PDA

View Full Version : Gitaar laten bouwen.



Madcow
16 juli 2009, 15:35
Een goeie middag iedereen.

Ik beschik aankomende maand een mooi budget. En ik zou graag een gitaar laten maken. Aangezien mijn droomgitaar niet word gemaakt. Warmoth valt helaas af omdat ze geen set neck leveren. Het liefste zoek ik een bouwer in Nederland die een gitaar voor me kan laten bouwen voor ongeveer 1000 euro. Het zijn echt geen speciale specs. Sterker nog. het is eigenlijk een cort m-600 in een ander jasje.(dubble cut mahonie gitaar.)

Dus... Naar welke bouwers moet ik kijken? Een vriend van me zei dat ik bij Ran guitars kan kijken. Maar ik kan nergens een prijs vinden.(En ze zijn niet Nederlands)

Alle specs op een rijtje:

Set in neck.
Duel humbuckers.
Tom brug.
Maple fretboard.
Mahonie body.
Abalone inleg.(body, neck en headstock)
25,75 neckscale.

Ben je een bouwer of ken je ereen? Reageer dan eens voor de grap!

marc_o
16 juli 2009, 15:54
Setneck en gelakt voor ongeveer € 1000,-? Ik zeg niet dat het niet lukt, maar ik denk dat het niet onverstandig is een klein beetje bij te sparen, want als je voor zelfbouw gaat kun je beter iets helemaal naar je smaak laten maken en ik denk niet dat je het redt voor dat budget.

Beste bouwer naar mijn menieng is Zwier, ik heb er nu 3 en dat worden er zeker meer.

Orgasmocaster
16 juli 2009, 15:55
Musikraft?

is wel niet nederlands, maar waarschijnlijk wel ruim binnen je budget.

Malle Eppie
16 juli 2009, 15:59
Bo-El van Huub Boel. Krijgt goede recensies.

www.huubboel.nl geloof ik, staat hier ook op de startpagina.

barno
16 juli 2009, 16:27
wil je'm gelakt of in olie?
'k weet niet of professionele bouwers daar een prijsverschil voor hebben, maar het zou moeten want lakken is een heel pak meer werk

Madcow
16 juli 2009, 16:41
ik had hem graag gelakt. Ik weet effe niet hoe cort het heeft. maar zoals die het hebben wil ik hem.

marc_o
16 juli 2009, 17:01
Klinkt misschien lullig, maar dan koop je beter die Cort.

Mitch
16 juli 2009, 17:05
Ja, je vindt dat je over een mooi budget beschikt en dat is ook wel zo, maar niet voor een handgebouwde gitaar met de specs die je beschrijft. Een goede gitaarbouwer rekent liever iets meer dan het absolute minimumloon.

barno
16 juli 2009, 17:09
gelakt, met inlay overal, mmm denk niet dat je dat gedaan krijgt van een professional voor die prijs, mss moet je maar es wat offertes vragen, dan heb je een idee.

wel mooie gitaren, die Corts, alleen maple fboard lijkt me wat raar bij dat type gitaar (maar raar is a good thing :)

Hendriks
16 juli 2009, 17:38
Musikraft?

is wel niet nederlands, maar waarschijnlijk wel ruim binnen je budget.

Alleen strat/tele

Madcow
16 juli 2009, 17:39
Nou ik heb die cort. En ik ben er zo tevreden mee met de bespeelbaarheid. Alleen zou ik hem nog vetter vinden als hij wit is met een maple fretboard. Misschien laat ik wel wat dingen vallen.(Zoals de overall inlay) Musikraft is zeker een goeie tip! Zodra het geld binnen is(eerst geld hebben, dan kijken.) zal ik eens contact met ze opnemen.

Hendriks
16 juli 2009, 18:31
Alleen strat/tele

Ik quote mijzelf nog maar een keer.

toneblo
16 juli 2009, 18:45
maple fretboard doet af aan de klank van je sound.
Handgebouwde voor onder de 1000,-?

