PDA

View Full Version : digitech delay



YannickH
18 juli 2009, 23:19
ik heb vandaag al een topic geopent hier maar ik zit al heel lang met dit probleem.
ik heb al een jaar de digitech delay alleen ik kan hem ofwel niet goed instellen ofwel is het geen goede delay maar ik denk dat het het eerste gaat zijn:p
als ik bv. een solo speel dan zou ik graag hebben dat men delay ermee inzit en als ik stop dat het nog een paar keer weerklinkt.(zoals het hoort te zijn)
maar als ik een solo start met men delay op dan hoor je alles door elkaar en klinkt het zo rommelig dat het op niets trekt.hoe kan ik dat verhelpen?
en er zit ook een mono en stereo output aan.maakt het uit welke ik neem?

caliban
19 juli 2009, 00:13
Steek hij voor je amp of in de fx loop?

YannickH
19 juli 2009, 00:16
Steek hij voor je amp of in de fx loop?

kheb hem in men amp zitten,kheb men fxloop nog nooit gebruikt...

caliban
19 juli 2009, 00:18
Ik heb niet veel ervaring met delay enzoverder, maar de keren dat ik er al een gebruikt heb, doe ik dat in de loop, opdat het overstuurde geluid herhaald wordt en niet het herhaalde geluid begint te oversturen. Kan zijn dat ik het mis heb hoor.

YannickH
19 juli 2009, 00:19
moet ik dan gewoon van men input naar de fxloop gaan en dan terug naar de output?

caliban
19 juli 2009, 00:24
Van je gitaar naar de input van je amp eerst. Dan de fx-out naar de input van de delay en de output van de delay naar de fx-return van je amp terug.
En dan afhankelijk van je versterker kan je ergens instellen of en in welke mate je effect aanstaat.

YannickH
19 juli 2009, 00:26
Van je gitaar naar de input van je amp eerst. Dan de fx-out naar de input van de delay en de output van de delay naar de fx-return van je amp terug.
En dan afhankelijk van je versterker kan je ergens instellen of en in welke mate je effect aanstaat.

ja vanachter op men dsl staat nog een knop waar ik aan kan draaien:p(damn dat klinkt noob)
maar ik gebruik nog andere effecten dus moet ik niet rechtstreeks van men gitaar naar men amp he

caliban
19 juli 2009, 00:38
Wat zijn dan die andere effecten? Dingen als chorus zijn normaal ook goed in de fx-loop. Alleen de ZW overdrive die je gebruikt moet zeker voor je versterker.

qwertyuiop
19 juli 2009, 00:40
je kan een delay zowel voor je amp als in de loop zetten. mijn ervaring is dat voor de amp bij een overstuurd geluid de herhalingen een stuk harder klinken, omdat het herhaald geluid overstuurd wordt. als je dan clean speelt, klinken de herhalingen wel goed (zachter). in de loop van je amp worden de overstuurde geluiden herhaalt, en dat klinkt anders. beide mogelijkheden kunnen, en vereisen gewoon andere instellingen.
in de loop is handiger omdat de delay dan zowel overstuurd als clean hetzelfde klinkt. kortom; je hebt inderdaad de instellingen w.s. niet goed staan.
zet de delay in de loop van je amp, stel 'm af met een clean geluid (in heb de herhalingen altijd zachter staan de het originele geluid) en dan zal-ie ook overstuurd goed klinken...(of in ieder geval hetzelfde)
....denk ik...;-)

YannickH
19 juli 2009, 00:46
je kan een delay zowel voor je amp als in de loop zetten. mijn ervaring is dat voor de amp bij een overstuurd geluid de herhalingen een stuk harder klinken, omdat het herhaald geluid overstuurd wordt. als je dan clean speelt, klinken de herhalingen wel goed (zachter). in de loop van je amp worden de overstuurde geluiden herhaalt, en dat klinkt anders. beide mogelijkheden kunnen, en vereisen gewoon andere instellingen.
in de loop is handiger omdat de delay dan zowel overstuurd als clean hetzelfde klinkt. kortom; je hebt inderdaad de instellingen w.s. niet goed staan.
zet de delay in de loop van je amp, stel 'm af met een clean geluid (in heb de herhalingen altijd zachter staan de het originele geluid) en dan zal-ie ook overstuurd goed klinken...(of in ieder geval hetzelfde)
....denk ik...;-)

clean klinkt hij goed.ik zal het morgen proberen.heel erg bedankt:)
maar kan ik men wah ok in de fx loop zetten?

