PDA

View Full Version : Acoustisch gitaar met microfoon



Megadeth22
17 juli 2009, 00:35
Het lukt me gewoon niet! Ik heb een microfoon, die gaat via mijn Line 6 pod Ux1 richting mijn programma'tje Garageband. Het ding is dat mijn microfoon heel weinig geluid oppikt (?). Ik moet hem dus heeeel hard zetten in mijn programma en heel dicht erbij gaan zitten wil er beetje geluid te horen zijn. Daardoor hoor ik ook een constante zachte ruis op de achtergrond. Weet iemand de oplossing? Ik upload nu een geluids-dingetje, dan hoor je de ruis. (En ook de keren dat ik iets te hard speel en je zo'n THUMP hoort).

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=861781&songID=7840750

Excuses voor fouten, en ja bij POD Farm heb je een sound gate / noise gate. Maar die heb ik op 't maximum staan. Als ik 'm hoger zet dan valt soms het geluid weg :(

JvD.
17 juli 2009, 01:47
laat me raden, sm57?

Megadeth22
17 juli 2009, 01:53
laat me raden, sm57?
Samson Q7.

JvD.
17 juli 2009, 01:57
toevallig heb ik die ook =D
ten eerste is het niet de beste mic. tentweede is het een mic die gemaakt is voor toch wel flink wat volume. je doet dus niets fout.

Megadeth22
17 juli 2009, 02:06
toevallig heb ik die ook =D
ten eerste is het niet de beste mic. tentweede is het een mic die gemaakt is voor toch wel flink wat volume. je doet dus niets fout.
Ik ging sowiso niet voor de beste mic mja.. zonder ruis een beetje degelijk opnemen had ik wel verwacht. :makeup:
Nouja ik probeer 't morgen nog maar een keer.. net ietsjes verder van het klankgat vandaan. Die ruis kom ik toch niet vanaf denk ik..

JvD.
17 juli 2009, 02:10
er zit een hele mooie plugin in adobe audition waarme je een stukje van alleen het ruis kunt selecteren. dat analyseert hij dan en verwijderd ie uit de hele track. het werkt verbazingwekkend goed.

Han S
17 juli 2009, 09:59
Mooi gespeeld, maar ik denk dat je de microfoon te dicht bij het klankgat hebt geplaatst. De standaard benadering is een centimeter of dertig ter hoogte van de 12e fret, maar wat ook goed werkt is vanaf de schouderhoogte. Als je dan een goede preamp hebt gaat dat nog helemaal niet slecht klinken.

Goedkope microfoons hoeven per definitie niet sslecht te klinken, ik hoorde een opname van een akoestische bas, opgenomen met een Behringer mic van 35 euro en dat klonk super. De Samson CO2 is een condensatormic van 50 euro en die kan heel goed en vooral helder klinken. Plaatsing maak veel verschil en experimenteren is de enige optie.

Megadeth22
17 juli 2009, 10:31
Mooi gespeeld, maar ik denk dat je de microfoon te dicht bij het klankgat hebt geplaatst. De standaard benadering is een centimeter of dertig ter hoogte van de 12e fret, maar wat ook goed werkt is vanaf de schouderhoogte. Als je dan een goede preamp hebt gaat dat nog helemaal niet slecht klinken.

Goedkope microfoons hoeven per definitie niet sslecht te klinken, ik hoorde een opname van een akoestische bas, opgenomen met een Behringer mic van 35 euro en dat klonk super. De Samson CO2 is een condensatormic van 50 euro en die kan heel goed en vooral helder klinken. Plaatsing maak veel verschil en experimenteren is de enige optie.
Helemaal gelijk alleen als ik 'm inderdaad dertig centimeter ter hoogte van de 12e fret houdt dan pikt hij zo weinig geluid op. Vandaag (lees: vanmiddag) ga ik proberen 'm net ietsje verder van 't klankgat neer te zetten, hopelijk heeft 'ie dan iets minder bas, maar wel nog een vol geluid.

@ Meneer Scarf; is dat een gratis programma c.q kan dat op een mac?

