PDA

View Full Version : wat te doen met mijn effecten



Laga
19 juli 2009, 15:13
Bezit nu ruim een jaar de TC electronic Major.. Hierbij gebruik ik een Boss floorpedaal.
De 19 inch sluit ik aan op m'n versterker via de effects in en out. (Peavey Valveking 212)

Tijdens optredens kan ik m'n effecten vaak niet gebruiken omdat ik m'n 19 inch niet kan aansluiten op de versterker die in de backline word aangeboden.
Waardoor ik soms onnodig mijn Peavey moet meeslepen.

De effecten van TC electronic klinken prima maar toch vind ik steeds het instellen hiervan erg lastig waardoor ik niet de capaciteiten gebruik van de TC.
Ook merk ik qua volume veel verschil.. kortom voor mij is dit niet de ideale oplossing. Met de handleiding kom ik helaas ook niet veel verder.
Ben op zoek naar een gebruikersvriendelijke effectenpedaal.

Vereiste eigenschappen:
- Makkelijk te bedienen
- Meerdere goede effecten, niet teveel onzin erbij
- Mogelijkheid tot meerdere overdrive geluiden.
- Het budget is rond de 400 euro

Het aanbod is groot en ik ga zeker binnenkort naar een gitaarwinkel om te testen.
Misschien kunnen jullie me alvast een beetje op weg helpen in welke hoek ik het kan zoeken.

Shaggy
19 juli 2009, 16:10
Boss ME serie is wat je zoekt. Geen poespas en lekkere sounds hoor. Gemak is wat subjectief, maar ik gebruik een gt6 dan ook al 7 jaar en ken dat ding beter dan mijn vriendin :D

p.s. je houdt nog centen over ook

yhcmarc
20 juli 2009, 19:23
Tijdens optredens kan ik m'n effecten vaak niet gebruiken omdat ik m'n 19 inch niet kan aansluiten op de versterker die in de backline word aangeboden.
Waardoor ik soms onnodig mijn Peavey moet meeslepen.


Hmmmm .. de combinatie van het eerste en laatste deel van deze zin klinkt me nogal vreemd in de oren moet ik zeggen.

Simonvanwijk
20 juli 2009, 21:23
Je zou ook kunnen kijken naar die floorboards van VOX.

Nitefly7
21 juli 2009, 14:39
ik zou kijken welke effecten je 't vaakst gebruik; en deze als losse pedaaltjes aanschaffen..

anders zou ik gaan voor de Vox Tonelab-serie (bijv. de SE), Boss GT-6, GT-8 of (erg hip) de Digitech RP-1000 ...
let wel op, bij bijna al deze apparaten zit er ook een 'amp modelling' gedeelte in; over het clean kanaal van een backline-amp klinkt dit wel aardig..
maar als 'pure effectenbak', zul je het 'amp'-gedeelte dus even moeten uitzetten/programmeren...

interessander
21 juli 2009, 15:01
Wat ik niet helemaal snap is het volgende:

Je gaat er van uit dat er een versterker in de backline aanwezig is, waar je dan je effect in de fx-loop kunt gebruiken, maar waarom wil je niet sowieso met je eigen versterker spelen, zo heb je toch nooit je eigen geluid?

Nitefly7
21 juli 2009, 17:26
Wat ik niet helemaal snap is het volgende:

Je gaat er van uit dat er een versterker in de backline aanwezig is, waar je dan je effect in de fx-loop kunt gebruiken, maar waarom wil je niet sowieso met je eigen versterker spelen, zo heb je toch nooit je eigen geluid?

bij veel jamsessies, muziekschooloptredens, kleine festivals e.d. staat er soms een complete backline (dus bass-amp, drumkit én gitaarversterkers) zodat je 'alleen' je gitaar + evt. effects kan/hoeft mee te slepen..

zelf vind ik dit (mits er geen Marshall Valvestate VS230 staat, heb altijd ruzie met die krengen) vaak wel prima, gewoon een clean kanaal en de rest met RC Boost, Sonic Distortion en chorus + Boss Delay oplossen.. kun je vrijwel elk optreden wel mee doorspelen...

als je 19" apparatuur hebt, is dit natuurlijk misschien iets minder handig, omdat je die dan nog apart moet lopen aansluiten op fx-loop..

je eigen amp meenemen is voor sommigen van ons een overbodige luxe, en wordt -in mijn ervaring- ook niet overal altijd even fijn gewaardeerd..
in de loop der jaren moet je dan soms concessies doen of er gewoon lak aan hebben en je eigen amp meenemen..

maar... jongens en meisjes/dames en heren op jamsessies en muziekschooloptredens; als er een prima 1x12 combo op een podium staat, denk dan nog eens goed na of je je 4x12 halfstack het podium op wilt sleuren....