caliban
19 juli 2009, 00:58
Ik denk dat men dit bijna nooit doet, ik heb zelf geen decent wah-pedaal, dus ik ga mijn hand er niet voor in het vuur steken, maar ik denk dat die meestal gewoon voor de amp gebruikt wordt. Dit aangezien de filtering die de wah doet best mee mag oversturen.

qwertyuiop
20 juli 2009, 08:54
Ik denk dat men dit bijna nooit doet, ik heb zelf geen decent wah-pedaal, dus ik ga mijn hand er niet voor in het vuur steken, maar ik denk dat die meestal gewoon voor de amp gebruikt wordt. Dit aangezien de filtering die de wah doet best mee mag oversturen.

huh? het gaat toch over een delay, en toch niet over een wah???

caliban
20 juli 2009, 11:46
Lees even al de posts eer je antwoordt.... (zie post10)

qwertyuiop
21 juli 2009, 19:15
Lees even al de posts eer je antwoordt.... (zie post10)

ik lees alle posts wel hoor, maar heb over dat onderste regeltje heen gelezen...

jappiej
21 juli 2009, 20:07
Je kan je wah best in de FX-loop gooien. Het karakter van je wah zal dan waarschijnlijk wel veranderen omdat ie dan na je drive staat.

caliban
21 juli 2009, 22:02
ik lees alle posts wel hoor, maar heb over dat onderste regeltje heen gelezen...

Geen probleem, ik was waarschijnlijk in een kwade bui toen ik dat antwoord schreef.

qwertyuiop
23 juli 2009, 10:00
Geen probleem, ik was waarschijnlijk in een kwade bui toen ik dat antwoord schreef.

haha.. zoiets dacht ik al. no prob.

mijn wah staat altijd helemaal vooraan. nog nooit in de fxloop geprobeerd eigenlijk. ga ik straks eens doen, wie weet wat voor moois eruit komt....

M Kactus
23 juli 2009, 10:06
haha.. zoiets dacht ik al. no prob.

mijn wah staat altijd helemaal vooraan. nog nooit in de fxloop geprobeerd eigenlijk. ga ik straks eens doen, wie weet wat voor moois eruit komt....

Nou, moois ;)
Ik heb een fuzz voor mijn wah staan en eentje erna. De drive voor de wah geeft je een veel grotere kwaak, om het zo maar even uit te drukken. Dat kan best en Jimi deed het ook zo. Het enige probleem is de compressie. Als je een drive hebt die enorm compresst, of een compressor bv, gaat je wah echt niet klinken. In de Fx-loop heb ik het nog niet geprobeerd, maar ik verwacht niet dat dat echt gaat verschillen.

ellisvertellis
23 juli 2009, 10:21
Als alles "door elkaar" gaat klinken bij je solo bv, zit volgens mij gewoon je tempo niet correct ingesteld...

iWishmaster
23 juli 2009, 10:38
Ik weet eigenlijk 99% zeker dat je niet het gewenste effect hoort omdat hij niet in de FX-loop (zoals anderen ookal zeiden). Ze hem in de loop, zet het aantal repeats niet te hoog (2-3 repeats is als als effect op een solo meestal meer dan genoeg, voor een echt space-effect meer) en zet de repeats ook niet te hard; minder dan de helft van je originele signaal ongeveer. Tempo moet je even aftikken op kwartnoten of achtste noten in de maat. Komt niet zo heel precies bij solo's vind ik zelf, maar het klinkt wel beter als de orde van grote een beetje klopt ;).

Ik weet niet of je delay een 'dynamic' of 'ducking' delay optie aan boord heeft? Dat is een fijne optie bij solo's vind ik, aangezien je delay dan automatisch zachter wordt gezet tijdens het spelen, en wanneer je stopt/pauzeert met spelen langer doorklinkt.


Overigens; Wah in de loop gaat prima, maar dan klinkt hij vooral HEEL extreem. Je hebt ineens een enorme kwaak. Ik vond het niks, houd meer van subtiele wah.