PDA

View Full Version : Hiwatt!!



the feable
12 juli 2009, 23:26
Ik heb al enige tijd bijzonder veel interesse in een Hiwatt. Ik vind alleen dat de nwe amps totaal niet in de buurt komen van de oudere. Daarnaast hoor ik veel slechte verhalen over betrouwbaarheid.

Echter ik hoor ook dat Hiwatt enorm hard gaan. Mijn vragen:

Wat zou een DR504 2e hands moeten kosten uit de jaren 70-80?
Valt er nog aan te komen? Ik zoek al een tijdje maar kan geen oude vinden. Wat Kosten zie bakken?
Moeten ze echt zo hard om een beetje te klinken? Hij hoeft van mij niet mega te scheuren daar wil ik gerust pedalen voor gebruiken...

Verder mensen ervaringen met (oude) Hiwatt?

E-J
13 juli 2009, 10:27
Het 'bashen' van de nieuwe Hiwatts zit hem in dat de nieuwe eigenaren van Hiwatt... Music Ground, een zeer hoge prijs vragen voor een Hiwatt DR103 of DR504... ongeveer 2500 euro.

Ik speel wel eens over twee DR103's... één 4-holer uit '74 en één 2-holer uit '77 ofzo. Ik heb het geluk gehad ook een aantal keer te mogen spelen op een nieuwe DR103 en serieus... er zit gewoon te weinig verschil tussen een nieuwe of een oude om te zeggen dat ze echt anders zijn. De één is niet per se beter dan de ander. Het verschil ligt eerder aan de afstelling en buizen ligt dan dat de versterker intern flink verschillen. Ik ken redelijk wat mensen die een Hiwatt bezitten en sommige daarvan hebben zowel een oude als een nieuwe. De nieuwe zijn niet slechter qua klank, in aanschafprijs enkel fiks duurder! Je haalt een jaren '70 Hiwatt in prima staat hier al voor 1250 euro, terwijl de nieuwe het dubbele kosten, 2500! In Amerika zijn een aantal kleinere bouwers van Hiwatt achtigen, die goedkoper zijn in aanschaf en ongeveer dezelfde kwaliteit bieden, zoals Reeves, maar als je die importeert naar Europa ben je alsnog hetzelfde kwijt als voor een Hiwatt.

Meestal vraagt men voor een Hiwatt DR103 of DR504 in goede staat dus zo'n 1250 euro. Ik heb ook wel eens een nieuwere te koop zien staan voor 1000 euro... echt een koopje.

Deze Hiwatts gaan erg hard ja. Als je oversturing zoekt, moet je de versterker min of meer op 10 zetten. Om die reden heeft Hiwatt de zeer goede Studio Stage serie uitgebracht, die heeft je op een lager volume (20/40 watt) meer pre amp oversturing.

Elke buizenversterker moet je wat harder zetten om echt goed te laten klinken, maar meestal klinkt het op laag volume ook al prima. Gewoon een goede speakerkast erbij (echt essentieel!!) en je hebt een prachtig geluid met zo'n Hiwatt. Wil je oversturing, kijk dan toch naar een andere versterker ... of gebruik pedalen :)

groetjes,
Emiel

thisafternoon
13 juli 2009, 10:30
Hiwatt is de amp voor Koningen! Ik heb er een uit '75.

http://www.myspace.com/chanoyuspace
Luister hier maar wat clips.

Die nummers zijn opgenomen vóór de revisie (nieuwe buisvoetjes, capacitors e.d.). Nu klinkt ie nog grootser en mooier. Echt de moeite waard bij zo'n oud beest!

Ik heb em via Ebay gekocht, 4 jaar geleden in Zwitserland voor 707 euro :) Met verzekerd verzenden kwam ik op 767 meen ik. Helaas moest ik belachelijk veel importkosten betalen, iets van 200 euro. BIZAR! Maar toen ik em aansloot, ging de hemel open, brak de zon door en was ik alles vergeten. Mijn zoektocht naar een goed geluid is sindsdien voorbij. Het geluid is fantastisch, magistraal!

