PDA

View Full Version : Nieuwe versterker, maar welke?



MusicmanJip
15 juli 2009, 23:35
Hoi allemaal,


Mijn stijl: Rock (denk aan bijvoorbeeld Deep Purple) en ben verslaafd aan soleren.

Nu ben ik opzoek naar een nieuwe versterker, maar ben er nog niet uit wat ik zal gaan kopen. Ik ben mij aan het verdiepen in de volgende versterkers: Engl Powerball, Peavey 6505 en diverse Marshall versterkers.

Het nadeel van de Powerball en de Peavey is dat ik alleen maar zware metal riffs hiervan gehoord heb. Ik zoek naar een krachtige sound voor riffs en een mooi solo geluid (denk aan Steve Morse).

Welke versterker kan ik het beste kiezen? En welke past het beste bij mijn stijl?

VanMeekeren
15 juli 2009, 23:39
ENGL E656 Steve Morse?

http://www.bassexchange.com/catalog/images/Engl-E-656-Steve-Morse-Top.jpg

Van Meekeren

PS.: Ik ken die hele amp niet, maar er zal best een Steve Morse(-achtige) Tone uit komen lijkt me; mocht je die inderdaad zoeken. ;)

a darker shade of grey
15 juli 2009, 23:39
Je noemt Steve Morse als voorbeeld voor het geluid dat je wilt hebben. Laat hij nou net een signature uit hebben bij Engl, die zou je kunnen proberen.
Verder kun je in het straatje Engl kijken naar de Blackmore, daar zou je Deep Purple wel uit moeten kunnen halen lijkt me zo. Erg veelzijdig, kan ontzettend veel verschillende muziekstijlen overtuigend brengen.

Verder in het rijtje marshall zou je kunnen kijken naar een Vintage Modern, daar zou je wel het oude rockgeluid uit kunnen krijgen. Anders een JCM800 of misschien zelfs een plexi met een tubescreamer ervoor. Keuze genoeg!

Je kunt het beste je eigen oor laten beslissen. Ik zeg uit eigen ervaring dat hoe fantastisch soundsamples ook klinken op internet, de versterker het in het echt gewoon niet voor je doet. Je moet ook jouw geluid eruit kunnen halen, en niet alleen dat van Steve Morse. Het kan zomaar zijn dat als je de kans zou krijgen om over precies de spullen van Steve Morse te spelen, je er helemaal niks doorheen gespeeld krijgt omdat het je niet ligt.

Succes!

caliban
15 juli 2009, 23:45
Steve Morse signature is redelijk duur, de Blackmore signature is een heel deel goedkoper.

MusicmanJip
15 juli 2009, 23:45
Op die Steve Morse signature zitten volgens mij te veel onderdelen die je mogelijk toch niet gebruikt en alleen de top is al heel erg duur.

Het is ook niet zo dat ik hem wil kopiëren uiteraard. Thanks voor de tip!

caliban
15 juli 2009, 23:46
Op die Steve Morse signature zitten volgens mij te veel onderdelen die je mogelijk toch niet gebruikt en alleen de top is al heel erg duur.


Dat is nog een voordeel aan de Ritchie Blackmore signature, minder knopjes en snufjes.

MusicmanJip
15 juli 2009, 23:48
Weet je ook of de Ritchie Blackmore signature te gek is voor soleren?

VanMeekeren
15 juli 2009, 23:59
Een ENGL heeft over het algemeen niet zoveel moeilijkheden met soleren, hoor. ;)

MusicmanJip
16 juli 2009, 00:03
Dat blijkt dan uit alle Youtube filmpjes die je van ENGL ziet, allemaal metal! Volgens mij kan je er veel meer uit halen!

muziekschuur
16 juli 2009, 00:10
Nieuwe Hiwatt?

Nieuwe Kustom top? (double cross)...

Rivera Knucklehead (tweede hands(man man man, wat is dat toch een beul van een top)

Een EVH?

Dumble kloon?

nickofzo
16 juli 2009, 01:06
probeer sowieso wat engl tops.. ik vind ze over het algemeen best gaaf klinken (vind ik dus heh..je mag er best op poepen als je wil)

deefke666
16 juli 2009, 06:49
Dat blijkt dan uit alle Youtube filmpjes die je van ENGL ziet, allemaal metal! Volgens mij kan je er veel meer uit halen!

ik heb zelf een thunder van engl, weliswaar een combotje, maar ik haal er inderdaad veel meer uit dan metal... ik speel voornamelijk classic rock maar ik speel er evengoed alle andere stijlen mee....
ik ben vorige week ingevallen voor een vriend als gitarist in een country groepje en ik heb toen de thunder gebruikt en dat klonk eigelijk best wel goed... mits een beetje zoeken krijg ik er zogoed als alle klanken uit die ik wil

grtz d

VanMeekeren
16 juli 2009, 11:35
Dat blijkt dan uit alle Youtube filmpjes die je van ENGL ziet, allemaal metal! Volgens mij kan je er veel meer uit halen!