Gaat niet op hoog niveau worden dan..
Dit soort dingen kosten al gauw 2000,- tot 2500,-

barno
16 juli 2009, 19:19
maple fretboard doet af aan de klank van je sound.
Handgebouwde voor onder de 1000,-?

Gaat niet op hoog niveau worden dan..
Dit soort dingen kosten al gauw 2000,- tot 2500,-

niet ifv een polemiek ofzo, maar je bedoelt waarschijnlijk: maple geeft een andere sound

humbucker
16 juli 2009, 19:34
niet ifv een polemiek ofzo, maar je bedoelt waarschijnlijk: maple geeft een andere sound

vergeef hem :)

mrweird
16 juli 2009, 20:02
Voor dat geld lukt het enkel als je 'm in het verre oosten laat bouwen of zo gok ik..
Wordt wel een grote gok, bouwers aanschrijven en offertes vragen via www.alibaba.com of zo? Ik kwam tijdens een surftocht deze pagina tegen: http://www.musicfrom.nl/magazine/columns/25863/mijn-chinese-gimmickgitaar.html maar ik weet helaas niet wie het precies is of waar hij zn gitaar heeft laten maken..

ER!K
17 juli 2009, 09:59
Setneck en gelakt voor ongeveer € 1000,-? Ik zeg niet dat het niet lukt, maar ik denk dat het niet onverstandig is een klein beetje bij te sparen, want als je voor zelfbouw gaat kun je beter iets helemaal naar je smaak laten maken en ik denk niet dat je het redt voor dat budget.

Beste bouwer naar mijn menieng is Zwier, ik heb er nu 3 en dat worden er zeker meer.

+ 1 voor Sjak Zwier, echt een hele goede gitaarbouwer, en nog een aardige man bovendien :p

Sjoelie
17 juli 2009, 10:47
Ik dacht ook aan Sjak Zwiers je zou natuurlijk altijd kunnen bellen ofzo
http://www.zwiergitaarbouw.nl

@ Erik: Plaatsgenooot:grouphug:

marc_o
17 juli 2009, 15:23
Of koop zo'n Cort en laat er een maple fretboard opknallen en wit kan ook uit een verfspuit, dus lijkt me geen probleem.
Wanner je laat bouwen moet je een paar dingen goed op een rijtje hebben.
Weet hoe de gitaar moet gaan klinken, wat je wel en niet nodig denkt te hebben. En spaar genoeg, want het is erg leuk je creatie geboren te zien worden, maar het kost wat...en terecht.

Sjoelie
17 juli 2009, 16:24
Marc odijk, ook al plaatsgenoot :P

Maar zouden ze ook niet goedkopere gitaren kunnen bouwen? Of doen ze dat niet omdat het evenveel werk is en minder oplevert?

marc_o
17 juli 2009, 16:46
Ja, ik zie het, ook een Middelburger.
Sjak bouwt zeer zeker veel en veel goedkoper, maar een setneck, gelakt met de opties die de topicstarter noemt haal je nooit voor 1000 Euro.

Chris Winsemius
17 juli 2009, 16:57
misschien bij:

www.dubbeltjeopdeeersterijmaareigenlijklieverhelem aalgratis.nl

:D

kevervolks
17 juli 2009, 17:02
Eentje bestellen bij Carvin in de USA??

Volgens mij kan je daar wel gitaren samenstellen voor onder de 1000,- Euro...

Madcow
17 juli 2009, 17:47
Wooow. Ik denk dat het carvin word. Lekker prijsje! Maar even een andere vraag. Watvoor extra kosten komen erbij als je vanuit het buitenland besteld? verzendkosten. btw, invoerrechten?

toneblo
17 juli 2009, 17:59
Doe je huiswerk en bel die mensen op of stuur ze een mailtje, wie weet kun je zelf wat van de prijs aflullen...

wiegersma
18 juli 2009, 09:32
Wim Heins in Sneek.
Heeft bijvoorbeeld ook voor meneer Akkerman een snarentoestel gemaakt.

