs zijn LTD en ESP bijna even goed, met ESP misschien net een tandje beter. Qua afwerking zal ESP misschien ook wel iets beter zijn, maar dat ga je bijna niet merken. Het enige beduidende verschil vind ik dat ESP gitaren gewoon mooier zijn.

Sinner1980
20 juli 2009, 17:05
Ja kun je wel zeggen, maar kijk naar de feiten: Professionele metalgitaristen die LTD of ESP hebben kiezen bijna net zo graag een LTD als een ESP. Het is dan ook zo dat je in het professionele circuit bijna net zo vaak LTD als ESP ziet.

Moet ik idd bevestigen: altijd al apart gevonden... Pleit toch wel weer in het voordeel van LTD

pupanus1
20 juli 2009, 17:08
Ja kun je wel zeggen, maar kijk naar de feiten: Professionele metalgitaristen die LTD of ESP hebben kiezen bijna net zo graag een LTD als een ESP. Het is dan ook zo dat je in het professionele circuit bijna net zo vaak LTD als ESP ziet.

Ik zeg toch ook niet dat het een slechte gitaar is, ik zeg alleen dat de ESP net wat beter is.

Maar eerder qua exclusiviteit dat is ook logisch bij de bouw van een ESP is er veel meer aandacht voor het product dan bij de bouw van een LTD.

Het is maar net wat je wilt, of je dat stukje exclusiviteit wil betalen.

Of je wat merkt van het betere hout en de liefde voor de bouw dat is maar de vraag natuurlijk :cooler:

edit: Oja, ik zou zelf ook voor de LTD gaan hoor, ik zou zelf niet voor dat stukje exclusiviteit betalen bij een Eclipse :)

Thundermane
20 juli 2009, 17:11
Ik zeg toch ook niet dat het een slechte gitaar is, ik zeg alleen dat de ESP net wat beter is.

Maar eerder qua exclusiviteit dat is ook logisch bij de bouw van een ESP is er veel meer aandacht voor het product dan bij de bouw van een LTD.

Het is maar net wat je wilt, of je dat stukje exclusiviteit wil betalen.

Of je wat merkt van het betere hout en de liefde voor de bouw dat is maar de vraag natuurlijk :cooler:

Tsja, dat het is bijna altijd het probleem met gitaren. Om het feit alleen al dat gitaren individueel al behoorlijk kunnen verschillen. Zelf zou ik wel een ESP tof vinden om te hebben hoor. Het verschil is denk ik tussen extreem goed, naar perfectie. :p Ook al heb ik gevallen gehoord dat ESP soms ook z'n kuren heeft en dat bepaalde LTD gitaren de zelfde perfectie behalen als ESP.
Het is vaak niet eens van: Die is beter dan die, maar ook gewoon geluk hebben.

Sinner1980
20 juli 2009, 17:25
Heb net mn stratje:makeup: op marktplaats gezet...
Eens kijken wat de gek er voor geeft...:(
Mocht ik een mooie prijs krijgen dan komt er denk ik wel een ESPtje en feit is dat strats wel gewild zijn dus ik houd mn hart vast...spannend hoor.
Gauw nog even op mn stratje spelen:strat:

Sinner1980
20 juli 2009, 17:38
:lp: Toch maar op mn les paul, meer mijn ding...:makeup:sorry stratje

angl2k
21 juli 2009, 11:15
Het enige beduidende verschil vind ik dat ESP gitaren gewoon mooier zijn.

vind ik ook, die abalone binding op de LTD series doet zo goedkoop glitterachtig aan. als ze LTD deluxe met normale eclipse binding maken blijft er weinig verschil in looks en geluid dus misschien willen ze dat juist niet :P

koen=)
21 juli 2009, 11:31
esp en ltd maakt elkaar niet zo veel een beet je gibson epiphone achtig verschil maar geen wereld van verschil

almarvk
21 juli 2009, 11:39
Mwah, dat is wel heel makkelijk gezegd. Er zit heus wel verschil tussen de goedkoopste Epiphone en een customshop Gibson ;) En zeer zeker ook bij die EX50 die jij wilt halen in vergelijking met een LTD EC-1000 ;)


