PDA

View Full Version : Fender Dual Showman Reverb schoonmaakbeurt



helleke
28 maart 2003, 15:33
Hey,ik kreeg van mn schoonpapa een ouwe Fender Dual Showman Reverb.(lief he?)Stond al een jaartje of 10 stoffig te wezen in een kil schuurtje blijkbaar.Een meter onder het stof natuurlijk! FF geprobeerd en gewoon werken dus.(wel een beetje krakerig in de potmeters)Moet ik hier verder nog iets bijzonders mee doen buiten schoonmaken en kan ik m meteen voluit gebruiken of eerst maar ff voorzichtig een paar uurtjes aan laten staan eer de distortion er op los te laten?

Bins
28 maart 2003, 15:44
Ik zou em ff na laten kijken door een pro. Je hebt toch met vrij hoge voltages enzo te maken. Better safe than sorry.

helleke
28 maart 2003, 16:55
Kan ik niet de stekker eruit halen(uiteraard),buizen eruit,printplaat en zo schoonmaken met evt. wat contactspray en buizen er weer in?

Bins
28 maart 2003, 17:38
Wat ik weet van buizenamps (en dat is niet veel) is dat ze stroom "opslaan" en zelfs met de stekker eruit heel gevaarlijk kunnen zijn.
Je hebt een vrij dure (in mijn ogen) amp gratis gehad, ik zou geen risicos nemen en ff een paar euros uitgeven om hem grondig na te laten kijken.
Uiteindelijk is het jou beslissing, maar er zitten hier heel veel gasten die echt veel weten op het forum, ik zou iig ff wachten totdat een van hen reageert.

<edit> reageert is natuurlijk met een "t" dommie</edit>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bins op 2003-03-28 17:39 ]</font>

RadiuS
28 maart 2003, 17:46
inderdaad, buizenamps nooooooooiit zelf openmaken tenzij je echt weet wat je doet.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: RadiuS op 2003-03-28 17:47 ]</font>

Mr.Jay
28 maart 2003, 18:13
[quote]
Op 2003-03-28 15:33, schreef helleke:
Hey,ik kreeg van mn schoonpapa een ouwe Fender Dual Showman Reverb.(lief he?)Stond al een jaartje of 10 stoffig te wezen in een kil schuurtje blijkbaar.

Zelf niet openmaken als je er niks van weet > is het VEILIGST !!
De filtercaps zullen na TIEN JAAR niet gebruiklt te zijn geweest OP zijn geraakt.
Dit kost je toon en onbetrouwbaarheid, ik zou ze zéker ( laten ) vervangen. Dan gelijk na laten kijken of alle buizen nog GOED zijn en of de versterker goed staat gebiast !
Als er in een eindbuis kortsluiting ontstaat door fouty funktioneren > kan dit DURE parts kosten, want er kan mneer stuk gaan op dat moment.
Er gaat misschien wel 500V. gelijkspanning door die amp, dus een GROTE beurt is heel verstandig.

Jay

Grandma_Placenta
28 maart 2003, 18:31
Op 2003-03-28 15:33, schreef helleke:
ik kreeg van mn schoonpapa een ouwe Fender Dual Showman Reverb.

KLOOTZAK!!!!!!!!111 :smile:

helleke
28 maart 2003, 19:38
Oke bedankt. Misschien inderdaad wel zo verstandig om er niet met mn fikken eraan te zitten.Weet iemand of er een pre-amp op aan gesloten kan worden.Hoor wel eens dat dat niet kan omdat je dan 2 voorversterkers hebt op 1 eindtrap.
Ohja...Grandma-P ook bedankt he!:-))))

B.face
29 maart 2003, 07:52
[quote]
Op 2003-03-28 19:38, schreef helleke:
Hoor wel eens dat dat niet kan omdat je dan 2 voorversterkers hebt op 1 eindtrap.

Klopt wel. Je zou het NORMAL knl. kunnen laten aanpassen, zodat vanhieruit die pre-amp rechtstreeks naar de eindversterker wordt geleid. Dan heb je 2e knl. als standaard-Fender.
Dan met A/B schakelkastje werken.

Mr.Jay
30 maart 2003, 11:00
[quote]
Op 2003-03-28 16:55, schreef helleke:
Kan ik niet de stekker eruit halen(uiteraard),buizen eruit,printplaat en zo

zul je toch LANG moeten zoeken naar een printplaat !

>schoonmaken met evt. wat contactspray en buizen er weer in?

met contactspray maak je vaak meer SLECHTER dan BETER !

Jay

RadiuS
30 maart 2003, 13:04
Op 2003-03-29 07:52, schreef B.face:
Je zou het NORMAL knl. kunnen laten aanpassen, zodat vanhieruit die pre-amp rechtstreeks naar de eindversterker wordt geleid. Dan heb je 2e knl. als standaard-Fender.
Dan met A/B schakelkastje werken.


Kan dat ook met een Twin Reverb gedaan worden? Ik wil mn twin ook zo gebruiken, dan kannik voor mn clean geluiden en overstuurde geluiden aparte EQ en bright instellingen enzo gebruiken, maar als ik nu meer dan 1 input tegelijk gebruikt wordt de toon minder.

sash
30 maart 2003, 17:08
Kan wel, maar laat dan wel ook even de reverb op het normal kanaal aansluiten.

helleke
30 maart 2003, 17:55
Zo'n reverb zit toch ook al in mn pre-amp.Die kan ik toch ook gebruiken op mn "normal" kanaal?Of is de reverb van kanaal 2 beter?

sash
30 maart 2003, 19:03
Normaal staat de reverb alleen aangesloten op het vibrato kanaal en op het normal kanaal helemaal geen vibrato. Plug gewoon eens in in het normal kanaal en kijk of de vibrato daarbij werkt.

