PDA

View Full Version : Nieuwe (cleane) amp?



Levitation
17 juli 2009, 22:20
Dag jongens

't Zit zo. Ik heb in januari m'n Marshall TSL en 1960 cab verkocht en met de opbrengst een Orange Rocker 30 head + PPC212 cab gekocht.

Leuke amp en de OD blijft me aardig verbazen (= waarschijnlijk zowat de beste Britse crunch die ik ooit al gehoord heb). Maar helaas is de Rocker een wel érg éénzijdige amp.

Velen blijken enthousiast te zijn over het clean-kanaal, wat ik ergens wel begrijp aangezien het een no-nonsense kanaal is dat het echte geluid van je gitaar volledig naar voren brengt. Jammer genoeg blijft het daar ook bij. 't Is gewoonweg zo éénzijdig dat je er (in mijn ogen) vrijwel niks mee kunt aanvangen tenzij je er een dozijn aan pedalen voor hangt. Maar then again klinken modulatie-effecten ook niet meer zo prachtig eens je de gain wat open draait, gezien de Rocker geen FX loop heeft en alles dus maar recht voor de pre-amp moet gehangen worden. (Tot nu toe gebruik ik trouwens al een Ibanez DE7 delay, een Digitech Bad Monkey die totaal waardeloos is voor deze amp en een Boss GE7 delay om het natural channel wat te kunnen EQ'en.)

Nu zat ik eraan te denken om met een deel van het geld dat ik deze maand aan het verdienen ben met een vakantiejob, een nieuwe/tweede (cleane) amp te kopen en deze dus te A/B-en met de Rocker.

Ondertussen hebben al verschillende amps m'n gedachten gekruist.

- Peavey Classic 30
- Fender Hot Rod Deluxe
- Fender Blues Deluxe
- Fender Super Champ XD (of een goeie ouwe SF/BF)
- Fender Deluxe Reverb (SF/BF of een re-issue)
- Fender Princeton Reverb (idem)

Allen hebben wel potentieel voor een goede clean denk ik, maar als ik zeg "clean" bedoel ik ook écht clean en giggable clean voor als het nodig moest zijn.

Op deze versterker zou ik dan wat blues en wat atmosferische toestanden (wat post rock en wat Pink Floyd/Radiohead/... toestanden) willen kunnen spelen.
Hiervoor is een effects loop dus wel eerder een must dan een mooi extraatje.

De vintage 70's Fenders lijken me toch wat te duur voor hetgeen ik het wil gebruiken, dus laat ons zeggen dat ik m'n budget wil houden op de prijs van de Peavey Classic/HRD/BD, dus zo'n 600 euro.

Ik ben ook nog van plan om een Squier Classic Vibe tele en/of 50's strat te kopen. Een andere optie zou zijn om gewoon een EHX Holy Grail Plus voor m'n Rocker te kopen. In dat geval zou ik me dan wel weer én een strat én een tele kunnen veroorloven. Ik vrees alleen dat ik met de Rocker en pedalen nooit in de buurt zal komen van bluesy cleans zoals ze horen te klinken.

Wat denken jullie?

(Bedankt alvast voor het (volledig) lezen van deze post.)

macwilliams
17 juli 2009, 22:27
Peavey delta blues

VanMeekeren
17 juli 2009, 22:32
Fender HR DeLuxe.

Zeker giggable, zeker heel lang clean en zeker binnen 600 EUR.

;)

Midwolda
17 juli 2009, 22:33
De Super Champ XD heeft geen effects loop.
Edit: maar wel 16 ingebouwde digitale effecten met regelbaar level t.o.v. je cleane signaal.

Levitation
17 juli 2009, 22:46
Peavey delta blues

Heb ik ooit aan het werk gehoord tijdens een blues-jamsessie. Klonk erg aardig, alleen wel ietsje boxy in vergelijking met de HRD die op dat moment ook aanwezig was.

Ik weet ook niet of ik er de 745 euro (Thomann.de) wel voor neer zou willen tellen...


Fender HR DeLuxe.

Zeker giggable, zeker heel lang clean en zeker binnen 600 EUR.

;)

Yep een makker van me heeft er één en die klinkt wel lekker. Maar hoe zit het met de Hot Rod Deluxe vs. de Blues Deluxe? Ik hoor veel kritiek over de HRD en dan vooral op zijn "more drive" modus, terwijl de Blues Deluxe betere reviews krijgt en volgens sommigen warmer en cleaner klinkt dan de HRD.


De Super Champ XD heeft geen effects loop.
Edit: maar wel 16 ingebouwde digitale effecten met regelbaar level t.o.v. je cleane signaal.

Ja de Super Champ XD valt eigenlijk sowieso al buiten de boot. Na mijn Marshall MG100DFX indertijd heb ik nooit meer iets van modeling amps moeten weten, maar de SCXD leek me nog wel wat aangezien hij zoveel goede commentaren kreeg, en wat ik er al van hoorde (en vooral dan van de originele SC) was erg positief.