Ik heb zelf een EC-400 met Seymour Duncans en ik ben er erg tevreden mee. Erg goede gitaren met een fijne afwerking. Vanaf de 400 serie zit je eigenlijk altijd wel goed!

koen=)
21 juli 2009, 11:55
ja dat is waar maar als je epiphone standard en gibson standard naast elkaar ligt is er een verschil maar ook een grote gelijkenis

almarvk
21 juli 2009, 12:12
Dat klopt, maar het type die jij wilt heeft wel een groot verschil met het type die de topicstarter graag wilt.

koen=)
21 juli 2009, 12:27
inderdaad maar het gaat om het principe

pupanus1
21 juli 2009, 13:38
Welk principe?

Een el cheapo Epiphone is in principe NIET gelijk aan een Gibson Les Paul. :???:

LTD moet je inderdaad pas vanaf de 400 serie kopen wil je een beetje kwaliteit.

Thundermane
21 juli 2009, 15:09
vind ik ook, die abalone binding op de LTD series doet zo goedkoop glitterachtig aan. als ze LTD deluxe met normale eclipse binding maken blijft er weinig verschil in looks en geluid dus misschien willen ze dat juist niet :P

Ik weet niet. Het is misschien enigszins over the top die abalone binding, maar ik kan het goed hebben. Het is niet alsof het over de hele body is.
Zelf vind ik deluxe wel cool. ^^
Sowieso mensen zitten toch wel altijd van wooowww wtf als ik me LTD EC1000 laat zien. Vind ik dan toch wel heel leuk :D
Maar inderdaad, vanaf de 400 series zit je wel goed. Dat verschilt echter wel eens, want ik heb de LTD F-400 wel eens gezien met echt lelijke afwerking bij de fretboard. Dat gebeurt wel vaker bij de 400 series, maar ja, dat wisselt, je moet de gitaar altijd gewoon ff checken.

ER!K
21 juli 2009, 16:38
Ik weet niet. Het is misschien enigszins over the top die abalone binding, maar ik kan het goed hebben. Het is niet alsof het over de hele body is.
Zelf vind ik deluxe wel cool. ^^
Sowieso mensen zitten toch wel altijd van wooowww wtf als ik me LTD EC1000 laat zien. Vind ik dan toch wel heel leuk :D
Maar inderdaad, vanaf de 400 series zit je wel goed. Dat verschilt echter wel eens, want ik heb de LTD F-400 wel eens gezien met echt lelijke afwerking bij de fretboard. Dat gebeurt wel vaker bij de 400 series, maar ja, dat wisselt, je moet de gitaar altijd gewoon ff checken.

Die Abalone binding is echt vreselijk, de enige mooie LTD Deluxe gitaren zijn de EC1000QM in het groen en de EC1000VB met de goudgele binding enzo :)
Ik zit zelf al een tijd behoorlijk te gassen op de LTD EC401FM, maar de EC1000FR is misschien ook wel een optie als ik flink doorspaar :) Jammer dat er zo weinig reviews zijn van de EC401FM... :(

Sinner1980
21 juli 2009, 16:57
Die Abalone binding is echt vreselijk, de enige mooie LTD Deluxe gitaren zijn de EC1000QM in het groen en de EC1000VB met de goudgele binding enzo :)
Ik zit zelf al een tijd behoorlijk te gassen op de LTD EC401FM, maar de EC1000FR is misschien ook wel een optie als ik flink doorspaar :) Jammer dat er zo weinig reviews zijn van de EC401FM... :(

