PDA

View Full Version : Les Paul Junior



the feable
12 juli 2009, 23:39
Wie gebruikt hem en waar voor?

Ik vind de sound van het ding echt helemaal geweldig. Laast op mijn amp gehoord ( soldano) en was helemaal verkocht...
Ik ben alleen bang dat ie wat eenzijdig is...
Voor wat voor sounds gebruiken jullie 'm?

FruscianteFan
13 juli 2009, 00:39
Ik heb geen ervaring met een Les Paul Junior, maar ik heb wel gemerkt dat gitaren met slechts één element niet echt minder veelzijdig zijn dan andere gitaren - zeker als dat ene element goed klinkt.

Rutger
13 juli 2009, 10:53
Geweldige gitaartjes!

Een-/veelzijdigheid heeft puur met je manier van spelen te maken.
Sommigen halen veelzijdigheid uit het spelen met verschillende gitaren, elementen of trapdoosjes, anderen creeren variatie met hun aanslag... Als je van de laatste groep bent dan is een Jr heel veelzijdig :)

Speel subtiel in de buurt van de hals met de toneknop een tikkie terug, en je hebt een mooie warme toon. Met de toneknop vol open, stevig fingerpicken bij de brug en hij is lekker nasty. Of gewoon bruut strummen met een smerige overdrive en je hebt een dikke rocktone. In combinatie met een dynamische amp is het helemaal hemels, dan heb je volledige controle over je tone met je vingers!

barno
13 juli 2009, 12:18
de fenomenale James Hunter is een fervent Junior en Special speler, youtube 'm maar es.

Pepe
13 juli 2009, 12:24
Chris Spedding in zijn Guitar Jamboree (http://www.youtube.com/watch?v=QqpJj2H5Tq0) waar hij een tiental gitaristen voorbij laat komen vond de junior " just fine for the job"

munkie
13 juli 2009, 15:38
Danny Lademacher bij Herman Brood eind jaren 70, allemaal Gibson met P90.

Billy Turf
13 juli 2009, 17:25
We hebben het hier over een Gibson Les Paul Junior niet over een Gibson Les Paul Goldtop (die van Lademacher was blauw gespoten).

Zijn 2 compleet verschillende gitaren

robert-gitarist
13 juli 2009, 18:03
Ik heb een Epiphone 57'er RI LP Junior (sunburst). Gelijmde hals, Dogear P90 en limited. Tweedehands gekocht voor 75 euro :D Geweldig ding! Heerlijke sound. Als een humbucker net te dik/vet is en een single coil net te dun klinkt, is een P90 echt de tussen oplossing. Ik vind ze namelijk heerlijk klinken. Ik gebruik de Junior voornamelijk voor nummers van o.a. Green Day (duh!) en the Subways maar zet de laatste tijd hem ook regelmatig in voor nummers van Bon Jovi zoals Bad Medicine, Sleep when i'm dead en Captain Chrash...Dat in combi met mijn Marshall DSL, maakt het echt een wereld sound. Mooi open geluid met mooie mid's :crazyhappy::strat:

barno
13 juli 2009, 18:09
Chris Spedding in zijn Guitar Jamboree (http://www.youtube.com/watch?v=QqpJj2H5Tq0) waar hij een tiental gitaristen voorbij laat komen vond de junior " just fine for the job"


Spedding is een bijna icon maar hola, dit suckt toch behoorlijk :)
al is het wel een goed voorbeeld dat een Junior volstaat om allerlei verschillende dingen te spelen.

Pepe
13 juli 2009, 19:53
Ja, dat nummer heeft hem bijna zijn carriere gekost. Het was een grapje totdat een producer dat ook op de plaat wilde hebben en niemand de grap meer oppikte. Afgebrand.
Uit rebelsheid heeft hij het jarenlang op zijn repetoire gehouden totdat het publiek er om ging vragen, toen was de lol er weer van af.

Gecompliceerde jongens die gitaristen.

Chris Winsemius
14 juli 2009, 15:06
Danny Lademacher bij Herman Brood eind jaren 70, allemaal Gibson met P90.

