PDA

View Full Version : Buizen rammelen/trillen?



Wiellem
13 juli 2009, 16:50
Bij de Peavey Valveking top die ik laatst gekocht heb hoor je de buizen bij bepaalde tonen meetrillen, iig de ijzertjes in het glas.

Hoort dit?

Herman
13 juli 2009, 17:32
Dit denk ik ook wel eens bij mijn versterker, maar bij mij zijn het de veren die de eind-buizen op hun plek houden. En soms lijkt de kooi óm de eindbuizen ergens tegen aan te trillen. Bij mij is het in elk geval niks ernstigs..

Wiellem
13 juli 2009, 18:49
Hoe kom ik er ooit achter wat dit kan zijn? Met je hand gaan voelen wanneer de versterker aan staat lijkt me niet erg slim :P

Verder is het normaal dat je de buizen een beetje hoort rammelen wanneer je de versterker tilt en dus een beetje schudt?

Eko
13 juli 2009, 20:30
Ik weet niet hoe het bij jou zit , bij mij heeft de bouwer tussen de voorversterkerbuizen en de hulzen een isolatiemateriaal gedaan om dit rammelen te voorkomen. Volgens mij is dit gewoon glaswol maar zeker weet ik het niet.

Herman
14 juli 2009, 13:52
Zou het trouwens ook kunnen zijn dat je een reverbtank hebt die wat rammelt?

ellisvertellis
14 juli 2009, 14:23
Bij EL84-lampen schijnt dit vaker voor te komen (rammelen in de lamp zelf) dan bij andere lampen. Zo had die Fender Blues Jr die ik onlangs mee ging kopen daar ook "last" van.

Voor hetzelfde geld ligt het idd aan de lamphouders. Niets om van wakker te liggen, zo vertelde men mij.

Wiellem
14 juli 2009, 17:08
Zou het trouwens ook kunnen zijn dat je een reverbtank hebt die wat rammelt?


De reverb heeft de vorige eigenaar wel handmatig uitgeschakeld.. hmm

Herman
14 juli 2009, 19:00
Nouja, als hij er nog wel gewoon in zit maakt dat volgens mij niet zo gek veel uit. Als de tank zelf er nog in zit, en de veer ook, kan het zijn dat die soms rammelt. Maar daar heb ik alleen op echt hele flinke volumes last van.

Ik krijg hetzelfde gerammel als ik mn versterker in de auto gooi voor repetitie oid, misschien kun je daar ook eens op letten?

jacky
14 juli 2009, 19:09
moderne buizen willen nog wel eens de gest geven en dan kunnen ze gaan rammelen soms rammelen buizen koud wel en als ze warm zijn niet

moderne productie el 84 laat nogal eens te wensen over

kan als je regelmatig de buizen moet wisslen wezen dat de bias toch wat te heet staat

succes