PDA

View Full Version : Fender Deville 410



Tokaifan
14 juli 2009, 14:28
Beste mensen, ik heb een vraagje over mijn Fender Deville. Ik ben er super tevreden over, maar hij gaat erg hard. Nu heb ik een filmpje op youtube gevonden die de mogelijkheid geeft om yellow jackets in te voegen en zo het wattage met de helft te verminderen. Dat zou een stuk beter uitkomen denk ik.

Kunnen jullie mij meer uitleg geven hierover, wat zo'n yellow jacket nu precies doet, e.d.

Mijn dank is nu al groot!

guitarnijboer
14 juli 2009, 18:20
Hoewel ik dit soort vragen maar moeilijk kan begrijpen:

Een Yellow Jacket kun je zien als een verloop stekkertje waarmee je kleinere eindbuisjes in je versterker kunt zetten waardoor het vermogen afneemt. De Yellow Jacket zorgt ervoor dat de kleinere buisjes goed ingesteld worden. (hoewel ik twijfel of 'goed' hier wel op z'n plaats is. Ik denk dat 'zo ingesteld dat het werkt' beter op z'n plek is) Het geluid schijnt erdoor te veranderen wat ook niet gek is omdat je andere buisjes gebruikt die anders ingesteld staan.

Dat ik de vraag niet begrijp komt omdat ik mij telkens als ik dit soort vragen lees weer afvraag wat er mis is met het terug draaien van het volume. Zeker bij versterkers waarbij de meeste zo niet alle vervorming in de voorversterker wordt geproduceerd. Natuurlijk klink de versterker dan iets anders... Hij staat immers ook zachter. :chicken: Voor slaapkamer gebruik kun je de yellow jackets ook vergeten, dan is het nog steeds veel te hard.

Handiger is om de volume knoppen van je versterker te vervangen door logaritmische volumeknoppen. En zitten in Fenders vaak standaard lineaire volumeknoppen die ervoor zorgen dat het regelbereik alleen van 0-3 echt hoorbaar wat doet. Je versterker is daardoor ook nauwelijks in te stellen en al helemaal niet zacht. 0 = uit en 1 is alweer te hard. Door de potmeters te vervangen wordt het bereik wat nu tussen 0 en 3 zit uitgesmeerd tussen 0 en 9 en neemt het volume logisch toe met het draaien aan de knop. De versterker kan nog net zo hard als het moet maar is nu wel goed in te stellen op lagere (en slaapkamer) volumes. Wel even laten doen door een vakman!

De reden dat Fender van oudsher vaak lineaire pots gebruikt voor volumeknoppen is omdat bij het proberen van zo'n versterker je al snel de indruk krijgt dat ie heel hard kan = waar voor je geld ('kijk es wat een lawaai en hij staat nog maar op 2') In werkelijkheid is standje 2 bij Fender wat stand 7 bij bijvoorbeeld ENGL zou zijn. Het verloop van de potmeter is gewoon anders. Uiteindelijk gaan ze op stand op stand 10 weer even hard.

ellisvertellis
14 juli 2009, 18:29
Ik heb ook een Deville 410 en heb me ook suf gezocht op een manier om hem te temperen. Uiteindelijk komt het er op neer dat er een hoop lapmiddeltjes bestaan, maar eigenlijk geen enkele goeie. De beste is een power attenuator (ik hoop dat ik mij hier niet vergis), maar een goeie kost al gauw 150 euro of meer.

Ik heb uiteindelijk besloten om hem zo te houden. De potmeters veranderen schijnt ook te werken omdat je idd je volume beter kan regelen. Maar kost natuurlijk weer geld en doet uiteindelijk hetzelfde. Bovendien is de versterker dan niet meer origineel, voor zover je je dat wat aantrekt natuurlijk.

Succes!

Tokaifan
15 juli 2009, 22:37
Beide hartelijk bedankt voor jullie antwoord! Ik vroeg mij gewoon af of die Yellow Jackets een 'wondermiddel' zijn ;)! Dat van die andere potmeters klinkt mij wel goed in de oren. Ik ga er nog even over na denken. Nogmaals bedankt!

Shaggy
17 juli 2009, 06:51
Ik heb een Blues Deville met Yellow Jackets. De reden was om hem te temperen.

Na installatie (fluitje van een cent) merkte ik als eerst dat de bottom-end afgenomen was maar dat je veel meer detail in het mid en top segment had. De volume is echter hetzelfde op bijv 2. Na 4 gaan die el84 niet echt harder, maar gaan ze meer oversturen dan dat je volume krijgt.

Stock zijn die amps heel koud, met yellow jackets komt er meer leven in je amp.

Als die pentodes nog te hard zijn, kun je de triode versies bestellen. Nog minder power.

ellisvertellis
17 juli 2009, 10:05
Ik heb een Blues Deville met Yellow Jackets. De reden was om hem te temperen.

Na installatie (fluitje van een cent) merkte ik als eerst dat de bottom-end afgenomen was maar dat je veel meer detail in het mid en top segment had. De volume is echter hetzelfde op bijv 2. Na 4 gaan die el84 niet echt harder, maar gaan ze meer oversturen dan dat je volume krijgt.

Stock zijn die amps heel koud, met yellow jackets komt er meer leven in je amp.

Als die pentodes nog te hard zijn, kun je de triode versies bestellen. Nog minder power.


EL84? Daar zitten toch 6L6 buizen in, dacht ik?

Shaggy
17 juli 2009, 13:13
Het idee van die Yellow Jackets is om class a te krijgen door je 6L6 te converteren naar el84 etc en de pinnen te herschikken.

Als je yellow jackets gebruikt, stop je el84 in je deville. Je kan altijd weer terug door de yj eruit te halen en 6L6 erin te zetten, als je meer vermogen/druk nodig hebt.


http://inlinethumb60.webshots.com/42491/2860471240058665942S500x500Q85.jpg (http://home-and-garden.webshots.com/photo/2860471240058665942XuuNCs)

ellisvertellis
17 juli 2009, 15:06
Is dat iets dat je zou aanraden voor een Deville? Waar kun je die dingen kopen?

Shaggy
17 juli 2009, 17:42
Ik speel veel funk/disco/fusion/r&b en ik vind het lekkerder spelen. Een van de JJ's is kaduuk en heb een paar TAD str el84 besteld. Komt volgend week aan samen met andere meuk.

De V1 is een 12at7 van JJ, V2 een 12ax7 van EH

De Deville heb ik alleen om het mooie clean kanaal en de reverb. De rest haal ik uit pedalen.

Als je veel eerder een randje, compressie, sprankelende bell-achtige top-hoog wil dan zou je het zeker kunnen proberen. Zoals ik al zei, ik heb nu die gore sovteks 5881 erin, het went, maar er zit minder leven in de brouwerij. Het scheelt een hoop.

Ik heb ze bij tonefactory gehaald, 2 jr geleden inmiddels.