PDA

View Full Version : Doublecut projectje



Ganjaman
17 juli 2009, 09:11
Luitjes,

Tijdje geleden dat ik wat op dit forum post (en volgens mij de eerste keer in dit onderdeel).

Ik heb een bouwpakketje besteld bij een duitse firma van een PRS model.
itt de saga pakketjes heeft deze een korina body (al lijkt het me eerder nato/meranti, maar dat terzijde: gaat om de klankkleur itt basswood).
Ook is het een gelijmde neck, dus dat lijkt me al erg leuk om eens te doen.

echter: de gaten voor de brug en tailpiece zijn nog niet voorgeboord, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

linkje:
http://www.topsoundseller.com/gitarrenbausatz-bakers-styleguitarkit-bkgkprd-p-743.html

ik verwacht het pakketje vandaag :)

barno
17 juli 2009, 09:43
de plaats van gaten voor de studs van de brug (en tailpiece) bepalen ahv de mensuur: dit pas doen NA dat je de neck hebt ingelijmd.

werk met drie lijnen:middellijn en lijn voor de hoge en lage E

liefst een kolomboor gebruiken.

succes

Ganjaman
17 juli 2009, 10:39
ok bedankt.
Zou je iets uitgebreider kunnen zijn aub, hoe ik qua lijnen en afstanden te werk kan gaan als de neck er op zit?
dankje

barno
17 juli 2009, 10:55
Je zou eerst moeten weten wat de mensuur is. lijkt me 24,75 (gibson) of 25 inch (prs mensuur). Misschien staat het erbij, anders even naar stewmac fretcalculator : daar kan je maten ingeven of bekijken en vergelijken met de posities van de fretjes.

dan tuners en topkam der voorlopig opzetten en met twee koordjes ipv de dunne en dikke e-snaar richting brug. Adh van de scale length (afstand vanaf de plaats waar de snaren de topkam verlaten tot waar ze de zadels raken) trek je eerst een dwarse lijn op de plaats waar de brugzadels moeten komen. met behulp van de koordjes (die op de juiste plaats - daar waar je snaren komen, dus op een redelijke afstand van de rand van het fretboard) over je topkam lopen naar de zadels van dunne en dikke E, kan je de exacte positie van de brug bepalen. Ifv van de intonatie zet je de brug vervolgens nog enkele mm naar voren aan de kant van de hoge E.

Mocht je een gitaar in huis hebben met dezelfde mensuur, gebruik die dan ter controle

succes

Ganjaman
17 juli 2009, 14:30
dankje,

Pakketje is binnen, zal ff foto's gaan schieten.
er zit geen top op, body lijkt mij 2 delen, kan de houtsoort niet helemaal bepalen (lijken me ook 2 verschillende houtsoorten)

ben ff plaatjes schiet'n!

Ganjaman
17 juli 2009, 15:50
hier de plaatjes:
http://i28.tinypic.com/bdv576.jpg
http://i29.tinypic.com/rji0bd.jpg
http://i31.tinypic.com/15mg56q.jpg
http://i25.tinypic.com/2uelclc.jpg
http://i26.tinypic.com/25kqtyf.jpg

Ganjaman
21 juli 2009, 09:43
zo,
Zaterdag met mn schoonvader 7 mm van de hiel van de hals gefreesd (freboard lag te hoog), body en hals in de waterbeits gezet een paar keer om het geheel wat te kleuren.
Hals ingelijmd, zit nu muurvast.
4 gaten geboord (brug en tailpiece).

tis zeker geen sagapakket, ze gaan er wel van uit dat je zelf ook nog wat doet, maar het materiaal is daarentegen zeer goed voorzover ik nu kan beoordelen!

vandeweek nog wat waterbeits erop, opschuren en blanke celluloselak erop.
erg leerzaam projectje tot nu toe!

Ike57
21 juli 2009, 09:52
dankje,

Pakketje is binnen, zal ff foto's gaan schieten.
er zit geen top op, body lijkt mij 2 delen, kan de houtsoort niet helemaal bepalen (lijken me ook 2 verschillende houtsoorten)

ben ff plaatjes schiet'n!

Body is inderdaad in twee delen maar dat hoeft niet te betekenen dat het twee verschillende houtsoorten zijn. Het lijkt met stug dat ze dat doen en zo te zien is dat ook niet zo.
Hout is uiteraard een natuurprodukt, dus kleurverschillen heb je altijd. Ik denk dat het wel dezelfde houtsoort is maar niet uit hetzelfde stuk.

Ganjaman
21 juli 2009, 10:02
Body is inderdaad in twee delen maar dat hoeft niet te betekenen dat het twee verschillende houtsoorten zijn. Het lijkt met stug dat ze dat doen en zo te zien is dat ook niet zo.
Hout is uiteraard een natuurprodukt, dus kleurverschillen heb je altijd. Ik denk dat het wel dezelfde houtsoort is maar niet uit hetzelfde stuk.
ja, tot die conclusie kwamen ik en mn schoonvader zaterdag ook, t ene stuk is gewoon wat donkerder.
(donkere helft wat minder waterbeits geven, zodat ik toch een doorzichtige finish kan gebruiken ;) )

Koot
21 juli 2009, 10:19
Je zou eerst moeten weten wat de mensuur is. lijkt me 24,75 (gibson) of 25 inch (prs mensuur). Misschien staat het erbij, anders even naar stewmac fretcalculator : daar kan je maten ingeven of bekijken en vergelijken met de posities van de fretjes.



Om de mensuur te weten te komen meet je de afstand van de topkam tot het midden van de 12e fret. Die vermenigvuldig je met twee, dan weet je de mensuur.
Van daaruit kan je met de Stewmac fretcalculator, die Brano noemt, de positie van de brug bepalen. Je moet namelijk nog een kleine compensatie toevoegen aan de snaarlengte. Voor de dikke E snaar ietsje meer dan voor de dunne E snaar. Maar dat vind je bij de Stewmac fretcalculator.

Veel succes ermee.

snaarplukker
21 juli 2009, 10:31
Je zou eerst moeten weten wat de mensuur is. lijkt me 24,75 (gibson) of 25 inch (prs mensuur). Misschien staat het erbij, anders even naar stewmac fretcalculator : daar kan je maten ingeven of bekijken en vergelijken met de posities van de fretjes.

dan tuners en topkam der voorlopig opzetten en met twee koordjes ipv de dunne en dikke e-snaar richting brug. Adh van de scale length (afstand vanaf de plaats waar de snaren de topkam verlaten tot waar ze de zadels raken) trek je eerst een dwarse lijn op de plaats waar de brugzadels moeten komen. met behulp van de koordjes (die op de juiste plaats - daar waar je snaren komen, dus op een redelijke afstand van de rand van het fretboard) over je topkam lopen naar de zadels van dunne en dikke E, kan je de exacte positie van de brug bepalen. Ifv van de intonatie zet je de brug vervolgens nog enkele mm naar voren aan de kant van de hoge E.

Mocht je een gitaar in huis hebben met dezelfde mensuur, gebruik die dan ter controle

succes
Mensuurlengte is afstand binnenkant brugzadel tot hart 12e fret x 2.
Afstand hart brug hoge E is mensuurlengte, afstand hart brug lage E is mensuurlengte + 4 mm.
Met jouw uitleg heb ik het idee dat de brug te ver naar voren staat.

Ganjaman
21 juli 2009, 16:13
hm, ik ben inderdaad uitgegaan van de 12e FRET echt.
maar is volgens mij met de brugzadeltjes wel te verhelpen (hoop ik)