....just sayin...

Laga
21 juli 2009, 17:39
Wat ik niet helemaal snap is het volgende:

Je gaat er van uit dat er een versterker in de backline aanwezig is, waar je dan je effect in de fx-loop kunt gebruiken, maar waarom wil je niet sowieso met je eigen versterker spelen, zo heb je toch nooit je eigen geluid?

Tuurlijk als het kan speel ik over m'n eigen spullen...
Maar niet elk optreden leent zich daarvoor en soms moet ik dan voor een half uurtje alles meeslepen.

Met de band doen we namelijk wel eens mee aan wedstrijden/bandavondjes. De organisatie verwacht in de meeste gevallen dan dat je over hun backline speelt. Als ik dan tot nu toe steeds vroeg of ik m'n eigen versterker mee kon nemen werd dit niet altijd op prijs gesteld!

Als we een eigen optreden hebben dan is het natuurlijk geen issue en neem ik zoiezo mijn peavey mee (want dan spelen we langer zeg maar)

Les Paul R8
21 juli 2009, 17:48
Als ik jou was zou ik eens naar de TC Electronic Nova System kijken. Die is op het moment bij Feedback te koop voor 500 euro. Prima effecten en ook nog een overdrive en distortion aan boord. Is een stuk eenvoudiger in te stellen dan de G-major.

yhcmarc
21 juli 2009, 19:49
Tuurlijk als het kan speel ik over m'n eigen spullen...
Maar niet elk optreden leent zich daarvoor en soms moet ik dan voor een half uurtje alles meeslepen.

Met de band doen we namelijk wel eens mee aan wedstrijden/bandavondjes. De organisatie verwacht in de meeste gevallen dan dat je over hun backline speelt. Als ik dan tot nu toe steeds vroeg of ik m'n eigen versterker mee kon nemen werd dit niet altijd op prijs gesteld!

Als we een eigen optreden hebben dan is het natuurlijk geen issue en neem ik zoiezo mijn peavey mee (want dan spelen we langer zeg maar)

haha, damn, je moest eens weten wat wij allemaal meeslepen voor een half uurtje op het podium ;)

Laga
21 juli 2009, 21:26
haha, damn, je moest eens weten wat wij allemaal meeslepen voor een half uurtje op het podium ;)

Ja het leven van een muzikant is hard ;)

Het slepen is slechts een vervelende bijkomstigheid.. Soms is het optreden het meer dan waard toch?
Ik wil gewoon dat m'n geluid goed is en dat krijg ik niet voor elkaar met m'n huidige setting effecten. Dus vandaar deze zoektocht naar iets anders..

Donderdag gaat ik naar de winkel, heb nu aardig wat op m'n verlanglijstje staan wat leuk is om te testen.
Bedankt voor de tips tot nu toe

Nitefly7
21 juli 2009, 22:20
Als ik jou was zou ik eens naar de TC Electronic Nova System kijken. Die is op het moment bij Feedback te koop voor 500 euro. Prima effecten en ook nog een overdrive en distortion aan boord. Is een stuk eenvoudiger in te stellen dan de G-major.

heh, why didn't I think of that..

Nova System, wah pedaal en een volumepedaal erbij..

klaar!

Nils47
22 juli 2009, 00:20
Misschien de line 6 M13? Goede verhalen over gehoord. Lekker compact en onwijs veel effecten.

Comfortably Daniel
22 juli 2009, 07:30
ik zou kijken welke effecten je 't vaakst gebruik; en deze als losse pedaaltjes aanschaffen...

Hier sluit ik me bij aan.
In het begin is het leuk om van alles te kunnen uitproberen, maar na een tijdje merk je toch dat je sommige effecten blijft gebruiken, terwijl anderen stil blijven. En...losse pedalen blijf ik toch mooier vinden qua geluid en makkelijker te bedienen.

Riky
22 juli 2009, 11:28
nou ik niet. Ik ben toevallig gisteren een beetje aan het rondkijken geweest wat het zou kosten als ik alle effecten die ik uit mijn tonelab gebruik los zou kopen. Gewoon voor de lol. Zit namelijk te gassen op een vox bak en was gelijk maar ff aan het kijken naar een pedal board met losse pedalen. Maar voor het bedrag waar ik op uit kwam houd ik mijn tonelab wel. Die klinkt tot nu toe nog prima.