Nouja, Ik heb zelf alleen eens over een Powerball gespeeld. Maar die dingen kunnen het allemaal hoor. Enige compromis is dat ze nogal klinisch/doods klinken.

a darker shade of grey
16 juli 2009, 12:06
Weet je ook of de Ritchie Blackmore signature te gek is voor soleren?

Ik heb hem, trust me, dat lukt wel ;)
Je kickt de contour erbij voor een lekkere midboost en je jankt overal dwars doorheen. Maar zoals ik al zei, je moet het echt zelf gaan proberen, dalijk ligt het geluid je voor geen meter zit je mooi te kijken met een set van 2000 euri :seriousf:

caliban
16 juli 2009, 12:06
Weet je ook of de Ritchie Blackmore signature te gek is voor soleren?

De Blackmore signature heeft meer een Marshall voicing dan de andere ENGL's hoor je vaak zeggen, dus denk dat die goed voor je uitkomt.

iWishmaster
16 juli 2009, 12:43
Ik vond de meeste Engl's juist erg dunnetjes bij het soleren. Ook reageren ze niet zo lekker op boostpedalen (als soloboost). Misschien dat een midboost in de FX-loop beter werkt. De Blackmore is in ieder geval de beste Engl die ik gehoord heb en ook de enige waar ik meer als alleen uit kon krijgen. Ook de Blackmore vond ik niet 'fijn' soleren, maar die heb ik niet met boosts geprobeerd.

Overigens vind ik dat bij Marshall ook; tenzij er een tubescreamer oid voor staat , of hij op 10 staat, zit er weinig compressie in het geluid. Persoonlijk vind ik een extra beetje compressie een must om lekker vloeiend te soleren, maar ik weet dat vele daar anders over denken.

MusicmanJip
16 juli 2009, 14:20
Thanks voor alle info iedereen!

Ik ga sowieso heel veel versterkers testen. Maar uit jullie reacties kan ik opmaken dat de Blackmore ENGL de meeste kans heeft.

Dit soort versterkers hebben meestal 3 of 4 kanalen. Zelf heb ik een custom made distortion pedaal, waar ik dik tevreden over ben. Samen met een sustainer krijg er erg mooi geluid uit. Weten jullie ook of een eigen pedaal goed klinkt over de Clean channel?

caliban
16 juli 2009, 16:54
Thanks voor alle info iedereen!

Ik ga sowieso heel veel versterkers testen. Maar uit jullie reacties kan ik opmaken dat de Blackmore ENGL de meeste kans heeft.

Dit soort versterkers hebben meestal 3 of 4 kanalen. Zelf heb ik een custom made distortion pedaal, waar ik dik tevreden over ben. Samen met een sustainer krijg er erg mooi geluid uit. Weten jullie ook of een eigen pedaal goed klinkt over de Clean channel?

Die eigen pedalen zijn meestal gebaseerd op een bestaand circuit, dus ik begrijp je vraag niet zo goed. Op zich heeft zo een Blackmore al heel wat gain, dus een pedaaltje ervoor is niet zo nodig. Die amp heeft in feite twee kanalen met gescheiden gain-controls, en op elk kanaal twee modes (een met minder gain, een met meer gain).

iWishmaster
16 juli 2009, 17:01
Thanks voor alle info iedereen!

Ik ga sowieso heel veel versterkers testen. Maar uit jullie reacties kan ik opmaken dat de Blackmore ENGL de meeste kans heeft.

Dit soort versterkers hebben meestal 3 of 4 kanalen. Zelf heb ik een custom made distortion pedaal, waar ik dik tevreden over ben. Samen met een sustainer krijg er erg mooi geluid uit. Weten jullie ook of een eigen pedaal goed klinkt over de Clean channel?

Wat voor een versterker heb je nu? Wanneer je je eigen pedaal gaat gebruiken, zou ik die als ik jou was ook meenemen als je gaat testen ...

Arvoitus
16 juli 2009, 17:07
Hier wat niet-metal video'tjes van de blackmore:

Clean: http://www.youtube.com/watch?v=Ss8ahbV7vMY
Crunch: http://www.youtube.com/watch?v=Ss8ahbV7vMY

MusicmanJip
16 juli 2009, 17:43
Wat voor een versterker heb je nu? Wanneer je je eigen pedaal gaat gebruiken, zou ik die als ik jou was ook meenemen als je gaat testen ...