Als je em echt vol open zet, weet je NIET wat je overkomt. Alle andere amps zijn dan ineens alleen nog maar 'leuk en aardig'... Maar ook op lager volume klinkt ie wel goed, met wat pedaaltjes. Ik zou investeren in een Air Brake van Dr. Z
http://www.drzamps.com/airbrake.html dan klinkt ie altijd goed!

zoon van Piet
13 juli 2009, 10:58
HARD!!!! Meneer de dokter!

Ik heb er een een tijdlang mogen lenen, en overwogen als vervanger voor mn ouwe Marshall.. hij klonk super - echt mooier en groter dan de M. Maar nóg harder en zonder de typische rockende M-grom..
over oud en nieuw zijn de meningen verdeeld. Zelf geef ik kapitalen uit om mn ouwe amps aan de gang te houden en te voorzien van oude buizen - die maken echt het verschil! Ze kosten echter een vermogen..

en de betrouwbaarheid.. Hiwatt is PTP, hoogste bouwkwaliteit, military specs.. maar wel dertigplus jaar oud en daarmee ver voorbij de verwachte levensduur.. Bij mij ging ie kapot en blies een van die dure mullards naar God..

kenners zeggen dat je de 'echte' sound alleen krijgt als je eenkast met fanes gebruikt. zie daar maar eens aan te komen, ze lijken zeldzamer dan Celestions..

maar vooral: om aan een soort van basisgeluid te komen -clean- moets het ding al zo BLOEDHARD dat ie zelfs de ouwe Ampeg van onze bassist oversteeg.. te gek voor woorden hoe hard deze krengen gaan!
Maar dan klinken ze wel bloedgoed..

treblemaster
13 juli 2009, 14:31
Fanes zijn heerlijk!!!! :) Zitten in mijn Laney kabinet uit 1968.

muziekschuur
13 juli 2009, 14:37
Volgens mijn leverancier zijn nieuwe Fanes gewoon leverbaar. Ook de oude modellen....
Voor leuke bedragen.

Vraag me af wat er in de WEM boxen van toen zat....

Squier4ever
13 juli 2009, 16:51
Volgens mijn leverancier zijn nieuwe Fanes gewoon leverbaar. Ook de oude modellen....
Voor leuke bedragen.

Vraag me af wat er in de WEM boxen van toen zat....

Een nieuwe speaker klinkt ammenooitniet zo lekker als een oud, ingespeeld exemplaar.

E-J
13 juli 2009, 22:38
Hoi,

Voor een test met 6 verschillende speakers op een Hiwatt, zie dit topic:
http://vintagehiwattconvention.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=254&st=0&sk=t&sd=a

Dit zijn de speakers die werden gebruikt voor deze test:

1 = Weber Thames (50 watt) (nieuw)
2 = Reeves/Eminence Vintage Purple (nieuw)
3 = Fane 122231 cast frame 17K gauss (oud)
4 = Fane 122231 cast frame 14K gauss (oud)
5 = Goodmans Audiom (?) (nieuw)
6 = Fane 122231 stamped frame 14K gauss (the Gin Blossoms cab) (oud)

De Reeves/Eminence Vintage Purple speakers worden aangeschreven als dé beste Fane replicas, zij zijn gemodelleerd naar de Fanes die in Hiwatt cabinetten zaten. In Wem cabinetten zaten andere Fanes, de zogenoemde Fane Crescendo speaker. Volgens mij zijn deze 100 watt per stuk.

De nieuwe Fanes worden op fora met de grond gelijk gemaakt, deze zouden bij lange na niet klinken als de originele. smaken verschillen en ik heb ook slechts 'van horen zeggen'... persoonlijk vind ik nr2 en nr4 hier de beste, met nr2, de Reeves Vintage Purple op het hoogste schavot.