Harald
17 juli 2009, 11:09
Plaatsing is ontzettend belangrijk, maar ruisproblemen los je er niet mee op. Heeft die Linepod nog een microfoon voorversterker erin zitten? Dan zou je daar het signaal moeten oppeppen voordat je het opnameprogramma ingaat.

Het nadeel van te close miken bij een akoestische gitaar is dat je heel dicht op de top ook heel sterk EQ'd door heel minimale verplaatsing van de mic, wat dus ook gebeurt als je net iets anders gaat zitten tov de microfoon, terwijl je speelt.

Als je pod ook fantoomvoeding en mic preamp heeft zou een betere mic ws. toch de enige echt goede oplossing zijn. (en zo'n Samson CO2 is al behoorlijk ruisvrij en niet zo duur) Ruis wegfilteren is natuurlijk leuk, als het echt niet anders kan, maar dat lijkt me toch altijd invloed te hebben op je sound.

harrie-beton
17 juli 2009, 11:17
Ik heb ook een pod en zal eens kijken of een condensator mic te gebruiken is. Je pre amp moet omhoog en je phantoomvoeding moet aan natuurlijk.

Megadeth22
17 juli 2009, 11:27
Ik heb de Ux1, en volgens mij heeft alleen de Ux2 fantoomvoeding. Ik heb wel een aparte input ding op mijn Ux1 voor microfoons...

Han S
17 juli 2009, 11:50
Als je een condensator gebruikt moet je weten dat een kleinmembraan meestal meer ruist dan een grootmembraan.

Megadeth22
17 juli 2009, 12:51
Als je een condensator gebruikt moet je weten dat een kleinmembraan meestal meer ruist dan een grootmembraan.
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/5553.html

Er staat dat het een dynamische microfoon is (Ik weet niet zoveel van microfoons af, ben naar een muziekwinkel geweest en die hebben mij deze aangeraden). Maar er staat zelfs in de beschrijving dat het signaal/ruis verhouding verbeterd is :makeup:
Volgens mij doe ik dus iets fout.

JvD.
17 juli 2009, 13:14
nogmaals, jou mic is idd een dynamische mic. deze is bedoelt om recht voor de mond van een zanger te zitten.
je gaat hier nooit een echt goede akoestische gitaar opname mee maken.

Han S
17 juli 2009, 13:57
Maar de wat betere dynamische microfoons zijn ook behoorlijk stil hoor en sommige condensators ruisen heel wat meer dan bijvoorbeeld een Sennheiser MD441.

Harald
17 juli 2009, 14:05
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/5553.html

Er staat dat het een dynamische microfoon is (Ik weet niet zoveel van microfoons af, ben naar een muziekwinkel geweest en die hebben mij deze aangeraden). Maar er staat zelfs in de beschrijving dat het signaal/ruis verhouding verbeterd is :makeup:
Volgens mij doe ik dus iets fout.

Op de UX1 kun je zo te zien niets regelen aan dat microfoon kanaal, maar even een stomme vraag. Gebruik je een microfoonkabel die aan allebei de kanten XLR connectors heeft, of plug je op de UX1 met een jack in? Als je met een jack inplugt zal dat kastje waarschijnlijk line nivo verwachten, en dat krijg je met een dynamische microfoon niet.

Megadeth22
17 juli 2009, 14:31
Op de UX1 kun je zo te zien niets regelen aan dat microfoon kanaal, maar even een stomme vraag. Gebruik je een microfoonkabel die aan allebei de kanten XLR connectors heeft, of plug je op de UX1 met een jack in? Als je met een jack inplugt zal dat kastje waarschijnlijk line nivo verwachten, en dat krijg je met een dynamische microfoon niet.
Om het maar even "dom" neer te zetten, ik heb een kabel met drie gaatjes die gaat in mijn microfoon, aan de andere kant heeft die kabel drie tandjes en die gaat in de Mic input voorop de ux1. Op de ux1 kun je wel "Mic Gain" regelen.

edit: Het is in principe ook een zangmicrofoon, maar de lieve meneer heeft mij gezegd dat je er ook gewoon goed gitaar mee kon opnemen. Dat is waar, het geluid klinkt super maar RUIS?

