PDA

View Full Version : Hangen



aaronstonebeat
16 juli 2009, 19:25
Ik ben sinds april vorig jaar aan het zelfbouwen en onderhand begon mijn werkhok onaangenaam vol te raken met gitaren. Vandaag heb ik dus maar eens een aantal eenvoudige doch stevige beugels gemaakt om er een aantal aan de muur te kunnen hangen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QUMNAVSL-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-44XNNHQV-D.jpg

Twee schieten er nog over (eigenlijk drie, in dat blauwe koffertje zit er ook nog een maar die kan sowieso niet hangen), m'n muren beginnen vol te raken ;) De Epi staat sowieso tegenwoordig bijna altijd in huis voor zoonlief om te oefenen. De klassieke gitaren (zit ook nog een fikse opknapper bij) hangen op klassieke wijze met een stukje snaar aan een haakje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-37LS8XID-D.jpg

Kostte natuurlijk weer geen drol :D Een kleine 2 meter plank (10 x 2,2 cm), 24 schroeven en wat lijm om de beugels ineen te zetten en 6 schroeven met pluggen om ze op te hangen.

budje
16 juli 2009, 19:26
You cheap fuck!

Geweldige oplossing weer :seriousf:

Martijn-w
16 juli 2009, 19:32
Een vriend van mij heeft nog een goedkopere oplossing. Gewoon 4 spijkers in de muur en daar je gitaar tussen hangen.
Maar deze manier is toch net iets eleganter :P

aaronstonebeat
16 juli 2009, 19:42
Een vriend van mij heeft nog een goedkopere oplossing. Gewoon 4 spijkers in de muur en daar je gitaar tussen hangen.
Maar deze manier is toch net iets eleganter :P

Ha, baas boven baas :D
Maar spijkers krijg ik hier toch niet de muur in. Bovendien hangen ze nu allemaal vrij van de muur; ze steunen alleen bij de verbreding van de kop op 2 punten, op afgeronde stukjes eikenhout.

Saf
16 juli 2009, 19:45
dat is een mooie oplossing. Ben net van gitaarkamer verwisseld (mijn vrouw wilde mijn gitaarkamer als studeerkamer. Daar hingen 15 gitaren i nde muur. Nu heb ik er 27 hangen. Maar die haken die i kgekocht heb (van K&N) kosten 8 euro per stuk. Dus dat tikt wel aan.

Heb nu een muur waar ik drie rijen heb hangen. De middelste rij verspringt dan tussen de andere twee. Ziet erg gitaarwinkel achtig uit maar heerlijk. Wat nou vaal behang, who cares?

Met vier spijkers ophangen zou ik niet zo snel doen. Al hangen mijn famossen aan een enkele schroefhaak aan de muur naast de trap omhoog.

aaronstonebeat
16 juli 2009, 19:55
dat is een mooie oplossing. Ben net van gitaarkamer verwisseld (mijn vrouw wilde mijn gitaarkamer als studeerkamer. Daar hingen 15 gitaren i nde muur. Nu heb ik er 27 hangen. Maar die haken die i kgekocht heb (van K&N) kosten 8 euro per stuk. Dus dat tikt wel aan.

Heb nu een muur waar ik drie rijen heb hangen. De middelste rij verspringt dan tussen de andere twee. Ziet erg gitaarwinkel achtig uit maar heerlijk. Wat nou vaal behang, who cares?

Met vier spijkers ophangen zou ik niet zo snel doen. Al hangen mijn famossen aan een enkele schroefhaak aan de muur naast de trap omhoog.

Saf, ik lees net elders over je collectie (indrukwekkend!). Waar laat je die andere +/- 100 dan ? Ik zou me werkelijk geen raad weten.

Op spijkers zal ik ook niet snel overstappen. Ik baal elke keer weer van ieder nieuw krasje; ondanks dat ik weet dat het onvermijdelijk is.

Saf
16 juli 2009, 20:47
22 famos/venlonia's aan de muur langs de trap naar zolder (2 mandolienes en 3 banjoettes inbegrepen)

30 venlonia's/famos/magic tussen de dakspanten op zolder opgehangen.

25 bassen en 2 gitaren hangen aan de muur in de gitaarkamer 13 staan er in diverse houders op de gitaarkamer en nog eens 8 staan tegen de muur aan.

Onder in de huiskamer staan de 2 gitaren en de bas van mijn vrouw en ligt een oude spaanse gitaar van mij zelf.

Dat zijn er 99 dacht ik. Liggen er nog een paar in een kast op zolder, een rijtje is uitgeleend aan diverse personen en een paar liggen momenteel in onderdelen te wachte no pverder vooruit gang.