Heel veel 'informatie' op het internet is bullshit, ik heb ervaren dat zelf testen en beslissen altijd het beste is. Rotte is echter dat je dingen zoals speakers en zeldzame versterkers niet zomaar even 1-2-3 kan testen... in zo'n geval blijft het bij een gokje wagen en hopen dat het goed uitpakt! In zo'n geval... heeeeeel veel lezen, naar zo veel mogelijk clips luisteren en de trekker overhalen :)

yhcmarc
13 juli 2009, 23:03
Misschien ook eens http://www.weber-amps.de/ uitchecken. Hiwatt DR klonen, en behoorlijk goed geprijst. 1000 voor de 100watt, 1200 voor de 200watt en 1600 voor de 400watt versies.

Ik zou zelf die 200 watt versie graag een keer aan de tand voelen.

Troy
14 juli 2009, 11:10
Ik denk inderdaad dat het verschil in sound tussen een oude en een nieuwe Hiwatt niet zo heel groot is. Het verschil in prijs daarentegen. De oude zijn in elke geval gebouwd als een tank en herstellingswerken zijn meestal niet zo heel moeilijk/duur. Persoonlijk zou ik dus op zoek gaan naar een oude hiwatt (jaren zeventig). Je vind ze zelden voor minder dan 1000 euro en ik vermoed dat ze enkel in prijs zullen stijgen de komende jaren. Hou er wel rekening mee dat Hiwatts nauwelijks oversturen. Als je een soort van Marshall-overdrive verwacht zou ik toch naar iets anders uitkijken.



Vraag me af wat er in de WEM boxen van toen zat....

Daar zaten Elac-speakers in

muziekschuur
14 juli 2009, 11:52
Ik neem aan dat er geen ELAC speakers meer gemaakt worden?
net als Goodmans ter ziele is?

Troy
14 juli 2009, 14:08
Elac Speakers bestaat wel degelijk nog, maar ze zijn op één of andere manier in Duitsland verzeild geraakt. Ze maken nu dure hifi-speakers en surround-systemen.

Epic
4 augustus 2009, 16:57
Ik heb een aantal maanden terug een nieuwe dr504 gkocht uit engeland, deze kostte mij £ 1046.- (omgerekend toendertijd € 1222). Daarbij heb ik een 2x12 kast gekocht met nieuwe fanes (£ 557 / € 650).

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met een oude Hiwatt, maar dit setje klinkt gewoon goed. Diep, warm, groots en clean (en hard!). Ondanks dat ze er erg stoer uitzien vervormen ze bijna niet. Het is dan ook een ideale basis om je geluid met pedalen te vormen (zoals Gilmour doet).

Ik heb mijn amp bij http://www.dolphinmusic.co.uk/ (http://www.dolphinmusic.co.uk/manufacturers/455-hiwatt.html) gekocht. Omdat het een custom-built versterker is moest ik er 2,5 maand op wachten. Ik zou hier dus niet zo snel weer een bestellen (dit kan ook aan MusicGround / Hiwatt zelf liggen als ze alleen op bestelling produceren).

vinni
4 augustus 2009, 20:42
Misschien ook eens http://www.weber-amps.de/ uitchecken. Hiwatt DR klonen, en behoorlijk goed geprijst. 1000 voor de 100watt, 1200 voor de 200watt en 1600 voor de 400watt versies.

Ik zou zelf die 200 watt versie graag een keer aan de tand voelen.

Was altijd al fan dan David G. Ik heb nu ook alweer twee keer Triggerfinger gezien. Ruben Block gebruikt ook een Hiwatt. Meer en meer raak ik geintresseerd in die Hiwatts. Die clonen van Weber vind ik echt geweldig goed klinken....althans....de demo's op de website.
Hmm.....