Niet correct qua JNR (maar wel qua GT!); zie post BT

David Hollestelle speelde oa. met 'n '59-er LP Junior, inclusief Brood-painted koffer ;)
Hij vertelde mij dat hij de voorkeur gaf aan die gitaar boven wat 50s LP stds......

zoon van Piet
14 juli 2009, 15:43
Ik heb er een..
http://img151.imageshack.us/img151/9843/img0114lp3.jpg

een niet al te fraai uitziend - want deels afgefikt- , maar heftig rockend plankje..
afgezien van wat bekende onhandigheidjes als de brom- microfonie- en feedbackgevoeligheid van de P90 en de wankele stemvastheid van Grovers in t algemeen en de mijne in het bijzonder is het een uitermate toffe gitaar.. oja, en de hals is natuurlijk een zwieplul - al heb ik daar alleen last van als ik zittend speel. En dat ondanks dat de Jr een 'steviger' verbinding heeft dan de special..
Ik sluit me aan bij Rutger: twee sounds door een tikkie met de toneregelaar. maar ik gebruik wel pedalen, vervorming, wah en phase..
soms - als ik écht lekker speel..- denk ik dat ik Steve Hunter of Dick Wagner ben - welke van die twee ook die weergaloze LPjr sounds maakte op Rock'n'roll animal.. dat snijdende geluid komt weergaloos uit deze gitaar..
het is mijn ultieme sologitaar, hij snijdt overal doorheen, klinkt ruig en vet en je speelt moeiteloos tot op de hoogste noot..

Billy Turf
14 juli 2009, 15:54
Is dat een zelfbouw?
En welke kleur is dat, vind hem er wel tof uitzien.

zoon van Piet
14 juli 2009, 16:00
Is dat een zelfbouw?
En welke kleur is dat, vind hem er wel tof uitzien.

neeeneenee, das Gibson. nog uit Kalamazoo... hij mist de kopplaat, want heeft ooit in de hens gestaan.. dus die kleur zal ooit cherry zijngeweest, maar is nu grauwdofroodmahonie. Het ding ziet er verschrikkelijk uit.. maar speelt als een nwe ( met dank aan Arie de Vocht)

ieme
14 juli 2009, 16:09
Ik heb een 57er junior, echt een te gekke gitaar! daarnaast had ik nog 2 57 reissues van dezelfde gitaar als backup of als main guitar, maar na verloop van tijd de backups weg gedaan en de echte 57er gehouden. heerlijk ding, naar mijn mening t beste op een oude vox of marshall, op mn mesa rectifier komt ie iets minder uit de verf

zoon van Piet
14 juli 2009, 16:14
hé Ieme, dit is een topic voor lekkere geile plaatjes..

ieme
14 juli 2009, 16:16
hé Ieme, dit is een topic voor lekkere geile plaatjes..

Heb ik hier niet, ik heb mijn spullen allemaal al in de opslag staan, logeer bij mijn vriendin tot ik vertrek naar t buitenland. Maar zal even zoeken of ik iets kan vinden....

zoon van Piet
14 juli 2009, 16:25
nou, die gigs waren ook snel weg...
en jij ook, kennelijk..
ik zal wel op je gitaar passen..

ieme
14 juli 2009, 16:26
nou, die gigs waren ook snel weg...
en jij ook, kennelijk..
ik zal wel op je gitaar passen..

ja, what comes around goes around...

vulvasonic
14 juli 2009, 21:14
neeeneenee, das Gibson. nog uit Kalamazoo... hij mist de kopplaat, want heeft ooit in de hens gestaan.. dus die kleur zal ooit cherry zijngeweest, maar is nu grauwdofroodmahonie. Het ding ziet er verschrikkelijk uit.. maar speelt als een nwe ( met dank aan Arie de Vocht)
Wat een schoonheid!
Doe me een lol, scoor een wereldhit en laat Gibson een 1 op 1 nagebouwde ZvP Signature model uitbrengen, dan ben ik de eerste die haar koopt!

