PDA

View Full Version : Waarom hebben versterkers voor akoestische gitaren nooit lampen?



Kriske
16 juli 2009, 02:37
De titel zegt alles. Ik ken er niet zo heel veel van en vroeg me dit af.

Paulio
16 juli 2009, 09:01
Ik weet het niet zeker, maar ik denk omdat een akoestische versterker zoveel mogelijk wilt versterken en niets aan de klank wilt doen. Buizen geven juist een bepaalde klankkleur aan je geluid.

nickofzo
17 juli 2009, 01:16
klopt als een bus (klopt als een buis)

Nitefly7
17 juli 2009, 15:49
Rivera heeft er wel een gemaakt voor akoestisch en electrisch..
volgens mij de Shenandoah, of i.i.g het Doyle Dykes model..

Humedo
17 juli 2009, 15:51
Het eerste wat in me opkomt is dat oversturing bij akoustische gitaren nauwelijks een rol speelt. Dan voldoet een transistorversterker ook prima en is veel goedkoper te produceren.

Chris Winsemius
17 juli 2009, 15:55
Ben wel benieuwd naar 'n goeie akoestische amp met buizen.......

iWishmaster
17 juli 2009, 16:43
Ben wel benieuwd naar 'n goeie akoestische amp met buizen.......

Wanneer je een hifi buizenversterker met een extra pre-amp naar line level voorziet ben je wellicht een heel eind? Reverb erbij ... Heb het wel eens geprobeerd met mijn akoustische gitaar op mijn (transistor) hifi-versterker met een DI ertussen. Ging op zich best wel, maar echt een succes was het niet en het lijkt me ook niet zo tof voor de boxen.

FruscianteFan
17 juli 2009, 17:42
Het eerste wat in me opkomt is dat oversturing bij akoustische gitaren nauwelijks een rol speelt. Dan voldoet een transistorversterker ook prima en is veel goedkoper te produceren.
Ook clean zit er verschil tussen buizen en transistor.

'66 special
17 juli 2009, 18:25
Ben wel benieuwd naar 'n goeie akoestische amp met buizen.......

Heb je al gezien Chris :soinnocent:
Chet Atkins gebruikte ook voor het opnemen van z'n akoestische gitaren zijn 25L15.

De Multiper (EF86, ECC83 en 2x EL84) die ik voor mijn goede vriend Jerrod Daniel heb verbouwd bevalt hem zeer goed. Moet er wel bij zeggen dat ik daar twee ingangen heb gemaakt (1 voor het inwendige microfoontje en 1 voor de piezo) met een balansregelaar tussen die twee. De toonregeling is 'geleend' van de Echosonic versterker.

Plant
17 juli 2009, 19:57
Wat te denken van Takamine met de 'Cool Tube Technology' in de preamps van hun gitaren?
Koele buizen :???: Hebben we het hier eigenlijk wel over buizen (of toch stiekem FET's) :sssh:

Is dit soms weer zo'n mooi verkooppraatje?

Mitch
17 juli 2009, 20:09
Akoestisch speel je bij voorkeur bij het kampvuur, dus dan heb je geen licht van lampen nodig om te zien waar je bent.

Chris Winsemius
18 juli 2009, 18:30
Akoestisch speel je bij voorkeur bij het kampvuur, dus dan heb je geen licht van lampen nodig om te zien waar je bent.

kampvuur is lastig te biasen......