PDA

View Full Version : Stemmen in D (niet het stemmen zelf)



Flapje
19 juli 2009, 12:26
Driekwart jaar geleden (in oktober) kocht ik een westerngitaar. Thuis vond ik hem toch wat vreemd klinken en ik kwam erachter dat de verkoper hem in D had gestemd. Sindsdien staat hij in E, maar het voelde tijdens het spelen wel alsof de snaren erg strak stonden. Nu ik een andere akoestische gitaar heb gekocht ben ik van plan mijn western altijd in D te zetten.

Ik vraag mij de volgende dingen af:
1. Kan ik hem zonder gevaren in D stemmen? De gitaar is nu driekwart jaar aan E gewend en ik kan me voorstellen dat hij het niet leuk vindt als de spanning op de hals verandert.
2. Kan het zijn dat de gitaar is afgesteld voor een D stemming? Of zouden de snaren gewoon erg strak horen te staan?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Bram+
19 juli 2009, 15:44
Bij een lagere stemming met dezelfde snaardikte is de spanning op de snaren altijd voelbaar minder. Het is dus niet zo gek dat het leek alsof de snaren strakker stonden in E, dat is ook zo.

Je kunt je gitaar zonder problemen in D stemmen. Het kan inderdaad zijn dat je het e.e.a. moet afstellen, maar dat blijkt vanzelf. Je kunt ook een maatje dikkere snaren nemen om dat weer (deels) te compenseren. De snaarspanning ligt niet zozeer aan de afstelling, maar meer aan de snaardikte.

Plant
19 juli 2009, 19:11
De meeste gitaren in winkels hangen daar ongestemd. Of dacht je dat een handelaar met een stemapparaat iedere dag even de hele voorraad langsgaat :dontgeti: . Zou natuurlijk wel netjes zijn, maar sommige exemplaren worden misschien weken niet aangeraakt en zijn dan toch weer vals op het moment dat je die pakt.

Voor transport van gitaren vanuit de fabriek zitten de snaren er meestal losjes op om tijdens transport met klimaatverschillen geen problemen te krijgen. En afgesteld zijn ze doorgaans al helemaal niet.
Ik ken zat handelaren die ze vanuit de doos zo in het schap hangen. Als er dan iemand op wil spelen worden de snaren even onderling gestemd zonder dat er een vork, fluitje of apparaat aan te pas komt. Een andere toonsoort is dan zomaar mogelijk.

Dat de gitaar in D stond heeft je handelaar niet bewust gedaan, dat heet gemakzucht. Toen je thuis de gitaar in 'concertstemming' zette, voelde je pas wat de gitaar echt deed.

Je had sowieso een paar weken na aankoop even met de gitaar terug moeten gaan naar de handelaar voor een afstelbeurt. Misschien heb je er dan andere (dikte) snaren opgezet of zoals nu problemen ondervonden die je bij het proberen in de winkel niet ondervond. Bij een goeie handelaar is dit service die gewoon bij de aankoop hoort en kost dat niets extra.

Dit is geen reden om de gitaar nu 'dan maar' in D te stemmen als je dat voor je spel normaal nooit zou doen.
Als je speciaal hierom een andere western hebt gekocht (bij dezelfde handelaar? Die zal lachen zeg!), heb je dit m.i. niet goed aangepakt.

Als je toch die gitaar in D wilt gebruiken, kan dat overigens geen kwaad. Als de gitaar voorheen goed speelde in D (er liepen geen snaren aan), dan kan dat zonder aanpassingen.

Flapje
22 juli 2009, 01:07
Mijn laatste aankoop is een spaanse gitaar en ik was al een tijdje van plan de western in D te stemmen, dus wat dat betreft heb ik gelukkig nergens een miskoop gedaan. Ik ben nog steeds tevreden met de gitaar, ook al gaat het spelen soms een tikje moeizaam.

De winkelier had hem wel eventjes gestemd in de winkel, maar inderdaad zonder stemfluitje of wat dan ook. Hij speelde toen prima en het geluid was ook in orde, dus ik probeer eerst wat nieuwe snaren erop te zetten. Daar is het sowieso wel tijd voor en ik heb nog een .012 setje liggen. Kijken hoe dat bevalt en misschien dat ik binnenkort sowieso even langs ga voor een controle.

Hartstikke bedankt voor de uitgebreide reacties, mannen. Weer een mysterie opgelost. Hier zal ik in de toekomst veel aan hebben.

Pirate
22 juli 2009, 17:07
Je had sowieso een paar weken na aankoop even met de gitaar terug moeten gaan naar de handelaar voor een afstelbeurt.

hoe weet je wanneer je je gitaar moet laten afstellen?

aaronstonebeat
22 juli 2009, 17:46
hoe weet je wanneer je je gitaar moet laten afstellen?

Elke 6 maanden of 10.000 km :seriousf:

Als je merkt dat de actie vanzelf hoger is geworden of dat er juist fret buzz is ontstaan; als er 'dode' plekken op de hals zitten of zijn ontstaan.
Ook als je wisselt naar (flink) dikkere of dunnere snaren.

Regelmatig komen gitaren al slecht of niet afgesteld uit de winkel.

Baker
25 juli 2009, 23:29
Regelmatig komen gitaren al slecht of niet afgesteld uit de winkel.

Klopt, ik heb ooit eens bij een winkel een basgitaar besteld.
Toen ie binnenkwam leek het wel een pijl en boog.

Flapje
30 juli 2009, 16:25
Klopt, ik heb ooit eens bij een winkel een basgitaar besteld.
Toen ie binnenkwam leek het wel een pijl en boog.

:')

Ik zie er de voordelen wel van in. Bijvoorbeeld als je bij het kampvuur aan het spelen bent en iets lekkers wilt vangen om boven het vuur te braden...

Overigens staat mijn western nu in D met verse snaren en hij klinkt en speelt als een tierelier!

FruscianteFan
30 juli 2009, 17:06
Dat de gitaar in D stond heeft je handelaar niet bewust gedaan, dat heet gemakzucht. Toen je thuis de gitaar in 'concertstemming' zette, voelde je pas wat de gitaar echt deed.
Hmja. Het gebeurt regelmatig dat ik in de winkel een gitaar bespeel, en merk dat ze wel gestemd is maar niet in E.

Maar dat snap ik wel. Met zoveel gitaren, stem je een gitaar hooguit even snel op gehoor. Bij de meeste mensen kom je dan inderdaad niet in E terecht.