PDA

View Full Version : Ohmage vraag.



Jan Buurman
13 juli 2009, 15:49
Ik speel over een JCM800 4210 combo met een Celestion G12-65 Heritage 16 Ohm. Meestal zet ik hem op mijn JCM800 LEAD 4x12 (2xV30;2xCL) en die kast is ook 16 Ohm. Als ik die kast gebruik schakel ik dus achter op mijn combo een switch van 16 Ohm naar 8 Ohm.
Ik wil downsizen dus heb ik een JCM900 LEAD-1936 cabinet gekocht maar die is dus 8 Ohm. Deze kast wil ik eerst eens gaan testen om te kijken wat die G12-75T's gaan doen in mijn set-up.
Stel dat dat bevalt moet ik de speaker in mijn combo vervangen door een 8 Ohm exemplaar zodat ik naar 4 Ohm kan schakelen (2x 8 Ohm). Alles opgelost.

Maar nu komt het.
Als ik wil gaan testen en ik wil de combinatie van het geluid van de combo met het geluid van de 2x12 eens horen hoe sluit ik de boel aan en hoe schakel ik de Ohmage selector? En kan dat kwaad?
Bij voorbeeld:
Combo heeft 2 uitgangen waaraan een 16 Ohm speaker hangt en een 8 Ohm kast. Zet ik de selector dan op 4,8 of 16 Ohm? Kan dit kwaad? Waarschijnlijk hoor ik één van de twee zachter... klopt dat?

belfrink
13 juli 2009, 15:53
Ik speel over een JCM800 4210 combo met een Celestion G12-65 Heritage 16 Ohm. Meestal zet ik hem op mijn JCM800 LEAD 4x12 (2xV30;2xCL) en die kast is ook 16 Ohm. Als ik die kast gebruik schakel ik dus achter op mijn combo een switch van 16 Ohm naar 8 Ohm.
Ik wil downsizen dus heb ik een JCM900 LEAD-1936 cabinet gekocht maar die is dus 8 Ohm. Deze kast wil ik eerst eens gaan testen om te kijken wat die G12-75T's gaan doen in mijn set-up.
Stel dat dat bevalt moet ik de speaker in mijn combo vervangen door een 8 Ohm exemplaar zodat ik naar 4 Ohm kan schakelen (2x 8 Ohm). Alles opgelost.

Maar nu komt het.
Als ik wil gaan testen en ik wil de combinatie van het geluid van de combo met het geluid van de 2x12 eens horen hoe sluit ik de boel aan en hoe schakel ik de Ohmage selector? En kan dat kwaad?
Bij voorbeeld:
Combo heeft 2 uitgangen waaraan een 16 Ohm speaker hangt en een 8 Ohm kast. Zet ik de selector dan op 4,8 of 16 Ohm? Kan dit kwaad? Waarschijnlijk hoor ik één van de twee zachter... klopt dat?

Volgens mij moet je de 16Ohm dan niet gebruiken omdat je het signaal naar 2 cabs stuurt, 16 is enkel voor 1 cab toch ?

Op mijn TSL schakelt de 16 automatisch de 4/8 uit dus wat jij wilt kan dan sowieso niet ... tenminste met mijn amp.

Jan Buurman
13 juli 2009, 15:58
Ik heb geen aparte uitgangen voor de ohmages. Ik het twee uitgangen met ernaast een drie-standen schakelaar met de standen 4, 8 en 16 Ohm.

Ferraririk
13 juli 2009, 16:07
Ohmage :dontgeti:



Weerstand!!:mad:


Edit: Impedantie dus

Marco5150
13 juli 2009, 16:21
Ohmage :dontgeti:



Weerstand!!:mad:

Impedantie om precies te zijn. Een speaker heeft namelijk niet alleen ohmse weerstand, maar vooral inductie.