Vinni

Gretsch6120
4 augustus 2009, 21:10
heb zelf 2 (nou ja 1,5) Hiwatts, '77 2-holer dr504 en 60's soundcity L100 omgebouwd naar hiwatt specs. Heb ook wel eens wat nieuw MG Hiwatts geprobeerd, maar die klinken toch ietsje stugger dan de oude. Voor zeer goede kits moet je bij VHR zijn:
http://www.vintagehiwattrestorations.com/shop/

hole
4 augustus 2009, 21:43
Misschien ook eens http://www.weber-amps.de/ uitchecken. Hiwatt DR klonen, en behoorlijk goed geprijst. 1000 voor de 100watt, 1200 voor de 200watt en 1600 voor de 400watt versies.

Ik zou zelf die 200 watt versie graag een keer aan de tand voelen.

400 watt voor een gitaarversterker is echt ziek :stop:

yhcmarc
4 augustus 2009, 22:35
Die is ook meer voor bas bedoeld.

vulvasonic
16 augustus 2009, 01:25
Ik heb al enige tijd bijzonder veel interesse in een Hiwatt. Ik vind alleen dat de nwe amps totaal niet in de buurt komen van de oudere. Daarnaast hoor ik veel slechte verhalen over betrouwbaarheid.

Echter ik hoor ook dat Hiwatt enorm hard gaan.
Mag ik vragen waar jouw interesse in deze versterkers vandaan komt?
Heb je zelf al eens over een HiWatt gespeeld op een flink vermogen?
En hoe kom je aan het idee dat de nieuwe totaal niet in de buurt zouden komen van de oude?

Laat je je niet stiekem leiden door gevoelens van nostalgie en de schoonheid van de robuuste eenvoud van haar voorkomen?
Ik mag en zal het je niet kwalijk nemen hoor, het is namelijk precies de reden waarom ikzelf een zwak heb voor het merk, ook al heb ik er nog nooooit eentje kunnen uitproberen! :seriousf:

Ik wil maar zeggen, ga op zoek naar mogelijkheden om te goed te testen, voor je je helemaal blind staart.

Tegenwoordig staat de Koch Pedaltone aan het hart van mijn geluid, maar tot een kleine 3 jaar geleden gebruikte ik altijd een oude (en later nieuwe) Vox AC30, die ik altijd clean hield (met het heerlijke 'vieze randje' bij hardere aanslagen) en dat zo hard als het kon, zonder daarover heen te gaan. Voor de verschillende gain-trappen en solo-volumes, maakte ik altijd gebruik van pedalen.
Als de HiWatt in de basis mij net zo kan bekoren als de AC30, maar minder de neiging heeft op te breken bij hogere volumes, zou dat voor de manier waarop ik gewend ben te werken een mooi alternatief zijn voor de Vox. Mooi genoeg om eens een keer goed uit te proberen. Vandaar MIJN interesse.

De Fender Twin Reverb breekt ook niet snel op, maar deze versterker laat zich minder makkelijk kleuren door pedaaltjes. Bij de Vox weet ik van tevoren al PRECIES hoe een effect zal klinken.

En dus, als ik even mag inbreken in jouw topic, de volgende vraag aan de gitaristen onder ons die ervaring hebben met zowel de AC30 als de HiWatt; in hoeverre kan ik deze twee versterkers vergelijken, gelet op de basisklank van beide versterkers en de manier waarop ze reageren op pedaaltjes?
Deze vraag heeft voor mij vooral nut vanwege het feit dat de AC30 op grote podia soms te weinig power heeft en ik, lui als ik ben, niet graag met 2 AC30's ga sjouwen...

Iemand? :D

E-J
16 augustus 2009, 11:33
Er is echt enorm veel 'MG Hiwatt' bashing op fora te vinden. Sinds 1984 is Hiwatt onderdeel van het bedrijf Music Ground. Hiwatt moest met de tijd mee, stapte af van 4-holers en ging de versterkers meer gain meegeven. Eind jaren '90, begin '00 wilde ze Hiwatt opnieuw in de picture brengen en hebben ze een aantal mensen aangetrokken om dit te bewerkstelligen. Ook de DR103 en DR504 (de 'oerhiwatts') werden nieuw leven ingeblazen. Veel kitbouwers (Reeves, VHR) zijn in Amerika goedkoper omdat Hiwatt in Engeland worden gebouwd en dus moeten worden geimporteerd. De kits zijn dus meer in trek daar omdat Hiwatts 2x zoveel kosten. Maar die nieuwe (Engelse) Hiwatts zijn gewoon hardstikke goed. Er wordt ontiegelijk veel nagepraat op fora en de meeste bashers hebben er nog nooit één gehoord. Ik merk ook dat veel bashing komt van de kitbouwers (zoals VHR), natuurlijk bedoeld om hun eigen boeltje te promoten.