Helaas blijken dit totaal verschillende amps te zijn, dus mijn nieuwsgierigheid is ondertussen al wel uitgedoofd.

pasqual
17 juli 2009, 23:25
de peavey classic 30 kun je in ieder geval doorstrepen van je lijstje. helaas blijft deze op hoger volume niet meer clean en krijgt een "randje". soms is dit leuk maar niet als je echt clean wilt spelen.maar waarom kies je voor een tweede versterker erbij en niet voor één goeie die alles heeft wat je zoekt? of ben je verder erg tevereden over de orange? het lijkt me zo omslachtig met twee amps.

groeten Pasqual.

VanMeekeren
17 juli 2009, 23:30
Yep een makker van me heeft er één en die klinkt wel lekker. Maar hoe zit het met de Hot Rod Deluxe vs. de Blues Deluxe? Ik hoor veel kritiek over de HRD en dan vooral op zijn "more drive" modus, terwijl de Blues Deluxe betere reviews krijgt en volgens sommigen warmer en cleaner klinkt dan de HRD.


Verschil tussen een HRD en BD tonaal gezien zou ik niet durfen zeggen.

De More Drive functie is niks in vergelijking met een Marshall/Mesa/ENGL oid. Maar is toch nog best wel aan te horen als je over sc's speelt. Hb's worden wel wat wollig. Maar je wou hem toch alleen gebruiken voor clean? Dan maken de beide drive kanalen van de HRD toch niet zoveel uit?

Van Meekeren

E-J
17 juli 2009, 23:35
de peavey classic 30 kun je in ieder geval doorstrepen van je lijstje. helaas blijft deze op hoger volume niet meer clean en krijgt een "randje". soms is dit leuk maar niet als je echt clean wilt spelen.maar waarom kies je voor een tweede versterker erbij en niet voor één goeie die alles heeft wat je zoekt? of ben je verder erg tevereden over de orange? het lijkt me zo omslachtig met twee amps.

groeten Pasqual.

Ik zit zo'n beetje in hetzelfde schuitje als de topicstarter. Ik heb ook een Orange en ik ben verzot op het overstuurde geluid. Daarnaast zoek ik ook nog een versterker die goed in het clean is. Een Fender. Fender en Orange hebben een totaal andere klank en daarom lijkt het mij leuk als je ze beiden heb. De Orange voor die oldschool bluesrock/hardrocker geluidjes en inderdaad, de Fender voor Pink Floyd/Radiohead achtige dingen ;)

Ik zou dan voor een tweedehands Fender Twin Reverb gaan... heb je twee 2x12 setjes. Een 1x12 vind ik toch altijd heel wat 'boxiger' klinken. Niet zo vet, breed. Thuis is dat niet erg, maar in een band merk je het meteen...

Is het trouwens mogelijk om in zo'n nieuwe Orange (Rocker/AD30) een effectsloop in te bouwen??

gr,
Emiel

Levitation
17 juli 2009, 23:55
dmaar waarom kies je voor een tweede versterker erbij en niet voor één goeie die alles heeft wat je zoekt? of ben je verder erg tevereden over de orange? het lijkt me zo omslachtig met twee amps.

Omdat ik al geleerd heb dat er nagenoeg geen enkele amp bestaat die én goede cleans én een goede OD heeft. OF je moet er al veel centen voor over hebben en dan zelf een custom model laten samenstellen ofzo.

De Orange Rockerverb is zo wel een amp die aardige cleans heeft en genoeg gain om elk territorium te betreden, maar toch ben ik niet zo'n fan (meer) van z'n sound. Vergeleken met de Rocker klinkt deze weer iets te compressed naar m'n smaak. Ik heb ook wat het gevoel dat dit meestal het geval is met amps die verschillende poespas aan boord hebben.

Dan lijken me amps met een simpel circuit, zoals de Rocker, me handiger. Nu dus nog zo'n amp maar dan voor cleans.


Is het trouwens mogelijk om in zo'n nieuwe Orange (Rocker/AD30) een effectsloop in te bouwen??

't Schijnt gedaan te worden. Ik weet alleen niet of er in Nederland/België zoveel amp techs zijn die er ervaring mee hebben. Persoonlijk vind ik het ook een beetje verkrachting om een amp te gaan modden voor iets waar hij niet voor dient. (Is meteen ook één van de hoofdredenen waarom ik een tweede amp voor erbij wil en deze geen onrecht wil aandoen door er supercleane dingen op te willen gaan spelen.)

Want inderdaad, de Rocker is qua overdrive echt wel m'n ding. Kan van smerige blues tot zware hardrock en hij gaat nog eventjes piepen in het metalwereldje, maar verder dan 80's metal komt hij zonder pedalen niet. (Hoeft voor mij ook niet.)

Terug OT: op het moment spreekt de Fender Blues Deluxe me toch nog het meeste aan. De samples en video's die ik ervan heb gehoord vind ik nog net iets lekkerder klinken dan die van de Hot Rod Deluxe, en voor 580 euro kan ik hem vanuit the UK laten overkomen. Ik ben alleen wat schuw voor zijn betrouwbaarheid omdat ik daar nogal wat slechte dingen over lees.