Ik heb nu een schitterende :seriousf: Marshall VS100. Uiteraard neem ik m'n pedaal mee tijdens het testen.

caliban
16 juli 2009, 19:42
Ik heb nu een schitterende :seriousf: Marshall VS100. Uiteraard neem ik m'n pedaal mee tijdens het testen.

Op zich zijn valvestates niet slecht, geen lampenamp, maar echt niet verkeerd.

MusicmanJip
16 juli 2009, 19:59
Op zich zijn valvestates niet slecht, geen lampenamp, maar echt niet verkeerd.

Klopt! Ik krijg er nog wel wat redelijks uit, maar het is niet alles. Ben wel echt toe aan een nieuwe!

macwilliams
16 juli 2009, 20:05
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC08454.jpg

En een verslagje... (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117280)

MusicmanJip
16 juli 2009, 20:14
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC08454.jpg

En een verslagje... (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117280)

Jouw verslag heb ik uiteraard al gelezen! Zitten hiet niet te veel onderdelen op die je toch niet gebruikt?

caliban
16 juli 2009, 20:14
Heb je hem uiteindelijk nog ooit kunnen vergelijken met de ENGL SE.

macwilliams
16 juli 2009, 20:39
Ja ik heb de SE van orph getest. Uiteraard kan die meer uit zijn versterker halen maar niet zoveel nuances met het Midden gebied. Daarbij stond die van hem op V30 te draaien. Ik heb inmiddels 4x12 greenbacks uit februari 1970 op de kop weten te tikken:ok:

Je hebt echt veel tijd nodig om de SM te testen. Zo speel ik ook wel eens clean over het derde kanaal waar de meeste gain in te draaien valt. Je hebt dan weer beschikking over de gevarieerde mid controls en dat geeft icm de rail van de P90-rails weer een heel erg bluesy karakter.

Dit is een filmpje met de 15 inch eminence eronder met een beetje gain er in.
Wat do you think?

KLIK (http://www.youtube.com/watch?v=YLr5V_dRAjw)

caliban
16 juli 2009, 20:46
Klinkt goed, maar niet mijn tone. Kan de SM even heavy als de SE, daar enig idee van? In het middengebied is de SM denk ik sowieso beter. Ook minder een op metal gerichte amp dan de SE. Ik kreeg uit de SE weinig goeie rock-sounds. Natuurlijk meer dan uit de Fireball, maar toch, not really what you pay for vond ik. De metaltone daarentegen was echt crushing, maar dat kan de Fireball ook wel ongeveer.

macwilliams
16 juli 2009, 21:27
Dat word morgen...:makeup:

macwilliams
16 juli 2009, 21:29
Jouw verslag heb ik uiteraard al gelezen! Zitten hiet niet te veel onderdelen op die je toch niet gebruikt?
Pfffff, ik gebruik eigenlijk de stand by knop nooit...

caliban
16 juli 2009, 21:51
Dat word morgen...:makeup:

Was dat op mijn reactie? :) Want ik kon er niet goed aan uit....

MusicmanJip
16 juli 2009, 22:00
Ja hij zou een filmpje uploaden van versterker. Wordt dus morgen, ik hoop dat je de spanning aankunt....

caliban
16 juli 2009, 22:12
Er stond toch al een filmpje onder in zijn antwoord.

macwilliams
16 juli 2009, 22:19
Als mijn pc klaar is over een minuut of veertig en ik ben niet te bezopen dan leg ik hier een linkje neer. Kijk anders in mijn u tube via dat andere linkje okay?

Ik poste net wel een filmpje maar dat was de verkeerde.

caliban
16 juli 2009, 22:51
Zuipen gaat natuurlijk wel voor :D. Wat was het vorige filmpje dan?

MusicmanJip
16 juli 2009, 23:06
Cheers dan maar he!

macwilliams
16 juli 2009, 23:10
Het vorige filmpje staat er ook nog..

hakke (http://www.youtube.com/watch?v=OS5cxoFs3xU)

MusicmanJip
17 juli 2009, 00:27
Klinkt goed!

macwilliams
17 juli 2009, 09:27
En dab te bedenken dat het op een strat gespeeld is met een shitload of bier achter de kiezen.

Het zijn overigens allemaal slayer rifs die willekeurig aan elkaar geplakt zijn.

Als ik tijd heb hersoldeer ik de LP met de BO's doe er een nieuwe batterij in en probeer ik het op een hoger volume en nuchter..:metal::lp:

caliban
17 juli 2009, 11:42
Is dat met een singlecoil gespeeld? Klinkt leuk.

macwilliams
17 juli 2009, 11:47
Neuh, is een dimarizo met twee blades. ik dacht een dp102 ofzo.

caliban
17 juli 2009, 11:56
Zou vrij onmogelijk geweest zijn met een single-coil. (Ik haat trouwens single-coils, tenzij voor een mooi clean geluid.)