Pepe
18 juli 2009, 10:09
Het is vaker gezegd maar reken zelf even uit;
Stel dat je 500 kwijt bent aan materiaal, hoeveel uren zou een vakman voor 500 euro kunnen werken incl btw? Precies, die gitaar moet in 2 dagen gebouwd worden...

In de USA laten bouwen kan maar reken minstens 20% vervoer en import erbij dus dan mag je gitaar maar 800 euro kosten, blijft er 300 over voor arbeid.

Maar die Cort kost toch maar 360 euro nieuw? Koop er nog eentje en laat daar een paint en fretboard job op los, hou je nog geld over voor een pakje snaren.

Johannes
18 juli 2009, 11:45
Het is vaker gezegd maar reken zelf even uit;
Stel dat je 500 kwijt bent aan materiaal, hoeveel uren zou een vakman voor 500 euro kunnen werken incl btw? Precies, die gitaar moet in 2 dagen gebouwd worden...

In de USA laten bouwen kan maar reken minstens 20% vervoer en import erbij dus dan mag je gitaar maar 800 euro kosten, blijft er 300 over voor arbeid.

Maar die Cort kost toch maar 360 euro nieuw? Koop er nog eentje en laat daar een paint en fretboard job op los, hou je nog geld over voor een pakje snaren.

+1 slimme oplossing imo

Madcow
18 juli 2009, 12:07
Hmm.. Ik denk dat ik welnog effe blijf sparen. totdat ik bij de 2000 euro kom.

MVH Guitars
24 juli 2009, 20:11
Ik zag laatst op marktplaats advertenties staan van 'Pigro'.
Dit is een Nederlander die in Azië orders plaatst en dan zelf de gitaar afbouwd. Je kan dus een order bij hem zetten met wat je allemaal wilt en dan komt het allemaal goed. Ik heb er zelf geen, maar kijk eens op marktplaats. Zeer nette gitaren voor maar 400-600 euro! Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar neem gewoon eens contact op met die kerel.
Hier kan je voor onder de 1000 terecht!

Chocola
25 juli 2009, 01:31
Dude serieus... koop gewoon die gitaar die je wil, en modificeer hem tot hij helemaal naar jouw smaak is...

Anders is Carvin een goede optie, die hebben echt hele goede gitaren voor relatief weinig geld.

Quicksilver
25 juli 2009, 14:03
Wooow. Ik denk dat het carvin word. Lekker prijsje! Maar even een andere vraag. Watvoor extra kosten komen erbij als je vanuit het buitenland besteld? verzendkosten. btw, invoerrechten?

Ik was ook eens geďnteresseerd in gitaartje importeren. Douane gebeld; elektrische gitaar: 3,7% bij de waarde op rekenen, en dan nogmaals 19% eroverheen rekenen.

Javaca
25 juli 2009, 14:10
Wim Heins in Sneek.
Heeft bijvoorbeeld ook voor meneer Akkerman een snarentoestel gemaakt.
Ben laatst met een collega aan het tellen geweest en we kwamen voor het aantal merken en bouwers wat een signature voor Akkerman maakte op een stuk of 8.

Catalyst
Eggle
Marcus van Engelen
Framus
Gitane
Heins
Robberts

Alleen in de laatste gitaarplus stonden twee advertenties met akkerman als verkoopargument. In deze is het ook leuk om de laatste akkerpunctuur te lezen, hierin beschrijft hij hoe hij ook een sei-akoestische bij Eggle los probeert te praten. Voor wie je bouwt wil niet persé iets zeggen over de kwaliteit.

Wim Heins is wel een goede bouwer btw.

Voor 1000 euro ga je in Nederland waarschijnlijk geen gitaar laten bouwen. Qua uren kan het er al amper uit.
Koop een gitaar die het dichtst in de buurt komt en customize hem zelf.