Eentje is in bouwproces in Bels :)

En dan vergeet ik nog bijna alle andere snaarinstrumenten die her en der als decoratie door het huis zwerven van ukelele tot balalaika tot harp tot contrabas etc zullen ook nog wel zo'n 35 stuks zijn. Die colelctie gaat er denk ik uit. Begint lichtelijk overkill te worden hier in huis.

rock 'n roll
16 juli 2009, 21:20
Groter huis kopen?
Mijn moeder begon al te klagen toen ik een 2de elektrische wou kopen :seriousf:

barno
16 juli 2009, 21:34
shit saf, impressive man

ik heb hier en daar ook wat haken hangen maar zit altijd met het probleem dat daar enkel gitaren met symetrische kop goed in hangen, de strats, tele's enz... gaan daar scheef in hangen. en ik ben niet het type dat voor elke gitaar een vast plaatsje heeft :)
haken heeft een vriend voor me gelast

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/DSC01648.jpg

mijn oplossing is niet zo mooi maar het werkt wel: heb van die rekjes waar telkens 5 gitaren in kunnen, op twee vierkante meter kan je heel wat gitaren kwijt) nadeel is wel dat het geen show off ding is, je kijkt op de zijkant van de gitaren.
rekjes zijn goedkoop, ik geloof iets van 25 euro

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/DSC01642.jpg

Saf
16 juli 2009, 21:55
zo'n rekje heb ik ook. Toen ik nog neit zoveel gitaar had hangen kon ik met passen en meten soms wel 10 gitaren in een 5 gitaren rekje. Moet toch wat als je aan plaats gebrek leid. En ik wieiger om in de huiskamer ook gitaren op te gaan houden o pde begaande grond lijkt het allemaal nog erg onschuldig :)

Vraag me altijd af hoe mede verzamelaars dat doen. Heb er ook we leens aan gedacht o mde gitaren schuin aan de muur te hangen zoals in winkels maar dan kun je ze niet meer goed zien dus dat valt ook af voor mij.

barno
16 juli 2009, 23:48
Saf, denk na man ...
waar heb je nog massa's plaats? ...
je plafonds!
hele plafond in velcro, wat strips op de backs en hopla :)

aaronstonebeat
16 juli 2009, 23:56
Let maar niet op mij.
Ik stel me plots voor dat ik in een band speel waarin iedereen en alles aan het plafond hangt. Liefst met super velcro dan :D

Ik vraag me echt af hoe dat zou aanvoelen. Als je eenmaal gewend bent aan de situatie, met een soort band onder het kruis door om je gitaar op te houden. En je hangt elkaar dan aan te kijken, met het eventuele haar schijnbaar recht omhoog :seriousf:
Zou je nog kunnen spelen dan ?

soup
17 juli 2009, 00:10
nadeel is wel dat het geen show off ding is, je kijkt op de zijkant van de gitaren.


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/DSC01642.jpg

Wat zeg je? Je ziet je gitaren misschien niet maar de zijkanten van sommige gitaren zeggen al genoeg (voor 'kenners') en dit ziet er ZO cool en stoer uit. :noob:

barno
17 juli 2009, 00:24
ik pak meestal zo'n rekje mee op grotere podia, er zitten dan een 4tal gitaren in. makkelijk om zo hele zootje op te pakken (met twee man) en op of af podium te dragen, wel trrricky, struikelen op een podium vol kabels is helemaal niet moeilijk ...
enne ja, 4 is veel, maar ik heb een ES nodig, een volle plank plus backup en eentje voor slide, ik heb verdoeme meer gedoe dan de drummer:)

barno
17 juli 2009, 00:27
Let maar niet op mij.
Ik stel me plots voor dat ik in een band speel waarin iedereen en alles aan het plafond hangt. Liefst met super velcro dan :D

Ik vraag me echt af hoe dat zou aanvoelen. Als je eenmaal gewend bent aan de situatie, met een soort band onder het kruis door om je gitaar op te houden. En je hangt elkaar dan aan te kijken, met het eventuele haar schijnbaar recht omhoog :seriousf:
Zou je nog kunnen spelen dan ?

haargewijs zou er bij mij geen zak veranderen, bij jou daarentegen :seriousf:

Saf
17 juli 2009, 18:05
Saf, denk na man ...
waar heb je nog massa's plaats? ...
je plafonds!
hele plafond in velcro, wat strips op de backs en hopla :)

Yep aan het plafond op zolder hangen er al 30 tussen de zolderbalken. Als mijn vrouw studeer kamertje onder heeft ingericht kan ik aan een kant ook nog een rij erbij hangen das weer zo'n 10 gitaren.

De rechte plafond dat word te druk. Ben ooit eens bij iemand binnen geweest die had een huge gitaarkamer. En die had zelfs de vloer een centimeter of 15 ofzo verhoogt op balken liggen. Met daaronder Gitaren en dan lliep je op plexiglas. Zaggaaf uit maar dat gaat me echt tever. Die had Een kamertje zonder ramen (inbraakveilig) maar wel ee nschuindag. Dat zijn dus 7 vlakken waar gitaren aan hongen met twee amps en een bura met computer in het midden. Mafkees.

Ben aan het twijfele nwaar het was of in de buurt van arhem of i nde buurt van hoogeveen. Tis alweer long time ago