@ TS Een tonelab LE zou ik ook een proberen. Zeer makkelijk is bediening. Niet teveel poespas gewoon een heel erg handig en klinkt prima.

Laga
24 juli 2009, 16:06
Nou vandaag even wezen testen met o.a:
Boss ME 70
Digitech RP500
Vox tonelab LE

- De Boss viel gelijk op vanwege de visuele instellingen. Je kan het allemaal zo veranderen zonder gedoe met surfen door menu's e.d. Ook een pre dat er een loop functie op zit.
Maar het geluid viel me erg tegen, ben er niet kapot van dus deze valt af.

- De Digitech was me wat te digi ;).... het instellen door alle menu's heen, het uiterlijk en het voornaamste de sound was ook niet helemaal mijn ding.
Deze heb ik dus ook niet verder uitgebreid getest

- De Vox tonelab vond ik verrassend goed klinken... erg authentiek
Wel veel verschil van het volume tussen de verschillende presets maar dit valt wel te veranderen neem ik aan?
Toch had ik het pedaal niet helemaal gelijk door.
De verkoper heeft me hierbij geholpen maar ik heb er nog niet alle vertrouwen in dat ik gelijk aan de slag kan. Dus enige studie is voor mij hier wel vereist.

De optie losse pedaaltjes is er uiteraard ook nog steeds. Dan is het wel een grotere investering en wederom een zoektocht naar welk pedaaltje voor welk effect.
De belangrijkste effecten die ik nu gebruik met m'n TC zijn:
Delay, Chorus, Flanger en Tremolo
Een loopstation zou ik ook nog graag willen.
Dus ja dan moet het budget flink omhoog

Hmmm lastig, nog maar is goed overdenken en binnenkort weer testen

Nitefly7
24 juli 2009, 19:46
je hebt wel een aantal pedalen getest die danig verschilllen,
de Tonelab is toch wel wat luxer dan de andere 2..

wat is je budget?
want als je richting 450 kan gaan, dan zou ik alleen de Line6 M13 en de TC Nova System proberen..
persoonlijk denk ik dat een Nova System + apart wah-pedaal en evt. expressiepedaal een te gekke setup zou maken..
geen compromis met 'amp modelling', maar gewoon G-system kwaliteit effects met een prima (analoge) drive afdeling..


Nou vandaag even wezen testen met o.a:
Boss ME 70
Digitech RP500
Vox tonelab LE

- De Boss viel gelijk op vanwege de visuele instellingen. Je kan het allemaal zo veranderen zonder gedoe met surfen door menu's e.d. Ook een pre dat er een loop functie op zit.
Maar het geluid viel me erg tegen, ben er niet kapot van dus deze valt af.

- De Digitech was me wat te digi ;).... het instellen door alle menu's heen, het uiterlijk en het voornaamste de sound was ook niet helemaal mijn ding.
Deze heb ik dus ook niet verder uitgebreid getest

- De Vox tonelab vond ik verrassend goed klinken... erg authentiek
Wel veel verschil van het volume tussen de verschillende presets maar dit valt wel te veranderen neem ik aan?
Toch had ik het pedaal niet helemaal gelijk door.
De verkoper heeft me hierbij geholpen maar ik heb er nog niet alle vertrouwen in dat ik gelijk aan de slag kan. Dus enige studie is voor mij hier wel vereist.

De optie losse pedaaltjes is er uiteraard ook nog steeds. Dan is het wel een grotere investering en wederom een zoektocht naar welk pedaaltje voor welk effect.
De belangrijkste effecten die ik nu gebruik met m'n TC zijn:
Delay, Chorus, Flanger en Tremolo
Een loopstation zou ik ook nog graag willen.
Dus ja dan moet het budget flink omhoog

Hmmm lastig, nog maar is goed overdenken en binnenkort weer testen

ibanez260
24 juli 2009, 21:37
ik zou gaan voor de line 6 M13 zeer mooi beesje

Laga
24 juli 2009, 21:50
De M13 heb ik nog niet getest maar zo op het internet ziet het er zeker interresant uit. Het is wel weer een prijsklasse hoger.
Wil eigenlijk zo'n 300 euro eraan uitgeven.
Speel zelf op een Peavey valveking 2x12.. Dan is m'n multi-effect bijna net zo duur als m'n versterker ;)

Wat ik blijkbaar erg belangrijk vind is gebruikersgemak/overzicht en natuurlijk het geluid. Dat heeft die M13 wel op het eerste gezicht.

vulvasonic
25 juli 2009, 08:28
Met de band doen we namelijk wel eens mee aan wedstrijden/bandavondjes. De organisatie verwacht in de meeste gevallen dan dat je over hun backline speelt. Als ik dan tot nu toe steeds vroeg of ik m'n eigen versterker mee kon nemen werd dit niet altijd op prijs gesteld!

