PDA

View Full Version : ??240w@8ohm + 400w@8ohm??



Roger85
28 maart 2003, 13:01
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een heuse Hartke 3500 basversterker welke een vermogen heeft van 350w@4ohm en 240w@8ohm. Nu heb ik een tweedehands bascabinet op het oog, en wel de Hartke BXL410, dit cabinet kan 400w@8ohm aan. Nu mijn vraag aan jullie: Is het niet zonde om een cabinet te kopen dat veel meer vermogen kan hebben dan dat de versterker kan produceren, en is dat verschil (240w en 400w) in dit geval niet erg groot? En kan ik bijvoorbeeld niet beter een 4ohm, 400w cabinet kopen, zodat ik de volledige 350w kan benutten, of heb ik aan 240w meer dan genoeg voor oefenen en optreden (ik speel in een punkband met naast de bas 2 gitaren, zang en drums, en we treden wel eens op in cafe's, sporthallen etc). Alvast bedankt voor advies!

Venomer
28 maart 2003, 13:24
Hmm, dat zijn vele vragen in één post.

["Is het niet zonde om een cabinet te kopen dat veel meer vermogen kan hebben dan dat de versterker kan produceren"]

Hooguit zonde van het geld.

["en is dat verschil (240w en 400w) in dit geval niet erg groot?"]

Volgens mij is dat geen probleem. Je moet alleen niet je versterker te ver open draaien, want als hij gaat oversturen kun je er iedere speaker mee beschadigen, veel vermogen of niet.

["En kan ik bijvoorbeeld niet beter een 4ohm, 400w cabinet kopen, zodat ik de volledige 350w kan benutten"]

Stel je niet al te veel voor van het verschil tussen 240W en 350W. Het verschil zou pas echt hoorbaar zijn bij een verdubbeling van het vermogen. Het is belangrijker om veel speaker-oppervlak te hebben. Hoe meer lucht je in beweging zet, hoe beter.

["heb ik aan 240w meer dan genoeg voor oefenen en optreden (ik speel in een punkband met naast de bas 2 gitaren, zang en drums, en we treden wel eens op in cafe's, sporthallen etc)."]

Voor een café is het denk ik voldoende. Voor een sporthal zou ik deze setup gebruiken als monitor en het zaalgeluid via de PA laten lopen. (Versterker via een DI in de mengtafel pluggen.)

bassopotmus
28 maart 2003, 15:09
Hey fellow hartke player!!!Welcome to the club... eht ebste is nog altijd meer power te hebben dan je boxen aankunnen..zit een theorie achter, maar je geluid is dan gewoon strakker, een straal water spuit ook verder door een kleine slag bij gelijke druk (zoiets stel je maar voor)

Ik heb Ha3500 over een 8 ohm 230 watt box..als ik nog een box erbij koop kan ik tot de 350 watt gaan, ga je toch niet...dus nog lekker veel power over!

Is het zonde? Als het strakker zou kunnen wel

bassopotmus
28 maart 2003, 15:12
Op 2003-03-28 15:09, schreef bassopotmus:
Hey fellow hartke player!!!Welcome to the club... eht ebste is nog altijd meer power te hebben dan je boxen aankunnen..zit een theorie achter, maar je geluid is dan gewoon strakker, een straal water spuit ook verder door een kleine slag bij gelijke druk (zoiets stel je maar voor)
Owh en koop geen 4 0hm box, je zou dan niet meer kunnen uitbreiden met een 2de cab..
Ik heb Ha3500 over een 8 ohm 230 watt box..als ik nog een box erbij koop kan ik tot de 350 watt gaan, ga je toch niet...dus nog lekker veel power over!

Is het zonde? Als het strakker zou kunnen wel

AllodoX
28 maart 2003, 16:40
Ik speel momenteel met m'n hartke 3500 door een 400w./4ohm 4x10 ( Hartke pro 4200 ), en dat gaat prima..

( in de loop van het jaar wordt de 3500 vervangen door een 7000, en komt er nog een pro 1800 bij :wink: )

bassopotmus
28 maart 2003, 17:03
Oei sound overload...
Las we het er toch over hebben, als je nou 2 boxen van 8 ohm op de 3500 aansluit, heb je dan 350 per box, neej he maar 175 toch?

Venomer
28 maart 2003, 17:16
["heb je dan 350 per box, neej he maar 175 toch?"]