Harald
17 juli 2009, 15:20
OK, dan is dat gewoon een normale microfoonkabel met XLR. Dat klopt dus gewoon.

Als er winst te behalen valt met de spullen die je hebt zit dat vooral in de instellingen van je opname software (opname level, dus een versterking of verzwakking van het binnenkomende signaal) op de pc en de mic gain (versterking voordat je de pc binnenkomt). Als je de mic gain nu erg ver open had staan zou je eens kunnen proberen wat gebeurt als je die wat terugschroeft en dan de opname in je recording software versterkt bij het mixen. Stond de gain nu juist vrij laag, probeer dan eens de gain hoger te zetten, en mocht de opname dan vervormen het opname nivo wat terug zetten .

Megadeth22
17 juli 2009, 16:56
Hmm ben al aan het puzzelen geweest.. maar het geluid klinkt goed maar ik moet het geluid ZO hard versterken.. klopt echt niet. Bij POD Farm versterk ik toon 1 en toon 2 al met 18+ db, en dan hoor ik pas duidelijk de gitaar. :makeup:

Nou vanmiddag nauwelijks tijd gehad, dat wordt morgenochtend.
Sowiso dank voor alle responses tot nu toe :grouphug:

bert k
18 juli 2009, 13:50
nogmaals, jou mic is idd een dynamische mic. deze is bedoelt om recht voor de mond van een zanger te zitten.
je gaat hier nooit een echt goede akoestische gitaar opname mee maken.
Dit is echt een hardnekkige misvatting. De gevoeligheid van een mic heeft niets te maken met dynamisch of condensator. Ze verschillen qua klank, dat wel, maar met een dynamische kan je precies hetzelfde doen als met een condensator.

Megadeth22
18 juli 2009, 15:13
Ok heb nu de microfoon ietsje verder weg gezet, dus het boemdende geluid is weg. Ik zit nu alleen wel met een ruis probleem van hier tot Tokyo. :(

(Die ruis hoor je door een koptelefoon vijf keer beter als door normal boxje)

bert k
18 juli 2009, 15:26
Dat moeten we eens testen. Als je de mic klaarzet voor opname, en je hebt je koptelefoon op, ruist het dan? Zo ja, maak de microfoon los, kabel eruit, ruist het nu nog? Als de ruis nu weg is, dan ligt het aan de microfoon, als de ruis er nog zit, zou het aan je interface kunnen liggen.

Probeer eerst maar, dan kijken we verder.

Megadeth22
18 juli 2009, 15:33
Dat moeten we eens testen. Als je de mic klaarzet voor opname, en je hebt je koptelefoon op, ruist het dan? Zo ja, maak de microfoon los, kabel eruit, ruist het nu nog? Als de ruis nu weg is, dan ligt het aan de microfoon, als de ruis er nog zit, zou het aan je interface kunnen liggen.

Probeer eerst maar, dan kijken we verder.
Daar begint het "probleem" al een klein beetje. Mijn koptelefoon is niet afgesloten zeg maar. Maar ik weet 99% zeker dat er inderdaad wel wat ruis is. Of dat komt omdat ik de microfoon zo "hard" moet zetten of omdat dat echt aan de microfoon zelf ligt.. geen idee.

Ik upload hetzelfde nummertje nog een keer op soundclick. Als ik dit over mijn boxen (Box eigenlijk, Apple geval) afspeel hoor ik eigenlijk geen ruis. Zodra ik dit door mijn koptelefoon hoor wel..

Megadeth22
18 juli 2009, 15:37
http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=861781&songID=7847063

(En dan op Hi-fi). Echt door mijn box klinkt (voor mij in ieder geval) fantastisch. Ruis hoor je nauwelijks, en die hoor je al helemaal niet als je 't niet weet. Maar door de koptelefoon..

bert k
18 juli 2009, 16:44
Ok, hm, duidelijk, min of meer...

Ik hoor de ruis die je bedoelt. Ga er maar vanuit dat je box niet genoeg hoog weergeeft om die ruis duidelijk te laten horen.