Ik ken die toestanden en ik ben blij dat ik er nooit meer mee te maken krijg.
Wat me echter ALTIJD weer opviel (en ik wil van jou graag weten of jij die ervaring deelt), is het feit dat er ALTIJD wel een bandje bij zat, waarvan de gitarist (of bassist), ondanks de 'regels' gewoon over zijn eigen installatie stond te spelen. ALTIJD!
Niemand heeft me ooit een acceptabel antwoord kunnen geven op de vraag, wat er nodig is om als gitarist of bassist een dergelijk soort voorkeursbehandeling te verdienen.
Zelf kom ik op slechts twee mogelijkheden, die overigens beide niet acceptabel te noemen zijn:


De gitarist (of bassist) in kwestie heeft 'bepaalde contacten' die op termijn interessant kunnen zijn (om welke reden ook), waardoor de organisatie iedere mogelijke aanleiding tot enig wrevel tussen de verschillende partijen, in de kiem wil smoren.
Bij dit punt hoort ook een zieliger variant; de gitarist is goed bevriend met iemand uit de organisatie.
De gitarist heeft heel duidelijk gemaakt NIET te kunnen spelen over de aanwezige backline.

Dat laatste punt lijkt op het jouwe, met dit verschil dat bovenstaande fictieve figuur wellicht DUIDELIJKER zijn problemen onder woorden wist te brengen en misschien zelfs heeft laten weten het optreden af te moeten blazen indien er niets kan worden geregeld.

Laten we eerlijk zijn, de reden voor een vaste backline voor iedere band is tijdsbesparing. Niet leuk, maar daar valt iets voor te zeggen. Echter, het omwisselen van twee versterkers (of het verplaatsen van 1 microfoon....), dat kost toch nauwelijks tijd?

yhcmarc
25 juli 2009, 11:26
Die tijdsbesparing is zo een ontzettend gezwets!! Een beetje band kan met goede voorbereiding binnen een kwartier een complete backline change over + line check gedaan hebben.

Ik speel gelukkig al niet op idiote band wedstrijdjes omdat ik 1. muziek geen wedstrijd vind en 2. ik weiger om mezelf als artiest/band uit te laten zuigen door voor niks op een wedstrijdje te spelen in een volle bak en de zaal er een hoop knaken mee verdient.

Het verplicht stellen van een vaste backline op zo een avond vind ik ook totaal niet eerlijk ten opzichte van de bandjes die er spelen, dat het gebruik van een backline MOGELIJK is, is cool, maar dat het verplicht is in mijn ogen onacceptabel en oneerlijk. Hypothetisch, het britpop bandje zou dan fantastisch klinken op de aanwezige fender twin reverb's, het stonerbandje verschrikkelijk, wat dus leidt tot een compleet verkeerde impressie van de laatste band.

Laga
25 juli 2009, 11:26
Mijn ervaring is dat inderdaad de mogelijkheid om over de aanwezige backline te spelen niet te doen is.
Meestal heb ik het probleem uitgelegd en werd er uiteindelijk wel mee ingestemd.
Weet niet of het positief werkte op de uitslag van de bandwedstrijd ;)

Nou ben ik al niet zo'n fan van bandwedstrijden maar tis soms wel een makkelijke manier om op andere podia's te staan dan alleen maar in de regio.
dus ja..
Ik hoop straks met m'n floorboard niet meer dat probleem te hebben en gewoon soort van 'plug and play' te kunnen doen .

Maar inderdaad met wedstrijden of bandavondjes zie je geregeld toch nog gitaristen over hun eigen gear spelen.
Ik snap de organisatie wel dat het sneller werkt met de eigen backline. Er zitten soms bandjes bij die minimaal een 3 kwartier nodig hebben dus ja..
Tis voor hun natuurlijk moeilijk inschatten van te voren.
Maar met wedstrijden lijkt het soms ook niet eerlijk door iedereen met verschillende genre's te laten spelen over dezelfde versterker e.d.

yhcmarc
25 juli 2009, 11:32
Ik snap de organisatie wel dat het sneller werkt met de eigen backline. Er zitten soms bandjes bij die minimaal een 3 kwartier nodig hebben dus ja..

Gewoon stellen, elke minuut langer dan x gaat van je eigen speeltijd af. Wedden dat ze opeens een stuk sneller klaar zijn met ombouwen en een line check.