PDA

View Full Version : Strat '62 reissue thin skin nitro of poly onderlaag?



Hout
16 juli 2009, 11:59
Moggel,

Ik zit aardig te GASsen voor een strat. Ben op zoek naar iets moois met rosewood en een vintage geluid, maar zeker (indien mogelijk ruim) onder de 1000 eu. Nu zie ik hier of daar reissues langskomen die wel interessant zijn, maar ik twijfel over een paar zaken:
1. Een 7.25 radius fretboard is behoorlijk rond, en benden met een lage setup gaat al snel fout geloof ik. Is dat met professionele setup/bijschaven tegen realistische kosten te verbeteren? Ik speel nu een les paul model met een aanzienlijk vlakker fretboard...
2. Een reissue heeft een nitro finish, maar zit daar zo'n hoogindustriële, onverwoestbare poly-laag onder? Ik zie graag wat sleet, en dus geen hoogglanzende faceliftuitstraling...
3. vintage geluid, sunburst, rosewood, sleet,... alternatieve mogelijkheden die minder budget/nachten op de bank vergen?

Enig licht in de duisternis?

Alvast thx
Hout

Hout
16 juli 2009, 12:01
Zie dat het onderwerp nu al niet meer past bij de vraag, maar punt 2 is ff het belangrijkst dus die staat in het midden...:???:

humbucker
16 juli 2009, 19:32
- Die radius zal wat wennen worden, maar zal zeker geen probleem zijn.
- De Amerikaanse RI's hebben, dacht ik, inderdaad een nitro bovenlaag op een poly-onderlaag. Maar dat slijt ook wel lekker.. Geen probleem imo
- alternatieven zijn de mexicaanse RI's: classic player 60'ies en classic 60's. Deze zijn echter volledig poly gelakt en niet geheel naar de specs van de 60ies. Die specs heeft een USA wel.

Je zou misschien ook naar vd Haar (of een andere bouwer) kunnen gaan. Die kan er eentje voor je bouwen. Prijs ligt dacht ik rond de 1300€ (ben niet zeker), maar dan heb je natuurlijk geen "fender". Ben je niet merkengeil is dat een prachtig alternatief. Wil je een fender dan ga je ofwel moeten doorsparen voor een avri (kost rond de 1650€) of kan je gaan voor een mex ri (prijs ligt tussen de 550€ en 750€ ongeveer)

Pepe
16 juli 2009, 19:55
Er zijn alternatieven maar niet veel. Een reissue heeft een specifiek geluid -als het goed is- en mijn reissue nails die sound maar of ze dat allemaal goed doen, geen idee natuurlijk. De japanse JV doet er ook een behoorlijke gooi naar en de hogere modellen zijn ook in nitro te krijgen maar zelf importeren uit Japan is mischien weer een brug te ver.
De mexicaanse reissues, hoe leuk ook, hebben een vrij generic geluid dus dan heb je geen nitro en geen overtuigend vintage geluid.
Gitaren van RebelRelic en Haar kunnen een uitkomst zijn maar omdat beide bouwers geen consequente lijn er op na houden moet je dat soort gitaren ook echt per exemplaar beoordelen.

De nieuwe Japanse fender '54, '57 en '62 modellen zijn ook in nitro, hebben Dimarzio pickups en moet je zelf ook uit Japan halen.
Ik denk dat het gewoon wat 2e hands Fender reissues uitproberen wordt...

Luke-wannabe
16 juli 2009, 19:58
Ik zeg Roadworn. Die hebben dikkere frets, maar je moet van de relic houden.