B.face
30 maart 2003, 21:56
[quote]
Op 2003-03-30 17:08, schreef sash:
Kan wel, maar laat dan wel ook even de reverb op het normal kanaal aansluiten.


Dit bedoel ik niet. JUIST de 2 knl. helemaal apart houden en dus het Normal knl. laten aanpassen om een PROCESSOR signaal te accepteren en géén direct gitaarsignaal.
Je vibr.knl. blijft verder hetzelfde.

Mr.Jay
30 maart 2003, 21:59
Op 2003-03-30 17:55, schreef helleke:
Zo'n reverb zit toch ook al in mn pre-amp.Die kan ik toch ook gebruiken op mn "normal" kanaal?Of is de reverb van kanaal 2 beter?


kwestie van smaak toch ?!

Jay

Droffie
31 maart 2003, 09:45
Hey Helleke,
Wil je die amp verkopen?

RadiuS
31 maart 2003, 14:12
Op 2003-03-30 17:08, schreef sash:
Kan wel, maar laat dan wel ook even de reverb op het normal kanaal aansluiten.


Ja dat wilde ik dan ook laten doen, was ik vergeten te zeggen. En dan misschien ook maar even blackfacen, kortom: tijd om te gaan werken :razz:

helleke
31 maart 2003, 16:49
Hmm....verkopen! Week eigenlijk nog niet.Ben niet zo'n Fender-fan maar wil m eerst ff laten opknappen en daarna zie k wel.Zou trouwens ook niet weten wat ik ervoor moet vragen en tja,k heb m gekregen.Om m dan meteen maar te verkopen,lijkt ook zo lullig!Wat is trouwens "blackfacen"

sash
31 maart 2003, 17:02
Blackfacen is terug brengen naar de blackface periode (herkenbaar aan de zwarte frontpanelen, maar let op, want ergens begin jaren 80 ging Fender terug naar blackface cosmetics).

Mr.Jay
31 maart 2003, 18:07
[quote]
Op 2003-03-30 17:08, schreef sash:
Kan wel, maar laat dan wel ook even de reverb op het normal kanaal aansluiten.

Ja dat wilde ik dan ook laten doen,

LET OP ! > dit kan je flink méér ruis opleveren ( ligt ook aan je gebruikte buizen ). da's een NADEEL. voordeel is dat je beide effecten op beide kanalen hebt en dat ze dan tevens in-fase staan onderling, dus je kunt beide knl. tegelijk opendraaien.

Jay

Mr.Jay
31 maart 2003, 18:14
[quote]
Op 2003-03-31 17:02, schreef sash:
Blackfacen is terug brengen naar de blackface periode (herkenbaar aan de zwarte frontpanelen, maar let op, want ergens begin jaren 80 ging Fender terug naar blackface cosmetics).

Iets specificieker >
blackfacen is het SIlverfaceCIRCUIT &amp; SPANNGEN corrigeren naar 65er circuit. THAT'S IT !
eigenlijk zou je verder moeten gaan, want je bent er dan nog niet > je Silverface CAB is nl. ook anders dan een blackface > eveneens gevolgen voor je geluid.
Daarbij komt ook nog es dat je hele OPBOUW van circuit NOOIT als een blackface wordt > andere soort draad, andere bedrading, andere componenten etc.etc....

dus het " blackfacen " wat zovelen noemen en de hemel in prijzen is maar een kleine stap in de goeie richting. Voor sommigen kan deze stap zelfs tegenvallen geloof het of niet > niet iedere Silverface klinkt slecht.

Jay

helleke
1 april 2003, 16:30
Oke, van mij hoeft dat blackfacen eigenlijk niet.Denk niet dat er nou zoveel verschil in zit inderdaad met de silverface,is t wel?
Niet dat het nou zo belangrijk is maar hoe kom ik erachter van welk bouwjaar mn versterker is?

PeeVee
1 april 2003, 18:02
Helleke: neem het zekere voor het onzekere en haal die enge ongebruikte RCA blackplate eindbuizen er meteen uit en stuur ze alle vier naar mij. Ik zal zorgen dat ze op een milieuvriendelijke manier worden gerecycled (in mijn eigen amps hahahaha)... Gefeliciteerd...

Als je wat meer wilt brullen, dan zou je kunnen overwegen om je topje (door een Pro) te laten modiferen op soorgelijke wijze als de "Bluesmaker" van John McIntyre. Deze amp is gebaseerd op een Bassman top, maar kan ook gerust met een Dual Showman top, een beetje amp tech kan de de reverb gewoon aanhouden... Heb je die super vette early bluesbreaker Marshall sound (je wist toch dat de eerste Marshalls gemodificeerde Fender Bassman's waren?!).

Zie http://blueguitar.org/schems.htm en zoek naar de Bluesmaker zipfile, er zitten ook scans in van het originele artikel. Ik ben nu zo'n Bassman bluesmaker aan het maken, laat hier wel weten hoe het uitpakt...


http://www.blueguitar.org/new/articles/other/bluesmaker.zip