PDA

View Full Version : elko ontladingstijd



driftkop
15 juli 2009, 14:55
De afgelopen paar dagen heb ik wat gesleuteld aan mijn Mission Amps 5E3. Wat me tijdens het meten van de spanningen opviel was dat na het uitzetten van de versterker, de spanning over de voedings elko's binnen een seconde was verdwenen. Uit alle waarschuwingen begreep ik dat dit soms veel langer kan duren, dus ik vroeg me af of er iets mis is? De versterker werkt verder prima.

cluseau
15 juli 2009, 15:05
De afgelopen paar dagen heb ik wat gesleuteld aan mijn Mission Amps 5E3. Wat me tijdens het meten van de spanningen opviel was dat na het uitzetten van de versterker, de spanning over de voedings elko's binnen een seconde was verdwenen. Uit alle waarschuwingen begreep ik dat dit soms veel langer kan duren, dus ik vroeg me af of er iets mis is? De versterker werkt verder prima.

Je zegt het zelf al, "veel langer kan duren". Een en ander wordt bepaald door de RC tijd. Als R en/of C maar klein genoeg is zal je elko snel ontladen. Dit kan dus ook betekenen dat je elko flink wat capaciteit verloren heeft.

Frans.

Chris Winsemius
15 juli 2009, 15:08
De ontladingstijd van elko's verschilt ook ontzettend per type/merk versterker, als de standby-knop direct achter de gelijkrichtbuis zit in jouw 5E3 dan worden de elko's behoorlijk snel ontladen door het circuit zelf.

Onder zeer licht voorbehoud lijkt het mij niet iets om je zorgen over te maken, pleeg anders even 'n mailtje/belletje naar Bruce zelf.

driftkop
15 juli 2009, 16:31
De standby zit inderdaad direct achter de gelijkrichtbuis (pin 8 ). Ik heb Bruce gemaild, ik zal zijn antwoord hier later posten.

driftkop
16 juli 2009, 06:28
Zoals beloofd, het antwoord van Bruce:


That is correct because the power and preamp tubes are hot and the power tubes are idling in high current so the caps are discharged very quickly if the amp is shut off.
Yours is working fine.

Chris Winsemius
16 juli 2009, 12:39
Net wat ik dacht.