FruscianteFan
16 juli 2009, 20:28
Alleen als je een superlage actie wilt, zal die radius een probleem vormen. Ik ga zelf voor een wat hogere actie, en dan is die bolle toets zeker geen probleem met benden.

humbucker
16 juli 2009, 20:34
Tweedehands is inderdaad ook een prima tip! Dat was ik nog vergeten te zeggen. Fender Japan gaat inderdaad ook, maar invoeren ed. is ook weer een heel gedoe. Als je niet perse een nieuwe gitaar wil zou ik de tweedehands sites afspeuren naar een mooie AVRI. Klinken echt super en het is (misschien wel) de meest consistente lijn van kwaliteitsstrats van Fender!

Roadworn moet je van houden, al zou ik persoonlijk voor 200 euro meer een tweedehands avri op de kop proberen te tikken. De roadworn strat die ik heb bespeeld kon echt niet tegen m'n strat op :)

barno
16 juli 2009, 21:12
Een 7.25 radius fretboard is behoorlijk rond, en benden met een lage setup gaat al snel fout geloof ik. Is dat met professionele setup/bijschaven tegen realistische kosten te verbeteren? Ik speel nu een les paul model met een aanzienlijk vlakker fretboard...



simpel antwoord: neen :) enfin, ik zou er niet aan denken om de radius van een hals te laten aanpassen, uiteraard kan het maar niet in 123.

maw: ik zou leren wennen aan die vintage fender radius, actie wat hoger en je hebt geen problemen met benden. (en hogere actie is nu eenmaal beter voor een classic tone). Ik zeg vaak: waarom moet de gitaar zich aanpassen aan de player, andersom is ook leuk en nuttig, makes you play differently ...

nielsnielsniels
16 juli 2009, 21:31
Volgens deze site (http://caraguitars.com/fullerplast.asp) is er wel een poly laag onder de nitro.

Stratman70
16 juli 2009, 23:48
simpel antwoord: neen :) enfin, ik zou er niet aan denken om de radius van een hals te laten aanpassen, uiteraard kan het maar niet in 123.

maw: ik zou leren wennen aan die vintage fender radius, actie wat hoger en je hebt geen problemen met benden. (en hogere actie is nu eenmaal beter voor een classic tone). Ik zeg vaak: waarom moet de gitaar zich aanpassen aan de player, andersom is ook leuk en nuttig, makes you play differently ...
Ik heb het wel laten doen bij mijn nr.1 Strat en het is gelijk de beste Strat die ik in huis heb (ik heb er 4 in huis (2 Tokai's en 2 Fenders). Maar dat is al wel lang geleden dat ik dat heb gedaan en weet totaal niet meer wat het kostte: hals vlakken (Gibson radius) plus iets hogere frets erin. helemaal te gek. Maar volgens mij moeten er vast wel Fender-modellen zijn die eruit zien als een jaren 60 Strat, met een plattere radius en Nitro lak.
Roadworn? Of een Highway1?

humbucker
17 juli 2009, 12:28
American Vintage '62 Hot Rod, maar dan ben je wel wat geld kwijt :)

barno
17 juli 2009, 12:36
Ik heb het wel laten doen bij mijn nr.1 Strat en het is gelijk de beste Strat die ik in huis heb (ik heb er 4 in huis (2 Tokai's en 2 Fenders). Maar dat is al wel lang geleden dat ik dat heb gedaan en weet totaal niet meer wat het kostte: hals vlakken (Gibson radius) plus iets hogere frets erin. helemaal te gek. Maar volgens mij moeten er vast wel Fender-modellen zijn die eruit zien als een jaren 60 Strat, met een plattere radius en Nitro lak.
Roadworn? Of een Highway1?

ja als je het echt wil, kan het natuurlijk :)
Ik betwijfel wel of er vintage specs fenders bestaan met een 12 inch radius, de modernere strats zitten op 9 dacht ik. maar een fender kenner weet hier mss meer over.

FruscianteFan
17 juli 2009, 13:20
Classic Players hebben 12" radius en verder redelijk vintage specs. Maar geen nitro.

