PDA

View Full Version : best wel pijnlijke vingers...



sickpunk
28 maart 2003, 13:26
ik speel(de) al een tijdje gitaar(1.5 jaar ofzo) en ben sinds 4 dagen nogal veel aant bassen(eigenlijk alleen maar) super leuk, vermaak me super goed... van alles en nog wat aan het leren(van casualties, tot lenny kravitz) MAAR.... me vingers doen nu fucking pijn(voor namelijk me wijsvinger) is hier iets aan te doen.... het spelen, word er nie comfortabeler op... gewoon doorspelen, of ff laten rusten??

Venomer
28 maart 2003, 14:02
[" ik speel(de) al een tijdje gitaar(1.5 jaar ofzo) en ben sinds 4 dagen nogal veel aant bassen(eigenlijk alleen maar) super leuk, vermaak me super goed... "]

Aha! Een bekeerling! Welkom!

["me vingers doen nu fucking pijn"]

Blaren? Gewoon iedere dag voorzichtig een beetje blijven spelen. Die blaren veranderen snel genoeg in eelt. Daarna ben je basbestendig!

sickpunk
28 maart 2003, 14:09
"bekeerling" is een groot woord..... mar het bassen heeft me altijd al aangetrokken... en tjah, nu maar de stap gezet:P... blaren, dat nog net niet...(tenminste geen bovenhuidse...) me vinger is wel dik.....en zit vaag gevoel in(en met spelen... behoorlijk pijnlijk) gewoon door gaan dus...... OK:D

jaspertomas
28 maart 2003, 16:24
Als je blaren krijgt, moet je ze voorzichtig doorprikken en de huid laten zitten. Twee dagen niet spelen, zodat die huid weer vastgroeit en dan krijg je een mooie dikke laag huid. Ik heb geen eelt, zoals bij gitaristen door snijdende snaren. Ik heb nog wel soepele huid, het is alleen dikker.

MilesD
28 maart 2003, 16:58
Ik hoorde iemand hier ooit de tip geven om iedere dag even met de vingers aan de hete pannen van moeder de vrouw te komen.Krijg je vanzelf een mooie eeltlaag.... een tip mischien?

:')

bassopotmus
28 maart 2003, 17:04
pffff, Ik heb alleen last van vervellen..gewoon doorgaan, na spelen dan wel ff ontsmetten als je bloed..is niet fris die snaren..

Rhinus
28 maart 2003, 17:47
Ik heb geen eelt op mijn vingers ofzo. Ook geen dikke vellen ofzo. Maar gewoone schriele vingers. En ik heb nergens last van eigelijk. Nu bas ik ook nooit echt super fanatiek. Ik bas namelijk altijd onder het TV kijken :smile:.

bassopotmus
28 maart 2003, 17:59
Jah kijk bassen onder tv kijken is leuk, maar je leert er alleen maar wat behendigheid mee, niet solid time, ritme en frasering...zeg het maar ff

Ruud
28 maart 2003, 19:15
Wel als je met TMF/Box/MTV mee gaat jammen natuurlijk... maarreuh, eelt?, ik heb een beste laag, kzie duidelijk verschil tussen mijn wijs,middelvinger en mijn ringvinger/ pink hoor... en links ook trouwens.... probeer anders eens Cannonball van the breeders, gerarandeerd blaren op je linkervingers (van dat slide-stukje telkens)


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud op 2003-03-28 19:16 ]</font>

Laus
28 maart 2003, 19:20
give it away...

whieee!!

maar vooral dikke huid idd. geen eelt meer.

J.V.S.
28 maart 2003, 20:01
kheb niets van eelt of dikke huis of whatever dat je hebt om pijnbestendig te basssen. En toch krijg ik maar pijn na 2 uur bassen ongeveer, wat ik eigenlijk redelijk lang vind !! maybe ben ik gewoon geboren om bas te spelen, maar die droom wordt verneukt door het feit dat ik om de 3minuten krampen in men pols krijg, hoe hoog ik mijn bas ook zet of hoe laag ik hem hang, vanalles al geprobeerd, niet helpt WHY ??? wat doe ik verkeerd om deze kwellende krampen te hebben, in het begin vielen ze nog mee en ggewoon negeren maar nu doen ze echt pijn, tis echt irriterend, ik kan bijna nooit meer een liedje uitspelen waar ik regelmatig van fred moet veranderen. zijn er middelen voor het tegen te gaan, (meeste dingens doe ik al zoals regelmatig masseren, of even rusten ... 'THELPT NIET !!! )

JvS

Semafoor
28 maart 2003, 20:15
Niet knijpen met je handen?
Of je leraar vragen of je techniek fout is :wink:.