De versterker levert maximaal 350 Watt. Het vermogen wordt verdeeld over de twee boxen. Als de boxen dezelfde impedantie hebben, krijgen ze inderdaad maximaal 175 Watt elk. Als de impedanties verschillen, dan wordt het vermogen "scheef" verdeeld.

Roger85
28 maart 2003, 17:59
Toch nog even een vraagje jongens... Ik heb dus een BXL410 (400w@8ohm) op t oog, 2ehands voor 450 euro.., maar eigenlijk heb ik aan een 410TP (300w@8ohm) net zoveel omdat ik maar 240w@8ohm kan produceren met mijn versterker toch..? Misschien kan ik dan toch beter een nieuwe TP kopen.... Laat maar weer komen die adviezen..!

bassopotmus
28 maart 2003, 18:02
Jah niet als je later nog eentje erbij wilt, want dan zou je al aan 4 ohm zitten...met die ene 2de handse..Als je die nieuwe koopt, kan je uitbreiden.
Let op! deze boxen verschillen in kwaliteit, ik kan je niet zo veel raad geven, maar ik vind die allu-cone speakers ....naja niet mijn ding gewoon.

Roger85
28 maart 2003, 18:09
Nou ben ik duz de bassie kwijt.... Als je 2 cabinetten van 8Ohm aansluit zit je ineens op 4 Ohm ofzo? En moet je dan de Watten bij elkaar optellen..? Ja sorry ik ben niet zo into al die techniek.. Kan iemand even duidelijk uitleggen hoe de Ohms veranderen als je meerdere cabinetten aansluit en hoe je dan achter de watten komt enzo...S:

Laus
28 maart 2003, 19:13
daar was een formule voor. maar ik wil het wel eens weten weer...

Roger85
28 maart 2003, 19:22
Wie helpt ons uit de brand??

Ruud
29 maart 2003, 14:59
OKe, ik dan maar weer.. het hangt er namelijk van af hoe je lust:

Oke, komtie weer, een natuurkundelesje

P=V*I (vermogen = Spanning x Stroomsterkte)
R=V/I (Weerstand = Spanning / Stroomsterkte)


Rtotaal (in serieschakeling):
Rtot = R1+R2+R3+R4 etc...

Rtotaal (in paralelschakeling):

Rtot= 1/R1+1/R2+1/R3+1/R4 etc...


Oke, de inwendige weerstand (R, of de Ohms).. geeft aan hoe makkelijk de stroom door een draad loopt.. ), Lus je 4 speakers achter elkaar (zie tekening)

DraaD-----sp1-----sp2---Sp3---Sp4---DRAAD

8ohm 8ohm 4Ohm 8ohm

Dan moet de stroom door 4 speakers, daar zal ie meer moeite mee hebben, dus worden de Ohms hoger (meer weerstand)... In dit geval kun je dus de ohms optellen (8+8+4+8= 28 ohm)...

Lus je ze parallel: (zie tekening)

--|----SP1----|----
|----SP2----|
|----Sp3----|
|----Sp4----|

Dan heeft de stroom 4 wegen te kiezen en zal deze dus makkelijker door kunnen lopen, de ohms worden lager: 1/8+1/8+1/4+1/8= 1/Rtotaal = 1,6 Ohm

Oke, hoe meer weerstand, hoe harder de versterker stroom door je speakers moet 'drukken' hoe meer vermogen ie daar aan verliest en hoe minder er dus in geluid gepompt kan worden..

Zelf heb ik een Warwick Quad 4 top, (600W bij 4 ohm), keb een peavey speakerkast (4x10 300 W bij 8 ohm).. Mijn versterker draait dus op half vermogen nu: (300 watt ongeveer). Koop ik er nog zo'n speaker bij en die lus ik parallel:

dan heb ik dus 1/8+1/8=1/R R=4 Ohm, draai ik op hetvolle vermogen van 600 watt

Simpel allemaal Check Binas

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud op 2003-03-29 15:08 ]</font>

bassopotmus
29 maart 2003, 15:34
en dat is de theorie erschter..mag ik het voor de FAQ gebruiken?

koen_V
29 maart 2003, 15:42
[quote]

Oke, komtie weer, een natuurkundelesje

P=V*I (vermogen = Spanning x Stroomsterkte)
R=V/I (Weerstand = Spanning / Stroomsterkte)

[quote] Spanning is U, niet V. alé hier in België toch.