Maar er is iets geks mee. De ruis varieert naar gelang het volume harder of zachter is. Dus op momenten dat je gitaar even niet klinkt hoor je ook geen ruis. Ik denk nu toch aan de microfoon die niet zo best is. Kan je niet eens bij iemand een andere mic lenen? Gewoon een SM58 zou al een prima vergelijking zijn.

Megadeth22
18 juli 2009, 17:04
Ok, hm, duidelijk, min of meer...

Ik hoor de ruis die je bedoelt. Ga er maar vanuit dat je box niet genoeg hoog weergeeft om die ruis duidelijk te laten horen.

Maar er is iets geks mee. De ruis varieert naar gelang het volume harder of zachter is. Dus op momenten dat je gitaar even niet klinkt hoor je ook geen ruis. Ik denk nu toch aan de microfoon die niet zo best is. Kan je niet eens bij iemand een andere mic lenen? Gewoon een SM58 zou al een prima vergelijking zijn.
Maat van me heeft of een Sm57 of 58.. zal inderdaad maar eens vragen. Dank voor de reactie!

Han S
18 juli 2009, 18:34
Dit is echt een hardnekkige misvatting. De gevoeligheid van een mic heeft niets te maken met dynamisch of condensator. Ze verschillen qua klank, dat wel, maar met een dynamische kan je precies hetzelfde doen als met een condensator.

Ik gebruik een SM57 als talkback microfoon en die ligt in de opnameruimte. Als je daar naar luistert op het moment dat de drummer bezig is sta je nog versteld van het hoog dat uit zo'n dynamisch ding komt.

Persoonlijk vind ik veel condensators veel te helder klinken, een ribbon is dan de oplossing, dynamisch en geen massa van een spoeltje dat ook 18.000 keer per seconde moet heen en weer trillen.

Twizz
31 juli 2009, 23:25
Ok, hm, duidelijk, min of meer...

Ik hoor de ruis die je bedoelt. Ga er maar vanuit dat je box niet genoeg hoog weergeeft om die ruis duidelijk te laten horen.

Maar er is iets geks mee. De ruis varieert naar gelang het volume harder of zachter is. Dus op momenten dat je gitaar even niet klinkt hoor je ook geen ruis. Ik denk nu toch aan de microfoon die niet zo best is. Kan je niet eens bij iemand een andere mic lenen? Gewoon een SM58 zou al een prima vergelijking zijn.

Ja dat is gewoon te wijten aan Noise Gate(ik meende dat de TS die enabled had)

De ruis is dus aanwezig maar word weggenomen door Noise Gate wanneer er niet gespeeld word.

Probeer eens een andere microfoonkabel, misschien zijn er bekenden in je omgeving die duurdere kabels hebben?
En is de kabel kort genoeg(een kabel moet om maar iets te noemen geen 20meter lang zijn als je maar 2 meter echt nodig hebt)

Jedeel
1 augustus 2009, 02:28
@ Meneer Scarf; is dat een gratis programma c.q kan dat op een mac?

Ik reageer hier maar even op (ivp Scarf, al denk ik dat je JvD bedoeld...).
Adobe Audition is geen gratis prgm, erg duur zelfs. Voor zover ik weet ook alleen voor Windows.

Misschien dat anderen hiero voor de Mac een soortgelijk prgm weten?

Maar ik denk dat je beter de bron v.d. ruis kan gaan aanpakken/opspeuren.
Audition haalt uiteraard ook wel bepaalde hoge frequenties uit je opname.
Al is het wel een mooi prgm!

Succes!

Megadeth22
2 augustus 2009, 14:53
Nog een bumpje want ik word er ontiegelijk aggressief van.
Zoals gezegd, het geluid is goed. Alleen de ruis.
Ik moet mijn Mic Gain op de Ux1 en alle opname levels in mijn programma op MAX zetten en dan hoor je de gitaar pas als je er 15 cm vanaf zit met je klankgat (van de microfoon). Als ik dat doe hoor ik een hele harde ruis.

Wil die ruis weg, dan moeten alle opname levels omlaag etc. En dan hoor je de gitaar gewoon niet meer.

Dus ik neem aan dat die lieve verkoper-meneer mij iets verkeerds in de handen heeft geschoven? Hij werkt voor zang namelijk goed. Voor gitaar dus niet.