J.V.S.
28 maart 2003, 20:18
euh leraar ?? kdoe zelfstudie :smile: en voor de rest, te hard knijpen denk ik ni, ik knijp bijna niets op de snaren ... gewoon genoeg ma ni teveel :smile:

JvS

Ruud
29 maart 2003, 14:31
Wordt anders stratenmaker of Metselaar... krijg je gegarandeerd een dikke eeltlaag van... die weer van pas kan komen bij het bassen....

kokteejl
29 maart 2003, 14:40
ooit al iemand zo'n snaar roodgetrokken? (met bloed welteverstaan):p

ok ok ik ben voor jullie zo'n miezerig beginnend groen gitaristje maar ik heb wél eelt op mijn vingers staan (behalve pink) en op de zijkant van mijn wijsvinger (sugar - soad, new born - muse)
is heel erg handig, ik voel gewoon niks, maar ik ondervind wel dat eelt op je vingers je slides laten 'tjirpen'...is pretty klote hoor

Rhinus
29 maart 2003, 16:13
Op 2003-03-28 17:59, schreef bassopotmus:
Jah kijk bassen onder tv kijken is leuk, maar je leert er alleen maar wat behendigheid mee, niet solid time, ritme en frasering...zeg het maar ff


Mijn behendigheid is belabberd dus dan mag dat he.

Venomer
31 maart 2003, 13:14
J.V.S.

Volgens mij heet dat R.S.I. Misschien speel je te lang zonder pauzes. Ik vind 2 uur toch wel erg lang. Dat doe je bij een optreden toch ook niet?

Als het echt RSI is, dan moet je voorzichtig zijn. Als het uit de hand loopt kun je straks helemaal niets meer zonder pijn.

Easy Rider
31 maart 2003, 17:56
Die pijn in je pols is idd waarschijnlijk RSI, oftewel een gewrichtsonsteking.
Heel veel rust geven!
Tenzij het iets anders is. Ik zou wel even wat medisch advies inwinnen!
Lat het idd niet uit de hand lopen want anders moet je iets van minimaal een half jaar rust nemen of zo of is je pols voor altijd verpest.

EZ

bassopotmus
31 maart 2003, 18:20
WOW dude das niet normaal, wat pijn is fijn maar alleen na zeer lang en intensief oefenen en moet zo weer weg zijn. Ga ff naar je huisarts! anders zit je dalijk met een bass die je nooit meer kan gebruiken

dikkie dik
31 maart 2003, 18:36
ik heb ook een rsi gehad van het bassen, in tijden toen ik superveel aan slappen deed. toch nog 3 maanden last van gehad. maar ik wist dus niet dat het van het bassen kwam. dus ik ging gewoon door, tot wanneer ik helemaal niks meer kon met mn pols. 1 maand niet meer gebassed, en ik had bijna geen pijn meer. dus..... het gaat vanzelf wel over als je fatsoenlijke rust neemt.

Ruud
31 maart 2003, 21:21
Jep, heb ook een beste tijd enorm last gehad van m'n linkerwijsvinger, maar nu ik minder aan bassen toekom, hek der eigenlijk nauwelijks nog last van.... forceren is absoluut niet goed, maarja live moet je wat he, al for the show..

J.V.S.
1 april 2003, 19:36
kben is even meegeweest met men broer naar zen kinesist, er is niets mis met de pols zegt ze, misschien is het een beetje te lang na elkaar, ma eenmaal ik begin kan ik niet stoppen met te bassen, tgaat dan te vlotjes, en de tijd vliegt ermee voorbij !!
ma soit, het is dus geen RSI of zo'n ziekte, gewoon teveel na elkaar ... toch maar kalmer aan doen denk ik. :eek:

JvS

Movo
6 april 2003, 00:45
pijn aan vingertoppen.... gewoon niet aan denkenlekker laten bloeden enzo pijn in de pols daar integen laten rusten niet te veel want dan verleer je het bassen natuurlijk weer

MikeDirnt
13 mei 2003, 13:38
ik snap er soms nog steeds niks van ik heb vanaf me begin dat ik bas nog never nimmer pijn gehad. En ik speelde / oefende van 11 uur tot 6 uur s'avonds soms.. en op me kamertje minstens wel eens een uur. ik heb een keer tijdens slappen en klein bloedblaartje gehad. maar nooit echt zware klachten. Licht dit aan je lichaam, of heb ik al sinds begin een goede techniek gehad ?

De Teng
13 mei 2003, 15:19
JVS:
Ga oefeningen met je pols doen en laat een ander ook naar je techniek kijken. Probleem met je pols is vaak dat de hoek met je onderarm te groot is, die moet zo goed mogelijk 180 graden zijn. (recht dus)

Neem bij het spelen de tijd om je polsen soepel te laten worden: beide handen met de vingers ineen en dan de polsen laten draaien door je armen heen en weer en rond te laten bewegen. Weet niet precies hoe ik dit moet uitleggen, maar uiteindelijk resulteert het in een draaibeweging.

Zet je handpalmen tegen elkaar aan en steek je ellebogen hierbij naar buiten. ze staan nu recht tegen over elkaar op zo'n manier:

__||__

De hor. strepen stellen de onderarmen voor en de vert. je handen.
Druk ze tegen elkaar aan en druk om en om je rechterhand resp. je linker hand naar buiten, met de hand die er tegenover staat. Houd dit zo'n 20 seconden vol en wissel dan.

Zo beter?


En over blaren: gewoon een tijdje stoppen, doorgaan is niet handig. Je krijgt er mega eeltplekken door, wat ook niet echt lekker speelt.

(Je merkt: bassisten zijn wel bikkels he? :grin:

kokteejl
13 mei 2003, 21:46
grapjas :wink:

De Teng
16 mei 2003, 19:01
Maar wel iets handiger nu?