Ik heb inmiddels drie Hiwatt DR103's gehoord, een van '73, een van '77 en een van nog geen vijf jaar oud. Er zit echt heel weinig verschil tussen, wat eerder door de verschillende buizen zal worden veroorzaakt... we hebben die oudjes wel eens echt opengegooid en opviel is dat de '73 nagenoeg clean blijft wanneer hij op 10 staat terwijl die van '77 al aardig overstuurt (Who achtig). Let wel: pre amp volumes op 10. Zet ze lager en ze blijven clean (en nog steeds superhard). Gedurende de jaren hebben de Hiwatts steeds meer gain gekregen... maar de basisklank nagenoeg hetzelfde, ik hoorde het verschil in ieder geval niet...

Dan jouw vraag Vulvasonic,
Ik heb nog nooit echt lang op een AC30 gespeeld maar hij klinkt toch wel iets anders dan een Hiwatt, door de andere eindbuizen (EL34's versus EL84). Beiden zijn wel gewoon heldere versterkers, de Hiwatt is iets meer hi-fi, en de Vox heeft meer 'chime', belletjes, moeilijk uit te leggen. Ik ken wel geen betere basis voor pedalen dan Hiwatts... echt verschrikkelijk goed zijn die dingen. Hiwatt en Vox zitten qua klank denk ik wel dicht bij elkaar... probeer ze maar eens uit. Hiwatts zijn duur ja, maar zoek goed en je vindt een redelijk nieuwe DR103 wel voor 1000 euro... een combo is meestal wat duurder. Ja, Hiwatts zijn duur, maar ze zijn het écht waard :).

groetjes,
Emiel

zoon van Piet
17 augustus 2009, 11:18
Interessante discussie! en goede opmerking over het napraten op fora..
Een aspect mis ik in dit geheel: de gebruikte buizen. De ouwe Hiwatt DR103 die ik gebruikte werd - voor belachelijk veel geld- voorzien van Mullards. En dat hoor je terug, echt waar. Met later oostblokspul erin was ie nog niet echt slecht, maar werd de versterker wel veel minder helder en dynamisch.
Daar stond dan tegenover dat ie toen op een aanvaardbaar volume zijn sweetspot bereikte. In de echte originele samenstelling, met goeie NOS buizne was en is de 103 op zijn minimale volume gewoon te hard voor de meeste toepassingen! u bent gewaarschuwd - en ik ben echt wel wat gewend!

Het verschil met de AC30 is een kwestie van smaak en volume. want een vox moet standaard ook té hard voor de meeste geluidstechnici, maar is niet zo desastreus voor je oren als de Hiwatt.
Het geluid is heel anders, ik zou ene vox niet als clean beschouwen. En een Hiwatt wel...

Trigger
17 augustus 2009, 12:28
...in hoeverre kan ik deze twee versterkers vergelijken, gelet op de basisklank van beide versterkers en de manier waarop ze reageren op pedaaltjes?
Deze vraag heeft voor mij vooral nut vanwege het feit dat de AC30 op grote podia soms te weinig power heeft en ik, lui als ik ben, niet graag met 2 AC30's ga sjouwen...