Helemaal eens: abalone is echt niks. Ik had het op mn vorige Schecter en na een week begon het me echt te irriteren. Nooit meer dus.
Ik vind het erg moeilijk om op andermans smaak af te gaan. Zeker als ik van die enge termen als Epiphone (aargh) hoor vallen. Het is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk maar ook een klein beetje van wat je gewend bent. Hoe hoog ligt je standaard. Ikzelf ben een veeleisend secreet en heb de ziekelijke neiging, kost wat kost, altijd de beste kwaliteit spullen in huis te halen: wat voor mij haalbaar is althans: getuige mn les paul standard, Taylor acoustic en die AVRI strat. Ik wil ook in ieder geval dezelfde kwaliteitslijn doorzetten
dus geen Epiphone en Squierachtige praktijken. Die koop ik wel zodra ik besluit mn gitaar na een optreden aan gort te slaan...no offense hoor, Epi en Squier mensen, het is gewoon niet mijn ding:makeup:

Thundermane
21 juli 2009, 20:03
Ik heb ook de neiging het beste te willen. Maar kom hey, jullie zeggen abalone IS echt niks. Nee, jullie VINDEN het niks. Zelf vind ik het erg tof, ook weer om mijn eigen goede reden.

Sinner1980
21 juli 2009, 20:06
Ik heb ook de neiging het beste te willen. Maar kom hey, jullie zeggen abalone IS echt niks. Nee, jullie VINDEN het niks. Zelf vind ik het erg tof, ook weer om mijn eigen goede reden.

Ok, ik vind het niks. Je hebt gelijk man...meningen he...pfff, zijn er zoveel;)

Thundermane
21 juli 2009, 20:19
Ok, ik vind het niks. Je hebt gelijk man...meningen he...pfff, zijn er zoveel;)

:ok: :hippie: :rockon:

pannekoek
21 juli 2009, 23:29
Helemaal eens: abalone is echt niks. Ik had het op mn vorige Schecter en na een week begon het me echt te irriteren. Nooit meer dus.
Ik vind het erg moeilijk om op andermans smaak af te gaan. Zeker als ik van die enge termen als Epiphone (aargh) hoor vallen. Het is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk maar ook een klein beetje van wat je gewend bent. Hoe hoog ligt je standaard. Ikzelf ben een veeleisend secreet en heb de ziekelijke neiging, kost wat kost, altijd de beste kwaliteit spullen in huis te halen: wat voor mij haalbaar is althans: getuige mn les paul standard, Taylor acoustic en die AVRI strat. Ik wil ook in ieder geval dezelfde kwaliteitslijn doorzetten
dus geen Epiphone en Squierachtige praktijken. Die koop ik wel zodra ik besluit mn gitaar na een optreden aan gort te slaan...no offense hoor, Epi en Squier mensen, het is gewoon niet mijn ding:makeup:


pfft. ik speel op een dikke gibson les paul custom, en mijn epiphone is kwalitatief net zo goed. speelt wellicht nog net ietsjepietsie beter!

geert1976
22 juli 2009, 00:07
pfft. ik speel op een dikke gibson les paul custom, en mijn epiphone is kwalitatief net zo goed. speelt wellicht nog net ietsjepietsie beter!

Misschien die Gibby eens afstellen?

Ik heb nu drie Gibsons en die wil ik absoluut niet meer kwijt en Epiphones etc. komen niet in de buurt (een paar oude jappen wellicht)

Fenders wil ik nooit meer, ik kan niet met die dingen overweg

pupanus1
22 juli 2009, 07:27
Helemaal eens: abalone is echt niks. Ik had het op mn vorige Schecter en na een week begon het me echt te irriteren. Nooit meer dus.
Ik vind het erg moeilijk om op andermans smaak af te gaan. Zeker als ik van die enge termen als Epiphone (aargh) hoor vallen. Het is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk maar ook een klein beetje van wat je gewend bent. Hoe hoog ligt je standaard. Ikzelf ben een veeleisend secreet en heb de ziekelijke neiging, kost wat kost, altijd de beste kwaliteit spullen in huis te halen: wat voor mij haalbaar is althans: getuige mn les paul standard, Taylor acoustic en die AVRI strat. Ik wil ook in ieder geval dezelfde kwaliteitslijn doorzetten
dus geen Epiphone en Squierachtige praktijken. Die koop ik wel zodra ik besluit mn gitaar na een optreden aan gort te slaan...no offense hoor, Epi en Squier mensen, het is gewoon niet mijn ding:makeup:

