PDA

View Full Version : Effecten opvoeren...



the feable
14 juli 2009, 20:55
Ik vind veel modulatie effecten die ik subtiel erg mooi vind, niet extreem genoeg gaan in instellingen...
Ik vroeg me af of ik door de waarde van de potmeter van de depth/rate/speed/wide ect aan te passen de heftigheid van het effect kan aanpassen. Of door er een schakelbare weerstand tussen te zetten?
Is dat mogelijk of werkt het niet zo simpel?

In mijn geval: Phase 90 en een FL9 maar mogelijk in de toekomst ook nog een vibe en chorus...

cluseau
14 juli 2009, 22:00
Ik vroeg me af of ik door de waarde van de potmeter van de depth/rate/speed/wide ect aan te passen de heftigheid van het effect kan aanpassen.
Ben bang van niet, er zou in een enkele situatie een gunstig effect kunnen optreden maar jij stelt het wel erg simpel.

Frans.

JER00N
14 juli 2009, 22:44
@TS: Zou inderdaad best kunnen. Maar het is een beetje afhankelijk van welk effect je wil modden. Maar zelf heb ik het ook vaak gedaan, weerstanden van een delay aangepast om meer 'wet' signaal te krijgen, andere gain-pot in een tubescreamer (kloon) voor meer gain etc. Maar zoals ik al zei dit verschilt per effect, het kan ook zijn dat het effect op de wat extremere settings (waar je dus standaard niet bij kan) ineens een stuk minder gaat klinken. Als je zo'n tubescreamer mod moet je ook wat andere dingen vervangen omdat je anders te weinig laag hebt op de hogere gain-settings.

caliban
14 juli 2009, 22:50
Bij effecten die een versterkend effect (overdrive en het level van effecten) hebben zal het waarschijnlijk wel werken (als je het op de juiste manier doet, en alleen maar in bepaalde schakelingen), maar bij modulatie effecten zit het wat dieper vrees ik.

JER00N
14 juli 2009, 22:56
Bij effecten die een versterkend effect (overdrive en het level van effecten) hebben zal het waarschijnlijk wel werken (als je het op de juiste manier doet, en alleen maar in bepaalde schakelingen), maar bij modulatie effecten zit het wat dieper vrees ik.

Dat ligt er dus maar net aan. Rate/depth van de meeste modulerende effecten zijn vaak wel wat aan te passen. Bij delays heb je met de delay-tijd altijd wel een limiet eigenlijk, als je daarboven gaat zitten krijg je artifacts/rare dingetjes in de echo's.

De vraag is alleen of je het wel wil, een chorus met de rate en depth op 10 vind ik niet echt mooi klinken...

Dirk_Hendrik
14 juli 2009, 23:01
Ben bang van niet, er zou in een enkele situatie een gunstig effect kunnen optreden maar jij stelt het wel erg simpel.
Frans.


In de meeste gevallen is dat goed te doen. Zoals Jer00n al aangeeft.

the feable
15 juli 2009, 15:59
Kan iemand mij vertellen of dit ook zo werkt bij een Phase 90 en een FL9. Ik ben tevreden met beide effecten maar zou graag de depth van beide effecten met een schakelaar oid nog wat heftiger in kunnen schakelen. Is dat simpel te maken?

driftkop
15 juli 2009, 16:23
Ken je deze website: http://www.buildyourownclone.com/board/ ? Misschien kun je daar ook wat rondneuzen, er wordt regelmatig over effectmods gesproken.

ponq
15 juli 2009, 16:57
voor je phase90:

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/2006_fully_loaded_phaser.jpg

(sorry dat t geen schema is)

the feable
15 juli 2009, 17:16
Dat ziet er vet uit!

Allen wat ik niet snap is het feit dat er een Rate en Depth knop op zitten. Bij een Phase 90 zit er alleen een speed/rate knop op? Is dit wel een schema van een Phase 90?

Verder lijkt het me erg gaaf!

ponq
15 juli 2009, 17:22
uitgaande van de tonpad phase90.

1) Depth Pot: Replace the 1M resistor wich is in series with the trim pot, and add a 1M linear pot in series with a 680 ohm resistor. This is a better mod than the "mix mod", because in lets you control the amount of phasing signal perfectly

Ik verwacht dat er iets soortgelijks is gedaan bij de BYOC versie. Maar goed, als je 1 knop hebt (rate) dan kun je de Depth knop of toevoegen, of negeren ;) Maakt voor de andere mods niet uit.