Iemand? :D
Een paar jaar geleden heb ik een Vox AC30 gehad, tegenwoordig heb ik een HiWatt Custom 100. In mijn ogen zijn de amps niet bijzonder bergelijkbaar: de AC30 was bij lange na niet luid genoeg voor mij, de vervorming was te modderig. De HiWatt blijft clean op luid volume, maar als je dan nóg verder gaat komt er een strakke, muzikale vervorming die de tonen zo uit je gitaar tovert. Het speelt opeens vanzelf.
Mijn advies is om een '70s HiWatt 100 watt te zoeken. Een AC30 is best leuk, maar de HiWatt bashed 'm volledig.

Puerco
17 augustus 2009, 13:03
Hou op, hou op, ik kan er niet meer tegen... Ik begin zo een GAS te krijgen voor zo een Hiwatt en als je op youtube kijkt dan klinkt elk clipje met zo een ding geweldig. Het "zingt" echt zonder te grommen, heerlijk!!!
Maar het laatste wat ik nodig heb is een 100Watt buizenbak al is ie nog zo mooi...

^smurf
17 augustus 2009, 13:10
op 18watt.com hebben ze een schema van de "marwatt', 1 kanaal van da standaard 18watter, en 1 TMB kanaal gevoiced als een hiwatt. Heb zelf deze gemaakt in 18 en 36 watt versie, en ben er zeer tevreden mee.
Ik kan wel niet vergelijken klank gewijs met een echt hiwatt, maar iemand op dat forum wel, en zegt dat ze quasi identiek klinken. Misschien ook een optie om te bezien?

Hardguitar
24 augustus 2009, 19:39
Ik heb met een beetje geluk binnenkort ook een jaren 70 Hiwatt!


Iemand advies met welk pedaal ik er een nette crunch en dikke leadsound uit kan krijgen?

Ik zat te denken aan een Carl Martin Plexitone en iets van een tubescreamer.

thisafternoon
28 augustus 2009, 13:37
(Keeley) Rat... mijn God wat lekker...

Een compressortje is ook geen overbodige luxe! Dan wordt het echt lekker!

the feable
23 september 2010, 13:40
Ja ik heb er een!!! Afgelopen maandag opgehaald in Friesland! Heb er helaas nog niet heel veel op kunnen spelen! Maar vind hem nu al helemaal fantastisch! Geweldige amp!

http://i120.photobucket.com/albums/o182/Tremonti_photo/59796_161765037172724_100000176866791_560195_74874 74_n.jpg


Bedankt voor al jullie informatie!

Nu nog op zoek naar de juiste pedaaltjes en speakers... Wil deze graag nog proberen:

http://www.drno-effects.com/img/photo_powerdriver.jpg

Nog tips voor speakers en pedalen??

muziekschuur
23 september 2010, 18:11
WEM reissue? Of gewoon een nieuwe HIWATT cabje?
http://www.dolphinmusic.co.uk/product/12286-hiwatt-4x12-fane-loaded-cab.html
http://www.nederlandmuziek.com/
Daar hebben ze vanalles Hiwatt.

wireman
26 september 2010, 12:18
Ik heb zelf een vintage HIWATT Lead 100. Het is een versterker met een verhaal.. Hij was van een goede maat van me die een aantal jaren terug plotsling overleed door hartfalen. Ik ben nog een tijdje 'Roadie' geweest van de band en heb regelmatig met dat ding lopen sjouwen.. Na zijn overlijden kon ik m voor een prikkie overnemen.. Deze is recentelijk helemaal gereviseerd door Frits van Mourik. Ding was helemaal in de war gemaakt door een of andere hobbyist en Frits heeft er nog steeds een hoge bloeddruk van.. Frits.. ik heb het al eens gezegd.. nu openbaar: "SORRY" :makeup:
Desalnietemin heb ik m bij Frits geprobeerd op een oude vintage 4x12 cab met Greenback spreakers (oude). Dat klonk erg goed! Ik moet nog een keer een goeie cab zien te scoren (het liefst een WEM starfinder 200, maar die zijn niet te vinden..) Ik heb mn geld nu uitgegeven aan een Bassman LTD. Cab komt nog wel..
wat beteft het volume.. het is een ruitenbreker.. dat ding gaat loeihard.. (eigenlijk TE hard zelfs)