PDA

View Full Version : tip(?): Japanse zaag bij Aldi



McVenco
13 juli 2009, 09:16
Ik zag deze jongens gisteren in het Aldi krantje staan:
http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_29/OFF10.SHTML

Ideaal voor o.a. het zagen van fretslots, weet alleen niet hoe dun het blad van deze zagen precies is. Lijkt me een mooi alternatief voor het dure kwaliteitsspul, zeker als je maar incidenteel zo'n ding nodig hebt...

stijnkenens
13 juli 2009, 09:47
Ik denk dat je toch beter een beetje kan investeren en het dubbele neer tellen voor een echte japanse zaag. Ik zou het niet vertrouwen, maar misschien koop ik het wel eens voor de lol, als ze hier in belgie ook te koop komen.



s

René`
13 juli 2009, 10:36
Ik heb bij de Aldi wel eens een kolomboor gehaald voor heel weinig geld, en die werkt gewoon als een dure.
Ik zou de gok wagen voor 13 euro.

Yoshida
13 juli 2009, 12:19
Kan je je nauwelijks een buil aan vallen.
Daarentegen materiaal dat je verspilt aan slecht gereedschap is ook geld. Zonde van je dure stukje palisander/ebben/etc. Maar over het algemeen is spul van de Aldi onder licentie gefabriceerd kwaliteitspul.

aaronstonebeat
13 juli 2009, 15:08
Ik ga zaterdag eens kijken. Deze (http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_29/OFF08.SHTML) lijkt me ook handig.

snaarplukker
13 juli 2009, 16:53
Ik denk dat je beter die 13 euro in een originele Japanse zaag kan investeren.
Er zit geen versteviging aan de bovenkant waardoor ik denk dat het in ebben of palisander flink heen en weer zal zwabberen.

Ike57
13 juli 2009, 17:09
Ik ga zaterdag eens kijken. Deze (http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_29/OFF08.SHTML) lijkt me ook handig.

Dat lijkt me ook wel handig. Zo te zien is er ook een houder voor de boormachine bij.

aaronstonebeat
13 juli 2009, 18:32
Er zit geen versteviging aan de bovenkant waardoor ik denk dat het in ebben of palisander flink heen en weer zal zwabberen.

Uit wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hout_zagen):

"Bij Japanse zagen is alles precies omgedraaid, omdat deze zagen getrokken worden en niet, zoals bij de europeese varianten, geduwd. Dat betekent, dat de zagen uit japan dunner kunnen zijn omdat er geen drukkrachten op komen."

Ike57
13 juli 2009, 19:38
Uit wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hout_zagen):

"Bij Japanse zagen is alles precies omgedraaid"

Japanners wonen ook praktisch aan de andere kant van de wereld, dus dat ik niet zo verwonderlijk :seriousf:

rinaldo
13 juli 2009, 21:33
ik heb ong. een jaartje geleden ook zo,n soortgelijk zaagje bij de aldi gekocht, die zat toen in een pakketje met andere zagen.
en het zal wel niet de kwaliteit hebben van een echte japanse zaag, maar ik moet zeggen dat hij mij prima voldoet. de dikte van het zaagblad is 0,6 mm dus uitermate geschikt voor fretslots. en hij zaagt in ieder geval een stuk beter dan de zogenaamde fretzaag die ik ooit eens bij voxhumana heb gekocht.

die kan je beter meteen in de kliko donderen, dus voor iemand die geen geld heeft voor dure japanse zagen is dit een prima alternatief. je kunt later altijd nog een dure kopen.

jan jansen
13 juli 2009, 21:50
ik heb ong. een jaartje geleden ook zo,n soortgelijk zaagje bij de aldi gekocht, die zat toen in een pakketje met andere zagen.
en het zal wel niet de kwaliteit hebben van een echte japanse zaag, maar ik moet zeggen dat hij mij prima voldoet. de dikte van het zaagblad is 0,6 mm dus uitermate geschikt voor fretslots. en hij zaagt in ieder geval een stuk beter dan de zogenaamde fretzaag die ik ooit eens bij voxhumana heb gekocht.

die kan je beter meteen in de kliko donderen, dus voor iemand die geen geld heeft voor dure japanse zagen is dit een prima alternatief. je kunt later altijd nog een dure kopen.

dat was precies wat ik dacht bij het lezen van deze topic....ook bij mij is ie nog prima recht...:blast::blast::blast:

niekb
13 juli 2009, 22:05
Cool, ik ga ook maar eens kijken naar die zaag. Bedankt voor de tip!

snaarplukker
14 juli 2009, 00:29
Nou, we zullen binnenkort de reviews hierover lezen.;)

aaronstonebeat
14 juli 2009, 00:31
Vast. Gaan we er allemaal een halen? Ik wel twee, dan kan ik een tijdje vooruit.

Yoshida
14 juli 2009, 08:31
pff jij hebt aandelen Aldi ;)

Maar ik ben het ermee eens, als ik zaterdag vrij kan houden ga ik me tussen de andere koopjessnuffelaars wurmen.

