PDA

View Full Version : De functies van 2 expressiepedalen conbineren in één pedaal



Yek1
16 juli 2009, 09:35
Even mijn ervaringen delen.

Ik gebruik(te) 2 expressiepedalen, eentje voor volume en eentje voor andere dingen zoals pitch, chorus speed etc.

Dit was o.a. nodig omdat in de G-Major de koppeling van het volume aan een pedaal een globale instelling is, niet eentje die per preset ingesteld kan worden. Dus voor andere zaken hebn ik een 2e pedaal nodig.

2 expr.pedalen vind ik een beetje too much, dus ik ben op zoek gegaan naar een oplossing. Die vond ik uiteindelijk in mijn eigen onvolprezen Gordius MIDI-controller :-) Ik kan dus nu met één pedaal (en één switch op mijn controller) wisselen tussen verschillende pedaalfuncties, zonder van preset te veranderen.

Maar voor jullie informatie hierbij ook enkele andere oplossingen die ik tegen ben gekomen:

- www.mission-engineering.com: handige expr.pedalen, waaronder eentje met 2 outputs/kanalen (dual function dus, zoals ik zocht) en eentje met een extra switch.

- www.midisolutions.com/prodevp.htm: Event Processor van MIDI Solutions. Dit ding kan CC's omzetten, filteren, enz enz.

PS. Conbineren? Combineren bedoel ik

Nitefly7
16 juli 2009, 09:58
Even mijn ervaringen delen.

Ik gebruik(te) 2 expressiepedalen, eentje voor volume en eentje voor andere dingen zoals pitch, chorus speed etc.

Dit was o.a. nodig omdat in de G-Major de koppeling van het volume aan een pedaal een globale instelling is, niet eentje die per preset ingesteld kan worden. Dus voor andere zaken hebn ik een 2e pedaal nodig.

2 expr.pedalen vind ik een beetje too much, dus ik ben op zoek gegaan naar een oplossing. Die vond ik uiteindelijk in mijn eigen onvolprezen Gordius MIDI-controller :-) Ik kan dus nu met één pedaal (en één switch op mijn controller) wisselen tussen verschillende pedaalfuncties, zonder van preset te veranderen.

Maar voor jullie informatie hierbij ook enkele andere oplossingen die ik tegen ben gekomen:

- www.mission-engineering.com: handige expr.pedalen, waaronder eentje met 2 outputs/kanalen (dual function dus, zoals ik zocht) en eentje met een extra switch.

- www.midisolutions.com/prodevp.htm: Event Processor van MIDI Solutions. Dit ding kan CC's omzetten, filteren, enz enz.

PS. Conbineren? Combineren bedoel ik

hoe heb je dat weten te realiseren in de Gordius, als ik vragen mag?
en inderdaad die Mission engineering met dual outputs, leek precies te doen wat je zocht...

Yek1
16 juli 2009, 10:20
hoe heb je dat weten te realiseren in de Gordius, als ik vragen mag?
en inderdaad die Mission engineering met dual outputs, leek precies te doen wat je zocht...

Dat pedaal van Mission heeft toch een nadeel: om de andere functie te activeren moet je klikken net zoals bij een wah. Met een expr.pedaal betekent dat dat het effect (of volume) eerst naar de maximale waarde gaat voordat ie naar het andere kanaal gaat .... en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

In de Gordius zijn er meerdere manieren.

1) Je kan op de Gordius meerdere configuraties voor een expr.pedaal instellen. Zo'n configuratie bevat ook het CC-nr waarmee het pedaal communiceert. Je kan vervolgens aan elke preset (PC) of aan/uit-knop (CC) op de controller een van die configuaties koppelen. Dat betekent dat ik m.b.v. 2 switches op de controller (die verder niets hoeven te doen) kan kiezen tussen config.1 (volume) en config.2 (andere parameters), zónder van preset te wijzigen. Mooier nog, mbv een andere Gordius-functie (kort gezegd: dynamisch wijzigen van switches) kan ik dit combineren in één switch.

2) De 2e optie is degene die ik nu gebruik. Aan het pedaal wordt geen vaste CC-waarde toegekend maar een data variabele. Die variabele kent maar 2 waardes: CC0 en CC1. Mbv een aan/uit-knop op de controller switch ik tussen die 2 waardes. Top!