Tot mijn grote schande, heb ik slechts tweemaal op een dergelijke gitaar met P90('s) gespeeld, beide getest op dezelfde dag en beide over een stokoude Marshall. Zelden zo onder de indruk geweest van een gitaargeluid.

MAN, wa lekkah! :crazyhappy:

zoon van Piet
15 juli 2009, 13:04
Wat een schoonheid!
Doe me een lol, scoor een wereldhit en laat Gibson een 1 op 1 nagebouwde ZvP Signature model uitbrengen, dan ben ik de eerste die haar koopt!

MAN, wa lekkah! :crazyhappy:

Ik ga er bijna van blozen...
maar de kans dat ik een wereldhit scoor is kleiner dan dat G een Sig bouwt zonder de G-kopplaat, waarvan niemand kan zien dat het een G is..

the feable
15 juli 2009, 15:55
Welke beroemde artiesten/gitaristen hebben een vette sound met een Junior?
Ik weet weinig gitaristen die veel op een junior spelen... Alleen die kerel van Greenday..

Luistervoer graag.. Vooral in de rootsrock/grunge/blues hoek ;)

barno
15 juli 2009, 16:26
Welke beroemde artiesten/gitaristen hebben een vette sound met een Junior?
Ik weet weinig gitaristen die veel op een junior spelen... Alleen die kerel van Greenday..

Luistervoer graag.. Vooral in de rootsrock/grunge/blues hoek ;)

er zijn er toch al enkele genoemd. gewoon wat youtuben en je vindt massa's voorbeelden. ik zou niet te fel focussen op "beroemd", zo ken ik bv Greenday niet

Chris Winsemius
15 juli 2009, 17:15
Welke beroemde artiesten/gitaristen hebben een vette sound met een Junior?
Ik weet weinig gitaristen die veel op een junior spelen... Alleen die kerel van Greenday..

Luistervoer graag.. Vooral in de rootsrock/grunge/blues hoek ;)

Leslie West iig. (main gitaar).
Steve Hunter (special?, af en toe gitarist bij Lou Reed).
David Hollestelle (vanaf 80s bij Herman Brood, meestal icm. 'n 50 Watt '67-er Plexi)
Johnny(?) Thunders, Steve Jones, etc.

E-J
15 juli 2009, 17:15
Ik speel in een bluesband en speel voor zo'n drie nummers op de wijnrode Les Paul Junior (uit geloof ik '86) van de bassist. Dun halsje en een absoluut geweldig dik rockgeluid. Echt heel erg dik. Ik heb zelf een SG Classic gehad, ook met P90s, en denk toch wel dat die P90s misschien wel beter klinken met 500k ohm potmeters, met die standaard 300k klinken ze vrij donker (ook lekker!). Het geluid is wat opener en meer rock 'n roll (lees: ruiger) dan een Les Paul met humbuckers. Absoluut niets mis mee, met zo'n Junior!

Ja misschien wil ik toch nog een Les Paul met P90's erbij... :soinnocent:

robert-gitarist
15 juli 2009, 17:22
Richie Sambora gebruikt live ook veel een Gibson LP Junior. Check op youtube maar eens de filmpjes van Bad medicine en Sleep when i'm dead tijdens het optreden in Tokio 2008. Heerlijke sound.

jutter
7 augustus 2009, 15:03
Ik heb zojuist een nieuwe Gibson LP Junior in Satin Yellow besteld bij Thomann. Dit is voor het eerst dat ik een gitaar via het net bestel dus ben erg benieuwd! Dit heb ik gedaan omdat ik de Satin Yellow hier niet in NL kon krijgen. Zodra hij binnen is dan zal ik meteen foto's maken! Wat ik mij wel afvraag is hoe de afwerking is van die gitaren, met name de frets? En zit er een groot verschil in geluid tussen een heuse oude en een nieuwe?

Ukeloeder
7 augustus 2009, 15:32
Danny Lademacher bij Herman Brood eind jaren 70, allemaal Gibson met P90.


We hebben het hier over een Gibson Les Paul Junior niet over een Gibson Les Paul Goldtop (die van Lademacher was blauw gespoten).