René`
14 juli 2009, 22:37
Ik ga morgen naar Japan.
Misschien geen goede toevoeging aan het topic maar ik moest het even kwijt :ok:

Ike57
14 juli 2009, 22:39
Ik ga morgen naar Japan.
Misschien geen goede toevoeging aan het topic maar ik moest het even kwijt :ok:

Misschien zijn ze in de japanse Aldi nog wel goedkoper ..... :seriousf:

Goede reis gewenst !!

aaronstonebeat
14 juli 2009, 22:42
Ik ga morgen naar Japan.
Misschien geen goede toevoeging aan het topic maar ik moest het even kwijt :ok:

Ik zou daar zeker eens gaan kijken voor zo'n zaag!

Goede reis!

pueblo
15 juli 2009, 18:41
Ik ga morgen naar Japan.
Misschien geen goede toevoeging aan het topic maar ik moest het even kwijt :ok:

mijn oom woont er :)

Yoshida
15 juli 2009, 20:25
En waarom laat niemand een wagonlading van die dingen importeren, met zoveel connecties daar? :p

(in tegenstelling tot wat mijn gebruikersnaam suggereert ben ik een geboren Hollander en ik heb geen relaties in of met het land van de rijzende zon)

mesaman
17 juli 2009, 14:01
ik heb zo'n zaag gekocht.super dingetje.goed scherp en recht.ligt goed in de hand,werkt goed en precies.bevalt mij super goed.valt niet tegen

niekb
17 juli 2009, 21:10
Nu al? De aanbieding gaat toch morgen pas in?

Ik moet ok niet vergeten om er even heen te gaan.

gengar
17 juli 2009, 22:12
Ik heb me een tijdje geleden voorgenomen om nooit meer goedkoop gereedschap te kopen. Misschien zou dit de uitzondering kunnen zijn als ik jullie reacties lees maar ik heb zelf de ervaring dat ik niet fijn werk met kwalitatief minder gereedschap. Aangezien ik deze zaag niet ken weet ik echter niet of dat voor deze geldt. Als hij goed is heb je voor heel weinig een bruikbare zaag...

aaronstonebeat
17 juli 2009, 23:16
Ik herinner me een uitspraak van een gitarist, ik weet alleen niet meer wie; kwam hierop neer:

Ook met slechte spullen kun je doen wat moet gebeuren, het kost alleen meer moeite. Dat lijkt me een diepe kern van waarheid. Al eerder door mij aangehaald: Jack Middelburg ging op een langzame motor sneller dan Boet van Dulmen op een snelle. D'n Boet heeft dat zelf ooit in ongeveer die termen geformuleerd. Jack was een meester in dat meer moeite doen.

In het ergste geval zal het met deze zagen ook zo zijn, dat je er wat meer moeite voor moet doen. Maar het belangrijkste lijkt me dat de tandjes andersom staan, vervolgens (en vanwege het voorgaande) dat ie heel dun is en als laatste, en niet het minste, dat het in feite alleen maar zaagblad is (geen beugels of verstevigingen) en dat je er dus in principe door elke dikte hout mee kunt zagen.

Ik hoop dat Assen inmiddels ook bevoorraad is :D

Ike57
18 juli 2009, 09:52
Zaagje is ondertussen binnen. Ziet er goed uit. Nog bedankt voor de tip :ok:

gertgert
18 juli 2009, 16:25
heb er ook eentje gehaald.
lijkt een prima dingetje, hoewel ik geen ervaring heb een flexibele fretzaag.
ben benieuwd.
komt anders altijd wel van pas.

aaronstonebeat
18 juli 2009, 16:53
Hier behoort ie nu ook tot de uitrusting. Het zal inderdaad wel even wennen zijn, vooral om de neiging te duwen te onderdrukken. Ik kan me voorstellen dat ie met één verkeerde beweging naar de knoppen is.

Ik heb nog een spaans gitaartje liggen zonder frets. De japanse zaag past echt precies in de fretslots.

niekb
18 juli 2009, 18:29
Nou ik was ook bij de Aldi maar geen zagen...:???:
Ik heb m'n ouders maar even gebeld en daar waren ze wel te krijgen.
Vrijdag heb ik er dus ook één.

aaronstonebeat
18 juli 2009, 19:13
Het bankschroefje is ook reuze handig en lijkt degelijk genoeg.

McVenco
20 juli 2009, 08:44
Ik heb de zaag gisteren even getest op een stukje eiken, en het lijkt me een prima ding om fretslots mee te zagen maar ik denk dat ze wat minder geschikt zijn voor grover gebruik (geeft niet, daar heb ik toch andere zagen voor).
Nu nog even een verstekbakje maken speciaal voor deze zaagjes (met smalle sleufjes), want in een gewone verstekbak ben ik bang dat ze teveel gaan zwabberen zodat de fretslots niet mooi recht worden.

En een grappig detail: op de doos van het zuignap-bankschroefje staat op één van de fotootjes een Telecaster brugelement wat in de bankschroef zit geklemd.