Als ik jou zo hoor zou ik dan voor een ESP gaan omdat er anders altijd iets blijft knagen dat je toch net het B merk hebt gekocht ook al is het een geweldige gitaar :D

Sinner1980
22 juli 2009, 16:47
Als ik jou zo hoor zou ik dan voor een ESP gaan omdat er anders altijd iets blijft knagen dat je toch net het B merk hebt gekocht ook al is het een geweldige gitaar :D

Dat idee had ik ook al een beetje;)
Het wordt, na testen natuurlijk een ESP of stiekem nog een Gibson, welicht SG, Explorer of V...Dat zijn in ieder geval de genomineerden:rockon:

Dat wordt testen dus...en flink ook, eerst maar eens die Fender de deur uit:soinnocent:

Sinner1980
22 juli 2009, 16:48
pfft. ik speel op een dikke gibson les paul custom, en mijn epiphone is kwalitatief net zo goed. speelt wellicht nog net ietsjepietsie beter!

Tja, ik vind mn vriendin dr nieuwe Corsa ook lekkerder rijden dan mn Audi A6...

pannekoek
22 juli 2009, 18:21
Tja, ik vind mn vriendin dr nieuwe Corsa ook lekkerder rijden dan mn Audi A6...

koop dan ns een nieuwe a6 :seriousf:

Sinner1980
22 juli 2009, 18:22
koop dan ns een nieuwe a6 :seriousf:

Deze is idd alweer anderhalf jaar oud ja...;)

Sinner1980
22 juli 2009, 19:33
Hier mag van mij een slotje op mod, want een Eclipse wordt het niet...

Thundermane
22 juli 2009, 20:01
Hier mag van mij een slotje op mod, want een Eclipse wordt het niet...

Van mij mag er ook een slotje op als het geen Eclipse word. :p

casper innosence
23 juli 2009, 16:50
Moet ik idd bevestigen: altijd al apart gevonden... Pleit toch wel weer in het voordeel van LTD

Maarrr is allemaal endorsement werk. ESP endorsed veel en LTD's zijn dan heeeel erg goedkoop (30% van de adviesprijs/winkerprijs) en ESP's zijn 50 of 60%. Daarom veel bands die LTD spelen.

Persoonlijk heb ik een ESP Viper en een LTD EC1000. Voor de LTD EC heb ik ook nog een Viper 400 gehad. En ik merk toch dat de ESP duidelijk beter is, strakker, net mooier afgewerkt. Voelt gewoon ECHT beter. Maar de EC1000 serie vind ik wel een erg goede gitaar voor t geld. Maar die EMG's doen de gitaren (zowel ESP als LTD) geen goed.

Thundermane
23 juli 2009, 19:32
Persoonlijk heb ik een ESP Viper en een LTD EC1000. Voor de LTD EC heb ik ook nog een Viper 400 gehad. En ik merk toch dat de ESP duidelijk beter is, strakker, net mooier afgewerkt. Voelt gewoon ECHT beter. Maar de EC1000 serie vind ik wel een erg goede gitaar voor t geld. Maar die EMG's doen de gitaren (zowel ESP als LTD) geen goed.

Ook niet als je de 18 volt mod doet? :D
Zelf ben ik tevreden met EMG, ik ben echter blij dat ik het kan afwisselen met mijn 7snaar Ibanez, waar ik Dimarzio Evolution 7 en een Dimarzio Blaze Neck in heb gezet.