Hout
17 juli 2009, 22:05
Bedankt voor jullie reacties, en ik heb ze ter harte genomen. Sinds vanmiddag staat er een USA vintage 62 rosewood naar me te grijnzen met een dakotarode blos op de wangen :strat:
7,25 radius geprobeerd met een redelijk lage actie, en nul fret out waar dan ook!! Gaan dus!

En dat geluidje:crazyhappy:

825 is dan toch niet te veel?:soinnocent:

Grz
Hout

humbucker
17 juli 2009, 22:08
825?? Das n bijzonder mooi koopje. Natuurlijk moet je nu wel foto's posten!!!

barno
17 juli 2009, 22:46
congratz man,
dakotared is sexy!

Pepe
17 juli 2009, 23:50
Goeie prijs, ik zie ze rond de 1000 normaal gesproken.
De nieuwe ken ik niet maar mijn oude eighties reissue stond een tijdje te koop en daar heb ik een paar customshop ruils voor afgeslagen, ik denk niet dat die ik er op vooruit zou gaan.
Alleen de neck is iets te dun dus daar heb ik een oude JV neck op gezet, volgens mij de beste strat halzen ever en die combi is onverslaanbaar. De gitaar is dus weer uit de verkoop.
Ik blijf op die manier wel zitten met een hoop gitaren.

Lieve help, de problemen van de hedendaagse muzikant....

humbucker
18 juli 2009, 09:31
't is maar wat je problemen noemt natuurlijk :D

Hout
18 juli 2009, 11:44
Ik wil alleen nog een beetje prutsen aan de setup (lager uiteraard :supercool:), en dan maar wachten op die sleet denk ik....:soinnocent:

Gr
Hout

PS Waarom mag ik geen bijlagen versturen van onze vrienden????

FruscianteFan
18 juli 2009, 11:52
Ik wil alleen nog een beetje prutsen aan de setup (lager uiteraard :supercool:), en dan maar wachten op die sleet denk ik....:soinnocent:

Gr
Hout

PS Waarom mag ik geen bijlagen versturen van onze vrienden????
Je bent niet de enige die dat niet mag. Foto's kun je uiteraard gewoon op photobucket oid gooien.

gerritje tralalalala
8 september 2009, 16:55
Beste gitaarnetters

Ik heb een vraagje, ik lees hier in dit topic dat nieuwe japanse fenders een nitro finish hebben.
Kan iemand mij vertellen of de oude japanse fenders (met name de K serie 1990/1991) ook nitro finish hebben:???:.

Heb al op google gezocht maar weet niet echt goede zoektermen ook die site over japanse fenders geeft geen uitsluitsel.

bij voorbaat dank.

Chris Winsemius
8 september 2009, 16:59
Beste gitaarnetters

Ik heb een vraagje, ik lees hier in dit topic dat nieuwe japanse fenders een nitro finish hebben.
Kan iemand mij vertellen of de oude japanse fenders (met name de K serie 1990/1991) ook nitro finish hebben:???:.

Heb al op google gezocht maar weet niet echt goede zoektermen ook die site over japanse fenders geeft geen uitsluitsel.

bij voorbaat dank.

Bepaalde* modellen tot half '84 hadden iig. nitrolak, Fender en Squire JVs dus.

* de goedkoopste van toen niet, de iets duurdere en duurste wel

toneblo
8 september 2009, 17:03
Bepaalde* modellen tot half '84 hadden iig. nitrolak, Fender en Squire JVs dus.

* de goedkoopste van toen niet, de iets duurdere en duurste wel


..yep, kijk naar contemporary series, altijd raak!

gerritje tralalalala
8 september 2009, 17:14
Maar er staat nu een 62 reissue op mp uit de K serie

Die nitro laag is niet heilig voor me hoor daar niet van maar ik was gewoon benieuwd

Kan iemand uitsluitsel geven specifiek over de K serie??

Bij voorbaat dank vast.

Pepe
8 september 2009, 19:39
Chris heeft je vraag al beantwoord. Alleen de USA reissue serie en de JV 85 en up.