PDA

View Full Version : Afstellen zwevende Trem



hole
17 juli 2009, 21:32
Haï

even een ontzettende n00b vraag:

Op mijn Luke zit een zwevende trem. Ik gebruik dat ding amper, en als ik 'm al gebruik, dan alleen omlaag.

Omdat ik in gewoon E en drop-D speel, wil ik dat makkelijk af kunnen wisselen. Met een floating trem is dat minder makkelijk: de spanning van 1 snaar beïnvloed de spanning van de andere 5 ook.

Ik wil daarom ik de trem zo instellen dat deze in ruststand gewoon op de body rust. Ik wil wel nog kunnen 'diven', dus niet helemaal locken.

Is dit gewoon een kwestie van de veren strakker draaien (de schroeven dan)? Of moet ik nog ergens anders rekening mee houden.

Plant
17 juli 2009, 21:39
Veer strakker draaien of voor het goed aantrekken van de brug tegen de body in rust een veer erbij plaatsen. Zorg dat de veren netjes verdeeld zitten (krachten verdeeld).

Doordat de brug plat komt te liggen, kloppen je intonatie en aktie niet helemaal meer. De zadels liggen dan iets meer naar achteren en lager.

Dit zul je moeten (laten) kompenseren.

Arvoitus
17 juli 2009, 23:12
Blokje hout tussen je floyd en de body!

http://www.diyguitarist.com/Images/FloydRoseShims.JPG

Als je het aan de juiste kant doet dan kun je wel omlaag, maar niet meer omhoog.

ps: ik weet niet of je fine-tuners erop hebt zitten. Maar anders kun je daarvan gebruik maken als je 1 snaar een hele toon omlaag wilt zetten.

pasqual
17 juli 2009, 23:17
ik zou er geen hout los tussen zetten want als je de trem gebruikt komen deze los te zitten. gewoon de veren strakker zetten of zoals Plant al voorstelde er een extra veer bij te zetten.
en zo erg strak hoeven de veren niet; zogauw je in drop-d speelt is de spanning toch al minder en zal de trem toch al strakker tegen de body worden getrokken.

groeten en succes, Pasqual.

wiegersma
18 juli 2009, 09:28
Een los blokje aan de voorkant van het tremoloblok kan prima (heb ik ook). Het valt er niet uit en zit ook niet in de weg.
Als je de veren strakker draait, heb je nog steeds stemmingswisselingen en komt de tremolo omhoog te staan. Het diven gaat ook zwaarder.

mrweird
18 juli 2009, 10:06
Als je 'm niet wil locken aan 1 kant met een blokje oid dan een tremsetter d'r in!
Heel stukje stabieler, nadeel is dat een beetjes subtiel wobbellen minder goed gaat, door de duidelijke stop in het midden.

hole
18 juli 2009, 12:17
Blokje hout tussen je floyd en de body!

http://www.diyguitarist.com/Images/FloydRoseShims.JPG

Als je het aan de juiste kant doet dan kun je wel omlaag, maar niet meer omhoog.

ps: ik weet niet of je fine-tuners erop hebt zitten. Maar anders kun je daarvan gebruik maken als je 1 snaar een hele toon omlaag wilt zetten.

Tis geen Floyd, gewoon een vintage trem.


Een los blokje aan de voorkant van het tremoloblok kan prima (heb ik ook). Het valt er niet uit en zit ook niet in de weg.
Als je de veren strakker draait, heb je nog steeds stemmingswisselingen en komt de tremolo omhoog te staan. Het diven gaat ook zwaarder.

Heb je misschien een foto, ik snap niet zo goed waar ik dat blokje zou moeten zetten.

Trouwens: veren strakker -> tremolo lager (t.o.v. de body) , toch?
En als hij tegen op de body rust, snap ik niet hoe dat dan voor stemmingswisselingen zou kunnen zorgen?

mrweird
18 juli 2009, 12:45
Tis geen Floyd, gewoon een vintage trem.
Trouwens: veren strakker -> tremolo lager (t.o.v. de body) , toch?
En als hij tegen op de body rust, snap ik niet hoe dat dan voor stemmingswisselingen zou kunnen zorgen?

Eh.. ja dat klopt wel bij een vintage trem, zolang er niet zoveel ruimte achter de trem zit dat de grondplaat erg schuin naar achter staat gaat dat ook wel werken ja..
Zoiets dus:

http://www.mrweird.demon.nl/temp/trem.jpg

Max aantal veren in m'n ouwe hondo, maar op die gitaar gebruik ik de trem helemaal niet..

wiegersma
18 juli 2009, 13:59
Ik ging uit van een Floyd.
Ik bedoelde eigenlijk dat de achterkant omlaag gaat waardoor ik met mijn verkeerde woordkeus zei dat de voorkant omhoog komt (en dat is idd eigenlijk helemaal niet zo). tsja:chicken:.

