PDA

View Full Version : Mono naar stereo in Ableton



YB
14 juli 2009, 20:10
Hallo Medemensch!
Ik was bezig met wat opname's maar nu had ik een vraagje wat me niet lukte.
Ik wilde zeg maar de mono track kopieren op een ander spoor met een delay van een aantal miliseconden en dan 1 spoor redelijk links en de ander redelijk rechts pannen. Het probleem is dat dat niet lukt. Ik heb het spoor gekopieerd en wat delay toegevoegd maar het pannen lukt niet. Beide sporen komen nog steeds uit rechts zie het plaatje. Het enige wat met het pan knopje gebeurt is het volume van recht vermeerderen of verminderen.
http://img509.imageshack.us/img509/430/stereo.png
Wat ik dus wil is dat ik bij het 2e spoor de output rechts zit(of beide in het midden en dat ik dan kan pannen). Hoe krijg ik dat voor elkaar? Alvast bedankt

meul
14 juli 2009, 23:30
ehhh ff denken, ik hoop dat ik goed zit te denken. heb je opgenomen op een stereo spoor maar dan via 1 output van je gitaarampgeval? in dat geval komt een signaal ook of op linker of rechter kanaal in je spoor te staan. als je het spoor dan kopiert het je dus 2 (laten we zeggen op) rechts. omdat op je linker kanaal niets staat klopt het dat wanneer je naar links panned het signaal zachter word. je blend iets met niets zeg maar.

de truck is zorgen dat je spoor ook werkelijk mono opneemt, dan staat je wav in het midden, dan kan je links of rechts pannen. in adobe, waar ik meer werk kan je de kanalen in een stereo spoor ook omkeren. dat zou voor jou nu de snelste oplossing zijn. dan keer je in de gekopierde spoor de kanelen dus om.

kevaho
15 juli 2009, 01:42
Ik ken dat programma niet, maar mij lijkt het evident dat je de audiotrack kopïeert naar een tweede spoor. Zoals je al hebt gedaan moet je dan een delay van het ene tov het andere spoor invoegen en dan extreem links en rechts pannen.

Moet werken op voorwaarde dat je masterbus stereo is en niet mono. Indien de masterbus terug komt op een mengtafeltje ofzo, check hierop dan ook eens of de pan extreem links en rechts staat. het gelijks allemaal evident, maar wat jij wil is niks bijzonders en moet gewoon werken, punt uit.

Succes

YB
15 juli 2009, 19:33
Bedankt
Dit was wat ik vermoede. Maar hoe kan ik dat specifiek regelen in ableton Ik wil dus zeg maar een links mono signaal maken tot een recht mono signaal of meteen een stereo signaal. Hoe moet ik dat doen?

Rinze
15 juli 2009, 19:39
Wat je wilt (als ik het goed begrijp, een signaal met een aantal milliseconden verschil links en rechts weergeven) kan trouwens ook met een gratis plug-in: de Voxengo Audio Delay (http://www.hitsquad.com/smm/programs/VoxAudioDelay/). Je zet dan bijvoorbeeld de linker delay op 0 milliseconden en de rechter op 40. Let wel op, als je te weinig milliseconden verschil tussen links en rechts neemt gaat er bij mono afspelen een en ander mis, ik denk dat er dan door faseverschillen frequenties uitvallen.

YB
17 juli 2009, 00:02
Dankjewel Rinze maar daar heb je nog steeds een goed stereospoor voor nodig of een goed mono spoor. Maar niet een half stereospoor. Weet iemand t antwoord? Dank u.