PDA

View Full Version : Familie in Canada



GhostofPerdition
16 juli 2009, 15:07
Mijn vriendin heeft familie in canada, nu zag ik dat, de canadeese dollar vrij laag staat. (60 eurocent ofzo) Dat betekent dat als ik een gitaar zou willen die daar 700$ kost ik maar €443,- kwijt ben. En aangezien ze over een maand ofzo naar Nederland komen.... Well you get my point.

Mijn vraag is nu, als ze op het vliegveld in nederland komen. Moeten ze dan nog belasting betalen over iets wat zij (inwoners van canada) daar voor me gekocht hebben?

beruk
16 juli 2009, 15:15
Douane site (http://www.douane.nl/430euro/)
Tot een waarde van €430 invoeren, daarna dokken!

!!!!dennis!!!!
16 juli 2009, 15:41
Gewoon de boonetjes/kaartjes die er aan hangen er afhalen en apart meenemen...

heb zelf wel eens wat mee genomen uit amerika en nog nooit problemen mee gehad.
slechts een keer vroeg een douané of ik die gitaar niet moest aangeven bij de douane .. maar gewoon gezegd dat die gitaar mee was gekomen uit nederland.

sssst nie verder zeggen hoor ;)

Fisherman
16 juli 2009, 15:42
Yep, je krijg te maken met invoerrechten (Zeker als het een fabrieksnieuw item betreft).
Ikzelf had een goedkoop effect via Ebay gekocht vanuit Zwitserland.
Kreeg geen factuur voor invoerrechten cq btw in verband met een waarde lager dan 200 euro, wel een nota van inklaringskosten...rond de 17 euro.

GhostofPerdition
16 juli 2009, 17:03
Super, bedankt

Sinner1980
16 juli 2009, 17:06
Ze kunnen toch gewoon zeggen dat het HUN gitaar is...lijkt me echt geen probleem, sterker nog, ik weet het zeker. Gewoon doen dus, slimme zet (wel proberen als handbagage mee te nemen :hippie:

Thundermane
16 juli 2009, 17:51
Wat voor gitaar word het? :D
Zal wel goed zijn gezien je muzieksmaak al af te leiden is bij je naam. ^^
Opeth is goed.

snaarplukker
16 juli 2009, 21:02
Mijn vriendin heeft familie in canada, nu zag ik dat, de canadeese dollar vrij laag staat. (60 eurocent ofzo) Dat betekent dat als ik een gitaar zou willen die daar 700$ kost ik maar €443,- kwijt ben. En aangezien ze over een maand ofzo naar Nederland komen.... Well you get my point.

Mijn vraag is nu, als ze op het vliegveld in nederland komen. Moeten ze dan nog belasting betalen over iets wat zij (inwoners van canada) daar voor me gekocht hebben?
Wellicht kan je vriendin om een bonnetje vragen met een lager bedrag zodat je onder de € 430,-- blijft. Of een bon met een datum van meer dan 6 maanden terug.;)

Plant
16 juli 2009, 21:48
Als je rond die prijsklasse blijft en een gitaar meeneemt van een merk waar niet echt iedereen wel eens van gehoord heeft (Gib..., Fen..., Mar...), valt het misschien nog mee.
Zorg vooral dat er een aankoopbon uit Nederland bij zit, maar dat zal misschien niet meevallen. En zorg dat de gitaar er niet nieuw meer uitziet.

Ook al neemt iemand uit Canada de gitaar mee hierheen, ze weten ook wel dat die gitaren daar goedkoper zijn en snappen echt wel dat de gitaar mogelijk helemaal niet mee teruggaat daarheen.

Ik ken iemand die een in de vakantie in een opwelling gekochte goedkope Yamaha vanuit Thailand (?) met moeite hier binnen kreeg.

En een paar jaar geleden was er een TV programma over ik meen Schiphol en over waar mensen die terug kwamen van een reis uit het buitenland ongemerkt dachten mee het land binnen te komen.
Daar was een wijsneus gefilmd, die dacht even een spiksplinternieuwe Martin dreadnought langs de douane te sneaken. Dat ging ongeveer zo:

"Wat zit er in die koffer".
"Oh die, die had ik al hoor".
"Maak eens open? Een Martin. Zóóó, die ziet er nieuw uit. Snuf, snuf...ruikt ook nieuw... de lak".
"Nee, er zitten alleen nieuwe snaren op".
"Heeft u de aankoopbon? Waar heeft u de gitaar dan in Nederland gekocht? We kunnen bellen. Misschien herinneren ze u".
"Eeuuh... weet ik niet precies meer.... een onbekend winkeltje in eeeh..."?
"Mag ik eens in de rest van je bagage kijken" ?

En ja hoor, een aankoopbon uit America, een Martin certificaat en al.

"ik haal mijn collega die er verstand van heeft er even bij".

Vervolgens komt er een collega aanzetten met een catalogus met merken, modellen en prijzen en daar werd terplekke even de waarde vastgesteld. Vervolgens moesten er invoerrechten en een boete worden betaald.

Tel uit je winst. Pas dus op, ze zijn niet achterlijk.

snaarplukker
16 juli 2009, 22:06
Ik ging altijd naar de balie waar je het aan moet geven, want daar staat nooit iemand. En als zo'n douane ambtenaar komt dan vraagt ie waar die je mee kan helpen. Ik zegt dan dat ik een fles whisky te veel heb en of ik daar voor moet betalen. Dan zegt hij van als dat alles is mag je die fles wel leegdrinken, gaat maar verder en een prettige dag. En hij gaat weer terug naar de groene balie om verdachten uit de rij te pikken.;)

Orgasmocaster
16 juli 2009, 22:10
Ik hoop dat je je schoonfamilie al goed kent!
want het is best wel veel gevraagd om met zo'n koffer als handbagage te reizen!
betekend dat ze minder tassen voor zichzelf mee mogen nemen of zelfs ter plekke bij moeten betalen
als ze moeten overstappen dan heb je kans dat ze vrij ver moeten lopen met dat ding
en vaak vragen ze bij het instappen of je de koffer even wilt afgeven. soms zetten ze hem bij de personeels wardrobe maar soms zetten ze hem ook 'beneden' in beide gevallen moet je als laatste wachten om het vliegtuig af te mogen.

ik ben trouwens bijna een keer een gitaar kwijt geraakt tijdens het overstappen, omdat ze hem (zonder vlucht labels, well address) met de rest van de bagage hadden afgeladen. heb toen 10 terminals door gerend en bijna mijn vlucht gemist!

GhostofPerdition
20 juli 2009, 02:12
Nou ik ken ze best goed hoor :)

Maarja ik had me vergist in de datum :P ze zijn er deze week al, dus niet echt tijd meer om het te regelen. Misschien volgend jaar beter! Of misschien dat ik er dan zelf wel heen ga :)