Het blokje komt (aan de achterkant van de gitaar) voor het tremoloblok áchter de veren te zitten. Op de foto van Arvoitus zit er een blokje aan de achterkant van het tremoloblok, dan kun je niet meer diven. Als je het hout alleen aan de voorkant zet, nog wel. dus veren eraf, blokje erachter, veren er weer op en klaar. Het blokje moet natuurlijk wel de goede grootte hebben, maar dat moet je zelf even afmeten.

maarrrrr, aangezien jouw trem helemaal op de body kan rusten, zou je idd ook extra veren erbij kunnen doen, alleen heb je het dan wel zwaarder met diven.

ofzoiets

snaarplukker
18 juli 2009, 14:52
Als je de gitaar in de gewone EADGBE stemming hebt en de veren zover ingedraaid hebt zodat de tremelo vlak op op de body rust, zal die zo ook blijven bij andere drop stemmingen. Blokjes hout ertussen zetten kan invloed op de sustain hebben. De tremmeloblok wordt dan gedempt waardoor de specifieke Stratklank verloren gaat.

Heynis
18 juli 2009, 15:52
Voor alles is een oplossing, in dit geval lijkt de 'Tremel-no' me een goede. Zie: http://www.tremol-no.com/products.asp

Edit: te koop bij Vox Humana (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/index.php?cPath=139_181&sort=2a)

LucaBrasi
18 juli 2009, 19:14
Als eigenaar van 2 Lukes en ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat het monteren van een extra veer voldoende is. (ja goed en daarna fatsoenlijk afstellen natuurlijk). BTW ik heb ze allebei zwevend afgesteld staan en heb weinig problemen met wisselen van e naar drop d, zolang je t niet te snel achter elkaar doet levert het bij mij geen problemen op.

Succes!

hole
18 juli 2009, 22:37
Als eigenaar van 2 Lukes en ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat het monteren van een extra veer voldoende is. (ja goed en daarna fatsoenlijk afstellen natuurlijk). BTW ik heb ze allebei zwevend afgesteld staan en heb weinig problemen met wisselen van e naar drop d, zolang je t niet te snel achter elkaar doet levert het bij mij geen problemen op.

Succes!


Thanks,

weet niet wat je bedoelt met 'niet te snel achter elkaar doen' bedoelt.

Ik wil vrij snel (als in, tijdens een optreden ) kunnen wisselen van tuning.

Ik ga gewoon een extra veer erin gooien. Dat intoneren lukt me nog wel denk ik.

LucaBrasi
19 juli 2009, 05:10
Thanks,

weet niet wat je bedoelt met 'niet te snel achter elkaar doen' bedoelt.

Ik wil vrij snel (als in, tijdens een optreden ) kunnen wisselen van tuning.

Ik ga gewoon een extra veer erin gooien. Dat intoneren lukt me nog wel denk ik.

Wat jij zegt, tijdens een optreden, is wat ik bedoel. Als je er een extra veer in zet komt het helemaal goed. Naast de intonatie is er ook grote kans dat je de actie wat moet bijstellen, maar als het goed is heb je het in een kwartiertje max geregeld!

Quicksilver
19 juli 2009, 13:39
Ik weet niet 100% zeker of dit is wat je zoekt, maar volgens mij wel:

EVH Drop D Tuner 'EVH D-Tuna'

http://www.americanmusical.com/ProductImages/Large/p26586.jpg

Klein blokje, aantrekken dan gaat je E snaar naar D. Indrukken en je zit weer op E. :ok:

Plant
19 juli 2009, 17:03
Een Drop D Tuner is bij EVH nodig om andere reden.
Eddie heeft een locking nut en dan stem je meer niet zo maar even naar D of terug naar E.

Plus Eddie gebruikt zijn trem alleen maar downward (Diver Down :seriousf: ).

Geen zwevende trem dus, anders zou hij alsnog last krijgen van ontstemming van alle snaren als hij de Drop D Tuner gebruikt.

Quicksilver
20 juli 2009, 12:33
Een Drop D Tuner is bij EVH nodig om andere reden.
Eddie heeft een locking nut en dan stem je meer niet zo maar even naar D of terug naar E.

Plus Eddie gebruikt zijn trem alleen maar downward (Diver Down :seriousf: ).

Geen zwevende trem dus, anders zou hij alsnog last krijgen van ontstemming van alle snaren als hij de Drop D Tuner gebruikt.

Ok sorry (a)
Dát wist ik dan weer niet .. :seriousf:

stratie
20 juli 2009, 13:06
En we hebben het hier over een vintage trem, en niet een Floyd...:cheerup:

hole
22 juli 2009, 13:14
Bedankt voor alle tips mensen.

Heb er een veer bijgedaan en opnieuw geïntoneerd. Opgelost dus :ok: