PDA

View Full Version : Patchkabels pedalboard



M O P
12 juli 2009, 21:31
Mensen,

Ik heb gezocht naar de onderwerpen over patchkabels en ik heb toch nog wat onduidelijkheden. Voor mijn pedalboard heb ik zo'n 9 patchkabels nodig van rond de 15 cm. Nu wil ik natuurlijk het beste voor zo min mogelijk geld. Ik ben best bereid om er wat geld voor uit te geven, maar meer als 75/80 euro wil ik toch zeker niet dat het wordt. Overal lees ik dat mensen zweren bij George L kabels. Zelf heb ik al twee George L kabels. Zelf in elkaar gedraaid zegmaar, maar zie het voordeel hier niet van in. Een patchkabel blijft voor mij zo rond de 15 centimeter, of ik dit zelf kan aanpassen of niet.
Nu is mijn vraag; Met het genoemde budget, wat zou ik het beste kunnen doen, toch voor George L gaan ? Of voor vaste patchkabels?

En zoiets als dit; http://www.thomann.de/nl/fender_tonemaster_cable_patch.htm is dat wat? Ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen verschaffen.

Tristan
12 juli 2009, 21:38
Die George L's vind ik echt kut, kan er helemaal niks mee...
Heb geprobeerd die dingen in elkaar te draaien maar telkens werken ze niet of ze houden er na een paar keer pielen mee op...
Ik heb nu merkloze patchkabeltjes bij Music Store besteld, een beetje zoals die Ernie Balls, 4 a 5 euro per kabeltje, bevallen mij erg goed...

the sure thing
12 juli 2009, 21:55
Die George L's vind ik echt kut, kan er helemaal niks mee...
Heb geprobeerd die dingen in elkaar te draaien maar telkens werken ze niet of ze houden er na een paar keer pielen mee op...

Ik dus niet. Je moet ze wel GOED vastdraaien, met een tang doe ik altijd. Het VOORDEEL van George L is dat je ze op maat kan maken. Ik weet niet hoe je aan 15cm komt, maar als ik 2 pedalen tegen elkaar aan zet zit daar toch echt minder tussen.... Als je nog eens vaak een wisselende samenstelling van je pedalenplankje hebt, is dat super handig. Let wel: bij voorkeur George L gebruiken als je pedalen in een bak (dus vast) liggen. De "joint" van snoer naar plug is niet vreselijk sterk. Bij mij liggen ze naar alle tevredenheid in het bakje en heb er NOOIT problemen mee gehad. Ik durf er gerust mee op te treden zonder dat ik reservekabeltjes bij me heb.

Als je geen vast pedalenbakje hebt (je pedaaltjes liggen "los" op het podium) of je hebt een pedalenbak waar je 100% de komende 5 jaar geen verandering in doet, zou ik naar andere dan George L kabeltjes kijken.

Fuhgawz
12 juli 2009, 22:26
Yeah precies ik gebruik al jaren George L, nog NOOIT problemen mee gehad! Het grote voordeel vind ik dat de pluggen zo klein zijn. Die dikke Neutrik pluggen zullen wel stevig zijn, maar niet echt handig als je een aantal pedaaltjes op een kleine ruimte wilt zetten. Op sommige plekken passen die dikke pluggen gewoon niet. Voorbeeld:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RRSS6BWW.jpg

Daar linksboven in de ruimte tussen de Small Stone en de DML, bij de kabels van de Small Stone naar de Sonic Titan en van de DML naar de tuner, daar zou ik echt problemen hebben met dikke pluggen. Zelfde verhaal rechtsonder tussen de Sonic Titan en de Lucky Luca. Ook tussen de Lucky Luca en de tuner en tussen de Scrambler clone en de Small Stone zou het niet echt lekker uitkomen.

Dus, als je flink wat ruimte hebt tussen je pedalen en ze niet vast zitten is George L niet de beste optie en kun je beter voor vastgesoldeerde kabeltjes gaan. Moet er veel op een klein oppervlak, zoals op mijn board, en zit het allemaal stevig vast is George L ideaal.

Nils47
14 juli 2009, 08:43
Die George L's vind ik echt kut, kan er helemaal niks mee...
Heb geprobeerd die dingen in elkaar te draaien maar telkens werken ze niet of ze houden er na een paar keer pielen mee op...
Ik heb nu merkloze patchkabeltjes bij Music Store besteld, een beetje zoals die Ernie Balls, 4 a 5 euro per kabeltje, bevallen mij erg goed...

Die heb ik ook, nog nooit problemen mee gehad.

Yek1
14 juli 2009, 10:11
Het grote voordeel vind ik dat de pluggen zo klein zijn.

De haakse ongesoldeerde pluggen/kabel van Lava nemen nog minder ruimte in beslag en klinken nm nog beter. In NL verkrijgbaar bij /www.premiumpedals.com.

Tristan
14 juli 2009, 10:34
Ah, okee, die lijken me ook beter ja, stiekem vind ik die George L's kabels ook helemaal niet goed klinken (schel en dun)... :sssh:
Switchcraft had ook nog zoiets als mooie plugjes voor patchkabeltjes toch of zijn dat dezelfde als die Lavacable?

Nielsje
14 juli 2009, 11:18
Nope, de switchcraft pluggen zijn van erg platte pluggen, maar hebben wel een grote diameter. Newtone verkoopt budget versie ervan:

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/stjckmmh.jpg

Lavacable heeft een erg goed ogend systeem voor rechte en haakse pluggen, wat qua constructie volgens mij veel beter in elkaar zit dan George L, maar ik heb ze nog niet aan de tand gevoeld.

http://www.pedalgeek.com/images/product_pics/lc/lavakit_big.jpg

Rick trodat
14 juli 2009, 11:22
of uwkabelopmaat.nl

super service niet duur en een (zeer) goed geluid. Gebruiken wel neutrik pluggen wat wel iets meer ruimte in beslag neemt.

Yek1
14 juli 2009, 11:25
Best bewerkelijk, het monteren van die Lava kabeltjes! Luistert nauw en soms doet er eentje het na montage niet. Wat dat betreft, durf ik niet te beweren dat de Lava kabels meer bedrijfszeker zijn dan George L die o zo gemakkelijk zijn.
Maar ik vind Lava lekker klinken en de pluggen zijn heerlijk klein.

Nitefly7
14 juli 2009, 12:15
ik heb zelf pre-fab Van Damme kabels van Mark (Lavacable), en die zijn ook echt te gek, flexibel en relatief goedkoop..

andere goede ervaringen heb ik met de Planet Waves Cable Kit/Pedalboard kit; 10 pluggen en een heeeele hoop kabel; cable cutter zit erbij..

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/1/2/9/321129.jpg

iWishmaster
14 juli 2009, 12:29
Goeie genade waar gaat dit over??? Degene die bij een blinde test voor mijn neus:
-Het verschil kan horen tussen George L kabels en pluggen en Lavacable kabels en pluggen tussen je pedalen (kan ik nog enigsinds voorstellen, maar lijkt me al sterk).
-Mij kan vertellen welke welke is (!)
-Mij kan vertellen welke beter klinkt en waarom

Krijgt van mij een kratje pils!

Nils47
14 juli 2009, 12:30
Gewoon een paar kabels er tussen stoeken en knappen met die handel.

vinni
14 juli 2009, 20:25
Gebruik al vele jaren George L.
Een enkele keer dat de kabel niet werkt. Maar da's meestal meteen duidelijk als je'm assembleert.

Wat ik doe is met een superscherp stanleymes de kabel recht op maat snijden....zeer goed in de plug brengen.....beetje heen en weer draaien en dan de schroef er strak op. Vervolgens doorfluiten met de DMM.

Eenmaal op mn pedalboard is er niets aan de hand. Nog nooit een probleem gehad.

Mocht er iemand interesse hebben.....gooi al mijn George L eruit.
En nee....niet omdat het zo slecht werkt.
En ja....schaamteloze spam......

Vinni

Tristan
14 juli 2009, 21:10
Waar ga je nou op over dan?
Ik heb her en der ook nog wel een paar plugjes liggen voor de mensen die het eens willen testen...

vinni
14 juli 2009, 21:27
Alles wordt Sommer cable Grindycop the Beast. Fijne naam trouwens....

Pluggen Neutrik en op het pedalboard de Switchcraft 228.
Heb al zoveel kabeltjes gesoldeerd.....doe dus alles zelf.

Vinni

Aca Ilic
14 juli 2009, 21:44
neutrik rules,
nog steeds......

the sure thing
14 juli 2009, 22:01
Goeie genade waar gaat dit over??? Degene die bij een blinde test voor mijn neus:
-Het verschil kan horen tussen George L kabels en pluggen en Lavacable kabels en pluggen tussen je pedalen (kan ik nog enigsinds voorstellen, maar lijkt me al sterk).
-Mij kan vertellen welke welke is (!)
-Mij kan vertellen welke beter klinkt en waarom

Krijgt van mij een kratje pils!Ik doe er een boekenbon van EUR 50,- bij :). Met name het verschil horen tussen pluggen van George L of Lava gaat er bij mij echt NIET in.

Staon
14 juli 2009, 22:28
'k Heb van de week voor veel te veel geld George L's gekocht, moet zeggen klinkt heerlijk. Jammer genoeg dat ik nu pas zie dat dat Lava systeem nog net iets mooier eruit ziet (het oog wil ook wat).

Eko
14 juli 2009, 22:51
Het verschil tussen goede en zeer goede kabels is ook lastig te horen. Het verschil tussen budgettroep en goede kabels is wel degelijk te horen. Zeker als je voor de rest alles zeer goed voor elkaar hebt.
Nuttig topic toch wel. Hoeveel mensen geven er grif 200,-+ uit om een betere gitaar te kopen terwijl het geluid al beter was geworden met een kabel van 50,-?

Rick trodat
14 juli 2009, 23:00
Zelf geef ik toe dat het hooguit 5% van je geluid beinvloed. Een groter verschil heb ik nog niet kunnen horen. Maar merk wel dat george L meer hoog heeft dan bijv uwkabelopmaat (mikesmart). Maar het is minimaal vind ik.