Henri H
18 juli 2009, 00:07
Op een cleane amp (of het cleane kanaal van je amp) heb je toch niet echt een FX loop nodig?!

Levitation
18 juli 2009, 00:19
Nee dat klopt, maar ik sluit niet uit dat ik op zo'n amp ook wel al eens m'n Bad Monkey zou aansluiten voor een andere (romigere) distortion dan m'n Rocker.

Een FX loop is hoedanook altijd mooi meegenomen en 't lijkt me geen overbodige luxe.

Henri H
18 juli 2009, 00:31
Ik dacht dat een AC30 ook wel bekend stond om z'n (typische) cleane kanaal maar deze heeft ook geen FX-loop dacht ik?

bastiaanvanbeek
18 juli 2009, 07:29
Ik dacht dat een AC30 ook wel bekend stond om z'n (typische) cleane kanaal maar deze heeft ook geen FX-loop dacht ik?

ze hebben een FX-loop

Levitation
18 juli 2009, 14:53
Ja maar zo gek ben ik toch niet van de AC30. En ik vind hem ook iets te duur voor hetgeen je ervoor krijgt.

Daarbij blijft hij ook niet zo lang clean naarmate je de volumeknop naar rechts draait heb ik al gehoord.

soup
26 december 2009, 20:23
edit:



Heb niet echt veel zin om zelf een topic te maken dus doe ik het maar hier (ben nog niet serieus aan het zoeken, enkel wat rondkijken).

Ik ben naar hetzelfde op zoek als de TS, ben erg tevreden van het geluid van mijn ENGL maar zou graag een 2de amp willen met een mooie clean (en een amp die iets meer dan dat kan :) ) zodat ik thuis wat kan experimenteren.



Budget max. 1500-1600 euro
head/combo maakt niet uit maar een head draagt mijn voorkeur
(liefst) max. 30w, al weet ik niet hoe het zit qua headroom van sommige amps
mooie clean
FX-loop (heeft de orange niet) maar ik weet niet of dit noodzakelijk is want ik maak er nu ook geen gebruik van, maar wat niet is kan nog komen
(moet wat mojo hebben :) )


Wat ik al in gedachte had is een



Matamp King street classic/major
Vox AC30 (cc2 => ???)
Orange AC30 HTC
...


De matamp, al heb ik er geen ervaring mee, draagt mijn voorkeur. Handgemaakt, ongelooflijk mooi en heb er al goede dingen over gelezen (goede clean,crunch, distortion).

En toen kwam ik deze tegen -> http://www.panmusic.net/index.php/amplificadores/matamp-king-street.html#


http://www.panmusic.net/media/catalog/product/cache/2/image/800x600/e5c3f25dbe2a3021345b55270d5894a1/4/_/4_3.jpg

18W of 30w en dat voor een (lijkt mij) zeer acceptabele prijs. Enige probleem is dat ik deze niet onmiddellijk op de site van matamp kan vinden. Oftewel is het een king street classic van 15w of een king street major die je tussen 5 en 50 watt kunt schakelen en de major is waarschijnlijk iets prijziger.


Eerlijk gezegd is de ENGL thunder die ik heb een goede amp, enige wat ik jammer vind is dat het clean en distortion kanaal dezelfde gain gebruiken. Ik gebruik nu altijd mijn OCD als distortion maar soms mis ik toch wel wat de ENGL zelf in huis heeft, een veel strakkere en punchy geluid (meer high-gain vermoed ik) en beide zouden wel van pas kunnen komen.

E-J
26 december 2009, 21:45
Streep de Orange AD30 maar meteen van je lijstje, een super interessant cleangeluid krijg je daar niet uit (een geweldig midgain oversturing wel).

Ik zou met dat budget meteen een Hiwatt DR504/DR103 uit Engeland halen... er zijn een paar sites waar die nieuw (!!) 1000-1100 euro kosten. Even zoeken en je hebt ze te pakken.

soup
28 december 2009, 00:06
Streep de Orange AD30 maar meteen van je lijstje, een super interessant cleangeluid krijg je daar niet uit (een geweldig midgain oversturing wel).

Ik zou met dat budget meteen een Hiwatt DR504/DR103 uit Engeland halen... er zijn een paar sites waar die nieuw (!!) 1000-1100 euro kosten. Even zoeken en je hebt ze te pakken.
Wat je nu voorstelt is toch 50/100w, iets te veel van het goede. Ik heb ook gekeken naar zo'n hi-watt met 20watt maar die is ook nog altijd prijzig.

Ik wil echt max 30w. want ik wil hem thuis gebruiken en veel optredens gaat hij voorlopig nog niet zien.


Iemand nog tips/voorstellen?

Fireburst
28 december 2009, 11:38
Misschien eens naar FAD amps kijken.

Vergelijkbaar met zo'n MATAMP lijkt me?

soup
28 december 2009, 20:20
Heb al op zijn site gekeken en dat zou ik best interessant vinden maar dan gaat het iets duurder worden.