Rtotaal (in paralelschakeling):

Rtot= 1/R1+1/R2+1/R3+1/R4 etc...


[quote] bijna juist.
de formule is 1/Rtot= 1/R1+1/R2+1/R3+1/R4 etc...

ofwel Rtot= 1/(1/R1+1/R2+1/R3+1/R4 etc...)

Roger85
29 maart 2003, 16:45
Ok ik ben dan geen natuurkunde-wonder (meer into de economie enzo) maar ik geloof dat ik het snap, stel ik heb het volgende:

Hartke 3500:
240W@8ohm
350W@4ohm

Cabinet Hartke BXL410:
Handling 400W@8ohm

Nu kan ik dus 240W produceren.. (toch??)

Stel,nu doe ik er no zo'n cabinet bij:
Dan heb ik dus:
(1/8)+(1/8)=(1/.25)=4ohm, Nu kan ik dus de volledige 350W van m'n versterker gebruiken (toch..?), en de speakers kunnen zelfs veel meer hebben, namelijk 400x2=800W, ik heb dus een handling van 800W@4Ohm... (toch..?) Ok haha nou correct me if I'm wrong...!

P.S. Vast een domme vraag, maar hoe lus ik paralel??

Ruud
29 maart 2003, 21:24
Jaa, zo als ik het kan volgen klopt het...

Parallel:

Je hebt 2 polen/draden, vanuit je versterker, (vaak jackplug, mono, dies 2 aderig..), Als je parallel lust ga gooi je van elke speaker 1 pool direct naar 1 pool van je versterker, en van elke andere speakerpool direct naar elke andere versterkerpool.... (de speakers hebben geen - of +, je hebt nl met wisselspanning te maken....

Lus je ze in serie, dan ga je van de versterkerpool naar je luidspreaker, en van de andere pool naar de volgende luidspreker enz....

Als je je kasten parallel wilt lussen, kun je vaak gewoon doorpluggen, (vaak zitten er 2 jackplugingangen, achterop zo'n box), en die zal meestal parallel geschakeld zijn, nou, dan gooi je een kabel tussen amp en box 1, en een kabel van box 1 naar box 2... klaar dacht ik zo, (correct me if i'm wrong).. vaak ist effe makkelijk om je box effe los te trekken, weet je gelijk hoe alles loopt.. mocht je der niet uitkomen, mail me dan maar, of laat effe weten hoe je alles hebt lopen.

Tevens is het zo dat je zo dik mogelijke kabels moet hebben, hoe dikker de kabel, hoe lager de inwendige weerstand.., hoe meer stroom der door kan, (kabels hebben ook een inwendige weerstand).. tevens geldt: hoe langer de kabel, hoe hoger de inwendige weerstand..
Gebruik je nu een enorm dun kabeltje, en daar pomp je veel stroom doorheen, dan zal er enorm veel warmte ontstaan waardoor je kabels doorsmelten..(maar nu hebben we het meer over stroomkabels dan over speakerkabels)...
Koop in ieder geval een goede dikke speakerkabel en gooi der niet gewoon en low-budget gitaarsnoer van 12 meter aan...,want ja, als je toch een dure versterker hebt, bezuinig dan ook niet op je kabels.


Euh, koen, bij ons is spanning toch echt V (zowel qua eenheid als grootheid), De U is bij ons energie, en die haakjes, euhm, volgens mij maakt dat toch niet uit?, behalve dat dat iets duidelijker is...

Je mag het best als FAQ gebruiken, bassopotmus,



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud op 2003-03-29 21:25 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud op 2003-03-29 21:41 ]</font>

bassopotmus
29 maart 2003, 22:23
owkee heb zelf al bundels info hoor, ben gewoon geen natuurkunde iemand..

Roger85
30 maart 2003, 18:23
Bedankt Ruud, ik heb 'm door!

Venomer
31 maart 2003, 10:11
["dan gooi je een kabel tussen amp en box 1, en een kabel van box 1 naar box 2."]

Als je versterker twee uitgangen heeft, dan kun je beter de boxen ieder rechtstreeks op de versterker aansluiten, in plaats van "doorlussen".

Ten eerste weet je dan zeker dat je boxen parallel zijn aangesloten.

Ten tweede loopt dan niet het volle vermogen voor beide boxen door die ene kabel tussen versterker en box 1.

Ruud
31 maart 2003, 21:27
Inderdaad, klopt, effe vergeten in m'n verhaal...