Even terzijde: ik kan zelfs het pedaal van Mission Engineering (SP2) op deze manier emuleren. Want de Gordius kan Gordius-presets of aan/uit-knoppen (de)activeren mbv het expr.pedaal zelf. Hij creeert als het ware een "virtuele switch" op de "hielstand" en/of de "teenstand" van het pedaal. M.a.w., houd het pedaal even helemaal omhoog of omlaag en er wordt een Gordius-preset geactiveerd (of iets aan of uit gezet). Net zoals het klikken op een wah dus. Erg geinig.
En het wordt nog mooier. Stel je hebt een wah-preset op de "teenstand". Nadat je die hebt gebruikt, wil je terug naar je vorige preset. I.p.v. specifiek te programmeren welke preset dat is, kent de Gordius de "goto previous preset" functie. Die kan je toekennen aan de "hielpositie". De Gordius kan dus altijd met één switch de vorige Gordius-preset activeren (dat is niet beperkt tot één effectappparaat maar alles wat door MIDI aangestuurd kan worden). Superhandig bij het programmeren en bediening.

hole
16 juli 2009, 18:32
2) De 2e optie is degene die ik nu gebruik. Aan het pedaal wordt geen vaste CC-waarde toegekend maar een data variabele. Die variabele kent maar 2 waardes: CC0 en CC1. Mbv een aan/uit-knop op de controller switch ik tussen die 2 waardes. Top!



Da's gewoon briljant.

Ook toeval...PRECIES dezelfde vraag is vandaag ook op HRI gesteld :soinnocent::soinnocent::soinnocent:




:seriousf:

Liquid_Metal
22 juli 2009, 23:48
2) De 2e optie is degene die ik nu gebruik. Aan het pedaal wordt geen vaste CC-waarde toegekend maar een data variabele. Die variabele kent maar 2 waardes: CC0 en CC1. Mbv een aan/uit-knop op de controller switch ik tussen die 2 waardes. Top!

Toch vond ik de optie van aanklikken voor een andere funtie, die de GT8 gebruikt, wel érg handig. Als het pedaal 'uit' stond functioneerde het als volumepedaal en als ik bv wah zou gebruiken ('aan') zou ik dat toch alleen maar op maximaal volume doen. Voor mij zou zo'n pedaal perfecto zijn. Wat ik zou willen is dan op uit CC7 (standaard volume) en op aan CC8 (random). Andere CC's kunnen natuurlijk ook :).

Liquid_Metal
30 juli 2009, 17:00
Klopt het dat je bij de Ground Control Pro twee expressiepedalen kan aansluiten? Dan zou zo'n The Mission Pedaal er erg geschikt voor zijn.
Als ik het goed lees sluit je een expressiepedaal aan met een Y-kabel en kunnen er twee expressiepedalen aangesloten worden.
Zou de sp-2 van The Mission (met LEDs) dan geschikt zijn. Lijkt me wel een mooie oplossing, want unlike Yek denk ik niet dat ik problemen zou hebben met indrukken voor 2e functie.

Liquid_Metal
14 september 2009, 14:31
Ik heb vorige week besloten dat ik helemaal niet 2 expressiepedalen nodig heb. Ik had er 0 en eigenlijk miste ik het niet, maar ik wil nog wel eens spelen met het volume (in patches met veel delay en reverb klinkt dat heerlijk).
Ik heb dus een Boss FC-500L tweedehands opgeduikeld en die is onderweg.
Nu kwam ik er van het weekend achter dat je met de GCP per patch kan instellen welke CC wordt verstuurd met het pedaal. Voor die enkele keer dat ik eens iets anders wil besturen kan dat dus gewoon met hetzelfde expressiepedaal. Het wordt je wel erg gemakkelijk gemaakt :P.
Weet iemand of de GCP de waarde van het expressiepedaal meestuurt met de patch? Ik wil namelijk altijd op maximaal volume beginnen en het zou onhandig zijn als het volumepedaal daar per ongeluk niet op staat.

Yek1
14 september 2009, 14:48
Ik wil namelijk altijd op maximaal volume beginnen en het zou onhandig zijn als het volumepedaal daar per ongeluk niet op staat.

Je kunt op de GM/2 instellen of de preset-instellingen bepalend zijn of de controllerstand (Global menu).

Liquid_Metal
14 september 2009, 15:55
Dat zal ook perfect werken. Danku :).