Zijn 2 compleet verschillende gitaren

Ik dacht ook al... Ik ben toch niet achterlijk? Kijk effe dit filmpje; Dany Lademacher met een LP Special (http://www.youtube.com/watch?v=pwBLnnxCJBQ) niet helemaal een Jr maar beslist geen totaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal andere gitaar!

Pepe
7 augustus 2009, 17:21
Lademacher z'n LP werd tijdens de New York tour gestolen, hij kocht een oude special ter plekke terug, allebij gelijk http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Pepe
7 augustus 2009, 17:25
Ik heb zojuist een nieuwe Gibson LP Junior in Satin Yellow besteld bij Thomann. Dit is voor het eerst dat ik een gitaar via het net bestel dus ben erg benieuwd! Dit heb ik gedaan omdat ik de Satin Yellow hier niet in NL kon krijgen. Zodra hij binnen is dan zal ik meteen foto's maken! Wat ik mij wel afvraag is hoe de afwerking is van die gitaren, met name de frets? En zit er een groot verschil in geluid tussen een heuse oude en een nieuwe?

Neu. Het verschil is hout, niet de frets of de pickups, hoewel Gibson een tijdje het niet zo nauw nam met dat laatste, dat is nu weer beter.
Oud hout klinkt gewoon beter, betere kwaliteit en beter gedroogd. Maar goed, als je die kwaliteit wil bij Gibson moet je diep in de buidel tasten...

Rock Bottom
7 augustus 2009, 17:49
Had, Punk en Sleazerock

zoon van Piet
8 augustus 2009, 11:50
Oud hout klinkt gewoon beter, betere kwaliteit en beter gedroogd.

En dat is dus bij de ZvP-signature helemaal het geval! Want na de brand is die dus écht goed gedroogd!

Pepe
8 augustus 2009, 12:21
Ha, dat doet me denken aan meneer B. Jolink die tijdens een baldadig BBQ'tje zijn Hamer op het rooster gooide onder het motto, daar gaatie beter van klinken..

Een collega gitarist dacht hetzelfde te kunnen flikken met een stratbody die hij thuis in de oven legde, standje 200 graden. Na 20 minuten viste hij hem eruit; de body was in de lijmnaden van elkaar gaan staan.

Chris Winsemius
8 augustus 2009, 12:24
Ha, dat doet me denken aan meneer B. Jolink die tijdens een baldadig BBQ'tje zijn Hamer op het rooster gooide onder het motto, daar gaatie beter van klinken..

Een collega gitarist dacht hetzelfde te kunnen flikken met een stratbody die hij thuis in de oven legde, standje 200 graden. Na 20 minuten viste hij hem eruit; de body was in de lijmnaden van elkaar gaan staan.

Dat verhaal ken ik nog uit de MusicMaker (als m'n alzheimer niet opspeelt...)

zoon van Piet
8 augustus 2009, 12:29
en sterk genoeg: daar ging die Hamer BBQ gitaar beter van klinken..
En mn brandhout-jr klinkt ook.. erg goed!

Dus eh..

ZvP's Tone tip vd dag: zet m in de fik!

Luke-wannabe
8 augustus 2009, 12:46
:D Tone tip van de dag :seriousf:
Kunnen we geen sticky maken waar jij elke dag één van je wijsheden met ons deelt, ZvP?

soup
8 augustus 2009, 12:48
Wordt dit model gediscontinued?

Ik keek op gibson.com bij de reviews, en de bovenste zei dat...

zoon van Piet
8 augustus 2009, 12:55
Wordt dit model gediscontinued?

Ik keek op gibson.com bij de reviews, en de bovenste zei dat...

Het ZvP-firebrand-signature model? dat wordt gediscontinued, want Gibson mag geen sigmodel maken zonder mijn handtekening! Ik sue die makkers voor alles wat ze hebben!

enne @soup.. je zou je sig moeten inkorten: it's better to burn out
@luke: ik wil best, maar wel met de disclamer dat het opvolgen van de tips voor eigen risico is!!