Het voorbeeld met zowel een 16 ohm speaker als een 8 ohm 2x12 kast gaat altijd een mismatch opleveren als je deze twee parallel schakelt. De totale impedantie wordt namelijk (8x16)/(8+16)= 5 1/3 ohm. Of dit een probleem is weet ik niet. Het is in elk geval niet helemaal de bedoeling. Bovendien gaat de 2x12 harder klinken dan de interne speaker. Ik denk in elk geval dat je er weinig aan hebt. Ik zou gewoon kiezen voor of de interne speaker of de 2x12 kast.

schwalbe
13 juli 2009, 16:21
ohmage :dontgeti:



weerstand!!:mad:

impedantie

Ferraririk
13 juli 2009, 16:25
hmm, hebben we het met natuurkunde nog niet over gehad, impedantie

iWishmaster
13 juli 2009, 16:35
Marco5150 heeft gelijk. Wanneer je je amp op 4 Ohm zet met een belasting van 5 1/3 ohm kan het (sowieso voor even) geen kwaad, maar het heeft weinig nut gezien het volumeverschil.

Mocht je van die G12-65 speaker afwillen, hou ik me aanbevolen trouwens.

@ferraririk:
Impedantie is vrij vertaald 'wisselspanningsweerstand'. Een speaker is een spoel (inductie) en de impedantie daarvan is frequentie-afhankelijk, vandaar de andere benaming. Overigens komt 'ohmage' volgens mij niet eens in de Van Dale voor (hoop ik, want het is een onzin-woord).

Jan Buurman
13 juli 2009, 16:52
Marco5150 heeft gelijk. Wanneer je je amp op 4 Ohm zet met een belasting van 5 1/3 ohm kan het (sowieso voor even) geen kwaad, maar het heeft weinig nut gezien het volumeverschil.

Zal dat een groot volumeverschil opleveren?


Mocht je van die G12-65 speaker afwillen, hou ik me aanbevolen trouwens.

Ik zal eraan denken...

iWishmaster
13 juli 2009, 17:57
Zal dat een groot volumeverschil opleveren?

De 2x12" krijgt 2x zoveel als de interne speaker. Tel daarbij het feit dat een 2x12" sowieso wat meer volume heeft als een 1x12" en dat de G12-75's een stuk helderder zijn dan G12-65's ... Leuk om even thuis te testen misschien, maar in de praktijk sowieso niet bruikbaar aangezien je heel weinig van de G12-65 zult horen verwacht ik. Maar ik heb het zelf nooit geprobeerd, dus eigenlijk is het een 'educated guess'.

guitarnijboer
13 juli 2009, 19:11
Gewoon proberen en parallel aansluiten op de 4 ohm aansluiting. Dit levert geen enkel probleem op, ook niet voor de lange termijn. Volgens mijn is de G12-65 trouwens 15 ohm en qua volume verschil valt het misschien ook nog wel mee. De twee x 12 kast krijgt meer van het vermogen en heeft twee keer het conus oppervlak, maar het is ook een gesloten kast en die klinken weer veel zachter dan openback kasten. Misschien is het net de mix die je zoekt....

Ik zou trouwens eerder de twee 16 ohm speakers vervangen door twee van 8 ohm in serie (= 16 Ohm) als je toch iets wilt vervangen. Je 2 x 12 kast kan dan zowel 16 als 4 ohm parallel en 2 x 8 ohm stereo net als de 4 x 12 kast. Zo kun je zelfs beide kasten aan 1 top hangen mocht je ooit weer terug willen naar belachelijk groot.

Mitch
13 juli 2009, 19:30
Een 16 ohm én een 8 ohm kast aanlsuiten levert inderdaad een fors volumeverschil op en is absoluut geen aanrader. Maar dat staat ook allemaal te lezen in..... de Impedantie FAQ! Je verzint het niet! :p

Jan Buurman
13 juli 2009, 20:14
Ik zou trouwens eerder de twee 16 ohm speakers vervangen door twee van 8 ohm in serie (= 16 Ohm) als je toch iets wilt vervangen. Je 2 x 12 kast kan dan zowel 16 als 4 ohm parallel en 2 x 8 ohm stereo net als de 4 x 12 kast. Zo kun je zelfs beide kasten aan 1 top hangen mocht je ooit weer terug willen naar belachelijk groot.

De 4x12 gaat er dan uit mocht de 2x12 bevallen..