PDA

View Full Version : epiphone les paul 100



jeffo
18 juli 2009, 19:50
ik was al even aan het kijken voor een electrische gitaar en zag ook op verschillende artikelen dat de epiphone gitaren goed waren.

nu was mijn vraag: is de epiphone les paul 100 een goede beginners gitaar :???:

Quicksilver
18 juli 2009, 20:50
ik was al even aan het kijken voor een electrische gitaar en zag ook op verschillende artikelen dat de epiphone gitaren goed waren.

nu was mijn vraag: is de epiphone les paul 100 een goede beginners gitaar :???:

Ik kan moeilijk zeggen dat je hem even moet bespelen zodat je zelf kan kiezen, aangezien ik hieruit opmaak dat je nog moet beginnen met spelen.

Wat voor stijl muziek denk je te gaan bespelen? Geef eens wat meer details over jezelf?

beruk
18 juli 2009, 21:36
Clean klinkt deze (http://www.youtube.com/watch?v=QtgsmcTfA1c) alvast best goed. Is m.i een breed inzetbaar starter model. Altijd eerst uitproberen!

J-sus Rulez
18 juli 2009, 22:09
misschien kan dit je helpen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/printthread.php?t=79495&pp=40

jeffo
18 juli 2009, 22:17
Ik kan moeilijk zeggen dat je hem even moet bespelen zodat je zelf kan kiezen, aangezien ik hieruit opmaak dat je nog moet beginnen met spelen.

Wat voor stijl muziek denk je te gaan bespelen? Geef eens wat meer details over jezelf?

ik zelf wil graag rock gaan spelen en harde muziek is ook erg gaaf

beruk
18 juli 2009, 22:40
Dan vind ik die Epiphone zeker een goede keus.

yhcmarc
18 juli 2009, 23:28
Ik ben laatst met mijn neefje voor een eerste gitaar wezen kijken, die Epiphone LP100 ook geprobeerd, goed stukje hout voor in de open haard. Wat een prul. Uiteindelijk met een PRS SE voor 300 euro naar huis gegaan, heeft hij een goede deal aan gehad.

Quicksilver
19 juli 2009, 00:50
Hoe kom je op het idee om een LP100 te kopen?
Ik neem aan dat je die wilt omdat je hem mooi vind. En laat je in die prijsklasse op dat punt nou héél erg fout zitten.

Mijn advies: Kijk in jouw budget/prijsklasse niet naar een gitaar die je mooi toelijkt, want daar ga je in 4/5 gevallen de mist in. Ga naar de lokale gitaarboer en ga daar informeren wat zij voor jou geschikt achten. In deze prijsklasse NIET naar schoonheid kijken, want dat is dan ook het enige waar je voor betaald als je zo'n gitaar koopt.

Liefst zo goedkoop mogelijk als beginner €150,- moet heel goed kunnen, bij gitaarboer hier staat er een héle mooie telecaster voor €115,-!

Hoeveel te goedkoper, hoeveel te meer keuze jij straks hebt als je gevorderd raakt en dan kun jij ook al snel bepalen welke gitaar wél en welke níet lekker speeld voor jou en wat jij dan wilt uit een gitaar. Dat kun je namelijk nu nog niet.

Doe met dit advies wat je wil, als je slim bent doe je er je voordeel mee. :ok:

Thundermane
19 juli 2009, 01:11
Ach het is altijd wel weer een stap in de richting die je echt geweldig vind.
Ik zelf ben er ook nog niet uit, na toch wel zo'n beetje elke conventionele soort gitaar te hebben gehad. Met welke prijsklasse je dan begint maakt niet bijster veel uit. Het beste advies lijkt me: Kies een gitaar die goed voor jou voelt en ga daar voor. Er is niks mis mee om na een tijd toch liever een ander type gitaar te hebben. Dat gaat bijna elke gitarist door.
In elk geval, je speelt beter op de gitaar die ook goed voor je voelt. Een gitaar kan dan nog ultra specs/prijs hebben, als je dat ding zelf foeilelijk vind, ga je het uiteindelijk toch minder fijn vinden. Het enige eigenlijk wat je hier zou moeten raadplegen is bijvoorbeeld om pure feiten van wat je kunt verwachten bij een gitaar. En wat betreft pickups zijn mensen hier ook erg kritisch.
Oftewel, laat dit forum nuttig voor je zijn, maar laat je smaak niet beïnvloeden, ook al is dat soms moeilijk hier. :seriousf:
Mja, smaak valt niet over te twisten, kwaliteit wel.

geert1976
19 juli 2009, 02:26
Hoe kom je op het idee om een LP100 te kopen?
Ik neem aan dat je die wilt omdat je hem mooi vind. En laat je in die prijsklasse op dat punt nou héél erg fout zitten.

Mijn advies: Kijk in jouw budget/prijsklasse niet naar een gitaar die je mooi toelijkt, want daar ga je in 4/5 gevallen de mist in. Ga naar de lokale gitaarboer en ga daar informeren wat zij voor jou geschikt achten. In deze prijsklasse NIET naar schoonheid kijken, want dat is dan ook het enige waar je voor betaald als je zo'n gitaar koopt.

