PDA

View Full Version : aansluiten top naar cab



thekid
14 juli 2009, 14:07
Hey

Hoe moet ik de top aan de cab aansluiten van een jcm 800 2210

Er zitten in de top twee outputs en in de cab twee inputs met verschillende ohmwaardes.

Ook staat er op de cab een schuivertje met mono en stereo en staat nu op mono.

Kan ik hier ook stereo van maken

Chris Winsemius
14 juli 2009, 14:16
Je kan het alleen stereo maken als je 2 versterkers op dat cabinet gaat aansluiten.

Als je jouw top wilt aansluiten op dat cabinet:
- op mono zetten
- impdantie kiezen (indien mogelijk), meestal werkt de hoogste waar "het lekkerst"
- op versterker de keuze-schakelaar op die impedantie zetten

(impedantie is wisselstroomweerstand, meestal 4, 8 of 16 ohm bij gitaarversterkers en gitaarluidsprekers)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

iWishmaster
14 juli 2009, 14:16
Edit: wat Chris zei :)
Je bent ongeveer de 5e die dit vraagt in 2 weken tijd, maargoed, nog maar een keer dan:


Hoe moet ik de top aan de cab aansluiten van een jcm 800 2210
Met een kabel.


Er zitten in de top twee outputs en in de cab twee inputs met verschillende ohmwaardes.
Kies 1 van de 2, zodat de waardes gelijk zijn (dus als er 16 op je cab staat, zet je de top ook op 16).


Ook staat er op de cab een schuivertje met mono en stereo en staat nu op mono.
Mooi.


Kan ik hier ook stereo van maken
Nee, deze top is mono, je cab op stereo zetten maakt je geluid nog geen stereo.

caliban
14 juli 2009, 14:17
Zoek even een manual van beide, dan maak je zeker geen fouten.

thekid
14 juli 2009, 14:24
ja ik heb hem gister gekocht en die gast heeft wel een briefje meegegeven waarop 16 ohm staat dus deze zal ik moeten nemen maar op de uitgangen van de top staat niets van waardes maakt dit iets uit dan?

Chris Winsemius
14 juli 2009, 14:29
De impedantie-waarde wordt bepaald door die selector.

Even wat voorbeeldjes:

1 acht ohms cabinet aansluiten: selector op 8 zetten en gewoon 1 v/d speaker-uitgangen gebruiken, idem voor andere impedanties

mocht je ooit twee cabinetten willen gebruiken dan "moet" je zorgen dat ze allebei dezelfde impdantie (bijvoorbeeld 8 of 16 ohm per cabinet) en dan wordt het wiskundig ;) (geintje!);

2 x 16 ohm samen wordt 8 ohm, selector op 8 ohm zetten en beide cabinetten op de speaker-uitgangen van je versterker

2 x 8 ohm samen wordt 4 ohm, selector op 8 ohm zetten en beide cabinetten op de speaker-uitgangen van je versterker

Dat het samen de helft van de impedantie wordt heeft te maken met PARALLELE aansluiting.

thekid
14 juli 2009, 14:34
maar of ik nu de linkse of de rechtse OUTPUT op de top neem maakt dus niets uit

Ik moet dus zien dat ie op 16 OHM staat En dan in de 16 ohm in de cab inplug

Chris Winsemius
14 juli 2009, 14:52
maar of ik nu de linkse of de rechtse OUTPUT op de top neem maakt dus niets uit



links of rechts maakt op de versterker niets uit (mits niet veranderd aan de binnenkant)




Ik moet dus zien dat ie op 16 OHM staat En dan in de 16 ohm in de cab inplug

correct!

thekid
14 juli 2009, 14:59
oke merci voor de hulp