Liefst zo goedkoop mogelijk als beginner €150,- moet heel goed kunnen, bij gitaarboer hier staat er een héle mooie telecaster voor €115,-!

Hoeveel te goedkoper, hoeveel te meer keuze jij straks hebt als je gevorderd raakt en dan kun jij ook al snel bepalen welke gitaar wél en welke níet lekker speeld voor jou en wat jij dan wilt uit een gitaar. Dat kun je namelijk nu nog niet.

Doe met dit advies wat je wil, als je slim bent doe je er je voordeel mee. :ok:

crap,

1. Epi LP 100 is een prima beginners gitaar, maar persoonlijk zou ik gaan voor een iets duurdere met gelijmde hals
2. vraag nooit naar de mening van de verkoper, wat hij goed voor jou vind, jij moet er op spelen en jij moet dus de klik met de gitaar hebben en er goed mee overweg kunnen.
3. in de prijsklasse tot E 150,00 koop je zeker niet de beste gitaren en in veel gevallen laat de bespeelbaarheid ook te wensen over, niet ideaal voor een beginner en tweedehands zijn die crap gitaren niet meer kwijt te raken
4 bepaal eerst voor jezelf, welke muziekstijlen jij het liefst wil spelen en kies aan de hand daarvan de specs van de gitaar, bv humbucker of single coils (elementen) tremolow of non-tremolow.
5. heb je de specs min of meer gekozen neem dan een beslissing welk budget je hebt en ga aan de hand daarvan meerdere gitaren proberen die de specs hebben.

Aan de hand van de muziekstijl die je globaal geeft is de LP een goede keuze, maar misschien is het proberen van een SG model ook de moeite, is bv qua gewicht wat comfortabeler, ik bedoel ermee te zeggen ga, voordat je koopt meerdere modellen proberen en ook vergelijkbaar materiaal en laat je niet verleiden door een cheapo crap gitaar, met een Epi of iets vergelijkbaars in die klasse kun je een hele tijd vooruit.

en als je vragen hebt schroom niet om ze hier op het forum te stellen

geert1976
19 juli 2009, 02:35
Ik ben laatst met mijn neefje voor een eerste gitaar wezen kijken, die Epiphone LP100 ook geprobeerd, goed stukje hout voor in de open haard. Wat een prul. Uiteindelijk met een PRS SE voor 300 euro naar huis gegaan, heeft hij een goede deal aan gehad.

leg dan uit waarom de Epi in jouw ogen niet goed was en de PRS wel?, aan een post als deze heeft de TS helemaal niets

geeft de prijs van de Epi dan op en de prijs van de PRS en noem dan de kwaliteitsfactoren, of juist niet, waardoor de keuze voor PRS doorslaggevend was.

Overigens vind ik de indicatie prul schromelijk overdreven, was het geluid slecht, speelde die voor geen meter )belachelijk hoge actie of zo, scherpe fretten, overdreven frutbuzz, slechte pups?????, je kunt net een beroerd afgestelde(of juist niet afgesteld) Epi getroffen hebben.

jeffo
19 juli 2009, 10:56
zo te zien zijn het wat gemengde gevoelens maar ik denkt dat het gewoon een kwestie van smaak is
ik zelf vind hem mooi en ik denk dat ik er ook wel op kan spelen want als je het echt wilt dan lukt het ook wel

macwilliams
19 juli 2009, 11:37
Wat geert zegt!

En de juiste instelling is eigenlijk alles bepalend!

Quicksilver
20 juli 2009, 12:42
zo te zien zijn het wat gemengde gevoelens maar ik denkt dat het gewoon een kwestie van smaak is
ik zelf vind hem mooi en ik denk dat ik er ook wel op kan spelen want als je het echt wilt dan lukt het ook wel
kom je over een jaartje even mijn stratocaster proberen die ik toen zo mooi vond? :seriousf:

yhcmarc
20 juli 2009, 12:59
leg dan uit waarom de Epi in jouw ogen niet goed was en de PRS wel?, aan een post als deze heeft de TS helemaal niets

geeft de prijs van de Epi dan op en de prijs van de PRS en noem dan de kwaliteitsfactoren, of juist niet, waardoor de keuze voor PRS doorslaggevend was.

Overigens vind ik de indicatie prul schromelijk overdreven, was het geluid slecht, speelde die voor geen meter )belachelijk hoge actie of zo, scherpe fretten, overdreven frutbuzz, slechte pups?????, je kunt net een beroerd afgestelde(of juist niet afgesteld) Epi getroffen hebben.

Ok: We hadden die Epi gezien met een klein versterkertje voor +- 250 euro ofzo. Ik pakte dat ding op, begon wat te pingelen en het klonk voor geen meter, voelde supercheap aan, nek liep niet lekker, neckdive, you name it, was echt niets mee aan te vangen. Die PRS SE daarentegen, voelde solide, klonk goed, speelde goed en is echt een prima gitaar.